Re : Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?
Re : Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het probleem zit natuurlijk in het gegeven dat een nieuw geluid als nieuw moet worden waargenomen door de luisteraar. Wat parameters betreft zullen er wel een paar duizend verschillende donderklappen zijn, maar voor de luisteraar klinken alle als onweer. Naar mijn mening zijn de catagoriën in geluiden nogal beperkt. Dat geldt ook voor toonhoogten, zoals melodiën. Eens heb ik een paar dagen alleen random melodiën laten spelen door m'n Nord Modular. Hoewel de random telkens zeer verschillend was, bleef het resultaat toch alleen maar random... Alles klonk eender.
De kunst zit mijns inziens in het samenvoegen van belpaalde geluiden, bijvoorbeeld 'layers' en 'performances'.
Wout
Nou ten eerste : zo hee, wat een vraag!
Ten tweede sluit ik me bij Wout aan.
Van alle geluiden die er 'in het echt' bestaan zal 25% of minder voor ons bruikbaar zijn
(in muziek) of te herkennen zijn.
Dit zal te maken hebben met dat net als we zien (iets van 24 beeldjes per seconde geloof ik)
qua geluid er ook een soort verwerkingsferquentie voor een mens moet zijn.
Dus naar mijn idee zal een wezen dat een hogere verwerkingsferquentie (voor geluid) als een
mens heeft, in een piepende of krakende ruis? ferquentie 'met enige variatie' een piano 'middle c'
horen (zoals wij dat zouden doen).
Als het goed is hebben alle wezens een ding gemeen, ze nemen waar.
Daarnaast zal het vast met de verschillen/variaties hier binnenin te maken hebben
(niet al te veel denk ik persoonlijk).
Persoonlijk vind ik dat er genoeg parameters op synthesisers, samples, vocoders en effecten zijn
maar wie weet zijn het er in het echt nog wat meer.
Wie weet is het wat om deze parameters in elkaar over te laten faden?
Het mixen van geluiden moet denk ik ook wel wat opleveren. (wat je bijvoorbeeld allemaal hoort
als je van dichtbij iemand een deur open/dicht hoort doen)
Dus van een piepende/krakende ruis? in een keer naar een 'middle piano c' (of geen geluid) is
officieel een geluid (wat we dan binnen onze geluidwaarnemingsferquentie horen) maar of het
bruikbaar in muziek is dat ligt weer aan de persoonlijke stijl.
Wat er misschien ook mee te maken heeft is wat een ander op dit topic zei over luchtverplaatsingen.
Ik geloof dat het dan uiteindelijk gaat om het verschil? tussende lopende en staande golven (met
onze geluidwaarnemingsferquentie en telbare verschillen/variaties hierbinnen).
Ik gok dat je het beste af bent met samplers (mooie pakketjes vage golven/geluidcombinaties),
dan kan je met die en effecten, vocoders & synthesisers al wat parameters verder komen.
Met andere woorden teringvette wiskunde/natuurkunde/scheikunde...
Nou dit was zo'n beetje wat er in mij opkwam na het lezen van dit onderwerp.
Zelf ben ik persoonlijk (pas) bij een stukje synthline (met veranderende parameters), met veel reverb
en een beetje delay samplen en dat dan reversen met meer delay (later nog eens de vocoder met
synthesiser proberen).
Als iemand nog tips voor mij heeft graag!
Veel succes ermee
p.s. Ben je een soort elekrotechniek-freak die met deze vraag op de filosofische tour is?
Groeten, MeThOxY