Gamelan sounds?

Origineel geplaatst door 6 trak
als het naampje maar een beestje heeft toch?

Ja dat is ook zo, maar muziek is cultuur, en volgens mij is het ook
leuk om te weten waar de oorsprong ligt, ik denk dat dat wel leuke info is.


Ik heb een MP3 van een echt gamalan gevonden, leuk om te vergelijken.
Tikkie off-topic, maar uiteindelijk vindt de patch hier zijn oorsprong.

Zoek de verschillen.....
 

Attachments

  • byomantara_clip.mp3
    750,6 KB · Bekeken: 41
Origineel geplaatst door mikemix
Ja dat is ook zo, maar muziek is cultuur, en volgens mij is het ook
leuk om te weten waar de oorsprong ligt, ik denk dat dat wel leuke info is.


Ik heb een MP3 van een echt gamalan gevonden, leuk om te vergelijken.
Tikkie off-topic, maar uiteindelijk vindt de patch hier zijn oorsprong.

Zoek de verschillen.....
welnee, is juist niet offtopic, loik om te horen hoe die nou wel zou moeten klinken...
en idd er is zeker verschil, klinkt veel frisser, helderder (tsja het origineel nutuulk)

als je dit naar synthese zou moeten vertalen zou je, of meer oscs nodig hebben, in de vorm verschillende koppelingen zoals ringmod, fm endergelijke of meer layers via die ver uit elkaar ge-coarse-te tonen...
 
gamalan heeft zowieso een andere tuning dan hierzo. Een echte westerse tuning met noten die tussen onze klanken zitten en hele andere toonschalen. Verdiep je zowieso daar eens in. Verder kan je het beste ringmodulatie gebruiken en phase distortion of FM synthese idd.
Gamalans worden gekenmerkt door diepe lage doordringende tonen waarvan je de golven duidelijk opmerkt en het schelle en voor ons onzuivere (omdat het een andere toonschaling is)

@ 6> valt me beetje tegen dat je gamalan niet kent... (tis overigens met 3x a)
 
Origineel geplaatst door Slipperman
@ 6> valt me beetje tegen dat je gamalan niet kent... (tis overigens met 3x a)
ik kende die term niet en heb hem overgenomen van de threadstarter die hem weer heeft overgenomen van die DW-demo site vandaar... (engelse benaming mischien?)
het soort instrument kende ik vast al wel alleen de naam er aan gekoppeld niet... denk ik... dus...
 
Laatst gewijzigd:
Voor de liefhebbers, volgende week zaterdag te Amsterdam:



zaterdag Grote Zaal · 20.15 uur
20 november 2004 Het Concertgebouw presenteert:
'Bali in Concert'

ARMA Gamelan Groep
Cage · Haikai
Kecak (stemmen)
Jegog (bamboe)
Gong Kebyar (brons)

sponsor(s) TNT Post Groep

Een sfeervolle oosterse avond met de levenskrachtige muziek van de gamelan. De op Bali zeer bekende musici uit de Arma Gamelan Groep zullen de avond vullen met traditionele Balinese muziek en dans. De dertig gamelanmuzikanten zullen de Kecak (stemmen), Jegog (bamboe) en Gong Kabyar (brons) aan u presenteren.



Wil je eens iets anders horen dan is het misschien een aanrader...de kans is groot dat ik er zelf in ieder geval naar toe ga.

OT: inderdaad denk ik dat FM het meest geschikt is voor gamalansounds; voor zover ik weet zitten die dan ook in mijn Fs1r. Maar volgens mij heb ik zelfs ook een overtuigende preset in de EMU XL-7 zitten, compleet met correcte tuning en al. Maar goed, ik gebruik die geluiden nooit eigenlijk....komt misschien nog wel (bijvoorbeeld als ik het concert gezien heb ;).
 
Origineel geplaatst door Hooihuis


OT: inderdaad denk ik dat FM het meest geschikt is voor gamalansounds; voor zover ik weet zitten die dan ook in mijn Fs1r. Maar volgens mij heb ik zelfs ook een overtuigende preset in de EMU XL-7 zitten, compleet met correcte tuning en al. Maar goed, ik gebruik die geluiden nooit eigenlijk....komt misschien nog wel (bijvoorbeeld als ik het concert gezien heb ;).

is best leuk vind ik en het heeft wel wat :) zeker als je het vermengt met meer westerse invloeden etc.
 
Back
Top