Demo's mailen: wie heeft hier ervaring mee?

Hola,

Ik weet om te registreren van je werk het naar de belasting kon sturen,je had dan een bewijs dat het jouw werk was.
Maar voor het buitenland gelden anderen regels.
Er is een franse site die het voor europa regeld.(ik weet allen de naam niet meer)
Ik heb 2 cd,s online staan (streaming) 0.90 cent per keer,en die kom je dus overal tegen:D

Groeten van Andreos:)
 
Ja de distributeur betaalt via paypal op je rekening. Je moet zelf je belastingsaangifte doen uiteraard. Daar heeft een auteursvereniging niets mee te maken.

Dit zijn de regels voor eigen uitgave. Je bent helemaal niet verplicht om je aan te sluiten bij een auteursvereniging. Ik heb auteursrecht gestudeerd en heb ook gewerkt op de royalty afdeling van EMI vroeger. Vroeger ging inderdaad alles handmatig, dan moesten we in excel overtypen hoeveel keer een nummer op de radio gedraaid was, hoeveel keer een compilatie CD verkocht werd.

Ok,In Belgie moet je werk als het op een geluidsdrager (in eigen beheer dus spreken we nu) komt ben je verplicht dit aan te geven via een auteursvereniging,nu weet ik niet of het voor digitale online media ook verplicht is of niet.
 
Je doet het toch ook voor jezelf:D Of droom je evan om beroemd te worden!

Ik doe het op de eerste plaats omdat ik niet anders kan :D Je moet een reden hebben om 's ochtends op te staan, las ik laatst. Muziek maken is zeker een belangrijke. En als een nummer goed lukt geeft dat voldoening.

Maar... ik doe alles in mijn eentje. En avondenlang prutsen op een mix of arrangement is niet mijn grootste hobby. Nou ja, ik ben wel gedisciplineerd. En als het wat oplevert geeft dat een boost. Vandaar mijn verzuchting.

Bij de top horen heb ik trouwens ook niks mee hoor. Het is al 20 jaar een geweldige hobby. En als het ietsje meer wordt zou dat helemaal leuk zijn :okdan:
 
Lid worden van buma stemra is wel handig als je muziek gedraaid wordt door anderen, zoals op events en (online) radiostations. Dat geld loop je anders, auteursgewijs, gewoon mis. Een digitale distributeur gaat daar niet over, die gaat alleen over de royalties. Als je een fysieke geluidsdrager laat maken en je bent geen lid kan je een verklaring tekenen zodat de perserij geen auteursrechten hoeft te factureren. Ik heb dat jaren geleden gedaan voor mijn eigen label bij een paar vinyl releases van buitenlandse producers. Scheelde toch mooi € 0,48 per plaat. Met 500 stuks is dat 240 euro die anders naar de auteur (meestal ook de producer) ging, bovenop de uitbetaling van royalties.

Het is wel handig om bv je verse track die af is te registreren bij B/S (mits je dus lid bent) zodat je altijd bewijs van eigendom hebt voordat je demo's gaat rondsturen. Als je dat niet doet en iemand anders registreert jouw demo eerder onder zijn naam wordt het een flinke kluif dat in deze automatisering weer terug te draaien. Wij zijn zo jaren geleden qua uitgaverechten deel (33%-50% van je B/S) genaaid door Strengholt, terwijl wij aan het onderhandelen waren over een fondsconstructie om die tracks onder te laten vallen. Zij bleven tijd rekken en schakelden een samenwerkende japanse uitgeverij in om in de tussentijd claims te innen. Dat ging over een paar honderd euro die al lagen te slingeren (zoals ik al eerder zei, dat geld loop je anders mis). Uiteindelijk zijn we toen met Talpa in zee gegaan, die wel gewoon to the point waren (in één dag een deal) en waar we toen jaren naar tevredenheid mee hebben samengewerkt, maar terughalen van die Strengholt diefstal ging niet meer.

Even los van dit verhaal, je bent niet verplicht gebruik te maken van een uitgever. Enkel lid worden van Buma Stemra is veeeeeeeeeeeeeel goedkoper. Sommige labels stellen het wel soms als eis om zo een groter puntje van de taart te claimen maar essentieel is het zeker niet (meer).
 
Dit ontving ik net nog van een artiestenmanager:

- Als de wiedeweerga Buma lid worden
- Je titels gelijk registeren
- Daarbij een demo van je titels op Soundcloud of waar het ook staat een timestamp maken zoals een email naar jezelf sturen met links zodat je een datum hebt waarbij je kan aantonen dat die tracks bestonden en van jou zijn.

Dat ga ik maar doen dan :okdan:
 
Dit ontving ik net nog van een artiestenmanager:

- Daarbij een demo van je titels op Soundcloud of waar het ook staat een timestamp maken zoals een email naar jezelf sturen met links zodat je een datum hebt waarbij je kan aantonen dat die tracks bestonden en van jou zijn.

Kan je de track samen met registratie niet uploaden op site van Buma/Stemra?,online zetten voor de release er is, is nooit wijs.
 
Nog even een update. Wat een gedoe met een contract tekenen zeg. Ik krijg advies van Niel en een ervaren artiestenbegeleider. Zij hebben het contract doorgelezen en op basis daarvan heb ik een tegenvoorstel gedaan. Er zijn nu nog 3 dingen die ik aangepast wil hebben. Soms zit het ook puur in de formulering, om eventuele toekomstige misverstanden te voorkomen. Dit kost me geld, maar better safe than sorry. Hopelijk gaan ze akkoord :okdan:
 
Zou tof zijn! :)

Ze willen helemaal niks. Vanmiddag mailden ze: slikken of stikken. Ik heb teruggemaild dat ik akkoord ga als ze een passage verduidelijken, zodat daar later geen misverstand over kan bestaan. Ik wacht nog op een antwoord. Willen ze niet, dan gaat het feest niet door. Ik ben bereid ver te gaan, maar ik heb óók geïnvesteerd. En ik heb ook mijn eer en belangen.

Voor iedereen die ambities heeft: dit gedoe hoort er kennelijk ook bij :frons:
 
Ik zou beter moeten weten, maar om eerlijk te zijn, kan het mij weinig schelen wat er in het contract staat. Ik denk dat bij de meeste labels het wel is, slikken of oprotten. Er is immers zo een overvloed aan muziek en wanhopige producers. Bij mij is er trouwens een kleine verrassing, een groot label dat ik had aangeschreven, had nog niet geluisterd en mailden me gisteren alsnog dat ze mijn album willen uitbrengen. De financiële voorwaarden zijn dan wel slechter, maar ze hebben enorm veel goede contacten, zo heb ik echt garantie dat mijn muziek de kans krijgt en daar doe ik het voor. Ik begrijp je punt dat je veel geïnvesteerd hebt, ik denk dat dat voor iedere muzikant is, maar niet iedereen krijgt de mogelijkheid. Ik zou mezelf voor het hoofd slaan, mocht ik de kans niet grijpen. 8)
 
Ik zou mezelf voor het hoofd slaan, mocht ik de kans niet grijpen. 8)

Dat ben ik dus niet met je eens. Je gaat een samenwerking met elkaar aan. Daar horen rechten en plichten bij. Stel dat je song explodeert? Omdat Eminem er een remix van maakt of een of andere Tik Tokker ermee aan de haal gaat? Dan is het toch fijn als je contract waterdicht is.

Anyways. Ik heb ze nog wat dingen laten bevestigen en verduidelijken per mail. En heb het ondertekende contract zojuist gemaild, woeha! :okdan:
 
Dat ben ik dus niet met je eens. Je gaat een samenwerking met elkaar aan. Daar horen rechten en plichten bij. Stel dat je song explodeert? Omdat Eminem er een remix van maakt of een of andere Tik Tokker ermee aan de haal gaat? Dan is het toch fijn als je contract waterdicht is.

Anyways. Ik heb ze nog wat dingen laten bevestigen en verduidelijken per mail. En heb het ondertekende contract zojuist gemaild, woeha! :okdan:

Wow, super man! Proficiat! We zien de officiële releases hier wel verschijnen dan. :halleluja

Pf ja, exploderen, ik leef niet in de toekomst maar nu. Je moet je goed voelen bij de beslissing die je nu neemt. Als als als. Daar ben ik al te oud voor. ;)
 
Dat is de kern :okdan: En ik heb er nu wel een goed gevoel bij. Het is een contract voor 3 jaar, dus er kan niet zo heel veel mis gaan.

Klinkt goed! Bij mij is het voorstel 4 jaar en release op cassette :D
 
Wordt dat contract niet automatisch verlengt zolang er verkoop is?

Wat je ook moet weten is dat whatever je contract tekend ben je nooit gebonden..ttz,je maakt een ander arrangement /mix en gewijzigde titel en je kan zo verder naar een ander label.

Zo kan je 1 track max uitbuiten..
 
Back
Top