vinyl geluidskarakteristieken

een DAC is een Digital Analog Converter....een DA en een AD in 1 dus...

lijkt me inderdaad ook sterk dat de EMU het geluid zoveel verkleurd....hoeveel moet je het signaal boosten?

Olaf
 
Nou ik weet niet precies hoeveel, maar het is zo:
bij t opnemen van de platenspeler door line, moest ik de gain van dat kanaal op dj-mixer openzetten én t master volume van de DJ-mixer zelf (de out van de DJ-mixer gaat bij mij naar in van de studio-mixer).

Dus da's aardig wat. (normaal plaatjes draaien heb ik de gain half open en master volume op 40% ofzo)<---zo ook bij dat eerste loopje dus
 
Uhmmmmm, 12 Hertz??? Dat is dus heel laag. Ik vraag me af of iemand op deze aardbol (onder de mensen dan) dat kan horen.
Theoretisch zou een mens 20 tot 20.000hz moeten kunnen horen maar dat schijnen alleen babys te kunnen, hoe ouder je wordt hoe minder het wordt. Ik geloof dus dat verhaal van die 'hij glijd in de bas en botst tegen de slope aan' niet echt.
 
ja ik had ook al zoiets..zeker nadat ik met mijn micromod patch had lopen pielen....als je signalen overstuurt krijg je natuurlijk wel extra harmonischen maar dan moet er wel een signaal zijn om te oversturen.....voor mijn gevoel zit dat veel meer rond de 50Hz.....
maar mijn micromod patch is helemaal variabel, dus die is per nummer af te stellen...werkt best wel ok

Olaf
 
Re: Naar vinyl 'toewerken'..

Re: Naar vinyl 'toewerken'..

Orgineel geplaatst door CraZ
Junkie XL (Tom) vertelde ooit dat ie z'n materiaal het liefst helemaal niet op CD zou uitbrengen omdat het veel nuances van z'n peperdure spullen (zijn woorden) teniet zou doen. Meteen van Otari naar Vinyl.. dat was z'n recept.

Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. Je zou juist andersom denken. Vinyl kleurt de muziek en laat dus niet horen wat je hoorde toen ja aan het afmixen was. Als je dus precies wil horen wat je peperdure apparaten voor een geluid maakten tijdens de mixen dan moet je juist digitaal opnemen. Misschien dan wel op 24 bit. Ik heb nog niet echt iets supers gehoord over 96khz maar 24 bit / 16 bit is echt een hoorbaar verschil.
 
denk je dat als je een vinyl opname vanaf een goeie TT met goed element en naald met 24bits opneemt en ook weer afspeelt, je dan een hoorbaar verschil krijgt?

ik vraag dit nl omdat ik met een vriend met een soortement hardwarehobbyprojectje bezig ben....dus als er nog hardware-experts hier rondlopen die goed met soldeerbouten enzo overweg kunnen dan ben je van harte welkom ;)

Olaf
 
Je hoort wel een verschil tussen 16 bit en 24 bit. Dat kan je zo thuis testen. Ik ben zeker geen soldeer goeroe dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb wel goede oren dus ik hoor best vaak of iets waarvan geclaimd wordt dat het beter/anders is ook echt waar is. Dat van die 96 khz is iets waar ik nog niet echt uit ben.
Het verschil tussen vinyl en cd hoor ik zo. Het verschil tussen mp3 en wav ook (zelf bij hogere mp3 bitrates). Hoe dat komt? Beats me!
 
Back
Top