FM-modulatie

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.557
Hi allemaal,

Ik loop hier de hele tijd tegenaan, dus hoog tijd om het hier eens te vragen. Ik begrijp dat je FM-modulatie (als in: de frequentie van een golfvorm moduleren met een andere golfvorm in het audiospectrum) kunt gebruiken om percussieve geluiden te maken, of belletjes en glasachtige klanken. Maar kun je het bijvoorbeeld ook gebruiken voor basgeluiden of leads of zo? Om die iets extra's te geven? Ik krijg er nog niks fatsoenlijks uit, in ieder geval. Tips, links, voorbeelden enz. zijn welkom.
 
Binnen fm draait alles om ratios. Het is voor bijna alles te gebruiken. Begin klein, met alleen de grondtoon (sinus), en voeg daar langzaam laagjes aan toe. Als je op ratios van 1, 2, 4 etc blijft, dan krijg je meer “musicale” geluiden. Maar met meer random ratios kan je vanalles krijgen, meestal een beetje dissonant of zelfs totale noise chaos.
 
Met FM kun je geweldige bassen (en leads) maken. Een goede uitleg voor 'growl' FM bassen vind ik deze:
Wel in software, maar de principes zijn natuurlijk gewoon hetzelfde.
 
Ik gebruik FM vaak simpelweg voor diepe bassen. Dat is het simpelste. Je pakt een 4 op, met een algoritme van twee groepjes van twee oscillatoren, het simpelste wat er is. Vervolgens pak je op beide een ratio van 1:2 (uit mijn hoofd) voor een square bass en detune je de twee groepjes van elkaar net zoals je bij een analoge 2 VCO synth zou doen. Vervolgens speel je een beetje met de envelopes op de modulatiediepte, wat je eigenlijk mentaal moet bekijken als de VCF per VCO. Volgens mij ga je dan al een hoop tracks herkennen.

Vervolgens Google je hoe je een pulse orc maakt, noise maakt, of een saw wave en je gaat daar eigenlijk een beetje "analoge synthesizer" mee spelen. Als je dat al snapt heb je echt wel een stuk of 20 coole patches kunnen maken, met name leads en basses.

Als je er helemaal comfortabel mee bent ga je kijken wat er gebeurt als je complexere groepjes gaat maken van 3 oscillatoren of als je de oscillatoren binnen een groepje licht detuned. Het wordt allemaal vaak wat complexer / harsher / lichter als je daar mee aan de gang gaat maar het is wel leuk om een basis geluid als een square wave met door bovenop een soort "rare resonantie" laag die varieert als je met de velocity speelt. Natuurlijk kun je ook realistische sounds er mee nabootsen maar dat is saai.
 
Ja, dat laatste lukt me vrij aardig. ;)

Ik vergat erbij te zeggen dat de vraag vooral gesteld is in een eurorack-context, ik denk dat dat voor de theorie niet veel uitmaakt, maar toch...
Haha ja in euro is het alleen wat lastiger om ratios exact te doen, en heeft niet alles een pure sinus. Self resonant filters hebben vaak een bruikbare sinus voor fm. Verder goed tunen. Verder zijn er natuurlijk ook oscs die extra geschikt zijn voor fm, zoals een hertz donut of een thru zero osc. Zorg voor muzikale tonen dat ieder geval de modulator and carrier allebij dezelfde v/oct krijgen
 
Koel welke versie? Ik heb zelf de mk3. Ook hier is het zo dat subtiele parameters het meest muzikaal klinken. De donut kan ook zeker snel richting noise gaan met wat extremere waarden.

De mk3... ik ben wel benieuwd, maar de meeste filmpjes erover op internet zijn ook vrij noisy inderdaad. Ik ben benieuwd of je 'm ook echt 'muzikaal' kunt gebruiken.
 
Back
Top