Demo's mailen: wie heeft hier ervaring mee?

Sorry, dit verhaal klopt totaal niet. Je hoeft je nummers helemaal niet aan te melden.

Dat klinkt logisch. De muzikant in kwestie is saxofonist en hij treedt vaak op. Dat is vast anders dan puur digitaal. Mijn remix 20 jaar geleden was ook op de radio te horen en verscheen op verschillende cd's. Daar kreeg ik jaren later nog geld van.
 
Sorry, dit verhaal klopt totaal niet. Je hoeft je nummers helemaal niet aan te melden. Auteursrechten verkrijg je automatisch als je het nummer maakt.

Je muziek plaatsen op streamingsdiensten zoals Spotify gebeurt via een distributeur. Deze maken voor jou een UPC nummer, waarmee je muziek geïdentificeerd wordt om royalties uit te betalen.

Wel kan het handig zijn een online depot te doen om bewijs van datum en creatie te hebben, mocht je muziek eerder al publiek geplaatst worden. Het is ook anders voor radio, daar moet je wel aangesloten zijn bij een auteursvereniging, want dan komt er een hoop rompslomp bij te pas.


Dan betaalt de distributeur jouw je auteursrechten?...op je rekening?,hoe kent die je rekening en adres voor de streaming lijst?
Hij stuurt jouw ook het jaarlijkse document voor belastingsaangifte?

Ik neem aan dat je jouw werk dan online zet in eigen beheer,dus jij ben zelf de uitgever,in dit geval ben je (in Belgie in ieder geval,NL weet ik niet) alsnog verplicht je werken te laten registreren bij een auteursvereniging.
 
Laatst gewijzigd:
Dan betaalt de distributeur jouw je auteursrechten?...op je rekening?,hoe kent die je rekening en adres voor de streaming lijst?

Ik zit bv bij amuse.io. Die zetten mijn muziek op de streamingdiensten en als daar genoeg binnenkomt (minimal 10 dollar) betalen ze uit naar mijn PayPal. Daar is Buma niet voor nodig. Volgens mij (maar ben ook geen expert) heeft Apollo82 er een heel goed beeld bij. Sowieso ben je in NL volgens mij zelf verantwoordelijk voor je aangifte en niemand anders, zeker geen auteursrechtenvereniging lijkt me. Dus wat je binnen haalt geef je aan, en boven een bepaald bedrag ga je daar dan belasting over betalen.
 
Dus een uitgever moet de uitgegeven werken niet aangeven dan?

Dat zou ik erg eigenaardig vinden als dit zo zou zijn.
Dat staat los van wat ik zeg: in Nederland hoef je je als artiest niet aan te sluiten bij Buma. Je kunt ook alles zelf proberen te doen. Er is vaak kritiek op Bax, maar ze hebben wel een heel verhelderend stukje hierover op hun website:
https://www.bax-shop.nl/blog/diverse...om-lid-worden/

Maar vinyl persen van je eigen werk kan zonder lid te zijn van Buma, maar dan moet je alsnog wel een licentie hebben:

Wil jij je album in eigen beheer uitbrengen, maar weet je niet welke stappen je moet nemen om het te kunnen releasen?
Wil je je album op cd of vinyl releasen? Vergeet dan niet een licentieaanvraag in te dienen bij Stichting Stemra. Of je nu wel of geen Stemra lid bent en of het wel of niet je eigen werk is, staat hier in eerste instantie los van. Als je niet aangesloten bent bij Stemra en een cd uitbrengt met alleen je eigen nummers vraag je dus alsnog een licentie aan bij Stemra. Hierna ontvang je een document van Stemra waarin staat dat Stemra deze auteursrechten niet beheert en dus geen vergoeding in rekening brengt. Met dit document kan de fabrikant jouw cd persen.

Buma regelt de exploitatie, je kunt zelf kiezen of ze dat voor jou moeten doen. Zoals gezegd, ik zou het nooit zonder doen omdat voor die paar centen (en dat is echt niet veel) nemen ze je wat gedoe uit handen. Via de Stichting Thuiskopie krijg je sowieso inkomsten die al verrekend worden met het lidmaatschapsgeld, meestal is dat al voldoende om die tegen elkaar weg te strepen. Er is veel aan te merken op Buma/Stemra als organisatie, maar ze hebben nu eenmaal een monopoliepositie in Nederland en dan is de keuze beperkt. Ik heb er persoonlijk altijd wel baat bij gehad dat ik aangesloten ben. Helaas weerhoud dat buitenlandse perserijen trouwens alsnog niet van het maken van bootlegs, zelf door schade en schande ondervonden. Leuk om Russische versies van je eigen album te zien op Discogs...
 
Leuk om Russische versies van je eigen album te zien op Discogs...

Kan ik me iets bij voorstellen. Maar daar staat tegenover dat je blijkbaar naar bijvoorbeeld een Russische CD-fabriek moet uitwijken als je je niet wil onderwerpen aan deze gang van zaken, dat je een licentie nodig hebt van één of andere organisatie waar je verder niks mee te maken hebt om eigen werk op een drager te laten zetten. Nogal ironisch dat je in Rusland uitkomt om deze economisch vrijheidsbeperkende regelgeving te ontlopen, het doet nogal communistisch aan. Het "Politbureau" moet eerst toestemming geven voordat je iets met eigen werk kan doen...
 
Kan ik me iets bij voorstellen. Maar daar staat tegenover dat je blijkbaar naar bijvoorbeeld een Russische CD-fabriek moet uitwijken als je je niet wil onderwerpen aan deze gang van zaken, dat je een licentie nodig hebt van één of andere organisatie waar je verder niks mee te maken hebt om eigen werk op een drager te laten zetten. Nogal ironisch dat je in Rusland uitkomt om deze economisch vrijheidsbeperkende regelgeving te ontlopen, het doet nogal communistisch aan. Het "Politbureau" moet eerst toestemming geven voordat je iets met eigen werk kan doen...
Volgens mij kwamen de meeste illegale kopieën van mijn werk uit Polen, daar was ook een nogal levendige industrie voor. Maar ook Rusland en Oekraine. Tja, ik vind het eigenlijk wel fijn dat het hier wat minder gemakkelijk gaat maar dat je daardoor als artiest juist wat meer geld over kunt houden, uiteindelijk. "Onderwerpen" vind ik iets te sterk gesteld... ;).
 
"Onderwerpen" vind ik iets te sterk gesteld... ;).

Kennelijk toch wel, want zonder die licentie kun je hier dus geen CD kan laten maken. Het is naar mijn mening gewoon principieel onjuist dat je afhankelijk bent van zo'n organisatie wanneer het eigen werk betreft. Met eigen werk moet je in alle vrijheid kunnen doen wat je als maker wil, artistiek gezien, maar ook de economische vrijheid om bijvoorbeeld een CD-fabriek jouw werk op deze drager te laten zetten. Bij economische vrijheid hoort ook de keuze of je geld wil verdienen, of niet. Kan zijn dat je een hele beperkte oplage van CD's laat maken, exemplaren die je weggeeft of hooguit tegen kostprijs verkoopt, als promotie. Dat moet kunnen zonder dat je naar een voormalig communistisch land in het oosten moet uitwijken, om crypto-communistische regelgeving hier te ontlopen. Want het is een vorm van communisme: door regelgeving controle houden wie wel en wie niet van productiemiddelen gebruik mag maken.
 
Hebben we het over cd’s drukken of streamen, denk dat daar de grootste verschillen in zitten. Ditto.fm houdt gewoon bij hoe vaak je gestreamd bent en je hebt je auteursrechten bij uploaden. Buma is dan onnodig lijkt me, ditto betaald dan na een bepaald bedrag. Ja cd’s zijn een ander verhaal.
 
Ik heb met demo’s mailen veel ervaring. Met reactie erop krijgen veel minder haha 8)
 
want zonder die licentie kun je hier dus geen CD kan laten maken

ik lees het toch anders. Je moet alleen ff contact met ze opnemen dat ze je een document sturen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor jou rechten. Daarmee kan je gewoon naar de cd perserij dan staat er.
 
ik lees het toch anders. Je moet alleen ff contact met ze opnemen dat ze je een document sturen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor jou rechten. Daarmee kan je gewoon naar de cd perserij dan staat er.

Zoals je zelf zegt, je moet contact opnemen voor dat document. Zoals ik het lees: "met dit document kan de fabrikant jouw cd persen", daar maak ik uit op dat de CD-perserij het niet mag doen zonder dit document. Wellicht kan iemand bevestigen of ontkrachten dat het inderdaad op deze manier gaat. Als dat klopt, dan moet je eerst dit document overleggen bij de CD-perserij voordat die voor je aan het werk gaat. Geen document, geen CD's. Doet me denken aan Seinfeld, geen document: "no CD for you!" ;)

Het zal allemaal in de praktijk gemakkelijk gaan, dat wil ik best aannemen, maar mijn bezwaar is principieel. Niemand zou een document nodig moeten hebben om met eigen werk een economische vrijheid uit te kunnen oefenen. Dat is nu kennelijk wel het geval.
 
Dan betaalt de distributeur jouw je auteursrechten?...op je rekening?,hoe kent die je rekening en adres voor de streaming lijst?
Hij stuurt jouw ook het jaarlijkse document voor belastingsaangifte?

Ik neem aan dat je jouw werk dan online zet in eigen beheer,dus jij ben zelf de uitgever,in dit geval ben je (in Belgie in ieder geval,NL weet ik niet) alsnog verplicht je werken te laten registreren bij een auteursvereniging.


Ja de distributeur betaalt via paypal op je rekening. Je moet zelf je belastingsaangifte doen uiteraard. Daar heeft een auteursvereniging niets mee te maken.

Dit zijn de regels voor eigen uitgave. Je bent helemaal niet verplicht om je aan te sluiten bij een auteursvereniging. Ik heb auteursrecht gestudeerd en heb ook gewerkt op de royalty afdeling van EMI vroeger. Vroeger ging inderdaad alles handmatig, dan moesten we in excel overtypen hoeveel keer een nummer op de radio gedraaid was, hoeveel keer een compilatie CD verkocht werd.
 
mijn bezwaar is principieel. Niemand zou een document nodig moeten hebben om met eigen werk een economische vrijheid uit te kunnen oefenen. Dat is nu kennelijk wel het geval.
An sich snap ik je punt wel, maar praktisch gezien heeft het juist voor de artiest een meerwaarde om wel zo'n drempel op te werpen om CD's of vinyl te persen. Ik denk dat we anders nog veel meer illegale kopieën zouden zien. De voordelen wegen mijns inziens op tegen de nadelen.
 
An sich snap ik je punt wel, maar praktisch gezien heeft het juist voor de artiest een meerwaarde om wel zo'n drempel op te werpen om CD's of vinyl te persen. Ik denk dat we anders nog veel meer illegale kopieën zouden zien. De voordelen wegen mijns inziens op tegen de nadelen.

Misschien dat het iets effect heeft. Aan de andere kant, als je de boel online kunt regelen is de weg naar een CD-perserij in het oosten snel gevonden. Materiaal uploaden (muziek en artwork) en de CD's komen met de pakketdienst bij je thuis. Weet niet of het zo eenvoudig is, maar als dat wel het geval is, dan is het effect maar klein.

Iets anders over het maken van geluidsdragers, kennelijk moet je strikt genomen ook om toestemming vragen als je alles zelf doet. Dus ook als je zelf met een lading cassettedeckjes aan de slag gaat om bandjes op te nemen. Ook al is het eigen werk, het kost je blijkbaar toch 10 euro administratiekosten bij Stemra. En erger, het kan ook een hele tijd duren. Dit schrijft De Bandjesfabriek:

Voor het vastleggen van muziek op een geluidsdrager moet altijd toestemming worden gevraagd aan Stemra. Zonder toestemming van Stemra mag de geluidsdrager namelijk niet geproduceerd worden. Wanneer u zelf de Stemra aanvraag doet, kan dit een vertraging van soms enkele maanden opleveren alvorens u de productie kunt starten. De Bandjesfabriek is Stemra intermediair en kan het hele Stemra traject voor u afhandelen. Tevens kunnen wij, in geval van beschermd werk, de afdracht van Stemrakosten voor u regelen. Dit alles met minimale vertraging van uw productie.

Dus via een producent die ook intermediair is gaat het sneller, maar wil je echt alles in eigen beheer doen en je aan de regels houden, het gaat kennelijk tijd kosten. Dan maar alles zelf doen, niet om toestemming vragen. Lekker underground, en een suggestie voor een toepasselijke titel in dat geval: "Stick it to the Man!" ;)
 
Dat zou mooi zijn, ja. Ik wacht nu het contract af waar ze mee komen. En dat laat ik dan kritisch doorlezen. Als het goed voelt durf ik het aan. En dan is dat meteen een enorme stimulans. Want ik vraag me regelmatig af waar ik het allemaal voor doe. Nou, dit dus :okdan:

Hola Bambix,

Je doet het toch ook voor jezelf:D
Of droom je evan om beroemd te worden!

Ik ben al mijn hele leven bezig,en om bij de top te horen,heb ik opgegeven!
Ben wel beroeps geweest,maar liever een dikke portmonaie in de zaal dan op de buhne arm:D
Dus ik doe dit met veel plezier voor mijzelf, en af en toe optreden:okdan:
Voor het applaus:halleluja

Groeten van Andreos:)
 
Back
Top