GitHub

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.557
Locatie
Zeist
Regelmatig word ik verwezen naar Github voor interessante nieuwe software. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar ik kan daar maar moeilijk wijs uit worden. En de boeken die over GitHub gaan zijn geschreven voor software ontwikkelaars die daar hun werk willen presenteren, niet voor mensen die daar incidenteel eens wat willen downloaden om dat op hun eigen computer te installeren en uit te proberen. Toch wil ik nu nog weer eens een poging wagen om te begrijpen wat GitHub nu eigenlijk is en hoe ik daar interessante gratis progjes kan downloaden en op mijn eigen computer kan installeren.

Wie heeft tips of weet links met eenvoudige uitleg hoe dat in zijn werk gaat?
 
Github is een website die op de achtergrond de software Git gebruikt om software te beheren.

Git is ontwikkeld door Linus Torvalds om te helpen bij het ontwikkelen van Linux, waarbij ze tien-duizenden ontwikkelaars over de hele wereld hebben die allemaal onafhankelijk moeten kunnen werken.
Met Git kun je de bron-code van software makkelijk kopiëren, veranderen, migreren, samenvoegen, etc. op een gedecentraliseerde manier.

Wanneer je als "consument" alleen maar iets van git(hub/lab/ea) wil downloaden hoef je alleen het "git clone" commando op de repository te gebruiken.
Vaak hebben projecten zelfs een "release" waarmee je direct een zip- of tar-file kunt downloaden, dus dan heb je zelfs "git" niet eens meer nodig.
 
Github is een openbare (deels) plek waar ontwikkelaars (of teams hiervan) hun code bestanden kunnen plaatsen om hier samen aan te kunnen werken en hun werk te delen met anderen.
Dit is heel handig voor open source projecten waar je samen aan eenzelfde programma werkt of anderen van jouw werk wilt laten profiteren.
Wat je hier vaak vind zijn de 'ruwe' bestanden, die op zich zelf nog niks doen.
Je hebt dan nog de software nodig waarmee zij coderen om er een uitvoerbaar bestand van te maken.
Zie het als een soort openbare verkenner (Windows) waar meerdere mensen samen kunnen werken.

Regelmatig wordt een project ook als uitvoerbaar bestand 'gecompileerd', zodat je enkel dat bestand hoeft te downloaden, maar dat hangt helemaal af van het project.
 
Goed - dit lijkt mij een interessante test case: osxmidi/LinVst

Wat moet ik hier doen om dat progje op mijn computer uit te proberen?
 
lees de README.md en kijk waar je de releases kunt vinden.
soms zijn die er niet en moet je de boel zelf compilen als het geen scripts zijn.

je kunt repo's naar je machine halen met:

Bash:
git clone https........git

zo kun je alle repo's bijhouden lokaal en bijvoorbeeld met vi de README.md lezen.
 
Nee, als je de repo cloned krijg je alles.
Als je alleen de vst release wil kun je die daar dowloaden.

Als je geen intresse in de source code hebt zul je zien dat veel software buiten git te krijgen is.
Maar goed er staan ook bv sound libs op git en bruikbare scripts die je alleen via git kan krijgen.
Hangt puur af van je eigen interesse.
 
screenshot.png

Ik heb uitgepakt wat ik kon uitpakken, maar waar moet ik nu mee verder? Ik wil de stand-alone versie hebben. En moet er nog iets met de deb en de tar.gz bestanden?
 
@ dreamer

Ja fijn hoor - maar het wemelt van de ReadMe files. De kreet RTFM beantwoordt mijn vragen dan ook niet. Als de zaken op GitHub - voor mij - voor zichzelf spraken zou ik er ook geen topic over openen.
 
git leren is als je niet code of met projecten mee doet niet belangrijk.
Alleen je download vinden als die alleen maar op github staat en thats it ( deb, exe, msi. rpm ... ).
Will je git leren zijn er genoeg tutorials en RTFM is een vereiste.
 
@ dreamer

Ja fijn hoor - maar het wemelt van de ReadMe files. De kreet RTFM beantwoordt mijn vragen dan ook niet. Als de zaken op GitHub - voor mij - voor zichzelf spraken zou ik er ook geen topic over openen.
elk project op github is anders, dus voor elk project moet je de readme lezen
als er geen is, skip het dan

in het geval waar je mee bezig bent is de readme op de pagina zelf : osxmidi/LinVst
en per release uiteraard (als het project releases heeft, hier dus wel: Releases · osxmidi/LinVst )

daar staat een "Quick Start Guide".. niet lui zijn, gewoon geduldig lezen
 
Ik wil ook geen Git leren, maar enkel op GitHub thuis raken om daar zo nu en dan iets te downloaden en op mijn computer te installeren.
Quick Start Guide

Decide on what version to run, either the embedded window version or the standalone window version (the embedded version would probably be the default choice)
Copy all of the lin-vst-server files (files with lin-vst-server in their names) from the version that was chosen to /usr/bin (either the embedded or standalone version folder)

De keuze heb ik al gemaakt: ik wil de standalone versie. Maar waar vind ik dan al de lin-vst-server files die ik naar /usr/bin moet kopiëren? In de Standalone map zit alleen dit:

shot.png


En dat is weer een ander verhaal.
 
Die Makefiles is omdat je de broncode gedownload hebt, dat heb je niet nodig tenzij je zelf wil programmeren/aanpassen

de bijgeleverde zip heeft geen standalone folder, dus de instructies zijn niet 100% correct
 
Ik heb me niet in dit specifieke project verdiept (geen Linux), maar meestal vereist het werken met github bestanden wat verdergaande kennis van hoe een computer en software in z'n algemeenheid werkt.

Eigenlijk zoek je hulp meer hulp bij het installeren van een stukje software van iemand anders op jouw machine.
En dat is een heel specifieke vraag voor deze situatie die wat lastiger 123 op afstand is te beantwoorden.

Omdat Github projecten vaak geen 'dummyproof' oplossing bevat waarbij er een mooie installer omheen zit die de lastige dingen voor je regelt, heb je ervaring en begrip nodig van wat er gebeurt in een computer om je hierin thuis te voelen. (ze gaan er van uit dat de gebruiker thuis is in de materie)
Die algemene kennis krijg je niet via een handleiding en ook niet zomaar van een iemand anders die niet achter jouw knoppen zit met kennis van hoe 'het' werkt.

Het is voor je te hopen dat er iemand weet hoe dit op Linux werkt en je hier doorheen wil loodsen. Afhankelijk van jouw eigen kennis en kunde is het vast mogelijk, maar het is vooral zelf proberen en dan specifieke vragen stellen als je vast loopt (misschien niet eens hier, maar op een Linux forum, want dit gaat al heel snel over de technische kant van software en minder over de synthesizer / muziekgerelateerde software kant)
 
Ik wil ook geen Git leren, maar enkel op GitHub thuis raken om daar zo nu en dan iets te downloaden en op mijn computer te installeren.


De keuze heb ik al gemaakt: ik wil de standalone versie. Maar waar vind ik dan al de lin-vst-server files die ik naar /usr/bin moet kopiëren? In de Standalone map zit alleen dit:

Bekijk bijlage 3809227

En dat is weer een ander verhaal.
Je zit dan ook veel te moeilijk te doen.

Wat je moet doen heb ik al vermeld.
 
Github is een openbare (deels) plek waar ontwikkelaars (of teams hiervan) hun code bestanden kunnen plaatsen om hier samen aan te kunnen werken en hun werk te delen met anderen.
Dit is heel handig voor open source projecten waar je samen aan eenzelfde programma werkt of anderen van jouw werk wilt laten profiteren.
Wat je hier vaak vind zijn de 'ruwe' bestanden, die op zich zelf nog niks doen.
Je hebt dan nog de software nodig waarmee zij coderen om er een uitvoerbaar bestand van te maken.
Zie het als een soort openbare verkenner (Windows) waar meerdere mensen samen kunnen werken.

Regelmatig wordt een project ook als uitvoerbaar bestand 'gecompileerd', zodat je enkel dat bestand hoeft te downloaden, maar dat hangt helemaal af van het project.
Alleen jammer dat het door Microsoft is overgenomen bron :
GitHub overname Microsoft
 
Er zijn veel github projecten waar je gewoon de README kan lezen en direct starten..
Voorbeeldje, de onofficiele firmware van de E-licktronic Yocto:

For users:​

Click the releases tab above to download the latest release.

dan kom je op de laatste release waar duidelijk staat hoe te gebruiken:


maar bij elke release heb je aparte download voor de broncode, dat kan verwarrend zijn als je niet weet op welke bestand je moet klikken.
bijvoorbeeld hier staat ook niet dat je het .syx bestand moet nemen, er wordt vanuit gegaan dat mensen dat weten.. Iets wat wel veel voorkomt bij gratis software, waarom tijd en moeite steken :)

Het leuke aan gratis software is dat iedereen kan een steentje bijdragen, dus als de instructies slecht zijn kan iemand deze verbeteren, je moet daarvoor geen programmeur zijn.
Het nadeel is dat dit zelden gebeurd :)
 
Back
Top