Over welke muziekproductie-onderwerpen vind je weinig informatie?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik vind het leuk om te bloggen over het produceren van muziek. Dat doe ik onder andere voor Bedroom Producers Blog. Maar er is al gigantisch veel informatie te vinden. Hebben jullie tips voor onderwerpen die onderbelicht zijn? Dan steek ik daar liever tijd in dan het 1001-ste artikel over hoe een compressor werkt.

Alle tips zijn welkom... en alvast bedankt!

Groet,

Rutger
 
Ik denk dat hoe alles vanuit technisch oogpunt werkt wel voldoende beschreven is, maar meer praktisch vind ik altijd leuk. Bijvoorbeeld leuke voorbeelden waar m/s nuttig is, hoe kan je granular inzetten, of dingen gebruiken waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn is ook altijd leuk (looping envelope als oscillator, of een sequencer op audiorate, of een gitaarversterker in het feedbackpad van je delay, noem maar even wat). Met audio voorbeeldjes natuurlijk :)
 
Wat ik me even afvraag, is hoe ik moet begrijpen hoe ik een galm krijg zoals liedje x heeft.
Of dat nu een delay en of reverb combo is. Slap back, eindeloos echoën enz. Heb een boel fx en heb geen idee hoe ik begin.
Heb bijvoorbeelde de space van eventide en dat ding brengt me nergens.
 
Wat ik me even afvraag, is hoe ik moet begrijpen hoe ik een galm krijg zoals liedje x heeft.
Of dat nu een delay en of reverb combo is. Slap back, eindeloos echoën enz. Heb een boel fx en heb geen idee hoe ik begin.
Heb bijvoorbeelde de space van eventide en dat ding brengt me nergens.

Het grootste verschil tussen de slaapkamer producer en hoe de pro's het doen qua fx, is naast luxe hardware, vaak vooral de workflow. Niet een galm of delay direct als insert op een bron. Maar een send gebruiken, om dan in de chain voor het de galm in gaat een EQ te plaatsen. Zo krijg je veel beter controle over wat er nou eigenlijk moet reageren in die galm. Om vervolgens in de send chain een compressor te plaatsen na de galm, die sidechained op een belangrijk element van de track. Zo verzuipt je nummer niet in reverb.
 
Ok ik deed al de fx als sends en de eq na t fx en dan nog een keer op n apart kanaal. Maar nooit met compressie. Moet ik eens proberen.
Maar dat is hoe de mix doet. Geen reactie op mijn vraag hoe je een bepaald effect “maakt”.

een beetje de synthese van het fx zeg maar, ipv een synth.

voorbeeld? Je wil een herhalend stuk vocal. 3 keer. (Als delay dus) Daarna wil je m uitfadend op de laatste herhaling. Op de mixer faders rijden is t probleem niet qua gear hier.
Dub les voor fx eigenlijk, met hardware - heel extreem uitgedrukt -
 
Ik denk dat hoe alles vanuit technisch oogpunt werkt wel voldoende beschreven is, maar meer praktisch vind ik altijd leuk. Bijvoorbeeld leuke voorbeelden waar m/s nuttig is, hoe kan je granular inzetten, of dingen gebruiken waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn is ook altijd leuk (looping envelope als oscillator, of een sequencer op audiorate, of een gitaarversterker in het feedbackpad van je delay, noem maar even wat). Met audio voorbeeldjes natuurlijk :)
Mooie invalshoek en dat is precies wat ik zoek. Dank je wel! Meer van hetzelfde vind ik zonde van mijn tijd. En de dingen die je noemt weet ik zelf ook niet, dus dat is een uitdaging. Heb er nu al zin in 😀
 
Wat je misschien in nog meer detail zou kunnen behandelen is de manier waarop je de stoute schoenen hebt aangetrokken en je producties hebt ingestuurd ter beoordeling. Stap voor stap. Geen garantie voor succes natuurlijk, maar wel inzicht in wat voor jou gewerkt heeft. De toon van het bericht, aan wie heb je het gestuurd, heb je bijlages meegestuurd, of een link, hoe heb je jouw muziek onder de aandacht gekregen.

Zelf werk ik alweer jaren met Cubase. Wat betekent een switch van DAW voor je workflow en op welke manier heeft dat invloed op je creativiteit?

Waar ik zeker naar zou luisteren is een Nederlandstalige podcast waarin een track wordt ontleed. Wat hoor je? Welke keuzes zijn er gemaakt (desnoods met een toelichting van degene die de track gemaakt heeft)? Waarom? En dan zowel over de compositie als de productie. Hoeft niet perse een bekende track te zijn. Neem iemand van het forum en interview hem/haar.
 
Neem iemand van het forum en interview hem/haar.
Goed punt en daar ben ik al mee bezig zelfs. Een afspraak maken was alleen nog even lastig, maar dat ga ik zeker doen voor de Muziekproducer Podcast.

Als iemand een goed idee heeft voor de podcast houd ik me sowieso van harte aanbevolen. Stuur maar een DM, dan nemen we samen een aflevering op. Het enige criterium is een goede microfoon en ik neem altijd op via een Google Hangout. Dat kan dus op afstand en werkt prima 👍
 
De meeste blogs zijn IMHO vaak een rehash van tegeltjes wijsheden voor beginners. (vaak ook weer dóór beginners, wat ze vaak tenenkrommend maakt)
ik zou meer kijken naar zaken als de beste resource websites, waar ga ik heen voor muziek theorie, welke gratis vsti’s en wat kun je er mee, etc.
Doel van blog zou dan enablement moeten zijn, mensen verder brengen.
 
Wat ik vaak mis in tutorials/blogposts/tips & tricks aangaande productie is in welk genre de aanbieder muziek maakt. Vooral bij geschreven stukken vind ik het vaak lastig om te bepalen of het voor mij van waarde kan zijn. Ik zou het bijvoorbeeld handig vinden om te weten of het doel, van de auteur, een EDM worst is of dark-ambient track. Een pop-nummer of clubtrack. Niet echt een onderbelicht onderwerp, maar misschien wel iets om rekening mee te houden door de mensen die zo vrij zijn om een prutser zoals ik wat wijsheid bij te brengen. Waar ik overigens wel zeer dankbaar voor ben en zeer kan waarderen!
 
Ik denk dat hoe alles vanuit technisch oogpunt werkt wel voldoende beschreven is, maar meer praktisch vind ik altijd leuk. Bijvoorbeeld leuke voorbeelden waar m/s nuttig is, hoe kan je granular inzetten, of dingen gebruiken waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn is ook altijd leuk (looping envelope als oscillator, of een sequencer op audiorate, of een gitaarversterker in het feedbackpad van je delay, noem maar even wat). Met audio voorbeeldjes natuurlijk :)
Ja dit soort dingen idd. Kan je aanraden om Sylvia Massie te bestuderen. Zij is een geweldige producer en engineer.
Heb veel van haar geleerd.
Bv simpel een vst door een amp jagen en met room mics opnemen.
Kijk itb is leuk maar er is een hele wereld met mics, cabinets en transducers die door de meeste producers onbenut blijft.

Maar idd wel met audio voorbeelden.

Er is verder niets mis met compressors als topic maar wederom een stuk bruikbaarder met audio voorbeelden.
 
Zelf zou ik wel wat meer inzicht willen krijgen in hoe je als 'hobbyist' toch productief kan worden, dus eigenlijk meer hoe je met de beperkte tijd die er is toch per sessie echt voortgang kan maken ipv alleen maar wat ongestructureerd verschillende dingen half doet.
 
Waar ik zeker naar zou luisteren is een Nederlandstalige podcast waarin een track wordt ontleed. Wat hoor je? Welke keuzes zijn er gemaakt (desnoods met een toelichting van degene die de track gemaakt heeft)? Waarom? En dan zowel over de compositie als de productie.

Dat zou ik machtig interessant vinden om zulke analyses te horen, ook van interessante tracks van forumleden.
De "geheimen" daar is niet altijd veel over te lezen terwijl het wel interessant is, wat zijn de specifieke kenmerken van signature sound van een producer?
Ik heb wel'ns een draadje geopend hoe je de Abba sound voor elkaar krijgt maar de info blijft wat beperkt.
Andere voorbeelden; hoe benader je bijv de Wall of sound van Phil Spector, de psychedelic funk sound van the Temptations in de periode van Cloud Nine, de specifieke sound van family affair van Sly en 2000 lightyears from home van the Stones want dat zijn allemaal signature sounds die gemaakt zijn in een analoog tijdperk maar hoe doe je dat met een daw?
Maar ook een album als Lifeforms van FSOL lijkt me erg leuk om daar wat meer over te horen.
 
Dat zou ik machtig interessant vinden om zulke analyses te horen, ook van interessante tracks van forumleden.
De "geheimen" daar is niet altijd veel over te lezen terwijl het wel interessant is, wat zijn de specifieke kenmerken van signature sound van een producer?
Ik heb wel'ns een draadje geopend hoe je de Abba sound voor elkaar krijgt maar de info blijft wat beperkt.
Andere voorbeelden; hoe benader je bijv de Wall of sound van Phil Spector, de psychedelic funk sound van the Temptations in de periode van Cloud Nine, de specifieke sound van family affair van Sly en 2000 lightyears from home van the Stones want dat zijn allemaal signature sounds die gemaakt zijn in een analoog tijdperk maar hoe doe je dat met een daw?
Maar ook een album als Lifeforms van FSOL lijkt me erg leuk om daar wat meer over te horen.

In dat kader kan ik wel Dr. Mix op youtube aanraden, hij maakt elke week meen ik een track na (op zijn manier) vaak nog met originele synths.
 
Ok ik deed al de fx als sends en de eq na t fx en dan nog een keer op n apart kanaal. Maar nooit met compressie. Moet ik eens proberen.
Maar dat is hoe de mix doet. Geen reactie op mijn vraag hoe je een bepaald effect “maakt”.

Dat is zeker wel hoe je een effect maakt. Want je kan zo volledig de klank van je reverb beinvloeden, wat letterlijk effect is. Hetzelfde met de compressie, jij noemt het de mix, maar je kan natuurlijk compressie net zo goed als creatief effect gebruiken. Bij bijvoorbeeld een lange reverb, zware sidechain met lange release van alleen 1 specifieke bron, die een moment de reverb weg trekt. Dat is een truc die heel veel gebruikt wordt in drum 'n bass en trap. Net als bijvoorbeeld na de reverb in je send een glitcher te gebruiken, een panner of phaser.
 
Zelf zou ik wel wat meer inzicht willen krijgen in hoe je als 'hobbyist' toch productief kan worden, dus eigenlijk meer hoe je met de beperkte tijd die er is toch per sessie echt voortgang kan maken ipv alleen maar wat ongestructureerd verschillende dingen half doet.
Dat is makkelijk.
Focus op tracks maken, compositie en bouw zonder na te denken heel snel een structuur.
Dus niet in mierenneuken verdwalen ( eq's compressie saturatie ).
Geeft niet dat je eerste tracks nergens naar klinken. Dat komt met tijd.

Te veel nadenken is een killer van creativiteit. Dat ontstaat juist meer in een flow. "the space" zoals sommige dat noemen.
Als je een instrument speelt en je bent in staat on intuietief te spelen zal dat ok weer een juiste uitwerking op je producties hebben.
Zelf op laag nivo op bv een gitaar jengelen kan weer postieve uitwerking hebben op het maken van house plaaten.

Het idee is simpel en moet er zo snel mogelijk uit.
Daarna als het eruit is kun je meer op details gaan focussen.
 
Zelf zou ik wel wat meer inzicht willen krijgen in hoe je als 'hobbyist' toch productief kan worden, dus eigenlijk meer hoe je met de beperkte tijd die er is toch per sessie echt voortgang kan maken ipv alleen maar wat ongestructureerd verschillende dingen half doet.
Mijn tip als je er niet uitkomt: sleep er een bestaande track boven. Dat doe ik echt regelmatig, niet om te jatten maar gewoon om te horen wat anderen doen. Dan ben ik daarna over het dode punt heen en ga ik weer verder. Zo gebruik ik vaak wel ideeën uit 4 of 5 tracks, ook uit compleet andere genres. En hoe vaker ik dit doe, hoe beter ik het zelfstandig kan 👍

Wat @flyweight zegt is trouwens ook waar. Heel veel is mindset en je kunt dingen veel te groot denken. Maar wat is een liedje nou eigenlijk? Even gechargeerd voor dance: opbouw, break, weer opbouw, korte break en afbouwen. Als je dat weet kun je al wat bouwstenen leggen. Begin bijvoorbeeld bij de break, dan weet je waar je naar toe wil. En zeg op een gegeven moment tegen jezelf dat je genoeg bouwstenen hebt. Maak daar dan het fundament mee. Dan kun je de details later invullen. Dus vooral in het begin lange halen, snel thuis. Dan bliijft een liedje ook fris in je oren.
 
Laatst gewijzigd:
Ander onderwerp, wellicht: voorkomen dat de vijf-minuten-maximaal-ff-wat-online-opzoeken geen sessie van twee uur gaat worden... :D

Het idee van @Dr van Lansberg is inderdaad een hele goede, dat kan erg interessant zijn. Zou me niet veel uitmaken in welk genre/stijl, je kunt er altijd iets van opsteken, denk ik. Of misschien juist daarom.
 
Back
Top