Hoe houd jij de rack synths bereikbaar in je studio? En bandopnemers?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.717
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik ben op zoek naar inspiratie om rack synths (zie 't meervoud) nabij je stoel (en keyboard) op te stellen. Wil er iemand wat foto's delen voor inspiratie? Er is vast meer dan racks, maar ook racks wil ik zien. Ik heb 't zelfde luxe probleem met bandopnemers. Dank!
 
Screenshot_20201004_222042.jpg
gewoon custom shit maken
 
M'n twee samplers heb ik in een tafelrack tussen de keyboards staan. Dit is nog niet echt handig maar daarom heb ik er twee PC-keyboards op aangesloten en die vlak naast me gezet (zie 2de foto rechts). Een ander rack staat op wieltjes (1ste foto links) en bevat een klein mengpaneel, de HDD-recorder etc. Deze staat op wieltjes en als ik echt meerdere malen aan de knoppen moet zijn, rijd ik het wat dichterbij.

Ellecom_07-2020_099.JPG
IMG_1811.JPG


Misschien ben je hier wat mee?

:doei:

Danny
 
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Ik heb 4x 3u een pro,-1 en boog in een rack op wielen.
Zo kan ik hem altijd in de buurt zetten.
Dan heb ik een xv5080 ( mijn workhorse ) onder mijn monitor staan.

Ik probeer mijn bureau zo leeg mogelijk te houden.
De xv5080 zat eerst in het rack onder het bureau en werd toen nooit gebruikt.
 
Juist, als een rack unit laag staat of out of reach komt ie nooit aan de beurt, daar merk ik alles van momenteel. Ik heb nog wat YT video's gekeken en schermafbeeldingen gemaakt om meer ideeën te krijgen, maar tenzij er een wondermiddel gevonden wordt denk ik dat er keuzes moeten gemaakt worden tov de huidige opstelling...
Als Cirklon ooit levert komt hun seq hier en dan zit ik toch te vlooien in 't 19 inch formaat, dus dat moet nabij en hands on zijn qua hoogte... Racks lager dan kniehoogte lijkt me echt de no go tenzij 't eindtrappen zijn :)
 
Een rack op wielen? Heb hetzelfde probleem.. en het ding hieronder gekocht.. spullen moeten aan de kant kunnen als ik gitaar ga spelen. Alleen de kabel spaghetti blijft een probleem.. :(
https://www.kirstein.de/nl/Aanbiedi...-9HE-mit-Rollen-Retoure-Zustand-sehr-gut.html

patchbay er in en alles naar één stekkerblok brengen? Zo heb je enkel één stekker voor de spanning en wat jacks (met kleuren) te prikken en eventueel idem met midi? of werken met multicable? Ik heb versterker rack van mijn DJ tijdperk en deed dat zo, lekker mobiel op de gekende blauwe wielen. Maar zoals ik al zei te laag voor hands on.
 
Ik heb daarom in mijn rack aleen dingen waar je niet heel lang aan hoeft te tweaken.

Zo haal ik ook deze:

ImgW.jpg


De XV5080 gaar daar op en mijn monitor.
Zo heb ik meer vrije bureau ruimte.

Als je een muur aan de zijkant hebt zou je daar je racks op hoogte kunnen bouwen en je synths in kunnen doen en ook je banden recorder.
Hoeveel synths zijn het dan?

Anyhow als je een rack synth hebt als workhorse moet die wel goed voor je neus staan dacht ik zo.
Mijn rack op wielen zet ook zo naast me neer. zo oplossing als demian is erg mooi maar ik probeert dus mijn bureau leeg te houden.
Mede om DIY projecten, werk en on the fly kleine setups. De rest is permanent aangesloten.

Heb ook nog zo een rack als Danny en wellicht dat de Pro1 en Boog daarin gaan en links naast me komen.

Mijn ervaring is dat je je setup niet echt van te voren kan plannen en dat je moet experimenteren om steeds dichter bij de beste opstelling te komen.
Heb dit jaar al 5 opstellingen geprobeert.
 
flyweight : "Mijn ervaring is dat je je setup niet echt van te voren kan plannen en dat je moet experimenteren om steeds dichter bij de beste opstelling te komen.
Heb dit jaar al 5 opstellingen geprobeert."

Daar sla je de nagel op de kop. Mijn huidige opstelling werkt perfect voor mij maar is pas tot stand gekomen na 7 aanpassingen :erm:.
Als je natuurlijk heel veel gear hebt, dan is dat experimenteren niet altijd een sinecure.

:doei:
Danny
 
flyweight Welke stand is dat? Je foto's eerder zijn niet zichtbaar.

Hoeveel synths?

nord rack
jp8080
emu proteus

en 2 akai samplers
dan nog een midi patchbay er in en vermoedelijk een audio patchbay en 't is al een redelijke berg. Als er nog plek is kunnen er nog wat 19 inch fx in.

Ik heb deze nog leeg staan, maar is zo'n groot geval he :) En ook totaal niet mobiel. Die hellingshoek naar achter maakt dat diepe gear nog meer naar achter komt (als ik er achter langsloop)

https://www.musicstore.com/nl_BE/EUR/Fame-Audio-W-228-Studio-Rack/art-REC0006713-000

Heb net nog een samson D1500 en D2500 in huis, die zijn ook samen vlot 6 units denk ik. En weet niet waar ik ze best zet: een audio analyser, en een 30 bands EQ, aan de desk, of aan de mixer...

MacGyverGear

Zo'n oplossing zoals die cart zag ik al vaak voorbijkomen, maar ben dan geneigd om voor de K&M te gaan omdat ik vrees dat de copy ervan niet zo stabiel is onder hoek? En dan is 't een erg prijzige zaak.
K&M heeft er bovendien nog 2 uitbreidingen voor bovenop, hoe dat in hemelsnaam stand houdt is me een raadsel.

Schermafbeelding 2020-10-05 om 10.33.46.png
 
flyweight : "Mijn ervaring is dat je je setup niet echt van te voren kan plannen en dat je moet experimenteren om steeds dichter bij de beste opstelling te komen.
Heb dit jaar al 5 opstellingen geprobeert."

Daar sla je de nagel op de kop. Mijn huidige opstelling werkt perfect voor mij maar is pas tot stand gekomen na 7 aanpassingen :erm:.
Als je natuurlijk heel veel gear hebt, dan is dat experimenteren niet altijd een sinecure.

:doei:
Danny

Oei dan heb ik er nog 2 te gaan :) Maar ja idd praktijk ervaring
 
Blijft lastig om alles speelklaar te hebben, zeker als je beperkt bent qua ruimte.
Ik heb alles op planken in een rack staan maar moet iedere keer weer wat verplaatsen en aansluiten als ik weer met een andere synth wil spelen.
Ik zit na te denken om gewoon de synths waar ik het meeste mee doe in één rack bij elkaar te zetten en continue aangesloten te houden en dan de anderen wel op de plank te laten voor het geval dat ik ze een keer nodig heb, 'ns kijken hoe dat bevalt of eventueel te verpatsen omdat ze nu ook weinig aan bod komen.
Gewoon een kwestie van keuzes maken uiteindelijk.
Probleem is nog wel dat niet alles dezelfde afmeting heeft dus dat wordt nog puzzelen wat het ideale rack zou worden.
 
Ik heb een bureau met aan-/ingebouwde 19” rackjes en die zijn op goeie afstand om er makkelijk bij te kunnen.
Ik hou me er (tegenwoordig) aan om niet meer rack gear aan te schaffen. En mócht ik toch een 19” bakkie willen kopen, dan moet er eerst iets weg.

Werkt goed, zo’n beperking instellen :engel:
 
patchbay er in en alles naar één stekkerblok brengen? Zo heb je enkel één stekker voor de spanning en wat jacks (met kleuren) te prikken en eventueel idem met midi? of werken met multicable? Ik heb versterker rack van mijn DJ tijdperk en deed dat zo, lekker mobiel op de gekende blauwe wielen. Maar zoals ik al zei te laag voor hands on.

Hey.. ja de ruimte onderin ga ik sowieso een pre-amp hangen die 3he hoog is. Daarboven ga ik wat samplers doen maar je hebt gelijk wat betreft die werkhoogte. Ik heb nu nog een rack waarin ik dezelfde ervaring heb. Onderin ga je niet lekker editen.. zit nu een S950 en moet ik voor op m'n knieën..

Maar multi-kabels zijn idd wel goed om aan te schaffen.. kun je alleen niet te lang doen als je het ongebalanceerd gaat gebruiken, zeker niet langer dan 5 meter iig.. en liever nog 3 meter. Ik heb wel een iPad mixer die ik praktisch overal neer kan zetten.. misschien bevestig ik die wel ergens onderin..

467e874de4a3236a651507b4609d0910.jpg
 
Welke yamaha is dat daar links? ik herken die dikke houten zijkanten altijd: yamaha :)

Meen je dat ivm die lengte? Ik denk dat ik van patchbay naar patchbay doorprik, al snel + 20 m onbalanced en nergens last van. Had ooit een 2e zaal die dezelfde muziek moest krijgen als de zaal waar de mixer stond. Met gewoon een stomme rca kabel ganse nacht nul problemen, met gebalanceerd kregen we een boel ellende. En ivm die lengtes: ik doe dat niet één keer maar vele keren, fx routings enz enz meters en meters unbalanced.

** gratis experiment tip ** - leg je telefoon op wat kabels, zet 'm vervolgens aan en uit que vliegtuigmodus en zwier er een tape echo over. gratis gefreak. Stuur elkaar sms jes en zoek waar je gear 't meeste last krijgt vd telefoon. Instant happyness. Maar ernstig: ik heb er echt geen last van tenzij ik 't uitlok.:mega:
 
MacGyverGear

Zo'n oplossing zoals die cart zag ik al vaak voorbijkomen, maar ben dan geneigd om voor de K&M te gaan omdat ik vrees dat de copy ervan niet zo stabiel is onder hoek? En dan is 't een erg prijzige zaak.
K&M heeft er bovendien nog 2 uitbreidingen voor bovenop, hoe dat in hemelsnaam stand houdt is me een raadsel.


Dat ding wat ik heb is gewoon prima kwaliteit.. maar of je nu K&M of merk B hebt.. met zo'n extensie er bovenop zou ik er zeker niet te zware dingen in hangen. Dat raamwerk zit vast (bij mij tenminste) met M8 draad. En zelfs bij die K&M is het exact hetzelfde korte wannekramp palletje om het vast te zetten, dat kun je nooit heel strak klemmen en is gemaakt om min of meer in balans te hangen.
Wat wel zo is is dat er verschil in kwaliteiten van staal is, de hoeveelheid koolstof bv. En dat ga je vooral merken in bevestigingswaren (bouten en moeren). Voor behoud van schroefdraad is het sowieso aan te raden om het in te vetten... anders gaat het zogenoemd 'invreten', kraken als je het losdraait na te te hebben gezet.. Ik heb bv van zo'n kruispootstand 3 keer een bout moeten vervangen.. daarna was de vleugelmoer lam.. waarschijnlijk ook omdat er flink kracht op kwam te staan? En gebruikte em wel bijna ieder weekend, vastzetten en dan weer losdraaien..

Ik ga in dat raamwerk wat niet al te zware desktop synths hangen.. maar het ging er vooral om mijn La610 preamp op z'n plekkie te rijden als ik met de mic wil opnemen. :)
 
Back
Top