Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?

Origineel geplaatst door Burp
Hoe belangrijk is het om iets te maken wat nog niet eerder gehoord is?

nou ja, mijn losse gedachten hierover =)

Ja precies.... Waarom zou je nu per se geluiden moeten gebruiken
die nog nooit gebruikt zijn. Wat is er 'mis' met die bestaande geluiden dan?
Als iemand een stukje op de piano speelt denk je toch ook niet
' ja leuk stukje maar dat geluidje heb ik al eens eerder gehoord....'
 
Vind het opzich niet eens zo'n gekke vraag.. Muziek en zeker sounds mag eindeloos over gefilosofeerd worden; heerlijk

Ik betrap mezelf er best weleens op dat ik totaal nieuwe geluiden hoor.

Neem de granulizer bijv. , een maatje van me klooit er altijd mee in FL en soms komen er geluiden voorbij... ongelooflijk

Ik denk dat nieuwe geluiden vooral komen met nieuwe technieken. Simpel voorbeeld, een pianogeluid was nog niet gehoord totdat de piano er was of niet?

Dezelfde soort vraag is om een nieuw soort instrument/techniek uit te vinden... die niet in de categorieen thuis hoort zoals we die vandaag kennen.. pfffh! ga d'r maar aan staan :frons:

Maar dat zal waarschijnlijk toch beginnen met een filosofische gedachte van een persoon
 
Laatst gewijzigd:
ik maak regelmatig geluiden die ikzelf in ieder geval nog nooit gehoord heb.....maar dan nog : misschien hebben anderen die geluiden wel al eens gehoord......en bovendien : zijn die geluiden wel bruikbaar voor muziek ?
 
Origineel geplaatst door C738
Niet gehoorde geluiden. Ik denk denk dat ze wel bestaan maar niemand heeft ze nog gehoord.-C-

:D Ik moet even wakker worden hoor...

Er zijn natuurlijk gigantisch veel geluiden die we nog nooit hebben gehoord, deze bevinden zich helaas boven de grens van 20KHz ;)

Maar even serieus; ik denk dat Wout een goed punt heeft met het onderverdelen in bepaalde groepen van geluiden. Waar het om draait is inderdaad dat de luisteraar het geluid daadwerkelijk als nieuw moet ervaren (anders zou je bij wijze van spreken het geluid gewoon kunnen converteren naar digitaal en vervolgens alle nullen en enen naast elkaar leggen - zie je zo of het al eens is gemaakt. Ben je natuurlijk wel even bezig).

Net als Bass ben ik de laatste maanden ook heel veel bezig met het maken van nieuwe sounds, op allerlei verschillende machines met diverse synthesevormen (helaas gaat dit ten koste van het maken van muziek zelf, maar dat is weer een ander verhaal). Het gebeurt af en toe wel eens dat ik mijzelf verras met iets, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand anders iets dergelijks nog nooit gehoord heeft - dat is gewoon niet te controleren. Waar je dus van uit moet gaan is je eigen referentiekader en dat wordt als het goed is gewoon steeds ruimer. Toen ik echt serieus zelf met muziek aan de slag ging (ik was 16 of 17) kwamen er nog wel eens platen voorbij zetten waarvan ik dacht "wouw, hoe hebben ze dat gedaan / wat hebben ze gebruikt?". Ik kan je zeggen dat dat helaas niet meer zoveel voorkomt, omdat ik al zoveel heb gehoord en zoveel zelf heb ontdekt dat er qua geluiden niet veel geheimen meer meer voor me zijn. En dat is niet arrogant bedoeld hoor, want ik denk dat dit voor de meeste forumleden geldt. Een beetje sportvisser weet ook precies wat hij aan de haak slaat terwijl al die vissen er voor mij hetzelfde uitzien - geschubd en lelijk.

Maar om to the point te komen: persoonlijk denk ik niet dat er nog veel geluiden bij zullen komen die wij mensen nog nooit gehoord hebben. Wel denk ik dat er een langzame verschuiving plaatsvindt (die al bezig is sinds er muziek bestaat) van geluiden die als muzikaal bestempeld (gaan) worden. Voorbeeld: de electrische gitaar heeft ook zijn plaats moeten veroveren. Dit is wel heel snel gegaan, maar er is een tijd geweest waarin mensen je voor gek hadden verklaard als je even een scheurende solo weggaf. Hetzelfde geldt voor scratches e.d. - eens alleen maar te vinden in keiharde underground, nu bijvoorbeeld te vinden in een plaat van Marco Borsato.

Er is dus absoluut hoop voor mensen die net als ik hun tanden stuk bijten op FM / additieve synthese en weet ik veel wat meer. Ooit zullen al die vreemde sounds geaccepteerd worden en zo niet, dan gebruik ik ze zelf wel. En tot die tijd vind ik het gewoon leuk om er mee bezig te zijn :)
 
Maar vergeet ook niet dat je niet alleen stil moet staan bij het geluid zelf, maar ook bij de beweging die een geluid maakt :eureka: Dit kan met elk geluid wat je kent, ook een simpele saw of square.

en die beweging/modulatie kan wel degelijk nieuw zijn door bijv. beperkingen van het instrument waar je je op uit, nieuw soort controllers, vreemde routings.. enz.

Ga maar eens spelen op je keyboardje alsof je een windcontroller hebt.. dan ben je druk baasje met de volume knop!
En het geluid wat daar uit voortkomt -misschien wel met een simpele square- was toch zeker wel vernieuwend toen die controller voor het eerst gebruikt werd, lijkt me.

Of een theremin, dat was ook met een simpele sinus maar de beweging en 'het zien gebeuren' op het podium was toch echt wel vernieuwend.

Of vector synthese; heeft ook met beweging te maken die het geluid uiteindelijk maakt. Maar wel met bekende waveforms!

en ga zo maar door
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
... maar er is een tijd geweest waarin mensen je voor gek hadden verklaard als je even een scheurende solo weggaf.

Dat men notitie neme van het eind van de, zeer leerzame, film 'Back to the Future I'
"Interesting music!" :D

Wout
 
Origineel geplaatst door Sander02
Of vector synthese; heeft ook met beweging te maken die het geluid uiteindelijk maakt. Maar wel met bekende waveforms!
en ga zo maar door

Tja, mag Wave Field Synthese er dan ook bij? ;)

Wout
 
Origineel geplaatst door Sjaak
Dat wordt toch met luidsprekers opgewekt? Neem aan dat het een grap was ;)

Natuurlijk een grap, maar bewegend geluid, werkelijk drie demensionaal in de ruimte, da's een sensatie op zich. Zijn er mensen op dit forum die er ooit mee gewerkt of het ooit gehoord hebben? We zijn bezig een localiteit te maken waar WFS mogelijk is.

Wout
 
Re : Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?

Re : Nooit gehoorde geluiden, bestaan die nog?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het probleem zit natuurlijk in het gegeven dat een nieuw geluid als nieuw moet worden waargenomen door de luisteraar. Wat parameters betreft zullen er wel een paar duizend verschillende donderklappen zijn, maar voor de luisteraar klinken alle als onweer. Naar mijn mening zijn de catagoriën in geluiden nogal beperkt. Dat geldt ook voor toonhoogten, zoals melodiën. Eens heb ik een paar dagen alleen random melodiën laten spelen door m'n Nord Modular. Hoewel de random telkens zeer verschillend was, bleef het resultaat toch alleen maar random... Alles klonk eender.

De kunst zit mijns inziens in het samenvoegen van belpaalde geluiden, bijvoorbeeld 'layers' en 'performances'.

Wout

Nou ten eerste : zo hee, wat een vraag!

Ten tweede sluit ik me bij Wout aan.
Van alle geluiden die er 'in het echt' bestaan zal 25% of minder voor ons bruikbaar zijn
(in muziek) of te herkennen zijn.
Dit zal te maken hebben met dat net als we zien (iets van 24 beeldjes per seconde geloof ik)
qua geluid er ook een soort verwerkingsferquentie voor een mens moet zijn.
Dus naar mijn idee zal een wezen dat een hogere verwerkingsferquentie (voor geluid) als een
mens heeft, in een piepende of krakende ruis? ferquentie 'met enige variatie' een piano 'middle c'
horen (zoals wij dat zouden doen).
Als het goed is hebben alle wezens een ding gemeen, ze nemen waar.
Daarnaast zal het vast met de verschillen/variaties hier binnenin te maken hebben
(niet al te veel denk ik persoonlijk).
Persoonlijk vind ik dat er genoeg parameters op synthesisers, samples, vocoders en effecten zijn
maar wie weet zijn het er in het echt nog wat meer.
Wie weet is het wat om deze parameters in elkaar over te laten faden?
Het mixen van geluiden moet denk ik ook wel wat opleveren. (wat je bijvoorbeeld allemaal hoort
als je van dichtbij iemand een deur open/dicht hoort doen)
Dus van een piepende/krakende ruis? in een keer naar een 'middle piano c' (of geen geluid) is
officieel een geluid (wat we dan binnen onze geluidwaarnemingsferquentie horen) maar of het
bruikbaar in muziek is dat ligt weer aan de persoonlijke stijl.
Wat er misschien ook mee te maken heeft is wat een ander op dit topic zei over luchtverplaatsingen.
Ik geloof dat het dan uiteindelijk gaat om het verschil? tussende lopende en staande golven (met
onze geluidwaarnemingsferquentie en telbare verschillen/variaties hierbinnen).
Ik gok dat je het beste af bent met samplers (mooie pakketjes vage golven/geluidcombinaties),
dan kan je met die en effecten, vocoders & synthesisers al wat parameters verder komen.
Met andere woorden teringvette wiskunde/natuurkunde/scheikunde...
Nou dit was zo'n beetje wat er in mij opkwam na het lezen van dit onderwerp.
Zelf ben ik persoonlijk (pas) bij een stukje synthline (met veranderende parameters), met veel reverb
en een beetje delay samplen en dat dan reversen met meer delay (later nog eens de vocoder met
synthesiser proberen).
Als iemand nog tips voor mij heeft graag! ;)
Veel succes ermee 8)

p.s. Ben je een soort elekrotechniek-freak die met deze vraag op de filosofische tour is?

Groeten, MeThOxY :biertje: :peukie: :okdan:
 
Haai
Als ik jullie zo hoor, zijn jullie toe aan de vaste rubriek "synthologie" van de interface. Dit soort gefilosofeer vormt de basis van de rubriek die ik altijd reuze-interessant vind, omdat het me weer aanknopingspunten geeft op zoek te gaan naar nieuwe geluiden.

Het grote probleem hier is zoals al eerder gezegd, het muzikale referentiekader. Als je nieuw geluiden wil maken moet het bijna altijd binnen het muzikale referentiekader te plaatsen zijn, om als muziek geaccepteerd te worden. We maken met soundeffects nog wel eens een uitzondering, vooral binnen de dance of filmmuziek. Maar het gros van de geluiden (hoe gek ook) heeft een functie binnen de drie lagen die muziek vrijwel altijd kent: ritme, begeleiding (kleedje), solo (melodie). Ook heeft het vrijwel altijd een karakteristiek (smal) frequentiebereik om in een arrangement te passen. Experimenten buiten die gebaande paden (ik ken er een paar in de klassieke muziek) zijn vrijwel niet om aan te horen.

Ik blijf in ieder geval vasthouden aan de regel: als het lekker klinkt, gewoon gebruiken! Ik zal daarmee wel geen revolutie teweeg brengen, maar ach. Who Cares!
 
Vind je het gek dat je nooit 'nieuwe' geluiden hoort als je alleen standaard muziek luistert die gebruik maakt van standaard geluiden en patronen. Hebben de mensen in deze draad nog nooit gehoord van de meer vormvrije electronische stijlen als ambient, idm e.d. ?? Zijn zat originele geluiden in te vinden toch!? Of begrijp ik het niet...
 
ik ben nog steeds op zoek 8~

heb ondertussen met mn morpheus en kraftzwerg al wat meer ongehoorde geluiden kunnen maken :-)
 
Hallo Bass!
Jouw vraag of er ongehoorde geluiden bestaan wordt heel vaak gesteld, opmerkelijk vaak ook door beroepsmuzikanten als je ze vertelt dat je je met synthesizers bezig houdt!
Maar wat versta je onder "een geluid"?
Een trilling van ONBEPAALDE duur? - Dan zijn er oneindig veel geluiden.
Een trilling van BEPAALDE duur? - Ook dan zijn er oneindig veel geluiden.
Een trilling van BEPAALDE duur in een willekeurige frequentieband breder dan 0 Hz? - Ook dan zijn er oneindig veel geluiden!
Een GESAMPELDE trilling van BEPAALDE duur? Nu heb je een EINDIG aantal verschillende geluiden dat afhangt van de sampling frequentie en het aantal bits per sample.
Voorbeeld: hoeveel geluiden van 1 seconde kun je maken met sampling frequentie 50000 Hz en 16 bits per sample?
Elke sample kan 2 ^ 16 = 65536 verschillende waarden aannemen, dus er bestaan 50000 X 65536 = 3.276.800.000 verschillende geluiden die 1 seconde duren. Hoe langer het geluid duurt, hoe meer verschillende geluiden natuurlijk.
 
Hey daar allemaal,

Zoals velen hier ben ik ook een 'geluidsfreak', ik maak dus eigen geluiden met mn synths, filters enzo...
Ik heb in mn leven al redelijk wat synths gehad en weer verkocht of geruild...

Maargoed, zoals iedereen wel die electronisch opgewekte sounds zoals wind, regen, helicopter effecten, water, apparaatgeluiden enz. kent vroeg ik me af of er nog uberhaupt volledig 'nieuwe' geluiden bestaan, omdat alles zo'n beetje wel gedaan is qua 'sounds' anno 2004 ... toch?

Tuurlijk kun je met ringmod, sync en allerlei modulaties of patches op synths sounds maken maar ja, alles is al eens gedaan lijkt mij...

oftewel,

Bestaan er nog 'ongehoorde' geluiden tegenwoordig.....zo ja ...posten graag !?


:biertje: :peukie:

goeie dit
nou met de komst van internet ...toen en mn mypac je ,..
kwam ik een heel met vergroten van muzikale wereld

want je kan lezen over sounds / drums en bands maar t horen ...wereld wide info/ sounds / muziek verzamelen via t internet ging ...eg snel

khen net genoeg nu aan 1terra schyf voor al mn sounds mp3 en videos ..
vroeger konikmet een tape recorder af
hehe
 
Wave is erg precies met het antwoord.. theoretisch onderbouwd.
Dat zijn er nogal wat die dan aardig op elkaar zullen lijken denk ik dan, dat wel.
Trouwens, er zijn toch ook verboden geluiden?
Zeg maar die je niet bewust hoort..
 
Laatst gewijzigd:
Interessant om daar eens filosofisch over na te denken.

Zweven alle mogelijke geluiden wellicht ergens boven ons en moeten ze alleen nog worden door ons. In dat geval bestaan er geen geluiden die niet bestaan, alleen maar geluiden die nog ontdekt moeten worden.

Of is het zo dat een nieuw geluid gemaakt wordt op het moment dat iemand het maakt en het er dus nog niet was.

hmmmm voer voor filosofen!

Paul
 
Ik heb onlangs met Autogun van Image Line heel wat geluiden ontdekt die ik nooit eerder gehoord had. Als je het al een preset-synth wil noemen, is dit er een met 4.294.967.296 presets...

Zou je iedere seconde van elke dag (24 uur op 24) naar een andere preset luisteren, heb je nog 136 jaar nodig om ze allemaal te horen. ;-) Dus hier zijn alvast heel wat ongehoorde geluiden in gevat. En is dat dan misschien iets voor jou?
 
Back
Top