deze LAPtop houden of DESKtop kopen?

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Dag,

Geluidskaarten zijn misschien al te veel besproken op dit forum, maar voor mijn 'specifieke' situatie gaan veel dingen niet op die ik heb gelezen hier.

Ik heb een laptop (Acer Travelmate 230) met de volgende specificaties:

Mobile Intel Celeron 2.0GHz-M;
1*256MB DDR SDRAM;
20GB Ultra ATA/100 HDD;
DVD/CD-RW

Verder heeft hij zo'n on-board geluidskaart, met 2 mini-jack ingangen en 1 uit. (line-in, mic en line out), een PCMCIA slot (waar mijn WiFi-kaart altijd inzit).
En twee USB aansluitingen (waarvan het me niet lukt te achterhalen of het versie 1 of 2 is). Verder heeft de onboard geluidskaart geen midi aansluitingen.

Nu is deze laptop speciaal voor mijn opleiding Informatica bedoeld (daar heb ik dus ook de specifiaties op gekozen).
Ik zou wel eens willen weten of ik hier nog iets mee zou kunnen.

@olafmol; bedankt voor je PB'tje! Ik begrijp dat ik dankzij de ASIO4ALL drivers kan opnemen + afspelen tegelijkertijd? Ik sla dit advies niet uit de wind, maar ik vind dat ik toch minstens 1 midi IN en OUT nodig heb, anders staat mijn externe apparatuur daar maar een beetje...

Ondanks dat ik niet van plan was te gaan soft-sequencen; ik vind toch dat het in ieder geval mógelijk moet zijn zodat ik er ooit nog wat mee kan proberen. En misschien wil ik wat gaan experimenteren met softsamplers (die dus door hardware getriggerd worden) en lichte VST-I's.

Verder wil ik simpele stereo opnames kunnen maken op de 24 bit/96KHz resolutie (want ik heb begrepen dat dat de nieuwe standaard is :bekdicht: ) Op z'n minst voor alleen de A/D conversie.

Nu is mijn probleem:
Voor mijn huidige laptop kan ik dus alleen een USB audio/midi interface aansluiten. Nou is het dus niet zeker of die het goed gaat doen i.c.m. mijn laptop. (I.v.m. driver ongein waar ik geen verstand van heb. Deze werkt als ik dat goed zeg met de WDM driver en het had iets met AC '97 te maken..). Zo'n Audiophile USB LIJKT ideaal voor hetgeen ik wil doen (okay lekker origineel....audiophile :D )

Hoe zoek ik uit of dit gaat werken met deze laptop??

Of zeggen jullie bij voorbaat al: "niet aan beginnen--> lekker voor school blijven gebruiken en aparte (tweedehands)DESKTOP kopen"?

Want daar zat ik ook nog aan te denken;
kan ik niet net zo goed uit gaan kijken naar een wat oudere pentium III met minstens 256 mb RAM, waar je makkelijk de standaard geluidskaart uithaalt en een moderne 24/96 PCI geluidskaart in zet?

Is dit niet voldoende voor een paar lichte VST i's en/of softsampler / 2 track opnames?

Ik wil mijn setup niet "afhankelijk" maken van een PC, maar ik wil hem slechts af en toe 'erbij kunnen pakken'.

Ook lastig is, is als ik een USB ding koop wat helemaal niet goed gaat werken, dat ik dan een desktop ga aanschaffen (waar je dan eigenlijk weer veel beter met PCI kan werken toch?). Of zijn mijn eisen zo licht, dat het sowieso wel via USB werkt?

Ik wil (zoals wel meer mensen dat hier schijnen te doen) vanaf een mixer via AUX SEND één voor één sporen kunnen opnemen op de pc en die op de pc kunnen bewerken.

Degenen die zeggen dat een oude PIII ook geschikt kan zijn; gewoon de minimum systeem eisen van de geluidskaartenfabrikant aanhouden? Of zelf eigen eisen stellen? Zoja--> welke *D

Veel vragen, sorry, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ga wil ook niet direct zelf een super deluxe DAW gaan bouwen (kan ik niet eens, maar is ook veel te veel van het goede voor hetgeen ik wil gaan doen.).

bij voorbaat heel erg bedankt voor het antwoorden.
groet,

daan
 
okay, het is wel een heeeeele lange post, sorry, maar ik kreeg hem niet korter.

Ik vraag dus niet "welke moet ik kopen??",
maar,

"USB interface + huidige laptop proberen of direct ouwe pc kopen met een PCI geluidskaart? En waarom dan volgens jou?"

groet,

daan
 
Ik zou het gewoon proberen. Moet toch kunnen in een muziekwinkel, laptopje mee en proberen maar.

Ik hoef zelf ook niet zonodig aan de 24 bit/96KHz resolutie standaard mee te doen. Maar ja,'t is maar net wat je wilt.
 
Je vroeg per PB of ik mn'mening even wou spuien :)

Ik zou sowieso voor de USB gaan... Ik vraag me wel af hoe lang je het volhouden gaat op die celeron VST(i)'s te draaien... Maargoed als je dan een USB soundcard hebt kan je altijd nog besluiten een vast werkstation te nemen voor audio en je USB apparaat daaraan aansluiten... Minder risico...

En voor de rest zou ik niet durven zeggen dat PCI kaarten beter zijn dan USB kaarten... Dat er alleen PCI kaarten op de soundcard site van mij staan komt eigenlijk omdat ik gewoon ergens een grens moest trekken.... anders kan je bezig blijven natuurlijk :)
 
Back
Top