Korg Wavestate

korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg


Somehow Future Music Magazine managed to send out their latest edition a day early and have gazumped Korg by having a complete review of their brand new Wavestate keyboard a day before it was due to be announced.

https://www.gearnews.com/leak-korg-i...izer-tomorrow/
 

Attachments

  • korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    korg-fm-wavestate1-770x425 (1).jpg
    98,1 KB · Bekeken: 332
Wavestation kon ik nooit kwijt, dit lijkt mij wel geinig nu alleen nog sample upload. Of toch de quantum ?
 
Een gehoormatige vergelijking met de Hydrasynth gaat wel op, maar een typologische niet. Beide gebruiken andere technieken om tot dynamische klanken te komen.

Wavestate = Golfstaat. :stupidDe door marketing gedreven gekunstelde verwijzing naar zijn voorganger levert een rare naam op. Waveland of, nog groter, Waveworld(naar het Nederlandse duo dat live elektronische muziek met een ongekend visueel spektakel wist te combineren) had ook gekund en daarmee een grotere indruk van het klankenpalet gewekt. Maar ja, Korg is gewoon niet zo goed in namen. Kronos was bepaald geen lieverdje en die heeft het ook tot synthesizernaam geschopt.

Vectorsynthese zit ook in mijn Kronos, die ook samples kan laden (en opnemen). Alle golfvormen van de Wavestation zitten daarin. Ik heb de Wavestation kort gehad en er een aantal voor die tijd unieke klanken mee kunnen maken, maar die waren allemaal gebaseerd op wavesequencing. Met de vectorsynthese deed ik niets en ook in de Kronos niet. Ik gebruik liever wavetablesynthese.

De vernieuwing van de Wavestate zit hem in de wavesequencing. Voor met name muzikanten van de Berlijnse School die niet vies zijn van digitale klanken is dit interessant. Het zou mooi zijn als deze vernieuwing ook voor de Kronos beschikbaar wordt, maar dat zal niet gebeuren, omdat de Kronos daarmee Korgs eigen concurrent voor de Wavestate wordt.

Het kleine klavier hoeft geen minpunt te zijn. Ik denk dat Korg en Modal ervan uitgaan dat kopers al grotere, drukgevoelige midiklavieren hebben en kleine klavieren implementeren als hulp bij het ontwerpen van klanken. Zo gebruik ik het klavier van de Korg Arp Odyssey ook. Zodra ik ga opnemen, gebruik ik een volwassen klavier (Dat moet ook, want de Odyssey heeft geen midi-uitgang).

Korg heeft zijn best gedaan om het gebruikers de bediening gemakkelijk te maken, maar ik zie toch veel geduik in menu's en gebruik van shift. Ik ben bang dat me dat op een gegeven moment tegen zou gaan staan. Niet dat ik deze erbij kan hebben, want qua kanalen en ruimte kom ik dit jaar aan mijn taks.
 
Het zou mooi zijn als deze vernieuwing ook voor de Kronos beschikbaar wordt, maar dat zal niet gebeuren, omdat de Kronos daarmee Korgs eigen concurrent voor de Wavestate wordt.

Misschien in de nieuwe Kronos.De Korg Zeus.:eureka:
 
Ik heb nog even geen mening over deze synth, maar ik vraag me wel altijd af wat het voordeel is van meerdere parts waarbij je verschillende parts gaat sequencen om vervolgens chords te spelen.

Dit is niet meer dan gewoon layering van sounds, eenmaal je zo'n patch klaar hebt klinkt het altijd wel indrukwekkend als het goed gedaan is, maar hoe flexibel en bruikbaar is zo'n patch nu in te passen in muziek.
Zijn er nu echt mensen die op deze manier patches bouwen en die ook gebruiken of is het gewoon de fun van het spelen met de synth en het bouwen van zo'n patch? Ik vraag me dat altijd af.

Ik bedoel, als ik pads wil met allerlei geluidjes die er doorheen bewegen, dan kan ik dat prima met mijn sequencer en een paar synths, ok, ik heb meer spullen nodig om het zelfde te bereiken,
is dat dan wat het voordeel is om dit alles in 1 synth te kunnen?
 
...of is het gewoon de fun van het spelen met de synth en het bouwen van zo'n patch?

Dit kan voor mij zeker een valide reden zijn om een instrument te kopen of te behouden.
Het is voor mij zelfs de voornaamste reden geweest om met Eurorack te beginnen.

Hoewel ik bij de Wavestate voor mij ook zeker muzikaal potentieel zie (en hoor) is de 'funfactor' een niet onbelangrijk onderdeel.
 
demian die sequencer is gewoon een modulator.
je hoeft idd niet van die lelijke digitale klokken en bellen op elkaar te plakken maar je kan er ook mooie beweging mee creeren en dan stapelen.
4 parts is meer beweging. Maar ook kwa performance kun je ook meer
Alhoewel je kunt dit ding ook als een onhandig lelijke groovebox gebruiken en beats sequencen etc.
 
De vernieuwing van de Wavestate zit hem in de wavesequencing.

Wavesequencing zat toch al in de originele wavestation?

ik vind die uber digitale klanken uit de demo's maar ruk toch denk ik dat deze bak heel leuke sounds kan maken. ooooh please maak eigen samples laden mogelijk
 
... gewoon de fun van het spelen met de synth en het bouwen van zo'n patch? Ik vraag me dat altijd af. (...) ok, ik heb meer spullen nodig om het zelfde te bereiken, is dat dan wat het voordeel is om dit alles in 1 synth te kunnen?

Wat betreft het eerste, ja. Heb niet veel interesse in synths om andere instrumenten te imiteren, des te meer om er nieuwe klanken uit te halen. En dat hoeft niet eens als muziek in een strikte betekenis van het woord. Bijzondere soundscapes, als een soort sonische LSD-trip, helemaal goed. :)

Alles in één synth, dat kan ook aantrekkelijk zijn. Voor de ruimte, als er een prettig prijskaartje aanhangt misschien ook wel voor het geld. Voorzichtig kijk ik uit naar uitbreiding en bekijk ik de mogelijkheden, deze Korg is wat dat betreft heel interessant. Kan veel, niet heel duur, en de klank bevalt me. Atmosferisch kan deze kennelijk goed , en dat soort klanken hebben ook iets "donkers", wat ik hoor in de demo's. En dat is mooi, imo.

Wat leuk zou zijn, sample upload, inderdaad. Het zou een beetje frustrerend als je nu deze Wavestate koopt en Korg over een jaar ofzo met een nieuw model komt die wel deze mogelijkheid heeft.
 
Wavesequencing zat toch al in de originele wavestation?
Ja, ik bedoel dat die behoorlijk is uitgebreid. Niet meer statisch herhalend maar dynamisch.
 
qua looks (met name door positie modwheels) en sound moest ik toch direct aan Access Virus Polar denken, een Ti3
 
...
Vectorsynthese zit ook in mijn Kronos, die ook samples kan laden (en opnemen). Alle golfvormen van de Wavestation zitten daarin. Ik heb de Wavestation kort gehad en er een aantal voor die tijd unieke klanken mee kunnen maken, maar die waren allemaal gebaseerd op wavesequencing. Met de vectorsynthese deed ik niets en ook in de Kronos niet. Ik gebruik liever wavetablesynthese.

De vernieuwing van de Wavestate zit hem in de wavesequencing. Voor met name muzikanten van de Berlijnse School die niet vies zijn van digitale klanken is dit interessant. Het zou mooi zijn als deze vernieuwing ook voor de Kronos beschikbaar wordt, maar dat zal niet gebeuren, omdat de Kronos daarmee Korgs eigen concurrent voor de Wavestate wordt.
...

wave sequencing zit al vanaf os versie 1.0 op de korg kronos (en zelfs op het korg pa4x keyboard), ik gebruik dat ontzettend veel. Waar de wavestate beter in is is het aantal dedicated effecten dat je per performance kan gebruiken. Voor de rest is het min of meer gelijk kwa functionaliteit (alhoewel de wavestate wel een paar extra's heeft, maar die zal je niet direct missen op de kronos).

Het is zelfs mogelijk om vector synthese patterns te maken (vrij getimed of gesynced aan je interne klok) en die los te laten op je wavesequences, dat kan hele mooie resultaten opleveren. Ook heeft de Kronos meer layers dan de wavestate (die heeft er 4).

Om dit te doen op de kronos druk je op de global knop, daarna ga je naar de wavesequences tab en daar bouw je je wave sequence (kan zowel ritmisch als crossfaded-> wat perfect is voor ambient), daarna kun je de wavesequence als een oscillator gebruiken in de HD-1 engine. Het is echt indrukwekkend wat je daarmee kunt doen, dus zeker de moeite waard om je er eens in te verdiepen (je kunt eventueel mijn video tutorial erover raadplegen).

De wavestate zelf lijkt me fantastisch, ideaal om daar een dedicated hardware layout voor te hebben, dus die komt er zo snel mogelijk hier in de studio.
 
Zelf samples kunnen laden lijkt wel een dingetje te zijn voor velen.
Ik zie het in de diverse groepen voorbij komen.
Ik persoonlijk vind het zelf niet zo'n heet hangijzer.
Ik kon in de Wavestation al amper kiezen uit de vele samples en alles wat ik nodig had of wenste was in meer of mindere mate wel aanwezig.

Het vinden van de juiste sample vond ik wel een uitdaging.
Ik begrijp uit één van de Youtube reviews dat de beschikbare samples wel wat logischer zijn ingedeeld.
Geen favorieten en zoekfunctie, maar als ik het goed begrepen heb wel gerangschikt op categorie.

De prijs is alleszins redelijk vind ik, dus al met al zie ik deze mettertijd wel in m'n hok verschijnen.
 
Zelf samples kunnen laden lijkt wel een dingetje te zijn voor velen.
Ik zie het in de diverse groepen voorbij komen.
Ik persoonlijk vind het zelf niet zo'n heet hangijzer.

Als je zelf samples kunt laden ben je niet afhankelijk van de selectie van korg.
om eerlijk te zijn ben ik niet onder de indruk van bv dd strijkers.
Zelf samples kunnen laden maakt dat je geluiden nooit outdated zullen raken en kun je er over 10 jaar nog leuk zoet mee zijn.
Zo word dit een soort Camel Audio Alchemy in hardware vorm.
 
Als je zelf samples kunt laden ben je niet afhankelijk van de selectie van korg.
Ik zie de voordelen van zelf samples laden wel en ik snap de wens van velen ook, maar voor mij is het dus niet zo van belang.

ALs je je eigen eigentijdse samples zou kunnen laden in bijvoorbeeld de D-50, zou ik persoonlijk vinden dat het specifieke karakter er ook wat vanaf gaat. Nogmaals, de functionaliteit op zich kan wat mij betreft geen kwaad, maar het is geen dealbreaker voor mij.
 
Ik vind zelf samples inladen ook niet zo belangrijk. Leuk als het erop zit, maar het zal voor mij niet het verschil maken tussen wel of niet kopen. Ik vind samples in hardware units over het algemeen vooral gedoe, dat doe ik allemaal liever binnen mijn DAW.
 
Zelf samples kunnen laden is altijd een xtra + maar vergeet niet dat het een substractieve synth is dus is het idd minder belangrijk gezien de meeste tonen met alle soorten harmonischen reeds on-board zijn (?).

Microwave en P VS tables er in had leuk kunnen zijn.
 
Back
Top