Moog Little Phatty discontinued

De Little Phatty is binnenkort niet meer:

News_header_0.jpg


Moog Announces Discontinuation of Little Phatty Analog Synthesizer
September 9th, 2013

Synthesizer Continued Legacy of Dr. Bob Moog, While Helping Establish Continued Innovation of Moog Music

ASHEVILLE, NC – September 9, 2013 – Moog Music today announced the discontinuation of the Little Phatty Stage II analog synthesizer. Moog plans to continue building a limited quantity of units at their factory in downtown Asheville while parts and materials last, which is not expected to be more than two months. The Little Phatty was released in 2006 as a tribute to the life and legacy of Moog Music founder and synthesizer pioneer, Bob Moog. Following the passing of Dr. Moog, The Little Phatty was the first Moog synthesizer designed by Moog Music's Chief Engineer, Cyril Lance.

“After Bob’s passing, we faced the immense challenge of creating a new synthesizer that would embody the values that we all treasured in Bob," Lance recalls. “We worked around the clock to develop an instrument that was founded on his continually forward-looking view of synthesis."

Over the course of its seven year production run, the Little Phatty has gone through three incantations including The Tribute, Stage I, and Stage II editions. During that time, the Little Phatty has become one of the best selling professional analog synthesizers in history. Its sonic impact on modern music can be heard on thousands of records, and its signature swooped-back silhouette can be seen in top recording facilities around the world as well as on the stages of internationally touring musical acts such as Rush, Jack White, Queens of The Stone Age, No Doubt, Bernie Worrell and the hit shows American Idol, Nashville and Portlandia.

“The Little Phatty represented a key foundational element in what would become the future of Moog Music," said Michael Adams, Moog Music President & CEO. "It was the synthesizer that proved to the world that Moog Music would continue to create market leading, forward-thinking synthesizers. The fact that the Little Phatty remains an industry standard instrument for artists and producers to this day, is a testament to its design.”

The Little Phatty Stage II is still available in limited quantities at stocking dealers in standard and custom colors while supplies last. For pricing and availability, please visit www.moogmusic.com/dealers.

Mini Documentary and Promotional Incentives

Moog Music released a mini-doc entitled Moog Lives. Play On.: The Making of the Little Phatty today which can be viewed on the Moog website. In the video, Moog Music President Mike Adams, Chief Engineer Cyril Lance, and Product Development Specialist Steve Dunnington recall how the Little Phatty came to life, the challenges that were faced when Dr. Moog fell ill, and how they were eventually overcome to create this one of a kind instrument.

Bron: http://www.moogmusic.com/news/moog-announces-discontinuation-little-phatty-analog-synthesizer
 
Wat een vreemd besluit om een synth die nog gewoon verkoopt uit te faseren. Of ligt het aan mij?
 
Lijkt me met de kleinschalige operatie dat ze een keuze moeten maken. Welke onderdelen hou je op voorraad (en welke zijn uberhaupt blijvend leverbaar), hoeveel productlijnen kun je tegelijkertijd in de lucht houden, hoeveel units kun je maximaal per tijdslot produceren. Zou mij niks verbazen dat de Sub Phatty zo populair is dat ze kiezen om er hier meer van te produceren en dat dat alleen kan ten koste van de Little Phatty of een grote/dure/risicovolle uitbreiding van de productiefaciliteiten.
 
Ik gok dat de SubPhatty gewoon een stuk goedkoper is om te maken en de relatieve winstmarge veel groter is.
 
Nu kan ik me er op zich wel iets bij voorstellen. Er is nu een hele lading aan analoge monosynths op de markt dus de competitie is niet gering. Qua bediening zijn de meeste net iets intuitiever (je mag het met me oneens zijn).

Ik vraag me af of the slim phatty (rack) wel gewoon te koop blijft. Dat is wel een uniek apparaat want zoveel betaaalbare monosynths in een rackvorm zijn er niet. Dat haal ik niet helemaal uit het bericht.

Heeft iemand wel eens de little phatty en de sub phatty naast elkaar gehoord en voegen ze ook wat toe naast elkaar. Ik krijg de indruk dat er een grote overlap is. Misschien betekent dit ook dat de sub rack eerder wordt geintroduceerd. Dat zou wel aardig zijn :)
 
Lijkt mij niet zo schokkend. Hij is 7 jaar in productie geweest. Dat is best toch een lange tijd.
De Roland Jup 8 is bv korter geproduceerd. En ik kan er nog wel een aantal opnoemen die veel korter in productie zijn geweest. Hij is er sinds kort ook in paars en fel groen. Hierdoor kan je al zien dat Moog er alles aandeed om er toch nog een paar te verkopen.

In de test in Interface stond ook al zoiets dat de Little Phatty en de sub phatty elkaar wel overlappen.
Ik heb de little Phatty wel hier staan, en ken de sub phatty alleen van Youtube filmpjes. En kom daar ook wel dingen tegen die dicht bij elkaar liggen. Maar blijf je toch houden. De Ltittle Phatty komt soms ook weer in de buurt van de Mini Moog
 
Misschien betekent dit ook dat de sub rack eerder wordt geintroduceerd. Dat zou wel aardig zijn :)

Dan doe je wel al de aanname dat er een rack versie van komt....... ;)
 
Mmm ik wil nog wel zo'n rack speeltje... Weet niet of ik weersta als er nog eens een mooie witte slim met hout te koop staat voor 550...
Heb geen plek voor de keyboard versie.
 
Heeft iemand wel eens de little phatty en de sub phatty naast elkaar gehoord en voegen ze ook wat toe naast elkaar. Ik krijg de indruk dat er een grote overlap is. Misschien betekent dit ook dat de sub rack eerder wordt geintroduceerd. Dat zou wel aardig zijn :)

De SubPhatty is veel uitgebreider dan de LittlePhatty, natuurlijk wel nog steeds mono. Maar de modulatie is enorm veelzijdiger. Qua sound haal je uit de SubPhatty wel de LittlePhatty klank, maar niet andersom. De naam is wat dat betreft denk ik ook de slechtste marketing stap ooit, hij had beter de SuperPhatty of BigPhatty kunnen heten.
 
Leuk ding, maar kan er wel inkomen dat ze nu stoppen met de productie.
Plus ik zie ze 2de hands 'alle kanten op gaan' dus hij zal nog wel te krijgen zijn voor een tijdje.
 
Probeer het ook maar niet, als je garantie weg is, kun je er niets meer mee.
Als er Japanse tekentjes in beeld staan, en de lampjes gaan zomaar branden, heb je het voorelkaar.
Ook hoor je dan een uitfadent geluidje.
Zet dus niet je midi clock aan met timeinfo, en ga er niet bij op quantize 64 alle controller tegelijk sweepen.

http://forum.moogmusic.com/viewtopic.php?f=7&t=11472

http://www.gearslutz.com/board/elec...ion/681437-slim-phatty-first-impressions.html

En er zijn meer, snel even gegoogled.

En het gekke is dat ze het niet op weten te lossen van Moog uit.
Ze sturen je gewoon een nieuwe, waarbij hetzelfde probleem weer voor kan komen ( mits garantie ).

Duidelijk dat Robert Moog dat ding zelf niet heeft gemaakt.
 
Gaat dat alleen over de Slim Phatty? Of heeft de Sub Phatty er ook last van?
 
Probeer het ook maar niet, als je garantie weg is, kun je er niets meer mee.
Als er Japanse tekentjes in beeld staan, en de lampjes gaan zomaar branden, heb je het voorelkaar.
Ook hoor je dan een uitfadent geluidje.

...en zo had ik last van een 'ground loop' probleem als ik mijn Little Phatty en mixer in verschillende stopcontacten had zitten. Alle lampjes rond de draaiknoppen begonnen uit zichzelf te bewegen; geen fijn gezicht! Was eenvoudig intern te verhelpen weliswaar, maar Moog doet er niet erg open over op het Moog forum!
 
De SubPhatty is veel uitgebreider dan de LittlePhatty, natuurlijk wel nog steeds mono. Maar de modulatie is enorm veelzijdiger. Qua sound haal je uit de SubPhatty wel de LittlePhatty klank, maar niet andersom. De naam is wat dat betreft denk ik ook de slechtste marketing stap ooit, hij had beter de SuperPhatty of BigPhatty kunnen heten.

Is iemand wellicht al een goede vergelijking tegengekomen qua geluid? Van de Little Phatty begreep ik altijd dat dit min of meer een gereduceerde versie van de Voyager was qua bediening en opties m.b.t. oscillatoren en filtering. Ik vond hem in elk geval fantastisch klinken.

Bijna alles aan die Sub Phatty spreekt me aan: uiterlijk, hoeveelheid knoppen, geluidsfragmenten, maar ik hoef niet perse agressiever geluid... Ik vroeg me dus af of die 'Voyager-geluiden' hier ook in zitten...
 
Ik heb meerdere keren gelijktijdig op een Voyager en Little Phatty gespeeld en ik vind ze niet echt vergelijkbaar qua klank. De Voyager was bij mij liefde op het eerste gezicht, maar de Little Phatty heeft mij nooit echt kunnen bekoren, vond hem toch altijd wat 'te simpel' qua mogelijkheden, interface en sound.
 
Ik heb meerdere keren gelijktijdig op een Voyager en Little Phatty gespeeld en ik vind ze niet echt vergelijkbaar qua klank. De Voyager was bij mij liefde op het eerste gezicht, maar de Little Phatty heeft mij nooit echt kunnen bekoren, vond hem toch altijd wat 'te simpel' qua mogelijkheden en sound.

Ik snap helemaal wat je bedoelt, want bij een synth bepaalt de bediening voor een groot deel hoe je de synth ervaart en wat voor sounds je ermee maakt. Desondanks heb ik op sites weleens vergelijkingen van de geluiden van oscillatoren en filters gehoord, en wat ik me herinner was dat vrijwel identiek.
 
...en zo had ik last van een 'ground loop' probleem als ik mijn Little Phatty en mixer in verschillende stopcontacten had zitten. Alle lampjes rond de draaiknoppen begonnen uit zichzelf te bewegen; geen fijn gezicht! Was eenvoudig intern te verhelpen weliswaar, maar Moog doet er niet erg open over op het Moog forum!
Nergens last van gehad. Ik heb wel door Music House een fout uit het filter laten halen.
 
Nergens last van gehad. Ik heb wel door Music House een fout uit het filter laten halen.

Weet jij nog wat voor fout dat filter had?

Verders hier ook niet zo heel veel problemen, alleen wil hij wanneer hij aan de Doepfer Dark-Time hangt wel eens het laatste nootje vast blijven houden als de sequencer stopt
 
Back
Top