Een gehoormatige
vergelijking met de Hydrasynth gaat wel op, maar een typologische niet. Beide gebruiken andere technieken om tot dynamische klanken te komen.
Wavestate = Golfstaat.
De door marketing gedreven gekunstelde verwijzing naar zijn voorganger levert een rare
naam op.
Waveland of, nog groter,
Waveworld(naar het Nederlandse duo dat live elektronische muziek met een ongekend visueel spektakel wist te combineren) had ook gekund en daarmee een grotere indruk van het klankenpalet gewekt. Maar ja, Korg is gewoon niet zo goed in namen. Kronos was bepaald geen lieverdje en die heeft het ook tot synthesizernaam geschopt.
Vectorsynthese zit ook in mijn
Kronos, die ook samples kan laden (en opnemen). Alle golfvormen van de Wavestation zitten daarin. Ik heb de Wavestation kort gehad en er een aantal voor die tijd unieke klanken mee kunnen maken, maar die waren allemaal gebaseerd op
wavesequencing. Met de vectorsynthese deed ik niets en ook in de Kronos niet. Ik gebruik liever wavetablesynthese.
De
vernieuwing van de Wavestate zit hem in de
wavesequencing. Voor met name muzikanten van de Berlijnse School die niet vies zijn van digitale klanken is dit interessant. Het zou mooi zijn als deze vernieuwing ook voor de Kronos beschikbaar wordt, maar dat zal niet gebeuren, omdat de Kronos daarmee Korgs eigen concurrent voor de Wavestate wordt.
Het kleine
klavier hoeft geen minpunt te zijn. Ik denk dat Korg en Modal ervan uitgaan dat kopers al grotere, drukgevoelige midiklavieren hebben en kleine klavieren implementeren als hulp bij het ontwerpen van klanken. Zo gebruik ik het klavier van de Korg Arp Odyssey ook. Zodra ik ga opnemen, gebruik ik een volwassen klavier (Dat moet ook, want de Odyssey heeft geen midi-uitgang).
Korg heeft zijn best gedaan om het gebruikers de
bediening gemakkelijk te maken, maar ik zie toch veel geduik in menu's en gebruik van
shift. Ik ben bang dat me dat op een gegeven moment tegen zou gaan staan. Niet dat ik deze erbij kan hebben, want qua kanalen en ruimte kom ik dit jaar aan mijn taks.