Korg Wavestate

korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg


Somehow Future Music Magazine managed to send out their latest edition a day early and have gazumped Korg by having a complete review of their brand new Wavestate keyboard a day before it was due to be announced.

https://www.gearnews.com/leak-korg-i...izer-tomorrow/
 

Attachments

  • korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    98,1 KB · Bekeken: 332
Ik heb de synths niet, maar de pitch lane is een mod lijn begrijp ik? Je hebt daarnaast ook een note sequencer die wel gewoon via het klavier in te spelen is?
het zijn in beide synth dedicated modulation lanes waarin je de pitch zet voor die step, die werken in principe op de sustain phase van je sound, echter je kunt in beide envelopes retriggeren op basis van een step pulse, zo wordt het een step sequencer feature.

Voor de wavestate is dit iets simpeler, die doet exact wat je in de timing lane aangeeft kwa timing voor die pitch step, dus ook rests en zo.
Dan krijg je dus zoiets als dit als je dat toepast (je hebt vier van de modulation sequencers in de wavestate)


In de modwave werkt het iets anders, daar lijkt het hetzelfde, maar daar zit werkt de timing lane anders op de pitch steps, dingen als rests in een modulation matrix betekent daar niet dat step wordt overgeslagen, maar in dat geval doet hij gewoon niets met de step values zelf. Als je dan hetzelfde doet als in de wavestate dan betekent dat dat je de vorige step verlengt. Zeg maar zoals een TIE in step sequencers werkt. Als je daar dus rust periodes in je pattern wilt inbouwen dan moet je dat doen via een modulation routing naar de oscillator volume gebaseerd op een step seq A-D value.
In de modwave heb je 2 modulation sequencers.

Als je dat daar toepast dan kun je dus ook dingen als bijvoorbeeld transition modes doen tussen de steps (glides) om bijvoorbeeld een 303 achtige sequencer te benaderen, dat zit dan weer niet op een wavestate die wat conventioneler kwa opzet in die lanes is. En dan krijg je dus zoiets als dit als je een sound maakt:


Hierboven gebruikte ik gewoon de standaard Saw wavetable van de modwave, maar ik heb nu ook een hardfloor acperience sound gemaakt in de modwave en daarvoor heb ik 2 custom wavetables (303 square en 303 saw) gemaakt die ik gesampled heb van een 303 vst, dat klinkt echt verbazingwekkend goed en met die wavetables kun je dan behoorlijk out of the box gaan in dat soort sounds als je die aan de modulation matrix sources toekent.
 
Ik heb de synths niet, maar de pitch lane is een mod lijn begrijp ik? Je hebt daarnaast ook een note sequencer die wel gewoon via het klavier in te spelen is?
Dacht van niet, maar ik hoop dat ik fout ben. Binnen enkele dagen heb ik mijn eigen Wavestate, dus zal het dan wel met zekerheid weten.
 
Hij kan het blijkbaar echt niet, dus net zo irritant als de MS2000 destijds. Voor mij een stevige reden om hem vooralsnog niet te kopen. Ik heb geen MIDI DAW, dus ik gebruik graag ingebouwde sequencers.
 
Laatst gewijzigd:
Ok nogmaals, de wavestate kun je niet de noten op inspelen voor je stepsequencer, op de modwave kan dit wel
 
En zijn er plannen om dit in een update nog toe te voegen voor zover je weet?
Denk het niet, de wavestate heeft geen record functie, de modwave heeft wel een record functie en knop daarvoor
 
Even de grote versie van de Wavestate afwachten. Als het daar niet op zit, zal het wel niet meer komen. Wel jammer, voor mij toch een stevig minpunt. Ik besef wel dat je net hetzelfde resultaat kan bekomen met de huidige functionaliteit, maar de werkwijze...
 
Even de grote versie van de Wavestate afwachten. Als het daar niet op zit, zal het wel niet meer komen. Wel jammer, voor mij toch een stevig minpunt. Ik besef wel dat je net hetzelfde resultaat kan bekomen met de huidige functionaliteit, maar de werkwijze...
Ik programmeer al 35 jaar computers.. en ik versta Korg totaal niet. Hoe eenvoudig is zo'n feature niet om te implementeren? Als hun firmware een beetje deftig in elkaar steekt zou dit een fluitje van een cent moeten zijn. En er zijn knoppen genoeg, en mogelijke visuele feedback mechanismen, om zo'n klassieke sequence record toe te voegen. Ik versta Korg totaal, totaal niet.

Heb nu wel zelf een Wavestate op de kop getikt.. super machine. Heel aantrekkelijke architectuur... met een shit keybed (voelt zoals speelgoed, maar OK.. heb het niet gekocht voor de keys, wel de sounds).
 
Roland is er anders ook sterk in: de JD-XI heeft wel transpose van sequences -zelfs chord recognition-, de grote broer JD-XA niet. Voor mij DE reden waarom ik niet van de Xi naar de XA geupgrade heb.

Nu lijkt het probleem daar wat dieper in de hardware te zitten, want die chord recognition werkt enkel via het ingebouwde klavier, niet via extern MIDI klavier. Waarschijnlijk zit in dezelfde hoek de reden dat de JD-XA het niet heeft. Maar ik blijf het armoedig vinden dat er telkens synths -en de XA is geen goedkope!- op de markt gebracht worden waar dan net één belangrijke softwarefunctie ontbreekt.
 
Korg heeft met Karma wel degelijk bewezen dat ze zoiets kunnen.. en anders met de PA keyboard lijn wel... Maar misschien willen ze gewoon de synths en keyboards gescheiden houden?

JDXi heb ik ook (geprobeerd).. best leuk maar ernstig basic ook weer. En idd je kunt het niet aansturen via een extern midi klavier.. en als een masterkeyboard transmit ie alleen op midi kanaal 1, geen instellingen daarvoor verder.

De Jupiter X(m) van Roland heeft iArp.. is ook wel leuk bedacht.. geen echte programmeerbare begeleiding ala de Korg PA maar wel vernieuwend. :)

btw.. die interactive Chordmode op de JDxi is pas is een update gekomen.. in eerdere OSen zat dat er nog niet in.
 
Laatst gewijzigd:
Klopt, je moet naar de laatste update gaan bij de JD-Xi om er van te genieten. En als je die en andere functies creatief gebruikt, kan je er wel wat mee. Maar jammer dat het niet via een masterklavier kan.

Enfin, Wavestate dus. Afwachten maar of er nog een update omtrent de sequencer komt.
 
Ik heb het ding net. Het is een eindeloze put van opties, die je gelukkig niet hoeft te gebruiken om vette sounds te maken :D

Je hebt 4 layers, multi timbraal dus. Je kan per layer een andere sample of wave laden. Maar in iedere layer, zit een sequencer, en dan kan je per stap, ik geloof totaal 64 stappen, een andere sample af laten spelen en van die sequencer kan je iedere stap een andere lengte maken, op tijd of op BPM. En dat heb je dan niet allen van de sample, maar ook van je tune, timing dus, shape, gate en nog dingen waar ik nog niet aan toe gekomen ben. Maar dus per layer. Je kan dus helemaal leip gaan met dat ding. Dan heb je ook nog per layer een LFO voor je filter, amp, pitch en pan. En dan ook nog een stickie die je kan toewijzen aan tering veel parameters. En die kan je dan ook nog moduleren via een extra envelope modulator van die stick, en dan wel 5 verschillende dingen ofzo.

Aldus, eindeloze put aan opties. Kijk deze: dan heb je de basis een beetje. En zet het ding op tafel, en die editor is ook fucking handig. Hoop dat er ook een iPad versie komt net als bij de Modal. Is wel handig bij zo'n ding.
 
Ik heb het ding net. Het is een eindeloze put van opties, die je gelukkig niet hoeft te gebruiken om vette sounds te maken :D
Wat ga je met je 250 soft synths nog doen.🥴😆
 
Wat ga je met je 250 soft synths nog doen.🥴😆
als sources gebruiken om die wavestate helemaal te vullen met vier gigabyte aan eigen samples :D
 
als sources gebruiken om die wavestate helemaal te vullen met vier gigabyte aan eigen samples :D
Is audacity(ken het niet)een goed platform om samples te maken en in de wavestate te downloaden?
 
Is audacity(ken het niet)een goed platform om samples te maken en in de wavestate te downloaden?
audacity is een geweldige open source audio editor, maar niet echt geschikt om samples te maken. Dit komt met name door het ontbreken van automatische looping functies en het feit dat je dan 1 voor 1 elke sample apart handmatig moet maken.

Geautomatiseerd kan dit via SampleRobot (die gebruik ik), maar die kost geld en is aardig prijzig. Er is een gratis alternatief waar het ook mee schijnt te kunnen (ik heb dat zelf nooit geprobeerd, maar de reacties onder mijn videos waren enthousiast over deze gratis oplossing, dus ik denk dat dat een goed alternatief is).

Dus als je zelf samples wilt gaan maken dan is dit een goed alternatief: Akai MPC Beats
die kun je hier gratis downloaden (er staan genoeg tutorials hiervan op youtube om te starten):
 
Helaas hebben ze aan mijn dealbreakers waarover ik eerder heb gepost niets gedaan, dus ik blijf wachten totdat ze deze in een opvolger van de Kronos gaan bouwen. Het klankpotentieel is immers enorm. Als die voorspelling niet uitkomt, heb ik nog genoeg ander spul om me mee te vermaken, waaronder eenvoudigere uitvoeringen van wavesesequencing in de Ensoniq TS-10 en de Korg Kronos, al moet ik toegeven dat ik daarvan tegenwoordig weinig gebruik maak. De laatste keer was om round robin samples van de Kronos te laten afspelen.
 
Back
Top