Jupiter 8 25K

waar ik bij het hele investeringsverhaal niemand over hoor, is originaliteit. de veel aangehaalde Les Paul van 100.000 dollar (of strats van 25k, etc) kosten dat omdat ze origineel zijn. elk moertje, boutje en ringetje klopt. gedateerde potmeters klioppen, de soldeer is nog loodhoudend, koertom: dat gaat heel ver en moet vooral gedocumenteerd zijn. alle vintage synths zijn zo ongeveer wel een keer gerepareerd, en die originaliteit is er vaak totaal niet meer. in veel gevallen kan het ook niet eens, want het andere grote verschil met een gitaar, viool, etc is dat een synth 99% electronica is, en je dat vrijwel nooit helemaal 100% met gelijke NOS onderdelen kan vervangen. wen al die electronica gaat gegarandeerd een keer kapot. is een jupiter8 met misschien nog wel de oeriginele ic's (of ook al repro's) maar moderne weerstanden, condensatoren, transistors etc nog wel 100% vintage en origineel? en werkt ie uberhaupt nog 20 jaar nadat je 'm als investering hebt gekocht?
 
Een synth is als n auto he. Of je m nu gebruikt of niet, onderdelen er in sneuvelen met de tijd.
 
waar ik bij het hele investeringsverhaal niemand over hoor, is originaliteit. de veel aangehaalde Les Paul van 100.000 dollar (of strats van 25k, etc) kosten dat omdat ze origineel zijn. elk moertje, boutje en ringetje klopt. gedateerde potmeters klioppen, de soldeer is nog loodhoudend, koertom: dat gaat heel ver en moet vooral gedocumenteerd zijn. alle vintage synths zijn zo ongeveer wel een keer gerepareerd, en die originaliteit is er vaak totaal niet meer.
Ja, als je het zo beschouwt dan is een Rembrandt die een paar keer geretoucheerd is ook niet meer origineel uiteindelijk.
Daarom koop ik een nieuwe Behringer want alle onderdelen zijn nog origineel dus die wordt voorlopig alleen nog maar meer waard. :D
En nou maak ik er een geintje van maar ik kan me voorstellen dat bepaalde modellen zoals de Marvin en Meanie en (als ie komt) de VCS3 over een jaar of 25 ook meer waard zijn dan ze ooit gekost hebben want nieuw zullen ze niet meer te koop zijn tegen die tijd.
 
Meestal zitten er een aantal specifieke onderdelen in , sommige zeldzaam , andere moeilijk verkrijgbaar ( bv sliders etc).
Eens een keer wat condensators of een transistor vervangen zal niet veel
veranderen aan sound en gebruik
lijkt me .
 
Meestal zitten er een aantal specifieke onderdelen in , sommige zeldzaam , andere moeilijk verkrijgbaar ( bv sliders etc).
Eens een keer wat condensators of een transistor vervangen zal niet veel
veranderen aan sound en gebruik
lijkt me .

nee, normaal maakt dat natuurlijk helemaal niks uit. maaer als je de paralellen volgt naar de kunstwereld of de gitaarverzamelaars (of ander versterker, pedaal, etc) draait het maar om 1 ding: originaliteit. dus de jupiter8 van boven is misschien over 10 jaar wel 100k waard, maar als er dan 1 weerstandje anders is, is het al 90k. en zo voorts. een geretoucheerde rembrandt is dan weer wat anders, want das een unicum. maar ongeretoucheerd zal ie meer waard zijn. bij klassieke autos gaat het ook zo, ik heb jaren geleden een vw camperbus voor een (toen) idioot bedrag verkocht omdat dat ding nog helemaal roestvrij, ongespoten, gelast, geschilderd etc was. een gerestaureerde deed minder. en alles matching numbers en zo ook, dat telt mee.. als er een rubbertje anders is of een kapje voor het knipperlicht niet het juiste merkteken heeft, is het 'nou doei'.

mij maakt het niks uit, mijn synths zijn werkpaarden en ook de classics gaan gewoon mee het podium op. maar het gaat hier om synthsd als investering en zo, en dan gelden andere dingen ;-)
 
Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijke stelling.
Een geservicede synth is meer waard dan een ongeservicede synth.

Mocht het nou om modificaties gaan die je echt ziet aan de buitenkant dan wellicht nog wel. (Extra knopjes / schakelaars op het panel oid)

Dus een volledig geserviced Jupiter 8 met nieuwe psu / recapped is in de praktijk dus meer waard dan 1 waar die niet bij gebeurd is.
 
Zolang het over de binnenkant gaat en er vervangen is voor equivalente onderdelen lijkt het me wel meevallen qua invloed op waarde. Sommige zaken liggen gevoelig, bv CEMs door repro chips vervangen. Maar bv bij de Juno 106 lijkt het vooralsnog zowat een meerwaarde als alle complete voice chips door repro's vervangen zijn. Wat dat betreft liggen synths wat anders dan sommige andere verzamelobjecten.

Hoewel het er ook wat van afhangt. bv bij auto's zijn sommige scrutineers heel streng op alles compleet origineel en lijdt de waarde onder elke afwijking. Bij de niet héél zeldzame auto's is het -zoals bij synths- een afweging tussen originaliteit en betrouwbaarheid/bruikbaarheid. Een Ferrari 308 met een LS motorswap is waarschijnlijk minder waard, maar met een niet-originele elektronische ontsteking kan hij best meer waard zijn dan origineel (zolang het niet over die ene zero miles time capsule barnfind blabla gaat).
 
Juno 106 met nieuwe analog Renaissance chips is idd een mooi voorbeeld dat het een waarde vermeerdering is.

Maar ook een juno 6(0) met een setje nieuwe chorus chips, faders, en (psu) recap is gewoon meer waard dan 1 waar dit niet bij gebeurd is.
Ik denk dat als mods echt zichtbaar zijn met Jacks i/o op een panel of switches en stickertjes met wat die mod doet.
Dat dat voor sommige collectors minder interessant is.

Ik vind het persoonlijk jammer dat een hoop prachtige muziek instrumenten staan bij verzamelaars die er geen fuck mee doen. Mja, that’s capitalism for ya.
 
ik ben benieuwd hoe dat gaat, de synth verzamelmarkt staat wat dat betreft natuurlijk nog in de kinderschoenen. ik zou m'n geld er niet aan uitgeven als belegging/investering, simpelweg omdat het electronica is en dus kapot kan, en veel onderdelen zeker voor zeldzame synths gewoon niet te krijgen zijn. bij die junos en zo is het natuurlijk ook omdat die gebruikt worden. dan is betrouwbaarheid belangrijk. puur als beleggings of investeringsobject is originaliteit in vrijwel elke hobby koning.
en jammer, ja tuurlijk is het jammer. en slecht voor de spullen. aan de andere kant is het net zo jammer dat gitaarverzamelaars en stergitaristen honderden of duizenden vintage gitaren in opslagplaatsen hebben liggen, zelfde idee..
 
ik ben benieuwd hoe dat gaat, de synth verzamelmarkt staat wat dat betreft natuurlijk nog in de kinderschoenen. ik zou m'n geld er niet aan uitgeven als belegging/investering, simpelweg omdat het electronica is en dus kapot kan, en veel onderdelen zeker voor zeldzame synths gewoon niet te krijgen zijn.
Dat zal (voor de meeste gevallen) zich zelf met de tijd oplossen,zoals tot nu toe al bewezen is geweest,doch bepaalde expenplaren nu te duur kopen kan wel een slechte investering betekenen.
 
nee, normaal maakt dat natuurlijk helemaal niks uit. maaer als je de paralellen volgt naar de kunstwereld of de gitaarverzamelaars (of ander versterker, pedaal, etc) draait het maar om 1 ding: originaliteit. dus de jupiter8 van boven is misschien over 10 jaar wel 100k waard, maar als er dan 1 weerstandje anders is, is het al 90k.
Dus iedereen met een JP8 hier,,, Niet verkopen. :okdan:

Toen ze 2000 euro kosten waren ze schandalig duur, toen 3000 euro schandalig duur 8000 schandalig duur, en nu 15000 schandalig duur. Dus al altijd schandalig duur.
Er is niets veranderd. Niet tegenstaande de winkels weer vol met analoog snoepgoed liggen in tegenstelling tot 20 jaar terug.

Mn JP8 mag dan nu 10keer meer waard zijn, daar heb ik niets aan. verkopen doe ik toch niet. Ook niet voor 90,000 Euro.
Er zit niets in een JP8 die niet te krijgen is, die zoekt die vindt. Herstellen is geen probleem. en gaat heel zelden stuk trouwens.

Ik geloof niet dat de prijs ooit nog zakt voor geen enkele vintage synth. het is wat het is of wordt duurder, inclusief de digitale en VA's.
 
verkopen doe ik toch niet. Ook niet voor 90,000 Euro.
90 euro voor een JP8 da's niet duur...:)
90 euro en geen cent meer! :D

Doet me denken aan die Marktplaatsheld die het nodig vond me te melden dat mijn Thorens draaitafel een stuk rommel was dat enkel in de sloot thuishoorde (toffe mail, maak je vrienden mee!) en dat hij er hooguit 50 tientjes aan wou geven. Tokkie bedoelde natuurlijk "5 tientjes" maar hij werd héél stil toen ik akkoord ging met zijn bod van 500€.

Het ding met zo'n synths al dan niet verkopen is: als je het geld niet nodig hebt en je vindt hem al jaren leuk, waarom zou je hem dan verkopen. Je vindt toch geen alternatief; de enige manier om het gat te vullen is door weer dezelfde synth te kopen. Die tegen dan waarschijnlijk weeral duurder is. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
90 euro en geen cent meer! :D

Doet me denken aan die Marktplaatsheld die het nodig vond me te melden dat mijn Thorens draaitafel een stuk rommel was dat enkel in de sloot thuishoorde (toffe mail, maak je vrienden mee!) en dat hij er hooguit 50 tientjes aan wou geven. Tokkie bedoelde natuurlijk "5 tientjes" maar hij werd héél stil toen ik akkoord ging met zijn bod van 500€.

Het ding met zo'n synths al dan niet verkopen is: als je het geld niet nodig hebt en je vindt hem al jaren leuk, waarom zou je hem dan verkopen. Je vindt toch geen alternatief; de enige manier om het gat te vullen is door weer dezelfde synth te kopen. Die tegen dan waarschijnlijk weeral duurder is. :)
True!!! If it ain't eating hay, keep it!!!
 
Of je koopt er wat sequential en Dreadbox synths van (die wellicht uiteindelijk ook meer waard worden) en nog een zooitje strymon fx die redelijk waardevast zijn, een fles parfum om die lucht van die oude meurende synth weg te krijgen en dan heb je nog een leuk bedrag over. 😉
 
Als je het nog moet kopen maak ik dat soort afwegingen. Vorige week nog op een autobeurs. Theoretisch dan, want ik heb geen budget of plaats. :) Voor de prijs van een gewone oude 911 Targa die er niet uitzag maar die toevallig absoluut geen roest op de carrosserie had, kon je een perfecte Testarossa én perfecte Lotus Elan kopen en dan had je nog genoeg over om een jaar lang gek mee te doen. Dan zou ik het wel weten. Evenzo in mijn geval: ik heb géén Jupiter 8. Ik wil er wel eentje. Maar voor het geld dat ze nu kosten, koop ik liever een veel goedkopere polysynth en doe ik met het overschot wel andere leuke dingen. Maar het is heel anders als je iets al hebt en erg leuk vindt. Als ik bv mijn speakers zou verkopen, krijg ik daar een mooie som voor. En daarna? Ik wil goede speakers, liefst dié goede speakers. Dus in het beste geval ben ik op het einde van de oefening terug bij af. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Vraag me af hoeveel een DX-1 zou kosten nu.In 1984 had hij een prijs van 14000 dollars
Zijn er maar enkele van gemaakt(140).En ik was getuige van de introductie van de DX-7 en ook hadden ze een DX-1 bij.
Het was in Antwerpen,ergens in 1983 dacht ik.Ik was rond de 25 jaar en dacht de wereld te veroveren met m'n muziek.Hmmm,kan nog altijd, wie weet in tijden van internet.😉
 
Een DX1 is later toch uitgebracht als dx7II/fd.
Weinig verschil toch?
ik was getuige van de introductie van de DX-7
Dat is heel cool 8)8)8)8) Ik was pas 13jaar. kon het bewonderen in de music shops in Brugge. Op spelen mocht niet.
Man was ik gek van dat ding. Pas in '88 kon ik het betalen.
 
Back
Top