betere amp voor microbrute

bur buk boom

Stamgast
Lid sinds
27 januari 2007
Berichten
103
Locatie
the outside world
Hoe kan ik de geluidskwaliteit verbeteren van b.v. een microbrute of eigenlijk alle synths die gemaakt zijn
met smd componenten?

en waar ligt het precies aan dat dit soort nieuwe analoge synths zo magertjes klinken? zo scherp en compressed.
is dat de amp, of alle amps waar geluid door gaat, of komt het ook door alle andere smd componenten?

ik heb een microbrute en wil met alle liefde de smd ampjes vervangen door b,v, 4558's maar zou dat uitmaken?
of zou ik dan alles in het signal pad moeten vervangen door normale componenten?

ook wil ik een behringer model d kopen....alleen die heeft dat ook.

wie het weet mag het zeggen, ik vind het zo zonde van alle nieuwe analoge bakkies dat ze allemaal zo slecht klinken.
 
Het zal eerder te maken hebben het het ontwerp van nieuwe synths dat je die minder kan waarderen dan oudere, niet zozeer aan de gebruikte componenten. Niet dat de componenten helemaal geen invloed hebben, en wellicht is er iets verschil te horen als je een instrument met hetzelfde ontwerp naast elkaar zet, eentje met TH en de andere met SMD. Maar het ontwerp zelf zal een veel grotere invloed hebben. In het geval van de Microbrute, daar zitten veel TL06x, TL07x, e.d. in. Die kwamen maar enkele jaren uit na de introductie van de 4558, zijn evengoed ook oudere beestjes. Dat het SMD is en geen TH, het zal geen groot verschil maken.
 
Wat is er mis met de "geluidskwaliteit" van de microbrute?

Ben het met Disharmonic eens dat het meer om het circuit design gaat dan om het type componenten. En verder is "slecht" natuurlijk ook maar een mening,

En voor de recreaties dat ze "niet hetzelfde" klinken zegt misschien meer over de betrouwbaarheid van het productie proces van moderne componenten ten opzichte van die van toen, waar er toen misschien meer % variatie zat tussen (en ook binnen) batches van ICs, weerstanden, caps, etc. (en waar afgedankte 'kapotte' transistors zelfs tot legendarische drumcomputers konden resulteren ;) )

Ik denk eigenlijk dat als je 40 jaar wacht dat je behringer model d net zo klinkt als een originele model d nu :P
 
Dat de Minibrute matig klinkt is waarschijnlijk meer omdat het een goedkoop Frans tjakding is dan wat anders :D ik betwijfel of andere componenten daar veel aan zal veranderen. Zoals Confucius al zei: you can't polish a turd.
 
Ik denk wel dat componenten iets een verschil kunnen maken, in sommige situaties, maar dat moet je niet overdrijven. Stel je hebt een instrument geheel met TH-componenten, en daar wil je een SMD-versie van, behoorlijke kans dat het niet altijd mogelijk is om van componenten het precieze equivalent van te vinden. Ik denk dan niet zozeer aan halfgeleiders, maar bv. weerstanden en condensatoren. Sommige soorten weerstanden ruisen wat harder dan andere, het zal nog niet meevallen om voor SMD een goede vervanger te vinden voor polypropyleen-condensatoren, etc. Hangt af van de toepassing of dit echt een verschil maakt. Voor synth-toepassingen zal het vaak wel meevallen, in een microfoonversterker waarbij je werkt met een klein signaaltje en een hoge gain kan het misschien een groter effect hebben, bijvoorbeeld. Bij klonen van oude synths speelt ook mee dat effecten door veroudering van componenten lastig zijn na te bootsen met nieuwe componenten. Of het echt een groot verschil maakt, en dan ook nog of het "goed" of "slecht" is, het is ook wat subjectief.
 
Maar als je b.v. kijkt naar dure hifi versterkers, met de beste componenten, die klinken beter dan de middenmoot,
juist door de componenten. als je dat toepast in het singal pad van een synth dan zou ie toch ook beter moeten klinken? lijkt logisch.
of is het misschien 'headroom' waar ik mee zit, ik weet daar niet veel van maar ik weet wel dat die 9volt synthjes van b.v. behringer daar
niet zo goed in zijn.
kijk als dat het is, dan snap ik dat 't niet veel zin heb om b.v. alle opamps te vervangen voor betere.

but somehow i just wanna polish those thurds!! 8~ :W
 
Maar als je b.v. kijkt naar dure hifi versterkers, met de beste componenten, die klinken beter dan de middenmoot,
juist door de componenten. als je dat toepast in het singal pad van een synth dan zou ie toch ook beter moeten klinken? lijkt logisch.

Verschillende toepassingen, daardoor is het niet zo eenvoudig om een één-op-één vergelijking te maken tussen een synth die audio genereert en een hifi-versterker die audio zo goed mogelijk moet reproduceren. Het zijn twee verschillende dingen. Natuurlijk kan het soms helpen om een goed geluid te krijgen uit een synth als die componenten heeft met uitstekende specificaties, maar dat hoeft niet altijd. Neem de Analogue Solutions Collossus, hangt een heel stevig prijskaartje aan, maar je komt in het instrument opamps tegen die al heel lang qua specificaties niet meer meekomen met nieuwere. Opamps die een ontwerper van een hifi-versterker, met andere ontwerpcriteria, niet zal kiezen. Maar in deze synth klinken deze oude opamps heel goed. Het is dus nog niet zo eenvoudig om te zeggen wat precies "de beste" componenten zijn, in het geval van een synth.
 
ja met 'beste' in mijn geval dan, bedoel ik eigenlijk ook 'slechtste' wat specificaties betreft. ik heb ooit eens een kapotte 4558 in een synth vervangen
voor een tl072 maar ik wist niet hoe snel ik het weer terug moest veranderen voor een goede 4558. ik vind het zelf wel erg pietluttig hoor maar aan
smaak kan je volgens mij niet zo snel iets veranderen, helaas, want dat zou ik meteen doen als ik het kon.

Ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen, om te horen of 't verschil maakt, ik denk 't echt en ik ben erg nieuwschierig. wel denk ik eigenlijk
dat een microbrute iets van een te grote 'turd' is om te polijsten maar b.v. een model d van behringer lijkt me een goede start.
 
Misschien heb je hier wat aan:



hehe :okdan: zover was ik zelf ook al gekomen. maar is in veel gevallen wel iets te veel van 't goede.
IMG_20200502_153023.jpg
 
zo'n bs2 klinkt iig al een stuk beter dan een microbrute, wel wat casioachtig maar een stuk beter al, alleen had ik die brute aangeschaft vanwege al die patch opties en de metalizer funktie leek wel leuk. in werkelijkheid doet die metalizer je geluid alleen maar meer naar plastic klinken dan dat ie al klonk. ik ga 'm zoiezo verkopen.
 
Ik ben nog altijd wel erg blij met m'n microbrute, al gebruik ik 'm niet snel meer in tracks.

Veel mensen vallen over het geluid omdat ze de oscillators continue veel te hard lopen te driven waardoor de klank ontzettend brol kan worden. (alles voorbij 12-uur drived keihard op het filter).

Maar dat vind ik soms juist weer heel leuk op de microbrute. Beetje overdriven, die brute-knop ook nog aan en lekker "schel brullen" ofzo. Het is geen warme schreeuw zoals een ARP ofzo, maar toch heeft het zo z'n charme (en dat patchen is mijn tikje richting eurorack geworden uiteindelijk).
 
zo'n bs2 klinkt iig al een stuk beter dan een microbrute, wel wat casioachtig maar een stuk beter al, alleen had ik die brute aangeschaft vanwege al die patch opties en de metalizer funktie leek wel leuk. in werkelijkheid doet die metalizer je geluid alleen maar meer naar plastic klinken dan dat ie al klonk. ik ga 'm zoiezo verkopen.

casio achtig? Ok... mss maar eens een BS2 vs sh 101 YT video kijken dan ;)
 
ik heb ooit eens een kapotte 4558 in een synth vervangen voor een tl072 maar ik wist niet hoe snel ik het weer terug moest veranderen voor een goede 4558

Het hangt ook af van de schakeling waarom een ontwerper een type opamp kiest. Een TL07x is een prettig type dat je voor veel dingen kunt gebruiken, zonder veel problemen, maar het is niet voor alles bruikbaar. In sommige schakelingen is het een kwestie van proberen wat het beste werkt. En soms is het gewoon persoonlijke smaak wat "goed" klinkt, in een schakeling waarbij je meerdere typen kunt kiezen die technisch gezien evengoed werken.
 
Ik ken de mini niet maar ook bij de Matrixbrute moet je uitkijken met drive en brute factor.
anyhow een leuke eurorack osc met karakter en ik denk dat je dan andere sounds kunt maken.
De mini zijn osc klinken blikkerig.
 
bur buk boom – ik doe dit zelf door het signaal van de synth door een DI-box te gooien, en vervolgens door de (mic level) pre-amps van mijn console te schieten. Maakt weldegelijk een verschil. Bovendien kun je de pre-amp gebruiken om hem nog een beetje meer te laten grommen (saturatie door hem net in het rood te sturen). Zie ook https://www.gearslutz.com/board/elec...recording.html Ik gebruik Radial ProD2 en de ProD8 DI-boxen (geen actieve DI-box gebruiken voor synths / drumcomputers!) en de mic pre-amps van mijn API 1608. Heb overigens geen Microbrute, maar het principe gaat natuurlijk op voor alles wat een line output heeft.
 
nonklist idd interesant. Thanks
Heb ook idd ook een passieve di met transformers gehaald. Nooit aan gedacht om dat mic level door mijn adl600 preamp te halen.
maar viel me wel op dat je aardig wat signaal verliest.
:eureka:
 
Back
Top