Over welke muziekproductie-onderwerpen vind je weinig informatie?

Mijn tip als je er niet uitkomt: sleep er een bestaande track boven. Dat doe ik echt regelmatig, niet om te jatten maar gewoon om te horen wat anderen doen. Da
Vind dat een beetje als natekenen/overtrekken.
Zal dat daarom uit artistiek oogpunt niet doen. Niet dat ik het veroordeel. Dat moet iedereen zelf weten.
Maar ik creeer vanuit experiment en intuietie.

Zal vast leerzaam zijn maar als je dit direct in je track brengt zal dat op gebied van gevoel tekort komen.
Doe je dit als wijze van leren dan is het een ander verhaal. Dan bedoel ik je kunt offline overtrekken maar je leert ervan en daarna word het onderdeel van je skill en kun je het wel intuietief gebruiken.

Nogmaals iedereen kan doen wat hij wil. just my 5 cents
 
Vind dat een beetje als natekenen/overtrekken.
Zal dat daarom uit artistiek oogpunt niet doen. Niet dat ik het veroordeel. Dat moet iedereen zelf weten.
Maar ik creeer vanuit experiment en intuietie.
Er valt voor beiden wat te zeggen.

Als ik thrillerschrijver ben en ik wil spannender kunnen schrijven, dan moet ik eerst weten wat dat is. Daar kom je pas achter als je goed kijkt naar de meesters in het genre. En soms leer je echt heel veel door letterlijk over te schrijven. Hoe bouwt de spanning zich op? Wat zeggen ze wel en laten ze juist weg? En wat geeft echt de creeps?

Hetzelfde geldt voor muziek. Ik kan het wiel voor mezelf opnieuw uitvinden, maar waarom niet kijken naar wat al werkt? Niet om te pikken, maar om er daarna een eigen draai aan te geven.

Picasso zei het al: "Goede artiesten lenen. Slechte artiesten stelen." 😁
 
Laatst gewijzigd:
Dat is makkelijk.
Focus op tracks maken, compositie en bouw zonder na te denken heel snel een structuur.
Dus niet in mierenneuken verdwalen ( eq's compressie saturatie ).
Geeft niet dat je eerste tracks nergens naar klinken. Dat komt met tijd.

Te veel nadenken is een killer van creativiteit. Dat ontstaat juist meer in een flow. "the space" zoals sommige dat noemen.
Als je een instrument speelt en je bent in staat on intuietief te spelen zal dat ok weer een juiste uitwerking op je producties hebben.
Zelf op laag nivo op bv een gitaar jengelen kan weer postieve uitwerking hebben op het maken van house plaaten.

Het idee is simpel en moet er zo snel mogelijk uit.
Daarna als het eruit is kun je meer op details gaan focussen.

Dit is een hele goede. :okdan:
Mijn advies is dan ook altijd om, behalve als je echt feilloos kunt lezen en schrijven met jouw instrument, ideeΓ«n eerst te bedenken in jouw gedachten; de fantasie onbelemmerd zijn gang laten gaan, niet laten beperken door gebrek aan speeltechniek.
Eenmaal je, die met de mond verzonnen, fantastische baslijn, i.c.m. heftige 'airdrums' armgebaren :D, in gedachten hebt vastgelegd, kun je deze gaan proberen te spelen en eventueel opnemen.
Zo kun je dat met alle partijen doen.

Pas daarna heeft het echt zin om met allerlei mixing processen/tecnieken te gaan bezigen.

Natuurlijk kunnen bepaalde ideeen ontstaan uit een lekkere Β΄soundΒ΄, Β΄grooveΒ΄, effect, jamsessie, etc., maar dan nog is het de fantasie die ervoor kan zorgen dat het iets interessants wordt i.p.v. te verzanden in doelloos gepiel.

Vaak laten wij ons beperken door onze fantasie niet voldoende zijn gang te laten gaan. :)
 
Laatst gewijzigd:
Dan bedoel ik je kunt offline overtrekken maar je leert ervan en daarna word het onderdeel van je skill en kun je het wel intuietief gebruiken.
Dit is dus lenen.
Als ik direct iets overtrek en daarop mijn schilderij maak is dat geen lenen.
Zeker niet als je in hetzelde genre blijft.
Doe je cross genre en komt daar iets nieuws uit voort dan is het weer anders.

Dit heeft verder niets te maken met naar de meesters kijken.
Als je veel van dat soort boeken leest leer je daar ook van net zoals dat je veel naar muziek moet luisteren om het te leren.
Daarom is het ook belangrijk om bij andere artiesten in de leer te gaan of samen met mensen muziek te maken.

Miles: It's not about standing still and becoming safe. If anybody wants to keep creating they have to be about change.
 
Dit heeft verder niets te maken met naar de meesters kijken.
Als je veel van dat soort boeken leest leer je daar ook van net zoals dat je veel naar muziek moet luisteren om het te leren.
Daarom is het ook belangrijk om bij andere artiesten in de leer te gaan of samen met mensen muziek te maken.
Zekers, als je een bepaalde sound te gek vindt en je weet niet goed hoe je die voor elkaar krijgt is het verdomd handig als je weet wat de basiskenmerken zijn om tot zo'n sound te komen.
Als je dan je eigen compositie daarvoor gebruikt dan wordt het gewoon een originele track alleen wel met een sausje van die sound die je lekker vindt, niets mis mee vind ik.
Het is toch je eigen creativiteit die er voor zorgt of je tot een lekkere track komt maar kennis van techniek kan wel je track beter maken en hoe meer info je hebt des te makkelijker het wordt om een goede track te maken.

Ik heb dat bijv ook gedaan toen ik indertijd aan het schilderen was.
Ik kreeg niet de resultaten die me bevrediging gaven en het enigste wat ik kon doen was me beter informeren en ging dus nog voor de tijd van internet naar de bieb en leende daar het standaardwerk voor de student van de kunstacademie, het boek van Max Doerner.
Sindsdien ging m'n schilderen met sprongen vooruit, ik leerde hoe ik laag over laag moest schilderen, m'n stofuitdrukking werd een stuk beter, perspektief ging vooruit en m'n hele schilderen kwam op een hoger plan.
 
Mijn tip als je er niet uitkomt: sleep er een bestaande track boven. Dat doe ik echt regelmatig, niet om te jatten maar gewoon om te horen wat anderen doen. Dan ben ik daarna over het dode punt heen en ga ik weer verder. Zo gebruik ik vaak wel ideeΓ«n uit 4 of 5 tracks, ook uit compleet andere genres. En hoe vaker ik dit doe, hoe beter ik het zelfstandig kan πŸ‘

Wat @flyweight zegt is trouwens ook waar. Heel veel is mindset en je kunt dingen veel te groot denken. Maar wat is een liedje nou eigenlijk? Even gechargeerd voor dance: opbouw, break, weer opbouw, korte break en afbouwen. Als je dat weet kun je al wat bouwstenen leggen. Begin bijvoorbeeld bij de break, dan weet je waar je naar toe wil. En zeg op een gegeven moment tegen jezelf dat je genoeg bouwstenen hebt. Maak daar dan het fundament mee. Dan kun je de details later invullen. Dus vooral in het begin lange halen, snel thuis. Dan bliijft een liedje ook fris in je oren.

Ja zeker goede tips. Ik bedoelde wel iets meer de fase nog voor het arrangeren. Overigens is dat op zichzelf wel een goede blog waard, een paar basiselementen van componeren (zoals gebruik van contrapunt e.d.) uitleggen, denk dat vele hier niet een formele muziekscholing hebben en dat soort dingen kunnen wel van pas komen om tracks net wat spannender te maken.

Waar ik meer op doelde is eigen na de sounddesign (bijv kick maken) en dan het recorden, daar blijf ik teveel in hangen. Maar misschien moet ik daar idd zoals flyweight zegt meer doortastender in zijn, leuk geluidje, kort sequencje maken en opnemen (of samplen) en next. geen gelul. Een ding is dat ik nu in ieder geval weer een limiter ertussen heb gezet, dat scheelt pielen met gain levels.

Aangezien ik in Live werk neem ik het op in een clip, en daar blijf ik ook teveel in hangen. Aan/uit zetten en dan in mijn hoofd de track al bouwen wat op zich goed werkt maar zo werk je niet echt feitelijk naar de trackstructuur toe. Misschien moet ik toch meer gaan werken met een lineaire sequencer, misschien Reaper bijv.

Anyway, na 5 jaar niets doen uberhaupt blij dat ik weer up en running ben, wat stoffigheid in mijn workflow moet er nog even uit. :)
 
Muziek maken is geen probleem, iedere debiel met een laptop kan het alleen wat lastig is hoe je het aan de man krijgt. Iemand die craptunes maakt maar handig is op social media lijkt verder te komen dan iemand met talent maar met een introvert karakter. Dus leer je muziek verkopen, dat is net zo belangrijk als goede tunes maken.. misschien nog wel belangrijker.
 
Muziek maken is geen probleem, iedere debiel met een laptop kan het alleen wat lastig is hoe je het aan de man krijgt.
Wat mij betreft quatsch. Misschien scoor je dan per ongeluk een hitje, maar als je niet muzikaal bent kom je nooit structureel ver. Dat je in deze tijd je muziek moet verkopen is wel waar. Maar dat kun je op verschillende manieren doen. Je in je studiootje opsluiten en hopen dat je vanzelf opvalt levert waarschijnlijk weinig op. Je moet via je eigen kanalen - of door de krachten te bundelen - naar buiten treden. Als je dat wilt, natuurlijk.
 
Wat mij betreft quatsch. Misschien scoor je dan per ongeluk een hitje, maar als je niet muzikaal bent kom je nooit structureel ver. Dat je in deze tijd je muziek moet verkopen is wel waar. Maar dat kun je op verschillende manieren doen. Je in je studiootje opsluiten en hopen dat je vanzelf opvalt levert waarschijnlijk weinig op. Je moet via je eigen kanalen - of door de krachten te bundelen - naar buiten treden. Als je dat wilt, natuurlijk.

Over dat soort onderwerpen vind ik dus weinig informatie.

Goed kunnen verkopen is overigens ook een talent.
Sommigen zeggen dat talent niet bestaat en dat je vanzelf goed wordt als je ergens maar genoeg op toelegd maar daar valt over te twisten
 
Laatst gewijzigd:
Over dat soort onderwerpen vind ik dus weinig informatie.
Alles draait om bereik. Vroeger bereikte je luisteraars via een platenmaatschappij. En misschien nog steeds wel, want die slijmen zich 23 slagen in de rondte bij streaming diensten als Spotify.

PotentiΓ«le luisteraars kun je ook bereiken door ze zelf op te zoeken. Bijvoorbeeld op forums, via social media of YouTube. Ben je daar niet zo goed in, dan kan het misschien via een label. Als zij al liefhebbers bereiken kun je daar op meeliften.

Ik luister graag naar melodic techno en die muziek maak ik ook. Daarom heb ik een demo gestuurd naar het label van een DJ die daar succesvol mee is op YouTube. Ik luister zijn sets al jaren en daar complimenteerde ik hem mee. Dan kom je al heel anders binnen dan lukraak liedjes rondsturen. Gelukkig vond hij mijn muziek ook tof πŸ˜„

Aan de man brengen is denk ik ook een kwestie van gunnen. Als je geniaal bent kom je vanzelf bovendrijven. Maar de meeste mensen - waaronder ik - zijn dat helaas niet. Dan is het een kwestie van hard werken en je in de kijker spelen.

Wat voor mij (zakelijk) goed werkt is mensen oprecht bedanken als ik het tof vind wat ze doen. Niet om te slijmen, maar omdat ik het graag laat weten. Dat vindt iedereen fijn om te horen en heel vaak krijg je dat op een of andere manier terug. Je naam blijft bijvoorbeeld hangen en de volgende keer dat je een track opstuurt zijn ze net wat geΓ―nteresseerder dan bij een totale onbekende. Zo werkt het toch.

Het begint natuurlijk allemaal bij de muziek, die moet steengoed zijn. Maar wees ook een beetje handig en bedenk hoe je jouw muziek bij de juiste mensen krijgt. Misschien kun je het zelf, maar misschien moet je ook wel krachten bundelen. Kijk dan met wie je dat graag doet en bedenk een plannetje. Zo kijk ik er in elk geval tegenaan.

Om met Osdorp Posse af te sluiten: "We zijn allemaal een doodgewone boerenlul." Wees dus niet bang, verlegen of te bescheiden. Zeker niet als je oprecht bent. Ik stuurde van de week een mailtje naar een bekende radio-dj en bestsellerauteur om ze te bedanken en beiden reageerden dezelfde dag. Dat doe ik ook als ik een leuk berichtje krijg 😁
 
Heb ook Song Exploder op Netflix gekeken. Best tof.
Daar zie je in de eerste aflevering dat de artiest ( die er lekker uit ziet) een heel team in huis heeft.
Dus haar track daar zit een behoordlijk budget in.
Het begint met 2 gare parts waarna en meerder geinspireerd raken.
Strings door violist, vocal "producer" die haar helpt bij schrijven en zingen.
2 zangers en schrijvers die direct voor haar werken en een producer die de beats maakt.

Wat vaak over het hoofd word gezien is dat de meeste toffe muziek door meerdere mensen word gemaakt.
Waarbij de commerciele bekende artiesten een vrij groot budget hebben.

Veel EDM producers maken de fout om altijd alleen te werken.
Door samen werking met andere producers leer je zo veel meer dan youtube filmpjes of tracks na te maken.

Maar belangrijker is dat veel producers zo kritisch zijn dat zo nooit verder komen dan een gare pattern.
Wat ik juist zie is dat de meer ervaren mensen meer op het mooie dan op het gare focussen, Die kunnen met veel fantasie vooruitkijken naar hoe iets juist heel mooi kan gaan worden,
Terwijl de meerderheid juist super kritsch is en zijn ideeen dood maken.

Dave Grohl - how to be a musician. Suck at it, keep sucking at it, suck at it with friends, keep playing and sucking and then one day you don't suck anymore, you're Nirvana.
 
Veel EDM producers maken de fout om altijd alleen te werken.
Door samen werking met andere producers leer je zo veel meer dan youtube filmpjes of tracks na te maken.
Op zich heb je een punt. Het is een beetje het verhaal van 'alleen ga je sneller, samen kom je verder'. Maar in de praktijk werkt het niet altijd zo, is mijn ervaring. Ik heb in meerdere bandjes gezeten en met verschillende mensen samengewerkt en dat botste vaak. Qua ambities en vaak ook gewoon muzikaal.

Samen elektronische muziek maken vind ik trouwens sowieso lastig, want een van de twee zit er maar een beetje bij. In een bandje kun je in elk geval samen spelen.
 
Back
Top