Welke computer gebruiken jullie?

Ryzen 9 7900x - 12 core werkpaard (synthplant 2 draait nu eindelijk lekker, nooit meer cpu limits met alle pluggins, sneller rendering van songs, stems en rar files) met 64 Gb ram ddr5, samsung pro m.2 met 4Tb opslag + 6Tb via samsung pro ssd's.

En een AMD 7800xt 16gb gpu, voor de spelletjes :D met 2x HP 34 inch IPS ultrawide schermen 165 hz 1440p boven elkaar. Hele systeem incl schermen was zelfbouw voor 3k.

Ik ben erg happy :luv:

Laatst gewijzigd:
M2 ultra Studio met 128GB ram, 2TB SSD en extern 2+4+4TB, wacht op de release van een m4 ultra studio, ja ik heb echt al die cores nodig. En max doet het niet voor mij.
Misschien dat er een M4 Extreme (dus 4 x m4 max gekoppeld) komt in een hernieuwde macpro, maar daar zal ik dan over moeten nadenken. Ik vind in principe elke 3 jaar een vervanging naar de nieuwste generatie prima. Vroeger was het meer 5-6 jaar met apple, maar ze zijn wel lekker rap met nieuwe architecturen tegenwoordig. Dan liever elke 3 jaar van ultra naar ultra dan per 6 jaar naar extreme/macpro serie

In de situatie die ik beschrijf gebruik je voor je primaire schijf ook een externe SSD dus feitelijk gebruik je de interne SSD helemaal niet (alleen voor eventuele troubleshooting), in die situatie is 256GB echt voldoende maar bij de hogere modellen (meer CPU + RAM) krijg je vaak een verplichte upgrade naar 512GB.
Dus je laat de duurste en snelste schijf in je systeem ongebruikt.

Dat klinkt ... apart.

Ik kijk er een beetje naar zoals zoals @Nap
Een enorm deel van mijn hobby(s) speelt zich af op de computer (games & muziek) dus ik koop het beste wat het budget toelaat.
Ik ben alleen in tegenstelling tot Nap gewoon van de windows pc's... Perfect? Vast niet.

Maar werkt viir mij prima, en daar ken ik nou eenmaal de weg goed op inmiddels dus er is geen probleem wat ik niet zelf opgelost krijg... En das ook wat waard. Ik heb ook geen hekel aan beetje prutsen om iets voor elkaar te krijgen.

Mijn desktop moet ook in staat zijn tot top gfx in games dus daar zit een dikke videokaart in ook (4090gtx / 24Gb) die ook dienst doet als ruimte-verwarming als ik een stevige game speel :p

Op de laptop (een msi creator pro modelletje) game ik niet (of een beetje lightweight) en die is dus uitgezocht om genoeg ram en cpu te hebben om soepel ableton op te draaien (met de push 3 als interface) zonder mega gfx mogelijkheden

Beide zijn aardig recent met 1.5 en 0.5 jaar oud, en doorgaans wacht ik ook geen 10 jaar met vervangen. Het zijn zulke belangrijke tools voor de hobby dat ik eigenlijk direct als ik een nieuwe heb al begin met sparen voor de volgende :D

Voor muziek/audio is Apple zonder twijfel de beste keuze, maar als je wil gamen heb je niks aan een Mac. Ten eerste komen er amper games voor uit, en de games die uitkomen zijn vaak oud en slecht geport. Zelf speel ik liever games vanuit de luie zetel of onderweg, dus ik heb een Playstation 5 Pro en Switch 2 voor games. Op de Mac alleen wat classic en modernere point & click adventures.

Voor muziek/audio is Apple zonder twijfel de beste keuze, maar als je wil gamen heb je niks aan een Mac. Ten eerste komen er amper games voor uit, en de games die uitkomen zijn vaak oud en slecht geport. Zelf speel ik liever games vanuit de luie zetel of onderweg, dus ik heb een Playstation 5 Pro en Switch 2 voor games. Op de Mac alleen wat classic en modernere point & click adventures.
Die ps5 pro en switch2 doe ik er natuurlijk ook gewoon bij :D
Maar voor de high demand online games (BF6 bijvoorbeeld) ga ik voor de pc versie.
Zelfs die ps5 pro houd mijn pc niet bij kwa resolutie en fps (not even close).

Ps5 gebruik ik met name voor de single player knallers (elden ring, final fantasy, etc).
De switch heb ik voor de nintendo titels en de wat minder grafisch intensieve games (ff tactics recentelijk). Heb ik ook nog een steamdeck; voornamelijk vol met emulaties en low demand indie games.

Die ps5 pro en switch2 doe ik er natuurlijk ook gewoon bij :D
Maar voor de high demand online games (BF6 bijvoorbeeld) ga ik voor de pc versie.
Zelfs die ps5 pro houd mijn pc niet bij kwa resolutie en fps (not even close).

Ps5 gebruik ik met name voor de single player knallers (elden ring, final fantasy, etc).
De switch heb ik voor de nintendo titels en de wat minder grafisch intensieve games (ff tactics recentelijk). Heb ik ook nog een steamdeck; voornamelijk vol met emulaties en low demand indie games.
Ik speel niet online / geen multiplayer, voor mij is het idd single player story based en indie games. Daar zijn de consoles perfect voor, met ook nog de nodige console exclusives (al is dat deze generatie wel fors minder geworden dan de voorgaande, zelfs Halo komt nu naar de PS5 zag ik).

Ik speel zelf alleen Fifa op PS5 en de leuke spellen die uitkomen voor PS Plus Premium.
Mijn Mac is alleen voor muziek maken of heel enkel brieven versturen. Voor de rest staat er SCUMMVM op met allerlei oude pc games die ik nog op cd-rom heb.

In de situatie die ik beschrijf gebruik je voor je primaire schijf ook een externe SSD dus feitelijk gebruik je de interne SSD helemaal niet (alleen voor eventuele troubleshooting), in die situatie is 256GB echt voldoende maar bij de hogere modellen (meer CPU + RAM) krijg je vaak een verplichte upgrade naar 512GB.
Klopt, maar je bent wel een hoop tijd kwijt aan het managen van je computer. Iets waar ik geen zin in heb als ik muziek wil maken, na mijn computer werk. Maar verder wel een goed verhaal, niets tegen in te brengen verder. Ik heb dit wel eens eerder gedaan bij een Core Duo MacBook Pro lang geleden waar nog twee schijven in pasten, één snelle maar kleine SSD voor OS en wat andere belangrijkere dingen, en dan een grotere HDD van een halve terabyte.

Dus je laat de duurste en snelste schijf in je systeem ongebruikt.

Dat klinkt ... apart.
In lagere modellen Macs zijn de interne SSDs helemaal niet zo snel, kijk maar eens naar de M4 Macbook Airs...

Je kunt de ruimte natuurlijk wel gebruiken maar als je 256GB intern hebt en 16TB extern... wie maalt er dan nog om 256GB?

Ik kijk er een beetje naar zoals zoals @Nap
Een enorm deel van mijn hobby(s) speelt zich af op de computer (games & muziek) dus ik koop het beste wat het budget toelaat.
Ik ben alleen in tegenstelling tot Nap gewoon van de windows pc's... Perfect? Vast niet.

Maar werkt viir mij prima, en daar ken ik nou eenmaal de weg goed op inmiddels dus er is geen probleem wat ik niet zelf opgelost krijg... En das ook wat waard. Ik heb ook geen hekel aan beetje prutsen om iets voor elkaar te krijgen.

Mijn desktop moet ook in staat zijn tot top gfx in games dus daar zit een dikke videokaart in ook (4090gtx / 24Gb) die ook dienst doet als ruimte-verwarming als ik een stevige game speel :p

Op de laptop (een msi creator pro modelletje) game ik niet (of een beetje lightweight) en die is dus uitgezocht om genoeg ram en cpu te hebben om soepel ableton op te draaien (met de push 3 als interface) zonder mega gfx mogelijkheden

Beide zijn aardig recent met 1.5 en 0.5 jaar oud, en doorgaans wacht ik ook geen 10 jaar met vervangen. Het zijn zulke belangrijke tools voor de hobby dat ik eigenlijk direct als ik een nieuwe heb al begin met sparen voor de volgende :D
Ik heb bewust geen goeie videokaart in mijn pc, ik heb dat ooit gehad maar er kwam toen niks meer van muziek maken terecht, was alleen nog maar aan het gamen jaren lang, ik probeer dus echt de PC boven puur voor het produceren en internet te houden. Ik heb beneden een PS5 PRO waar ik zelf op game, maar alleen soms in de avond uurtjes. de Series X is inmiddels ingepikt door mijn zoontje :D .Mocht ik ooit een nieuwe computer nodig hebben stap ik misschien toch wel over op een Mac. Zo'n Mini Mac is inmiddels zeer betaalbaar geworden.

Ik heb bewust geen goeie videokaart in mijn pc, ik heb dat ooit gehad maar er kwam toen niks meer van muziek maken terecht, was alleen nog maar aan het gamen jaren lang, ik probeer dus echt de PC boven puur voor het produceren en internet te houden. Ik heb beneden een PS5 PRO waar ik zelf op game, maar alleen soms in de avond uurtjes. de Series X is inmiddels ingepikt door mijn zoontje :D .Mocht ik ooit een nieuwe computer nodig hebben stap ik misschien toch wel over op een Mac. Zo'n Mini Mac is inmiddels zeer betaalbaar geworden.
Haha, ik snap dat wel. Goed idee als je productief wil blijven.

Maar dat is voor mij geen punt. Ik vind de ene hobby niet belangrijker dan de andere.
Als ik een maand wil gamen en geen noot muziek maak, dan vind ik dat ook geen probleem.

Hoe wissen jullie eigenlijk je computer bij een verkoop?Het wisprogramma in je systeeminstellingen is niet veilig(vroeger toch).Je zou alle gegevens terug kunnen ophalen.
ik haal de hamer boven en geef een paar ferme tikken
voor 50€ koop ik een nieuwe SSD die er dan ingaat

Hoe wissen jullie eigenlijk je computer bij een verkoop?Het wisprogramma in je systeeminstellingen is niet veilig(vroeger toch).Je zou alle gegevens terug kunnen ophalen.
Niet. Ik verkoop alleen onderdelen want zelfbouw en daarbij nooit mijn opslag. Ik heb een hele curverkrat vol met oude hdd's van sinds 1997.

Download Permanent Eraser for Mac | MacUpdate klinkt wel als de manier die je moet gebruiken, geen idee of deze tool aan te raden is verder

Als je alleen maar weggooit vind je nog het volgende terug:

* de file header
* de content van de file zelf

Het staat alleen niet meer in de "index" van je harde schijf als je delete via het OS. Dus wat moet gebeuren is dat je de locatie van die file inclusief de header overschrijft met random data. Omdat opslag analoog is doen ze dat soms meerere malen, omdat bijvoorbeeld een plek waar eerst een 0 stond en nu weer een 0 0.0v staat, waar eerst een 1 en nu een 0 staat nog 0.2 staat, waar eerst 0 stond en nu een 1 0.8 staat , waar eerst een 1 stond en nu weer een 1 bijvoorbeeld 1.2. Dus er blijft nog een "schaduw" achter van de vorige waarde in het analoge domein. Het gaat er een beetje om hoe paranoïde je bent, maar één keer overschrijven met random data is zeker niet genoeg om de CIA tegen te houden.

Ik verkoop daarom ook nooit computers, hooguit in bruikleen aan een goede bekende, familie bijvoorbeeld. Genoeg figuren die rommelmarkten en marktplaats afstruinen voor computers en vervolgens al je foto's en documenten terug gaan zoeken.

Welke computer gebruiken jullie?
Een computer waar je met gemak films mee kan bewerken.
-- 4gig ram, I 7, 13jaar oud, win98 SSD, Pinacle15, geen internet. --
Het kan allemaal beter maar ik ondervind nog geen problemen.

Ik gebruik voor wissen de zwaarste optie uit Disk Utility. De CIA zal misschien na veel hard werk wat gegevens kunnen terugvinden, maar ik betwijfel of ze het de moeite waard zullen vinden. Tot dusver heb ik mijn Macs doorverkocht aan senioren die wilden emailen met hun kleinkinderen.

Back