Korg Wavestate

korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg


Somehow Future Music Magazine managed to send out their latest edition a day early and have gazumped Korg by having a complete review of their brand new Wavestate keyboard a day before it was due to be announced.

https://www.gearnews.com/leak-korg-i...izer-tomorrow/
 

Attachments

  • korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    98,1 KB · Bekeken: 332
Heerlijke ambient Quifster! Ik heb de wavestate ook al een paar maanden en het is zeker een heerlijke synth, ik gebruik hem wel te weinig nog en ben meestal erg lang bezig met het maken van sounds omdat ik nog zit te zoeken waar alle functies zitten in die menuutjes en moest echt even wennen aan dat wavesequencen,maar het gaat steeds beter en alles wat ik er mee maak is awesome!
Zelfs met dat dobbelsteen knopje komen er vaak erg bruikbare sounds uit.
Waarschijnlijk over een tijdje mijn favoriete synth :okdan:
 
Heerlijke ambient Quifster! Ik heb de wavestate ook al een paar maanden en het is zeker een heerlijke synth, ik gebruik hem wel te weinig nog en ben meestal erg lang bezig met het maken van sounds omdat ik nog zit te zoeken waar alle functies zitten in die menuutjes en moest echt even wennen aan dat wavesequencen,maar het gaat steeds beter en alles wat ik er mee maak is awesome!
Zelfs met dat dobbelsteen knopje komen er vaak erg bruikbare sounds uit.
Waarschijnlijk over een tijdje mijn favoriete synth :okdan:
ja, die randomizer is geinig, wist je dat je ook alleen een wavesequence lane kan randomizen? Bijvoorbeeld dat je een goede arpeggiator performance hoort, maar dat je dan voor die layer de randomizer knop ingedrukt houdt en dan op de sample lane knop. Dan krijg je in 1 keer compleet nieuwe samples en de rest blijft hetzelfde. Dat werkt ook voor timing, pitch, gate en ga zo maar door. Dat levert geweldige resultaten op.

Als je nog dingen niet helemaal weet, op mijn youtube heb ik een 7 delige wavestate tutorial gepost waarin ik alle basisstappen uitleg (zoals hoe je bijvoorbeeld berlin school baslijnen maakt, of hoe je basis sound design moet doen).

Maar als je echt er diep induikt kun je echt bizar veel doen. Zoals je eigen LFO's programmeren via het carrier en modulater principe, of bijvoorbeeld een eigen crossfade curve maken, of bijvoorbeeld een moog ladder filter programmeren in de multifilter gecombineerd met de mod matrix. Je hebt per layer 3000 modulation destinations voordat die stopt, dus het gaat echt bizar ver. En dat vier keer (4 layers), die je ook nog kunt synchroniseren met elkaar.
 
Als je nog dingen niet helemaal weet, op mijn youtube heb ik een 7 delige wavestate tutorial gepost waarin ik alle basisstappen uitleg (zoals hoe je bijvoorbeeld berlin school baslijnen maakt, of hoe je basis sound design moet doen).
Staat dit ook allemaal in de manual?Want dat begint mij wel te interesseren.
 
Staat dit ook allemaal in de manual?Want dat begint mij wel te interesseren.
de manual is gewoon een standaard synth manual waarin de meeste parameters gewoon uitgelegd worden. Dat zal voor mensen met synthesizer ervaring denk ik niet heel veel problemen opleveren. Maar de wavestate communities waarin ik zit, zitten toch wel erg veel mensen die daar nog niet zoveel ervaring mee hebben. Daarom heb ik in mijn tutorials ervoor gekozen om dingen te versimpelen kwa uitleg en vooral direct laten zien met simpele voorbeelden hoe je dit praktisch kunt toepassen.

Die sound design tutorial had ik eerst niet gemaakt, maar er was veel vraag naar dus heb ik de basis beginselen maar even uitgelegd aan de hand van een voorbeeld waarin ik vanaf scratch een Jean Michel Jarre achtige Phaser pad maak. Maar denk niet dat dat voor iemand hier interessant is, die kun je zo overslaan. De eerste 6 zijn meer de basisfuncties van de wavestate, dus hoe je de user interface bedient, hoe je bij de performances, programs, wavesequences en samples kunt komen, hoe je berlin school baslijnen maakt, hoe je wavesequenced pads maakt, dat soort dingen als voorbeelden.

Bijvoorbeeld die eerst tutorial behandeld de user interface, je leest toch best veel berichten van eigenaren die zeggen dat het veel menu diven is op dat kleine schermpje. Maar eerlijk gezegd is dat helemaal niet nodig, ik gebruik die pagina's nauwelijks, praktisch alles is bereikbaar via de knoppen (er zijn extra features op knoppen zoals shift en enter), in bijna alle gevallen kom je direct op de juiste pagina uit als je iets wilt aanpassen via de hardware, het is echt heel goed doordacht.

Maar zeker voor berlin school achtige baslijnen komen veel mensen er niet uit, dat komt omdat sounds als punchy bass sounds een sustain van 0 hebben en je voor pitched bass patterns eigenlijk een retrigger van de envelopes wil hebben. Nou dat soort dingen zijn erg lastig te vinden in de manual, en dan helpt zo'n praktisch voorbeeld wel voor die mensen waarbij ik direct aan de hand van een voorbeeld laat zien hoe je dat soort dingen doet.

Maar in jouw geval heb je denk ik aan de handleiding meer dan genoeg. Die handleiding kun je overigens gewoon hier downloaden: wavestate manual

Hier twee voorbeelden van berlin school achtige performances (een performance op een wavestate is een combinatie van maximaal 4 programs).



 
ja, die randomizer is geinig, wist je dat je ook alleen een wavesequence lane kan randomizen? Bijvoorbeeld dat je een goede arpeggiator performance hoort, maar dat je dan voor die layer de randomizer knop ingedrukt houdt en dan op de sample lane knop. Dan krijg je in 1 keer compleet nieuwe samples en de rest blijft hetzelfde. Dat werkt ook voor timing, pitch, gate en ga zo maar door. Dat levert geweldige resultaten op.

Als je nog dingen niet helemaal weet, op mijn youtube heb ik een 7 delige wavestate tutorial gepost waarin ik alle basisstappen uitleg (zoals hoe je bijvoorbeeld berlin school baslijnen maakt, of hoe je basis sound design moet doen).

Maar als je echt er diep induikt kun je echt bizar veel doen. Zoals je eigen LFO's programmeren via het carrier en modulater principe, of bijvoorbeeld een eigen crossfade curve maken, of bijvoorbeeld een moog ladder filter programmeren in de multifilter gecombineerd met de mod matrix. Je hebt per layer 3000 modulation destinations voordat die stopt, dus het gaat echt bizar ver. En dat vier keer (4 layers), die je ook nog kunt synchroniseren met elkaar.
Nee die kende ik nog niet, klinkt veelbelovend, ik ga het gelijk proberen vanavond8) ik ga je tutorials ook zeker nog even checken, ik ken mijn synths graag net zo goed als mijn broekzak omdat ik de meeste sounds maak tijdens het produceren van tracks, dan wil ik niet uit de flow raken door te veel nadenken of door menuutjes te bladeren.
Ik ben ook erg verrast over de dikke bass sounds die ik er uit haal,geen warme sound maar wel heel krachtig voor een digitale synth.
Ik was vooral aan het begin echt overdonderd over de mogelijkheden, enige negatieve is eigenlijk dat je geen eigen sampels en wavetables kan inladen.
Thanks voor je goede tips!:mega:
 
Nee die kende ik nog niet, klinkt veelbelovend, ik ga het gelijk proberen vanavond8) ik ga je tutorials ook zeker nog even checken, ik ken mijn synths graag net zo goed als mijn broekzak omdat ik de meeste sounds maak tijdens het produceren van tracks, dan wil ik niet uit de flow raken door te veel nadenken of door menuutjes te bladeren.
Ik ben ook erg verrast over de dikke bass sounds die ik er uit haal,geen warme sound maar wel heel krachtig voor een digitale synth.
als het goed is heb je nauwelijks page diving nodig op de wavestate. Ik gebruik die pagina's nauwelijks. Praktisch alles is te bereiken via de hardware knoppen. Die bass sounds hebben mij ook verbaasd. Ik heb een aantal bass sounds geprogrammeerd om te gebruiken samen met mijn boss rc-505 en die bass sounds knallen eruit zo dik zijn die. Vooral de moog en funk bass sounds die ik gemaakt heb.

Gisteren heb ik mijn deep ambient album 'Moments in Time' geupload naar youtube die volledig gemaakt is op de korg wavestate. Voor de liefhebbers is het meer dan 1 uur aan relaxation music die voorbij komt in 10 tracks.

Tracklist:
00:00 the beginning
04:46 time is an illusion
08:24 the audience
13:45 underground passage
23:35 raindrops in the forest
33:51 the encounter
37:40 the lost ones
41:36 the return
47:06 dreams
50:23 eternity

 
als het goed is heb je nauwelijks page diving nodig op de wavestate. Ik gebruik die pagina's nauwelijks. Praktisch alles is te bereiken via de hardware knoppen. Die bass sounds hebben mij ook verbaasd. Ik heb een aantal bass sounds geprogrammeerd om te gebruiken samen met mijn boss rc-505 en die bass sounds knallen eruit zo dik zijn die. Vooral de moog en funk bass sounds die ik gemaakt heb.

Gisteren heb ik mijn deep ambient album 'Moments in Time' geupload naar youtube die volledig gemaakt is op de korg wavestate. Voor de liefhebbers is het meer dan 1 uur aan relaxation music die voorbij komt in 10 tracks.

Tracklist:
00:00 the beginning
04:46 time is an illusion
08:24 the audience
13:45 underground passage
23:35 raindrops in the forest
33:51 the encounter
37:40 the lost ones
41:36 the return
47:06 dreams
50:23 eternity


In plaats van veel tekst: wow!!!
 
In plaats van veel tekst: wow!!!
thanks!

als je nagaat dat veel nummers gewoon 1 performance zijn uit de wavestate dan vind ik dat voor dit soort muziek de wavestate een zeer geschikte synth is.

Bijvoorbeeld track 7: the lost ones heb ik in 1 keer live ingespeeld, waarbij de linkerhand drie wavesequenced sounds zijn die gesynchroniseerd wisselen tussen strings, flutes en choirs en de rechterhand een gitaar sound is die ik via wavesequencing die sfeer heb gegeven zodat het niet meer naar een gitaar klinkt. Dat past dan goed in elkaar in 4 layers waarbij je dan maar 1 performance nodig hebt voor zo'n track. Zelfde geldt voor de dreams track, via modulation destinations kan ik via de mod wheel die sfeer pads oproepen erachter tijdens het spelen. Super handig als je die mod matrix eenmaal door hebt.
 
@quifster ik heb je Wavestate album nu op staan. Ambient is niet zo mijn ding maar vind het wel knap gemaakt, dus mijn complimenten :) Welke visualizer heb je gebruikt voor YT?
 
@quifster ik heb je Wavestate album nu op staan. Ambient is niet zo mijn ding maar vind het wel knap gemaakt, dus mijn complimenten :) Welke visualizer heb je gebruikt voor YT?
thanks, de visualizer is milkdrop 2
 
Ik heb de Wavestate nu een klein jaar maar ik gebruik die wavesequense helemaal niet. Dat hoeft ook niet want zelfs als je hem gebruikt als gewone 4 OSC synth met standaard synth structuur blijft hij zelfs verassen !
@ quifster : mooie stukken muziek ! Track 4 vind ik top !
 
Benieuwd wat quifster van de toekomstige Modwave gaat vinden.
 
Benieuwd wat quifster van de toekomstige Modwave gaat vinden.
die gaat hier zeker komen zodra dat ding leverbaar wordt. Ik heb al de nodige vst wavetable synths, maar ik verwacht met name veel van de kaos modulation matrix veel extra mogelijkheden kwa sound design. We gaan het zien als dat ding eindelijk leverbaar is.
 
hoe staat het met de midi clock sync van de diverse functies? het lijkt me een erg leuk ding om erbij te hebben, maar de ervaring leert dat nieuwe synths nogal eens last hebben van zeg maar "het voor verbetering vatbaar zijn van midi clock sync". en omdat die hele wavestate zo ongeveer op ritme drijft, is dat wel een belangrijk issue. gaat dan voornamelijk om basale zaken als sync aan Cubase..
 
hoe staat het met de midi clock sync van de diverse functies? het lijkt me een erg leuk ding om erbij te hebben, maar de ervaring leert dat nieuwe synths nogal eens last hebben van zeg maar "het voor verbetering vatbaar zijn van midi clock sync". en omdat die hele wavestate zo ongeveer op ritme drijft, is dat wel een belangrijk issue. gaat dan voornamelijk om basale zaken als sync aan Cubase..
dat zit er gewoon in, je kunt de sync internal of external zetten


in de video hieronder gebruik ik dat , mijn rc-505 is de master en de wavestate is de slave.
Ik neem dan een pattern op op de rc505 en de loop tijd van de eerste pad bepaalt dan automatisch het vervolg tempo waarop de wavestate dan automatisch ingesteld staat voor de rest van de performances. Dat werkt foutloos.
 
ah, ik ga m eens even kijken. ik heb hier gemiddeld 10-20 synths en drummachines op midi clock sync (evt met conversie naar din sync, zoals voor de 808) draaien en dat werkt vaak goed, maar het zijn met name nieuwe synths die hier issues mee kunnen hebben. ik had 1 van de allereerste matrixbrutes, en die staat as we speak te updaten naar een os waar eindelijk de midi clock sync en start/stop zou moeten kloppen. nou is hardware syncen daw syc niet 100% hetzelfde, maar prettig om te horen dt dat in ieder geval goed gaat. thanks!
 
ah, ik ga m eens even kijken. ik heb hier gemiddeld 10-20 synths en drummachines op midi clock sync (evt met conversie naar din sync, zoals voor de 808) draaien en dat werkt vaak goed, maar het zijn met name nieuwe synths die hier issues mee kunnen hebben. ik had 1 van de allereerste matrixbrutes, en die staat as we speak te updaten naar een os waar eindelijk de midi clock sync en start/stop zou moeten kloppen. nou is hardware syncen daw syc niet 100% hetzelfde, maar prettig om te horen dt dat in ieder geval goed gaat. thanks!
het was in het begin ook niet echt strak, maar een firmware update heeft dit uiteindelijk opgelost. Dus als je de laatste firmware erin hebt dan komt dat denk ik wel goed.
 
Toch wel apart he, dat strakke midi sync anno 2021 nog steeds niet automatisch goed gaat in alle gevallen…
 
hier een nieuwe versie van het nummer the lost ones, volledig gemaakt op de korg wavestate met 1 performances voor de basis en 1 performance layer eroverheen.

De strings en ambient lead sound (die eigenlijk een viool wave sequence is) komen uit 1 performance, de choir solist komt uit een 2e performance layer.

 
Back
Top