Laptop voor het lichte DAW werk

Kan een kenner mij een Nieuwe laptop aanbevelen tussen de €500 en €800.

Niet nieuw, dus geen antwoord op de vraag, maar ik was, ben en blijf fan van refurbished prof. laptops.
Steviger spul dan 'plastic van de MediaMarkt', destijds een stuk duurder, en als je bij een vd aanbieders koopt nog stel maanden garantie.
Ben zelf tevreden gebruiker van Dell.

En voor licht DAW werk kun je voor de helft van dat genoemde bedrag klaar zijn.
Of maak het meteen helemaal op aan twee stuks, voor meteen een voor-buiten-de-deur-gebruik backup erbij.
 
Ik produceer zelf al mijn muziek op een goedkope 2e hands HP mini (50 euro) met Bitwig studio. Kan ik zo lekker wegstoppen in mijn 1 m2 studiootje.
Zit i5 processor in met 8 GB geheugen en 1 TB SSD (die ik er apart bij heb gekocht voor ongeveer 50 euro).
Draait al meer dan 3 jaar prima zo. Muziek hier te beluisteren.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
11 jaar geleden was het oordeel van deze laptop op de DELL site:
Dell Precision M4700 mobiel workstation: Het krachtigste mobiele workstation ter wereld!
Met de Dell Precision™ M4700 kunt u in elke omgeving veeleisend werk uitvoeren dankzij de professionele grafische mogelijkheden, storagecapaciteit, betrouwbaarheid en lange batterijduur.

Nu is er in die tijd heel wat veranderd maar om je vraag te beantwoorden. Ja, deze laptop is meer dan voldoende voor wat je wil doen. Eigenlijk is het zelfs een beetje te veel.
Alles hangt af hoe zwaar je hem gaat belasten en met welke plugings je gaat werken, maar als je zelf zegt dat je het voor het lichtere DAW werk gaat gebruiken is dit zelfs overkill.

Het is niet omdat een product 11 jaar oud is dat het noodzakelijk obsolete hoeft te zijn, ik heb zelf nog met 2 IBM ThinkPad T30 toestellen met touchscreen van 2002, het enige wat ik veranderd heb is de HD naar een SSD. Die dingen zijn maar pentium 4 dual Core maar er draait op dit moment zelfs windows 10 PRO op en ze werken nog steeds zeer vlot. Te gek om waar te zijn maar het is wel zo.
Vandaag de dag is IBM LENOVO geworden en nu verkoopt LENOVO alleen nog rommel. De IBM computers in die tijd waren top producten en dat bewijzen ze vandaag de dag nog steeds.

Dus koop maar gerust je DELL laptop. Voor die prijs kan je niets beter vinden, zelfs al geef je 500 a 800€ voor een nieuw model, het zal niet de kwaliteit hebben van deze DELL.
 
wat zijn de belangrijkste eugenschappen van een nieuwe studio computer voor licht DAW gebruik?
CPU speed ?
GPU geheugen
Ram
....bomen,,,,BOS...
 
wat zijn de belangrijkste eugenschappen van een nieuwe studio computer voor licht DAW gebruik?
CPU speed ?
GPU geheugen
Ram
Er is niet één ding het belangrijkste, het gaat om de combinatie, een Ferrari met slechte smalle bandjes eronder rijdt ook voor geen meter.
Maar voor licht daw gebruik is elke laptop met een i5 van de laatste generaties met een ssd en een geheugen van 8 ram voldoende.
Als je een tweedehandse op de kop tikt van max 4 jaar geleden, 8000 series of hoger zit je altijd goed en die hoeft niet veel te kosten, kijk eventueel op Youtube of je er makkelijk extra geheugen bij kan plaatsen of vervangen.
Je hebt clips die specifiek over bepaalde modellen gaan en dan zie je hoe ze upgrades of reparaties uitvoeren.
AMD heb ik al jaren niets mee gedaan dus ik weet niet wat die tegenwoordige Ryzen doen, ik heb er wel goede dingen over gelezen.
 
Een imac van pakweg 10 jaar oud met een ssd er aan via usb van pakweg 50 euro. Op voorwaarde dat je geen plugins kunnen schelen. Budget: 200 euro.
 
wat zijn de belangrijkste eugenschappen van een nieuwe studio computer voor licht DAW gebruik?
CPU speed ?
GPU geheugen
Ram
....bomen,,,,BOS...
De grote vraag hier is: Wat wil "licht DAW gebruik" voor jou zeggen?
Wat ikzelf daaronder zou verstaan:
- Sequencen van hardware en/of oude/weinig-eisende VSTi (en niet te veel)
- Opname midi/audio
- Oude oude/weinig-eisende/stock VST effecten (en niet te veel)

CPU = Hangt er van af hoeveel en welke VST je wil gebruiken. You tell us!
GPU = tamelijk onbelangrijk, al kan je probleempjes tegenkomen met relatief oude geïntegreerde intel chips
RAM = 8GB is meer dan genoeg (voor enkel DAW gebruik), tenzij je grote (Kontakt) libraries wil gebruiken

En dan is er nog de vraag: wil je je software "bevriezen", of zou je graag nieuwere in de toekomst kunnen draaien.

Het vorige terzijde, op basis van je eerste post hier: Ik vind die Dell persoonlijk een heel goeie keuze. Die is wel niet dun of licht, ik weet niet hoe belangrijk dat is voor jou. Ik heb (in de studio) zelf een 'gelijkaardige' Dell laptop uit die tijd (Latitude E6520). Een heel degelijk ding dat al 10 jaar heel goed draait!
Een dezer jaren ga ik die vervangen door een desktop, om er nieuwere/zwaardere VSTi's op te kunnen draaien (dan denk ik vooral aan de recentere Arturia plugins).
 
Een imac van pakweg 10 jaar oud met een ssd er aan via usb van pakweg 50 euro. Op voorwaarde dat je geen plugins kunnen schelen. Budget: 200 euro.
Slecht advies... maar om eerlijk te zijn: Vic heeft niet gezegd waarom het per se een laptop moet zijn.
Ik heb jaren geleden een laptop gekocht omdat er geen plaats was voor een desktop - en dan bedoel ik vooral: ruimte voor een (groot) scherm. Ik wist toen niet dat dat 'oplosbaar' was door een monitorarm (ik kan een foto posten als er interesse is).
 
Ik ga er niet om disussieren maar ik heb 3 oude imacs waarvan mijn vriend er ondertussen een gebruikt en zie niet in waarom dat slecht is als je van n pentium komt. Vic is vast blij met zo n scherm vs een laptoppie.

Veronderstelling dat ie toch maar enkel wat wil sporen opnemen en beetje knippen en plakken. Firewire kost ook geen hol 2ehands en usb gaat ook prima. Surfen gaat hij er toch niet mee
 
Ik ga er niet om disussieren maar ik heb 3 oude imacs waarvan mijn vriend er ondertussen een gebruikt en zie niet in waarom dat slecht is als je van n pentium komt. Vic is vast blij met zo n scherm vs een laptoppie.

Veronderstelling dat ie toch maar enkel wat wil sporen opnemen en beetje knippen en plakken. Firewire kost ook geen hol 2ehands en usb gaat ook prima. Surfen gaat hij er toch niet mee
Ik weet niet waarom hij een laptop vroeg, maar die neemt nu eenmaal minder ruimte in (als dat de reden is) dan een imac. Misschien wil hij de laptop af en toe meenemen op de trein? Hoe doe je dat met een imac?
Ben jij 'vast blij' met een Moog Modular als je enkel ruimte hebt voor een Slim Phatty? (misschien 'disussieren' we beter met vergelijkingen want jij houdt niet van computers om muziek mee te maken ;) )
 
haha ik maak altijd muziek mét n computer hoor :D (omdat t niet anders kan tot ik leer 4 tracken op reel to reel) Maar ik denk dat Vic, net zoals ik, m enkel vooral als bandopnemer wil gebruiken.
En met zoveel gear (Vic) zal een imac vs een laptop mss niet zoveel uitmaken, eens je wat ouder bent kan ik me voorstellen dat op een scherm turen liefst wat groter mag
 
Ik wil een album maken.
Met 10 midi sporen en 10 audiosporen heb ik al te veel.
2vst effecten en 2 softsynths / samplers zijn welkom, moet niet.

Laptop omdat mijn Piano niet in de studio staat (op zolder) maar in de woonkamer. moet regelmatig de pc en interface naar beneden sleuren.

Ik ben nu aan het wachten om een €800 laptop te kopen in Mediamarkt met genoeg usb poorten + een Cubase upgrade.
Dan zal het wel weer goed zijn voor een jaar of 10?
 
als je de labtop puur en alleen als een soort aanstuur machine gebruikt voor hardware synths dan gaat dat prima werken met de specs die je doorstuurde hoor. Zowizo vergen DAWs niet enorm veel van je computer (vergeleken bij bijv beeld software)

Is een 2ehands MacBook geen optie? (Dat zou ik zelf doen)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik wil een album maken.
Met 10 midi sporen en 10 audiosporen heb ik al te veel.
2vst effecten en 2 softsynths / samplers zijn welkom, moet niet.

Laptop omdat mijn Piano niet in de studio staat (op zolder) maar in de woonkamer. moet regelmatig de pc en interface naar beneden sleuren.

Ik ben nu aan het wachten om een €800 laptop te kopen in Mediamarkt met genoeg usb poorten + een Cubase upgrade.
Dan zal het wel weer goed zijn voor een jaar of 10?
Sorry dat ik door 'Mediamarkt' getriggerd werd. Zie m'n post #21 hierboven anders nog eens.

OK als het geld mag kosten, maar het lijkt erop dat je voor deze vereisten simpelweg voor helft klaar kunt zijn via die refurbished route (en dan heb je meteen ook nog een stevige robuuste 'prof laptop'),
en dan hoef je als je tussen zolder & woonkamer onderweg bent niet naar het gekraak van die plastieken consumer-grade laptop onder je arm te luisteren .... stop, ik val in herhalingen. :D
 
Sorry dat ik door 'Mediamarkt' getriggerd werd. Zie m'n post #21 hierboven anders nog eens.

OK als het geld mag kosten, maar het lijkt erop dat je voor deze vereisten simpelweg voor helft klaar kunt zijn via die refurbished route (en dan heb je meteen ook nog een stevige robuuste 'prof laptop'),
en dan hoef je als je tussen zolder & woonkamer onderweg bent niet naar het gekraak van die plastieken consumer-grade laptop onder je arm te luisteren .... stop, ik val in herhalingen. :D
Ik zou ook eerder die Dell kiezen, maar...
Hoewel ik me best kan voorstellen dat die langer leeft (dood=onvervangbare onderdelen gaan defect) dan een low/mid end consumer laptop --- hij is ondertussen wel al 10 jaar oud (wat ze juist 'ge-refurbished' hebben weet je vaak niet).
Die kan best wel 20 of zelfs 30 jaar leven, maar zoals bij alle hardware, het risico op failure wordt groter met de leeftijd. Ik zou regelmatig een image van de C schijf maken, of een backup van je muziek bestanden (altijd good practice).
 
Ik zou regelmatig een image van de C schijf maken, of een backup van je muziek bestanden (altijd good practice).
Sowieso doen. Mijn ervaring is dat leeftijd niet altijd veel zegt over de betrouwbaarheid van je opslagmedium, en een 'mis-write' kan altijd ontstaan. Zo heb ik hard crashende jonge HDD/SDDs meegemaakt, maar ook oude die eeuwig mee lijken te gaan. Backups altijd verstandig!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Dit is het geworden:

1688470965305.png


Cubase 4 LE heb ik maar in de afgedankt en cubase12pro erop gezet, nu zonder dongle, mooi USB poorten blijven vrij.

2 SSD erin van respectievelijk 1TB en 2TB

Weer voorzien voor vele jaren en tracks.



Thnx voor inspiratie allemaal.
 
Back
Top