Over welke muziekproductie-onderwerpen vind je weinig informatie?

Samen muziek maken gaat maar dan heb je een dubbele daw nodig zodat de ene sounds kan maken terwijl de andere ze puzzelt. Deed dit met mijn broer en werkt prima. Of hardware tweaken met headphone en eens wat gevonden spelen over de monitors, terwijl de andere puzzelt.
 
Op zich heb je een punt. Het is een beetje het verhaal van 'alleen ga je sneller, samen kom je verder'. Maar in de praktijk werkt het niet altijd zo, is mijn ervaring. Ik heb in meerdere bandjes gezeten en met verschillende mensen samengewerkt en dat botste vaak. Qua ambities en vaak ook gewoon muzikaal.

Samen elektronische muziek maken vind ik trouwens sowieso lastig, want een van de twee zit er maar een beetje bij. In een bandje kun je in elk geval samen spelen.

Dat van er bij zitten hoeft dus helemaal niet.
Sinds wanneer kan er in een studio niet met meerdere muziek worden gemaakt?
Ik heb zelf met tientallen producers samen gewerkt waarvan een aantal profesionele en heb daar zeer veel van geleerd.
Dan heb je het over electronisch, hybride of akkoestisch.. maakt verder niet uit.

Dat je bandjes en muziek samenwerkingen niet werken hebben een andere reden en als je wel echt wilt dien je in de spiegel te kijken.
Waarom botst het? Ben je realistisch over je eigen kunnen? Snap je elkaar? etc
Dat heb ik ook gedaan en heb veel mensen ontmoet maar slecht een klein deel blijf ik mee samenwerken.

Het is een beetje als daten. er zijn een hoop mooie meiden maar slechts een klein deel past bij je.
 
Dat je bandjes en muziek samenwerkingen niet werken hebben een andere reden en als je wel echt wilt dien je in de spiegel te kijken.
Waarom botst het? Ben je realistisch over je eigen kunnen? Snap je elkaar? etc
Dan is de conclusie dat ik het beste bij mezelf pas 😁 Verder wil ik helemaal niet samenwerken. En ik ben ook al gelukkig getrouwd, dus volgens mij heb ik het prima voor elkaar zo 👍
 
Laatst gewijzigd:
Samen werken kan, zeker in deze tijden, toch ook op andere manieren? Bijv elkaar heen en weer een project file sturen en dan tot iets komen?

Tuurlijk is het niet hetzelfde als samen ‘echt’ muziek maken maar veel tijd in de studio gaat (bij mij) toch zitten in het fine tunen.
 
Denk dat akoestiek, en muziektheorie wel leuke en nuttige onderwerpen zijn.
 
Dan is de conclusie dat ik het beste bij mezelf pas
Er zijn meer mensen zoals jij die het liefst alleen werken maar ik zie wel de meerwaarde in van het samenwerken zoals @flyweight aangeeft.
Je kan een beetje bouncen met elkaar en elkaar stimuleren, je komt weer op idëeen die je anders niet zou krijgen en misschien ook wel belangrijk; we zijn niet allemaal een Todd Rundgren of Prince die alle instrumenten beheersen en daarnaast ook goed zijn in alle andere processen die zich voordoen tijdens opname en mixen van tracks.
Vele zeer getalenteerde mensen, zelfs de toppers in de musicbizz maakten hun beste albums toch samen met anderen.
 
Er zijn meer mensen zoals jij die het liefst alleen werken maar ik zie wel de meerwaarde in van het samenwerken zoals @flyweight aangeeft.
Dat heeft absoluut meerwaarde. Maar er zijn ook praktische bezwaren, zoals tijd. Om er maar eens een te noemen 😀 Nu kruip ik regelmatig een uurtje achter de pc als ik zin heb.

Ik ben trouwens op dit moment bezig met een track met iemand van het forum. Ik kan het dus wel 😋
 
Ik bedoel ook echt samen zitten en muziek schrijven, tracks bouwen mixen etc. Om de beurt aan het roer. Zo leer je truukjes van elkaar.
Ook als je met zijn tweeen tracks maakt is het makkelijker te oordelen hoe iets werkelijk voelt.

Ook bijna alle goede electronica producers werken met zijn 2.
 
Ik vind tekst niet zo boeiend. ik als iets wil weten zoek ik op youtube. het zoekpatroon voor mij is dan: genre (dus wel erg op stijl), productie-onderdeel (bv side chaining van leads) vst-synth of plugin (die ik heb). ik kom dan op voor mij verbazingwekkend goede uitleg terecht. algemene tips over van alles mbt produceren in teksten kunnen natuurlijk ook prima zijn maar ik skip er meestal snel doorheen, zeker als het gefilosofeer is over inspiratie etc. ik zou van jou best eens willen zien (in een youtube) hoe je met een bepaalde chorder-vst een lead maakt. bijvoorbeeld in een track die je net gemaakt hebt. Melodic deephouse melody creation. Zou dat in het engels doen. voorbeeld van een youtube die ik deze week heb bekeken met de hier beschreven stijl: over sidechaining in Fabfilter proQ. Dingen die de kijker meteen in zijn DAW kan gaan doen. Dat is volgens mij gewoon het leukste. Ik neem aan dat in jouw stijl ook wel goede youtubes te vinden zijn. Daar 1 van worden.
 
hier even wat leuke presentaties, kan je misschien inspiratie uit opdoen, veel lees plezier!
 

Attachments

  • How To - Compression Basics.pdf
    3,8 MB · Bekeken: 142
  • How To - Get Your Demo Heard.pdf
    3,7 MB · Bekeken: 135
  • How To - Make A Living In The Music Industry.pdf
    3,1 MB · Bekeken: 146
  • How To - Run a Digital Label.pdf
    3,1 MB · Bekeken: 137
  • How To - Set Up a Digital Label.pdf
    3,1 MB · Bekeken: 129
  • How To - Start A Club Night.pdf
    3,3 MB · Bekeken: 138
  • Pro Tips - Deep Tech-House Production.pdf
    3,5 MB · Bekeken: 140
  • Pro Tips - Electro House Production.pdf
    3,5 MB · Bekeken: 130
  • Pro Tips - Minimal House & Techno Production.pdf
    3,5 MB · Bekeken: 135
  • Pro Tips - Reverb and Delay Effects.pdf
    4,1 MB · Bekeken: 151
hier even wat leuke presentaties, kan je misschien inspiratie uit opdoen, veel lees plezier!
Dank! Maar ik heb stapels Future Music's en Computer Music's in de kast liggen, dus de kennis is er wel 😀 👍

Zag trouwens van de week nog een CM uit 2010 online staan. Met Windows XP enzo. Ook leuk om te zien wat een gigantische ontwikkeling DAWs hebben doorgemaakt. Ik begon destijds met Cubase Audio XT en dat werd later Cubase VST. Een revolutie, zo bleek.
 
Ok ik deed al de fx als sends en de eq na t fx en dan nog een keer op n apart kanaal. Maar nooit met compressie. Moet ik eens proberen.
Maar dat is hoe de mix doet. Geen reactie op mijn vraag hoe je een bepaald effect “maakt”.

een beetje de synthese van het fx zeg maar, ipv een synth.

voorbeeld? Je wil een herhalend stuk vocal. 3 keer. (Als delay dus) Daarna wil je m uitfadend op de laatste herhaling. Op de mixer faders rijden is t probleem niet qua gear hier.
Dub les voor fx eigenlijk, met hardware - heel extreem uitgedrukt -

Tip,ik zit ook altijd met de problemen,de simpele oplossing is gewoon track copieren en repeats/delays met audio tracks nabootsen, je hebt dan exacte timing/controle over alles en het gaat veel sneller dan FX plugins te editen.
 
O ik zie het. Je hebt het over plug ins.
Ik doe mijn fx op de mixer.
anders is er geen lol aan. Zo bijvoorbeeld:
 
Ik bedoel ook echt samen zitten en muziek schrijven, tracks bouwen mixen etc. Om de beurt aan het roer. Zo leer je truukjes van elkaar.
Ook als je met zijn tweeen tracks maakt is het makkelijker te oordelen hoe iets werkelijk voelt.

Ook bijna alle goede electronica producers werken met zijn 2.
Als ik met mn bandgenoot in de oefenruimte ben en vaart wil maken, dan schakelen we weleens een Looper in (tc voice live). Alles op de mixer, gaat dan naar de input vd looper.. gitaar, drums, bas, zang, shakertje, etc.

Zo kunnen we snel bouwen aan iets. Later trekken we die loops uit elkaar of arrangeren het (hopelijk) tot iets van een song.

Vwb Looping.. vind ik opkomende artiest Marc Rebillet, helemaal te gek :) dát is snel werken.. in zn uppie dan, in kimono doorgaans lol. Hij is al keer in paradiso geweest, tof concert staat op YT
 
Laatst gewijzigd:
Als ik met mn bandgenoot in de oefenruimte ben en vaart wil maken, dan schakelen we weleens een Looper in (tc voice live). Alles op de mixer, gaat dan naar de input vd looper.. gitaar, drums, bas, zang, shakertje, etc.

Zo kunnen we snel bouwen aan iets. Later trekken we die loops uit elkaar of arrangeren het (hopelijk) tot iets van een song.

Vwb Looping.. vind ik opkomende artiest Marc Rebillet, helemaal te gek :) dát is snel werken.. in zn uppie dan, in kimono doorgaans lol. Hij is al keer in paradiso geweest, tof concert staat op YT
Hahahah tof ja paradiso is een tof podium om te spelen.
echt een toffe atmosfeer als het lekker vol is.
Vind Marc Rebillet wel een toffe badgast. Toevallig had een producer waarmee ik werk mij een filmpje gestuurd van dat optreden van hem.
 
Hahahah tof ja paradiso is een tof podium om te spelen.
echt een toffe atmosfeer als het lekker vol is.
Vind Marc Rebillet wel een toffe badgast. Toevallig had een producer waarmee ik werk mij een filmpje gestuurd van dat optreden van hem.
Hij is gaaf he :) ook die filmpjes in zn huiskamer(s) zijn te gek.
 
Back
Top