Jupiter 8 25K

Maar we zijn er uit nu toch? Volgens mij kan dus met zekerheid gesteld worden dat, Vintage analoge synthesizers wel of niet beter of gelijk (kunnen) klinken aan alle mogelijke clonen en andere varianten, ze zijn hun geld wel of niet waard, en leveren meer, minder of juist evenveel inspiratie als iedere andere synth. Ze zijn het dus wel of niet waard om voor veel geld gekocht dan wel verkocht te worden en / of te hebben, al dan niet om wel of niet gebruikt of verzameld te worden.

Leerzaam topic eigenlijk toch wel. :D
 
Maar we zijn er uit nu toch? Volgens mij kan dus met zekerheid gesteld worden dat, Vintage analoge synthesizers wel of niet beter of gelijk (kunnen) klinken aan alle mogelijke clonen en andere varianten, ze zijn hun geld wel of niet waard, en leveren meer, minder of juist evenveel inspiratie als iedere andere synth, ze zijn het dus wel of niet waard om voor veel geld gekocht dan wel verkocht te worden en / of te hebben, al dan niet om wel of niet gebruikt of verzameld te worden.

Leerzaam topic eigenlijk toch wel. :D
hahaha, mooie samenvatting :D
 
Maar we zijn er uit nu toch? Volgens mij kan dus met zekerheid gesteld worden dat, Vintage analoge synthesizers wel of niet beter of gelijk (kunnen) klinken aan alle mogelijke clonen en andere varianten, ze zijn hun geld wel of niet waard, en leveren meer, minder of juist evenveel inspiratie als iedere andere synth. Ze zijn het dus wel of niet waard om voor veel geld gekocht dan wel verkocht te worden en / of te hebben, al dan niet om wel of niet gebruikt of verzameld te worden.

Leerzaam topic eigenlijk toch wel. :D
Hier ben ik het al dan niet roerend mee eens! 😀
 
Maar we zijn er uit nu toch? Volgens mij kan dus met zekerheid gesteld worden dat, Vintage analoge synthesizers wel of niet beter of gelijk (kunnen) klinken aan alle mogelijke clonen en andere varianten, ze zijn hun geld wel of niet waard, en leveren meer, minder of juist evenveel inspiratie als iedere andere synth. Ze zijn het dus wel of niet waard om voor veel geld gekocht dan wel verkocht te worden en / of te hebben, al dan niet om wel of niet gebruikt of verzameld te worden.

Leerzaam topic eigenlijk toch wel. :D
Iemand die talent heeft om nummers te schrijven zou het kunnen met een free-vst-tje.Dat bewees MP3.com die 30 jaar geleden begonnen was met muziek uit te brengen voor de hobbyist.
 
Mss even een ander voorbeeld. De CS80 is de heilige graal. Die heeft zijn typische klank. (net zoals alle andere synths hun eigen, typische klank hebben)
Net zoals iedereen vind ik sommige patches van om eender welke synth soms leuk of minder leuk. Dat hangt vooral af van het feit of sound 'x' past bij hetgeen je op dat ogenblik doet.
Heb je nog niet de ervaring gehad dat een bepaalde patch die je maanden geleden niet zo leuk vond, veel later wel schijnt te passen ?

Mensen dichten synths of sounds karakteristieken toe als 'vet', 'warm', 'organisch' en andere beschrijvingen, gebaseerd op een moment, ervaring, situatie.

Synths klinken niet goed of slecht, koud of warm. Ik laat mijn Summit klinken als een Deckards Dream. Toch voor 95%.
Check deze thread : Black Corporation ISE-NIN: Op Roland Jupiter-8 geïnspireerde Desktop / Rackmount Synth Ik vond die patch bijzonder fijn klinken en wou hem zo goed mogelijk nabootsen op mijn Summit.

Natuurlijk klinkt hij niet 1:1 hetzelfde. Dat kan ook niet want het zijn 2 verschillende toestellen en in dit voorbeeld ook 2 verschillende galmen.
Dus : een Juno 6 klinkt niet beter of slechter dan mijn Summit en mits een beetje know-how en proberen, laat ik ze voor 95% hetzelfde klinken. Daarom zeg ik dat als je het woord organisch in de mond neemt, mijn Summit zo organisch klinkt als het Amazonewoud, en de Juno als een overjaarse zieke tante of verwelkte plant. Dat zijn idd subjectieve percepties en mensen gebruiken die graag om hun bewondering te beschrijven. Dat op zich kan nog.

Maar waar bewondering omslaat in hype of een misplaatst gevoel van magie verblind het de realiteit.
En de hype zorgt er ook voor dat mensen geloven een toestel te kopen dat iets 'magisch' doet, which is not.
En daar bovendien nog woekerprijzen voor neertellen ook. De enige nog begrijpbare reden voor (woeker)prijzen zijn productie aantallen en de logische verzamelwaarde.

Magie zit niet in een toestel. Je creëert magie vanuit je brein, los van welke synth ook. Digitaal, analoog, VST, sampler of zelfs getrommel op de tafel.

En we weten intussen dat zodra mensen een toestel zien en voelen, hun waarneming totaal anders blijkt dan wanneer ze geblindeerd zijn...
Dus in bijlage een voorbeeldje. 2 verschillende toestellen. Eentje 'echt' en eentje niet 'echt' Ik hoor graag welke de orginele, 'organische' is...
(een van de 2 staat hoog op menig synthlovers lijstje)
1. Klinkt als een fijne rijpe wijn die op een zonnige ochtend, veels te vroeg gedronken wordt, edoch bijna het weekend is, oftewijl organisch als de hel en
2. Klinkt koud en kil als mijn 3e schoonmoeder, het mens liep elke dag 8 kilometer. De laatste keer dat we van haar hoorden was ze de Pyreneeën voorbij oftewijl inspiratieloos als een vrouw van middelbare leeftijd in een tuinbroek.
 
Nou is een JP8 op marktplaats aanbieden echt geen lolletje kan ik je vertellen, al die sjako's die je even komen vertellen dat 12.500 euro te duur is en dat je echt blij mag zijn met hun bod van 6000 euro... en dat je een arrogante eikel bent als je vriendelijk bedankt... en dat dan maal 20x per week. Allemaal gefrustreerd dat ze geen centen hebben maar de oorzaak niet bij zichzelf zoeken. Dus ik heb die supermooie MINT JP8 op ebay gegooid voor een daar gangbare prijs, was binnen 2 weken verkocht, zonder gezeik, voor 19k. Wat nog steeds een hele schappelijke prijs was. Vind er maar eens eentje die timecapsule strak is, maar blijkbaar ben je iedere minkukkel verantwoording verschuldigd in dit land... :D
 
Laatst gewijzigd:
Dat soort scheld reacties zijn niet normaal maar 19k schappelijk vinden is ook maar in wat voor perspectief je het bekijkt. Bijna 20 mille terwijl er niet eens wielen onder zitten. Een synth die op een leeftijd is waarbij maar de vraag is hoe lang die er nog zin in heeft. Maar ja, zo zie je maar, altijd wel een snob te vinden die het ervoor over heeft.
 
Mmmm als ie op ebay staat is er 10% voor ebay, niet…
Dus van die bijna 20k mag je al hopen op 17000
 
Dat soort scheld reacties zijn niet normaal maar 19k schappelijk vinden is ook maar in wat voor perspectief je het bekijkt. Bijna 20 mille terwijl er niet eens wielen onder zitten. Een synth die op een leeftijd is waarbij maar de vraag is hoe lang die er nog zin in heeft. Maar ja, zo zie je maar, altijd wel een snob te vinden die het ervoor over heeft.
Is gewoon een marktkwestie, veel mensen willen er een en het aanbod is nihil, laat staan van een exemplaar zonder een enkel krasje.ik vind dit helemaal geen rare ontwikkeling. En er zijn zat mensen voor wie dit helemaal geen rare bedragen zijn. Mensen zouden moeten stoppen met hun eigen financiële situatie en beperkte marktkennis als maatstaf te gebruiken, scheelt een hoop zinloze discussie.
 
Belangrijk verschil met marktplaats ebay en het synthforum is dat hier voornamelijk liefhebbers en freaks zitten die niet altijd het onderste uit de kan willen hebben en de maximale dagwaarde eruit willen slepen.
Daarentegen zijn er ook forumleden die vrolijk en met droge ogen koopjes van marktplaats de volgende dag voor 600% winst hier aanbieden...

Het is niet heel vreemd om de prijs die je zelf voor hebt betaald + het plezier hoe vaak je erop hebt gespeeld mee te wegen in de vraagprijs.

Nu is het bij een JP8 met zulke bizarre prijsstijgingen wel een ander verhaal. Daar waar je een paar jaren geleden wslk tussen de 4k en 8k hebt betaald en nu opeens 20k kan krijgen. Dat opent wel veel andere deuren om je studio uit te breiden of zelfs je huis te verbouwen.

Reacties op marktplaats zijn soms echt supertriest idd. Gewoon negeren natuurlijk, maar mensen laten wel hun ware aard zien. Lekker makkelijk, op digitale afstand onbekenden uitschelden...
 
Ja ik zie bij dit soort gedrag altijd een klein huilerig jongetje m/v/a voor me, met zijn gezicht gedrukt tegen het etalageraam van een speelgoedwinkel; je ziet aan alles dat ie spijt heeft dat ie zijn zakgeld heeft opgemaakt aan snoep.

Je bent gewoon vrij om te doen wat je wil, als koper en als verkoper.
 
Is gewoon een marktkwestie, veel mensen willen er een en het aanbod is nihil, laat staan van een exemplaar zonder een enkel krasje.ik vind dit helemaal geen rare ontwikkeling. En er zijn zat mensen voor wie dit helemaal geen rare bedragen zijn. Mensen zouden moeten stoppen met hun eigen financiële situatie en beperkte marktkennis als maatstaf te gebruiken, scheelt een hoop zinloze discussie.
Ja ik snap dat het marktwerking is en als ik er nog 1 had staan en ik kon dat bedrag ervoor krijgen dan zou ik het geld ook met plezier aannemen. Ieder moet ook doen wat die zelf wil maar als er dit soort bedragen voor die synth wordt betaald dan krijg je vanzelf wel dat mensen het erover gaan hebben. Zo werkt dat eenmaal. Zelfde geldt voor een pixel die als kunstvoorwerp voor miljoenen wordt verkocht of wanneer er een klein rijtjeshuis voor 850k op fundament wordt gezet. Nogmaals scheldmailtjes zijn triest maar je moet er niet gek van opkijken als mensen het daarover gaan hebben.
 
Maar ja, of dat nou de mensen zijn waarmee je van gedachte zou wil wisselen?

Net als die Behinger discussies, voegt dat nou wat toe? aan wat dan? :)
 
als ik iets op mp zet en ik krijg berichten van mensen die een discussie willen aangaan dan reageer ik gewoon niet. Wat Behringer betreft daar gaat het vooral om de manier hoe ze met die clones te werk gaan dus dat is een ander verhaal. Al zie je dat zo’n discussie vaak tot niets leidt inderdaad.
 
Klopt. Discussies leveren nooit op dat de andere kant zegt ‘ok ik neem m’
als ik gezeur krijg wijzig ik de advertentie. Dan zet ik de prijs vast in de titel. En schrijf ik in de comments dat ik geen zin heb in zeurpieten. Als er dan toch nog een durft te vragen naar laagste prijs, schrijf ik ‘wat aan vaste prijs had je niet begrepen’
ik ben geen onvriendelijk zuur persoon, maar mijn geduld is best eindig.
Eens men wil ophalen, vertel ik nog n keer dat de prijs niet onderhandeld wordt ter plaatse. Het is graag of niet. En dat werkt echt.
 
Een Jupiter 8 voor 20.000 euro kopen is een investering, geen artistieke beslissing. Toen ze nog voor 3500 van de hand ging, okee. VA synths waren destijds ook niet super goedkoop en klonken echt beduidend anders. Maar nu met de rev4 P5 en de Moog One die je al voor een paar duizend nieuw kunt kopen? Of zelfs een Deckard's Dream? Dan moet je echt in een Duran Duran coverband zitten of een soort van droomstudio te huur aanbieden of zo, anders is het gewoon investeringsspeelgoed. En daar is niks mis mee op zich. Het zou pas vervelend worden als hij niet nu en dan aangezet en er mee gepield zou worden.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Mmmm als ie op ebay staat is er 10% voor ebay, niet…
Dus van die bijna 20k mag je al hopen op 17000

Op ebay rekenen ze geen 10% zoals de bandieten van reverb.
Daar rekenen ze vanaf een bedrag van 5000 euro een éénmalige fee van 202 euro,ongeacht het eindbedrag boven die 5000 euro.
 
Klopt. Discussies leveren nooit op dat de andere kant zegt ‘ok ik neem m’
als ik gezeur krijg wijzig ik de advertentie. Dan zet ik de prijs vast in de titel. En schrijf ik in de comments dat ik geen zin heb in zeurpieten. Als er dan toch nog een durft te vragen naar laagste prijs, schrijf ik ‘wat aan vaste prijs had je niet begrepen’
ik ben geen onvriendelijk zuur persoon, maar mijn geduld is best eindig.
Eens men wil ophalen, vertel ik nog n keer dat de prijs niet onderhandeld wordt ter plaatse. Het is graag of niet. En dat werkt echt.
Das ook een nieuwe tactiek geworden die ze proberen.
Direct toehappen op je vraagprijs en dan ter plaatse komen huilen dat ze nog studeren,een auto die hersteld moet worden,een wasmachine moeten kopen,blablabla.
 
Een Jupiter 8 voor 20.000 euro kopen is een investering, geen artistieke beslissing. Toen ze nog voor 3500 van de hand ging, okee. VA synths waren destijds ook niet super goedkoop en klonken echt beduidend anders. Maar nu met de rev4 P5 en de Moog One die je al voor een paar duizend nieuw kunt kopen? Of zelfs een Deckard's Dream? Dan moet je echt in een Duran Duran coverband zitten of een soort van droomstudio te huur aanbieden of zo, anders is het gewoon investeringsspeelgoed. En daar is niks mis mee op zich. Het zou pas vervelend worden als hij niet nu en dan aangezet en er mee gepield zou worden.
Absoluut waar dat dit een investering is, maar er bestaat geen wet dat synthesizers voorbehouden zijn aan mensen die er muziek mee willen maken natuurlijk. Dus als jij een JP8 wil kopen om aan de muur te hangen is dit volledig je goed recht. En eerlijk is eerlijk, muziek maken gaat niet om om specifieke spullen; als je alleen maar denkt te kunnen slagen met een JP8 ben je ook maar een creatieveling van niks. Gebruik de middelen die je hebt en wees daarmee gelukkig, of stel jezelf economisch effectievere doelen in je leven en handel daarnaar :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top