[TECHNO] Dark Fiber - Woke

Rutger

Continuous Learning
Lid sinds
2 april 2002
Berichten
550
Locatie
Mierlo


De early sunday morning gebruikt om een track van me te masteren.

Hoe ik te werk ga: ik heb altijd twee aparte bestanden van mijn tracks; één waarin ik de track maak en mix en één specifiek voor de mastering.
Van de mix exporteer ik drie bestanden: drums, synths en sfx. Ook wel bekend als stem mastering.
Het eerste wat ik daarna doe is bij elke stem met TDR Nova GE zoeken naar resonanties. Vervolgens iZotope Neutron 3 Sculptor op de drums en synths om deze enezijds goed op elkaar af te stemmen.
Op de drums check ik daarna nog of het zin heeft om de bass trick te doen met TDR SlickEQ GE. Ook zet ik er nog een TDR Nova op om de hoge frequenties wat te temmen met dynamic EQ.
Het allerlaatste wat ik met de stems doe is een hard clipper gebruiken (uiteraard met oversampling) om pieken max. 1 db mee te temmen.
Dan de master bus: ik begin hier met tape. Eerst check ik of de bass bump van Waves kramer master tape iets toevoegt. Meestal niet aangezien dat altijd rond de 50Hz is en ik daar zelden iets nodig heb.
Als alternatief heb ik Reelbus 4, waarbij de bass bump hoger kan op 15 tot 30ips. Subtiele settings hier.
Daarna TDR SlickEQ in difference mode , om de lage frequenties daar weg te filteren en een boost op de hoge frequenties. Zo krijg je een mooi stereobeeld.
Compressie gebruik ik zelden aangezien de mix al volzit met sidechain compressie en hier en daar wat compressie op individuele kanalen.
Als afronding weer een hard clipper om 2db eraf te halen en als laatste Ozone9 maximizer in IRC III pumping mode om de momentary LUFS in het luidste gedeelte op -8 te zetten.

Ik hoor graag wat jullie van de track vinden, wat jullie van het eindresultaat vinden en hoe jullie te werk gaan bij het masteren.
 
De bass is een stuk beter nu, spectral balance klinkt ook goed, dus technisch goed gedaan. Qua arrangement nog steeds niet mijn ding, ik verwacht meer, maar laten we dat parkeren als smaak. ;)
Dit kan wel veilig een sporthal in of playlist op.
 
Klinkt lekker, maar voor mij - en ik hou van dit genre - toch te weinig afwisseling om het interessant te houden.
Is het concreet te maken? "Track duurt te lang", "Element X heeft te weinig variatie", "Opbouw erg voorspelbaar" etc. Ik zou graag willen weten wat het precies is en kijken of ik dat aan kan passen.
 
De bass is een stuk beter nu, spectral balance klinkt ook goed, dus technisch goed gedaan. Qua arrangement nog steeds niet mijn ding, ik verwacht meer, maar laten we dat parkeren als smaak. ;)
Dit kan wel veilig een sporthal in of playlist op.
Smaak is zeker een mogelijkheid, maar wellicht is het benoembaar wat je bijvoorbeeld als eerste zou aanpassen als je het arrangement voor je neus zou hebben :)
 
Meer variatie in drums / percussie, hihats erin /eruit / rides / iets wat nog wat meer aanjaagt. drums klinken nou als een sampleloop
De synth "schreeuw" noem ik het maar hetzelfde, klinkt ook veel te statisch.
Skip je door je track heen in 5 of 10 stappen, dan hoor je gewoon iedere keer nagenoeg hetzelfde, het klinkt statisch, zonder diepgang of ontwikking.
een beetje als een 8 maten loop die gewoon iedere keer weer terugkomt.
 
Skip je door je track heen in 5 of 10 stappen, dan hoor je gewoon iedere keer nagenoeg hetzelfde, het klinkt statisch, zonder diepgang of ontwikking.
een beetje als een 8 maten loop die gewoon iedere keer weer terugkomt.

Ja, dat bedoel ik ook. Ik zou meer elementen toevoegen en weer weglaten, gewoon om wat dynamiek/beweging in het nummer te creëren - en om de aandacht meer vast te houden. Er gebeurt naar mijn smaak gewoon te weinig... Let wel, ik bedoel dit zuiver constructief. :okdan:
 
Vette kick, gooi je nu af en toe een hpf erover of zit er een aparte bassdrum/bassline onder?
 
Het zijn 3 lagen:
1. volle kick
2. top laag gebaseerd op dezelfde kick HP gefilterd om meer punch te geven
3. wederom dezelfde kick LP gefilterd als bass effect.

Ik moet je zeggen dat ik al veel combinaties heb geprobeerd van kicks layeren, maar deze met de originele kick erbij is echt top! Bedankt.
 
Tops grooven goed,kick is boring,maakt heel de track boring.

Wat je mix betreft er ontbreekt wat 'air' in de highs.
 
Ja klinkt cool mis wel iets om het interessant te houden, af en toe een tabs sound met reverb delay iets wat beweegt zou je kunnen toevoegen.. Voor de rest is de kick perfect dus zeker niet saai.:okdan:
 
Ik moet je zeggen dat ik al veel combinaties heb geprobeerd van kicks layeren, maar deze met de originele kick erbij is echt top! Bedankt.
Je wilt niet weten hoeveel uren ik bezig ben geweest met kicks. Kunnen duizenden uren zijn en dan ineens blijkt de oplossing veel simpeler te zijn dan je ooit had kunnen denken :) soms denken we te complex en dat kost ons veel tijd.
 
Back
Top