Onder welke branche valt een geluidstudio?

RickV

Ingeburgerd
Lid sinds
30 juli 2013
Berichten
29
Locatie
Almelo
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand van jullie misschien weet onder welke specifieke branche/markt een geluidsstudio ofwel opnamestudio valt (produceren van muziek). Stel dat je als ondernemer studioruimte wilt gaan inrichten om te verhuren onder welke branche valt dit dan? Er is bijvoorbeeld een bepaalde CAO van toepassing? Hoe zit het met eventuele vergunningen en regels.

De reden dat ik hierna opzoek ben is omdat ik een een onderzoek wil doen naar de markt voor mijn opleiding. Ik zou dus vooral graag willen weten hoe groot de betreffende markt is, in hoeverre deze verzadigd is en welke ruimte huidige aanbieders daar al hebben ingenomen? Alle reacties omtrent dit onderwerp zijn welkom en ik zou het zeer op prijs stellen!

Alvast bedankt :okdan:
 
SBI-code 5920, dat lijkt me een mooi startpunt.

Het probleem is dat ik daarmee niet veel verder kom. De Rabobank heeft bijvoorbeeld veel cijfers beschikbaar over verschillende branches:

(https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/).

Maar dan heb ik alsnog geen idee onder welke noemer zij de branche hanteren. Ik heb dus een omschrijving nodig van de branche, zodat ik inzicht krijg in de cijfers van de markt. Met alleen de SBI code kom ik nog niet zo ver aangezien de KvK geen cijfers beschikbaar heeft als ik het goed begrijp.
 
Dan zou je maandag in de telefoon kunnen klimmen en de vraag aan Rabo stellen hoe hun branche indeling eruit ziet.

Ik zou me alleen niet focussen op de Rabo. KvK is volgens mij wel de bron waar je zijn moet. Als ik het goed heb, kun je bij de KvK kosteloos onderzoek doen naar branchegegevens volgens je eigen definitie. Dus geen hapklare brokken, maar zelf definities maken en data verzamelen. Ook hier zou ik even bellen. Tot slot zou de voorlichtingsafdeling van het CBS mogelijk iets voor je kunne betekenen.
 
Dan zou je maandag in de telefoon kunnen klimmen en de vraag aan Rabo stellen hoe hun branche indeling eruit ziet.

Ik zou me alleen niet focussen op de Rabo. KvK is volgens mij wel de bron waar je zijn moet. Als ik het goed heb, kun je bij de KvK kosteloos onderzoek doen naar branchegegevens volgens je eigen definitie. Dus geen hapklare brokken, maar zelf definities maken en data verzamelen. Ook hier zou ik even bellen. Tot slot zou de voorlichtingsafdeling van het CBS mogelijk iets voor je kunne betekenen.

Bedankt voor je reactie. Zoiets was ik inderdaad al van plan, ik was alleen benieuwd of hier toevallig studio eigenaren waren die het meteen zouden weten.
 
Voor de meeste synthforummers valt het gewoon onder inboedel :okdan:

Mocht je toch een bedrijf willen beginnen heb ik nog een goede tip: registreer het in Panama.

Ik heb het zelfs gewoon in de woonkamer staan (akoestisch helemaal niks natuurlijk) :P
 
Ouderwetse mensen zoals ik hebben nog een studio ja.
De rest allemaal in 1 laptopje, de massa hoort het verschil niet, gaat meer om populariteit en tv.
Dat is tog raar dat je een studio huurt ?, al je creativiteit in 1 uur of dag moeten gebruiken terwijl je een laptop hebt?
 
Ouderwetse mensen zoals ik hebben nog een studio ja.
De rest allemaal in 1 laptopje, de massa hoort het verschil niet, gaat meer om populariteit en tv.
Dat is tog raar dat je een studio huurt ?, al je creativiteit in 1 uur of dag moeten gebruiken terwijl je een laptop hebt?

Hoezo is dat raar? Als je beschikking hebt tot goed klinkende monitoren in de juiste omgeving en apparatuur die juist op elkaar is afgestemd? Dan is dat toch zalig om daar te kunnen werken ook al is het voor een wat kortere periode.. Voor afmixen lijkt het me bijvoorbeeld ideaal of om gewoon een studio te kunnen proeven.
 
Ouderwetse mensen zoals ik hebben nog een studio ja.
De rest allemaal in 1 laptopje, de massa hoort het verschil niet, gaat meer om populariteit en tv.
Dat is tog raar dat je een studio huurt ?, al je creativiteit in 1 uur of dag moeten gebruiken terwijl je een laptop hebt?

Maar het is trouwens wel een punt die ik kan meenemen..
 
Ouderwetse mensen zoals ik hebben nog een studio ja.
De rest allemaal in 1 laptopje, de massa hoort het verschil niet, gaat meer om populariteit en tv.
Dat is tog raar dat je een studio huurt ?, al je creativiteit in 1 uur of dag moeten gebruiken terwijl je een laptop hebt?

Nou, ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die dat ook regelmatig doen. Heerlijk de studio in, geen gezeik met de buren, professionele apparatuur, inspirerende omgeving. Ja, snap ik wel.
 
Ouderwetse mensen zoals ik hebben nog een studio ja.
De rest allemaal in 1 laptopje, de massa hoort het verschil niet, gaat meer om populariteit en tv.
Dat is tog raar dat je een studio huurt ?, al je creativiteit in 1 uur of dag moeten gebruiken terwijl je een laptop hebt?

Sinds ik een electrisch kookplaatje heb ga ik ook nooit meer uit eten. :okdan:
 
Audiotechnici vallen vaak onder de kleinmetaal cao. Echt waar.
 
Audiotechnici vallen vaak onder de kleinmetaal cao. Echt waar.

Staat mij ook iets van bij ja. Telecom ook trouwens.

Je hebt wel een pop CAO tegenwoordig. Dat doet ook iets met muziek. Je hoeft natuurlijk geen CAO te hebben...
 
Audiotechnici vallen vaak onder de kleinmetaal cao. Echt waar.

Oke dat klinkt raar maar dat zou wel eens kunnen aangezien je vooral met 'metaal' werkt en waarschijnlijk ook het een en ander sjouwt als audiotechnici (?)
 
A/V branche (Audio Visuele bedrijven)

Robin

Dat klinkt toepasselijk inderdaad. Er is echter opvallend weinig te vinden over deze branche betreft cijfers. Ik kom vooral namelijk beroepen als freelancers die zelfstandig werken en worden ingehuurd (licht, beeld en geluid). Ik weet dus niet zeker of het bezitten van eens studioruimte en deze verhuren ook onder deze branche valt..
 
Om een aantrekkelijke studio te bouwen moet je diep in de buidel tasten,
de meeste studios zijn langzaam opgebouwd, met van elk jaar de beste ( oude analoge ) gear.


Wel moeilijk om nu nog een goede en betaalbare TR909 of TR808 te vinden,
wie huurt je studio als je alleen een Aira hebt staan ???, niemand.
 
Back
Top