Actuele bezoekers op het forum

trigg

Brass Intelligence
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
2.576
Locatie
Delft
Wat ik niet zo begrijp is dat er links op de frontpage een groot vlak is gewijd aan het aantal bezoekers wat aanwezig is op het forum én dat er ook nog in de knoppenbalk een item zit met "wie is er online". Ik weet dat dit op het oude forum ook zichtbaar was maar veel minder prominent.

Ik bedoel: het is leuk hoor om te weten wie er online zijn maar dat lijkt me allemaal niet zo'n prio lijkt mij. Een knopje in die balk is meer dan genoeg.

Haal die bezoekersinformatie gewoon weg op de frontpage zodat er meer ruimte komt voor het nieuws (en eventueel weer direct de 'zoeken op marktplaats' functie terug) of zet deze info helemaal onderaan de pagina

Er komt nu veel te veel informatie op je af. Less = more :)
 
Laatst gewijzigd:
Mee eens. Ook de info onder de poster mag wat mij betreft teruggebracht tot het absolute minimum. Al die info kun je ook vinden door op de naam te klikken dus waarom moet dat zo prominent in beeld? Vooral op mobiel is het alleen maar irritant. Zelf vind ik de avatars ook overbodig op mobiel.

Er komt nu veel te veel informatie op je af. Less = more :)
Ook mijn insteek toen ik een jaar geleden mijn mening gaf op de beta-site, maar is helaas niet voor gekozen.
 
Laatst gewijzigd:
... zet deze info helemaal onderaan de pagina.
Ja, en dan niet op de voorpagina (maar op de forum pagina).
En dit zowel voor de module "Statistieken" als voor die van "Steun het forum" en "Bezoekers".

...het aantal bezoekers...
Die dus in de afgelopen 4 weken is teruggelopen van 1.249 naar 978 actieve leden.

Er komt nu veel te veel informatie op je af. Less = more
Het hangt er denk ik vanaf welke info het is.
Zoals de voorpagina nu is vind ik het een aanfluiting...
Men heeft het hier kennelijk niet helemaal goed begrepen wat daar aan info hoort te staan. Kijk eens naar de andere fora hoe ze het daar doen zou ik zeggen. En het design (kleuren, lay-out, lettertype, vormgeving, afbeeldingen, etc.) moet gelijk raak zijn en dat is het nu niet. Maar die doet me wel denken aan de huisstijl zoiets die voorheen was. Eigenlijk is er dus niet zoveel verandert wat mij betreft...
Maar ja, ik hou ook van vernieuwing(en).

Een mobile app (voor iOS / Android) zou het denk ik voor veel leden een heel stuk aangenamer kunnen maken. De kosten van vBulletin Mobile lijken me niet een bottleneck, maar wellicht wel het onderhoud van de app dat m.i. relatief veel tijd kost.
 
Laatst gewijzigd:
Het wel of niet doorvoeren van wijzigingen is geheel aan jullie, maar vraag leden niet om een feedback over de upgrade als er al bij voorbaat niets (tot weinig) meegedaan zal gaan worden :( En 8>, dat is gewoon zo! =( ;) Alle feedback draadjes kunnen wat betreft dus wel op slot! :D

En laat een ieder dan weer lekker muziek maken, want dit leidt echt tot niets. Ja, tot ergernis ...

Ohh, het draadje "wat is er met de layout van het forum gebeurd?" is ook alweer gesloten. :dubbel: :dubbel:
Die post #37 van "Rhy" vind ik wel een goeie, dat wilde ik nog even graag gezegd hebben. :)
 
Tja, ipv met het gratis advies iets te doen.... Vele willen de site alleen maar beter maken, moet je niet de tent sluiten... :frons:
 
Ik dacht toch dat ik hier een uurtje geleden iets gepost had, maar het staat er niet (meer). Vreemd....:?
 
Tja, ipv met het gratis advies iets te doen.... Vele willen de site alleen maar beter maken, moet je niet de tent sluiten... :frons:

De upgrade is inmiddels een maand geleden uitgevoerd. Iedereen heeft dus ruim 4 weken de tijd gehad om zijn (of haar) zegje te doen. Met veel van de feedback hebben we wat gedaan. Lees het hele forum er eens op na zou ik zeggen. Wat mij opvalt aan de posts van de laatste paar dagen is dat het met name gaat over de manier waarop het forum beter gemaakt kan worden voor de individuele poster van de feedback. Het gaat dus niet om gratis advies, maar om het zeker stellen van het eigen belang (en dan ook nog vaak in zeer algemene termen waar wij he-le-maal niets mee kunnen). Gezien de zeer negatieve toon van veel van deze berichten en de schijnbaar volledige willekeur, heb ik ervoor gekozen om twee discussies te sluiten. Alle andere 70 discussies in Feedback Upgrade staan nog gewoon open voor constructieve feedback. Dus er is allesbehalve sprake van het sluiten van de tent.

En wat betreft "gratis", hopelijk realiseer je je dat geen enkele moderator of beheerder en geen enkel bestuurslid wordt betaald voor zijn werkzaamheden aan het forum en vrijwillig deze shit over zich heen laat storten. Niet omdat we masochisten zijn, maar omdat we het forum een warm hart toedragen en in deze vorm ons steentje willen bijdragen. Het lijkt me dan ook niet nodig om "gratis" in rood, vet en onderstreept te posten. De leden die het forum echt beter willen maken in plaats van een podium zoeken voor zijn/haar ego-streling, doen dit op een opbouwende en constructieve manier. Post 1 en 2 in dit draadje zijn mooie voorbeelden van opbouwende en constructieve feedback. Post 3 en 5 zijn dat duidelijk niet (mocht je je afvragen wat onze definitie is).
 
De upgrade is inmiddels een maand geleden uitgevoerd. Iedereen heeft dus ruim 4 weken de tijd gehad om zijn (of haar) zegje te doen. Met veel van de feedback hebben we wat gedaan. Lees het hele forum er eens op na zou ik zeggen. Wat mij opvalt aan de posts van de laatste paar dagen is dat het met name gaat over de manier waarop het forum beter gemaakt kan worden voor de individuele poster van de feedback. Het gaat dus niet om gratis advies, maar om het zeker stellen van het eigen belang (en dan ook nog vaak in zeer algemene termen waar wij he-le-maal niets mee kunnen). Gezien de zeer negatieve toon van veel van deze berichten en de schijnbaar volledige willekeur, heb ik ervoor gekozen om twee discussies te sluiten. Alle andere 70 discussies in Feedback Upgrade staan nog gewoon open voor constructieve feedback. Dus er is allesbehalve sprake van het sluiten van de tent.

En wat betreft "gratis", hopelijk realiseer je je dat geen enkele moderator of beheerder en geen enkel bestuurslid wordt betaald voor zijn werkzaamheden aan het forum en vrijwillig deze shit over zich heen laat storten. Niet omdat we masochisten zijn, maar omdat we het forum een warm hart toedragen en in deze vorm ons steentje willen bijdragen. Het lijkt me dan ook niet nodig om "gratis" in rood, vet en onderstreept te posten. De leden die het forum echt beter willen maken in plaats van een podium zoeken voor zijn/haar ego-streling, doen dit op een opbouwende en constructieve manier. Post 1 en 2 in dit draadje zijn mooie voorbeelden van opbouwende en constructieve feedback. Post 3 en 5 zijn dat duidelijk niet (mocht je je afvragen wat onze definitie is).

:halleluja
Yeah dit mocht wel eens gezegd worden en beschrijft precies waar het om gaat. De laatste paar dagen is het idd alleen maar; "Hoe het forum beter maken naar mijn persoonlijke smaak, want ik vind het niet echt wat"
Dit blijft altijd een gedoe met design/opmaak. Zelf met een idee komen kunnen veel mensen niet, maar zodra er wat ligt om op te schieten is het ineens super belangrijk om hun eigen voorkeur en mening mede te delen en vooral als zij vinden dat het anders moet. Op dat moment zet iedereen ineens de designer pet op en weten we het allemaal beter dan iemand anders.
 
Haal die bezoekersinformatie gewoon weg op de frontpage zodat er meer ruimte komt voor het nieuws (en eventueel weer direct de 'zoeken op marktplaats' functie terug) of zet deze info helemaal onderaan de pagina

Ik betwijfel of het weghalen van die informatie veel meer ruimte schept voor het nieuws. Want je wint er alleen maar wat ruimte in de breedte mee..
(kijk nu op een 1280x768 scherm)

En op mijn mobieltje staat deze info onder het nieuws.

:koffie:
 
Laatst gewijzigd:
De upgrade is inmiddels een maand geleden uitgevoerd. Iedereen heeft dus ruim 4 weken de tijd gehad om zijn (of haar) zegje te doen. Met veel van de feedback hebben we wat gedaan. Lees het hele forum er eens op na zou ik zeggen. Wat mij opvalt aan de posts van de laatste paar dagen is dat het met name gaat over de manier waarop het forum beter gemaakt kan worden voor de individuele poster van de feedback. Het gaat dus niet om gratis advies, maar om het zeker stellen van het eigen belang (en dan ook nog vaak in zeer algemene termen waar wij he-le-maal niets mee kunnen). Gezien de zeer negatieve toon van veel van deze berichten en de schijnbaar volledige willekeur, heb ik ervoor gekozen om twee discussies te sluiten. Alle andere 70 discussies in Feedback Upgrade staan nog gewoon open voor constructieve feedback. Dus er is allesbehalve sprake van het sluiten van de tent.

En wat betreft "gratis", hopelijk realiseer je je dat geen enkele moderator of beheerder en geen enkel bestuurslid wordt betaald voor zijn werkzaamheden aan het forum en vrijwillig deze shit over zich heen laat storten. Niet omdat we masochisten zijn, maar omdat we het forum een warm hart toedragen en in deze vorm ons steentje willen bijdragen. Het lijkt me dan ook niet nodig om "gratis" in rood, vet en onderstreept te posten. De leden die het forum echt beter willen maken in plaats van een podium zoeken voor zijn/haar ego-streling, doen dit op een opbouwende en constructieve manier. Post 1 en 2 in dit draadje zijn mooie voorbeelden van opbouwende en constructieve feedback. Post 3 en 5 zijn dat duidelijk niet (mocht je je afvragen wat onze definitie is).

:halleluja
Yeah dit mocht wel eens gezegd worden en beschrijft precies waar het om gaat. De laatste paar dagen is het idd alleen maar; "Hoe het forum beter maken naar mijn persoonlijke smaak, want ik vind het niet echt wat"
Dit blijft altijd een gedoe met design/opmaak. Zelf met een idee komen kunnen veel mensen niet, maar zodra er wat ligt om op te schieten is het ineens super belangrijk om hun eigen voorkeur en mening mede te delen en vooral als zij vinden dat het anders moet. Op dat moment zet iedereen ineens de designer pet op en weten we het allemaal beter dan iemand anders.

Ik wil toch even reageren op de halleluja stemming van deze reakties want het komt wel een beetje over zo van kijk 's hoe goed we het doen.
Daarmee wil ik niets afdoen aan de hoeveelheid inspanning en werk die deze vernieuwing met zich meebrengt maar wel even kritische kanttekeningen plaatsen bij de opmerkingen van van Lansberg en Pianoman.
Ik reageer nu maar ik heb niet het idee dat het iets uithaalt jammer genoeg maar ik wil toch even reageren op deze aannames hierboven.
Het draadje over de nieuwe opzet van de marktplaats staat nog wel open en verschillende mensen hebben aangegeven dat de oude opzet te prefereren was maar alles wat er gezegd wordt dat wordt aan de kant geparkeerd en men houdt vast aan de nieuwe opzet terwijl deze kritiek toch wel inhoudelijk was en niet zoiets als: "ïk vind het helemaal niets" of iets van dien aard.
Maar laat ik het behalve de marktplaats maar even over de hele vernieuwing hebben.
Ik begrijp niet dat als jullie belangrijke wijzigingen doorvoeren zoals nu met deze upgrade (of moet ik zeggen downgrade? :D) dat jullie niet van tevoren over belangrijke wijzigingen een enquete hebben gehouden.
Dan hadden jullie nu misschien wel wat gedoe en gezeur kunnen voorkomen?
Buiten dat; als je van tevoren dat doet dan hebben de leden wel het gevoel dat er over een aantal zaken een stemming is gehouden en op die manier het ook makkelijker accepteren dan zoals nu een klein aantal mensen hun ideëen over hoe de marktplaats eruit moet zien opdringen aan een grote meerderheid omdat deze niet gekend werd in de vernieuwing.
En doe dit nou niet af met de woorden van "we zijn geen democratisch instituut" want het lijkt mij dat als je een forum hebt waarbij de levendigheid toch door de hoeveelheid aktiviteiten en input van de forumleden bepaald wordt dat je rekening houdt met diezelfde forumleden en niet zoals nu gebeurd door een klein clubje besloten is hoe het eruit moet zien.
 
De vraag is natuurlijk wat zo'n enquete waard is. Wat vraag je? Hoe vraag je het? Welke opties bied je aan om uit te kiezen? Wanneer heeft een enquete waarde? Als 5% van het ledenbestand heeft gestemd? 20%? 50%? En hoe interpreteer je dat dan? Als van de 50% van de leden die een stem hebben uitgebracht een meerderheid aangeeft iets wel of niet te willen, is dat dan representatief? De andere helft heeft immers niets gezegd... Bereid je maar voor op flink wat koude grond statistiek om de cijfers zo om te buigen dat jouw mening toch éigenlijk de enige juiste is.

Uiteindelijk zijn de meeste veranderingen onontkoombaar wegens de nieuwe functies van de software en het niet backward compatible zijn met de talloze hacks die het oude Synthforum overeind hielden. Tegelijkertijd zijn de redenen om naar de nieuwe software over te stappen zowel voor als na de upgrade uitgebreid toegelicht. Op basis van de feedback moet gekozen worden wat wel of niet realistisch binnen de nieuwe structuur gerealiseerd kan worden met de beschikbare capaciteit en met het oog op toekomstige onderhoudbaarheid. En daarbinnen moeten prioriteiten gesteld worden. Dus is er inderdaad geen sprake van democratie, want dan kan ook niet.

Persoonlijk vind ik dat een aantal opmerkingen best hout snijdt en dat daar over het algemeen redelijk goed op gereageerd wordt. Een heleboel andere dingen zijn smaak of eenvoudige onwil/onbegrip omdat alles dat nieuw is eng is. Dat zal over een paar weken/maanden wel verstomd zijn naarmate mensen er aan wennen. En over een paar jaar, bij de volgende ingrijpende update, begint het hele liedje weer van voor af aan.
 
Ik wil toch even reageren op de halleluja stemming van deze reakties want het komt wel een beetje over zo van kijk 's hoe goed we het doen.

Ik heb beide posts nog eens goed doorgenomen en ik zie echt iets anders dan wat jij ziet. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat het afgelopen moet zijn ongefundeerd kritiek leveren op een manier waar we niets mee kunnen. Waar zie jij halleluja? Ik zie het niet.

Ik reageer nu maar ik heb niet het idee dat het iets uithaalt jammer genoeg maar ik wil toch even reageren op deze aannames hierboven.

Elke post is gelezen en op iedere vraag is een antwoord gegeven. Veel van de gegeven feedback is verwerkt, dus ik zou niet weten waarom je er bij voorbaat van uitgaat dat er niets mee wordt gedaan. Overigens zijn het geen aannames, maar constateringen. Die kun je ook zelf doen als je de posts kritisch terugleest.

Het draadje over de nieuwe opzet van de marktplaats staat nog wel open en verschillende mensen hebben aangegeven dat de oude opzet te prefereren was maar alles wat er gezegd wordt dat wordt aan de kant geparkeerd en men houdt vast aan de nieuwe opzet terwijl deze kritiek toch wel inhoudelijk was en niet zoiets als: "ïk vind het helemaal niets" of iets van dien aard.

De gegeven feedback in dat draadje is voor het grootste deel inderdaad inhoudelijk en constructief. Dat wil niet zeggen dat we met alle feedback iets moeten of kunnen doen. In dat draadje heb ik aangegeven wat de aanleiding was voor de wijziging. Daarnaast heb ik een mededeling gepost met gelijke strekking. De oude situatie is niet realiseerbaar met de huidige software, tenzij we een hack installeren (wat problemen oplevert bij elke volgende upgrade die we willen meenemen). Zo bleven er twee oplossingen over waarvan we de beste hebben gekozen.

Ik begrijp niet dat als jullie belangrijke wijzigingen doorvoeren zoals nu met deze upgrade (of moet ik zeggen downgrade? :D) dat jullie niet van tevoren over belangrijke wijzigingen een enquête hebben gehouden. Dan hadden jullie nu misschien wel wat gedoe en gezeur kunnen voorkomen?

Eind vorig jaar hebben ongeveer 25 actieve leden de nieuwe forumsoftware getest. Heel veel van de feedback die we kregen hebben we kunnen meenemen in het definitieve ontwerp van het forum. Het probleem met enquêtes is dat iedereen wel een mening heeft. Ik zie nu al opmerkingen van leden die het jammer vinden dat er met hun feedback niets is gedaan. Wat zou er gebeuren als er tientallen of misschien wel honderd leden hun mening in een enquête achterlaten? Daarnaast heb ik ergens al iets geschreven over het feit dat iedereen die heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het forum, zelf ook gebruiker van dat forum is. Je lijkt te suggereren dat er niet is gedacht vanuit de gebruiker. Dat hebben we dus wel gedaan. Daarnaast spelen technische zaken en kosten een grote rol. We zijn ervan overtuigd dat we een uitstekende balans hebben gevonden tussen user experience en wat technisch realistisch is.

Buiten dat; als je van tevoren dat doet dan hebben de leden wel het gevoel dat er over een aantal zaken een stemming is gehouden en op die manier het ook makkelijker accepteren

En dan hebben ze dat gevoel. En daarna dan? Zou ons dat dan niet verplichten om mee te gaan in de meerderheid der stemmen? Terwijl die stemmen geen enkele kijk hebben op de achterkant van het forum (een enkeling uitgezonderd)? Dat is hetzelfde als een gemeente die een traject heeft uitgezet voor een nieuwe weg en vervolgens aan omwonenden hun mening vraagt over de samenstelling van het asfalt. Vergeet niet dat we ruim een jaar bezig zijn geweest met de planning van de upgrade. Veruit de meeste beslissingen zijn zeer weloverwogen genomen.

dan zoals nu een klein aantal mensen hun ideëen over hoe de marktplaats eruit moet zien opdringen aan een grote meerderheid omdat deze niet gekend werd in de vernieuwing.

Welke grote meerderheid? Er worden wekelijks 50 tot 100 nieuwe advertenties geplaatst. Van hoeveel van leden die deze advertenties hebben geplaatst, denk je dat we negatieve feedback hebben ontvangen? En hoeveel van de handvol leden die hebben geklaagd over de nieuwe marktplaats richtlijnen hebben in de afgelopen twee weken een advertentie gepost? Hoe dan ook, dit is irrelevant omdat de techniek bepaalt dat we de oude situatie sowieso niet kunnen recreëren. In de aankondiging voor de upgrade heb ik al aangegeven dat er veranderingen zullen zijn en dat dat voor sommige leden eenvoudiger is te accepteren dan voor andere. En dat je daar rekening mee dient te houden.

En doe dit nou niet af met de woorden van "we zijn geen democratisch instituut" want het lijkt mij dat als je een forum hebt waarbij de levendigheid toch door de hoeveelheid aktiviteiten en input van de forumleden bepaald wordt dat je rekening houdt met diezelfde forumleden en niet zoals nu gebeurd door een klein clubje besloten is hoe het eruit moet zien.

Beide Willem. Synthforum ìs geen democratisch instituut én we houden zoveel mogelijk rekening met de wensen van de leden. Dat kleine clubje zal altijd besluiten hoe het er op het forum aan toe gaat. Er zal toch iemand moeten zijn die keuzes maakt. Zo werkt dat nou eenmaal op een forum (en waar niet eigenlijk?).

Dat alles gezegd hebbende, waardeer ik je feedback wel omdat het aangeeft dat je erg bij het forum betrokken bent.
 
Eind vorig jaar hebben ongeveer 25 actieve leden de nieuwe forumsoftware getest. Heel veel van de feedback die we kregen hebben we kunnen meenemen in het definitieve ontwerp van het forum.

Welke grote meerderheid? Er worden wekelijks 50 tot 100 nieuwe advertenties geplaatst. Van hoeveel van leden die deze advertenties hebben geplaatst, denk je dat we negatieve feedback hebben ontvangen? En hoeveel van de handvol leden die hebben geklaagd over de nieuwe marktplaats richtlijnen hebben in de afgelopen twee weken een advertentie gepost? Hoe dan ook, dit is irrelevant omdat de techniek bepaalt dat we de oude situatie sowieso niet kunnen recreëren. In de aankondiging voor de upgrade heb ik al aangegeven dat er veranderingen zullen zijn en dat dat voor sommige leden eenvoudiger is te accepteren dan voor andere. En dat je daar rekening mee dient te houden.
Beide Willem. Synthforum ìs geen democratisch instituut én we houden zoveel mogelijk rekening met de wensen van de leden. Dat kleine clubje zal altijd besluiten hoe het er op het forum aan toe gaat. Er zal toch iemand moeten zijn die keuzes maakt. Zo werkt dat nou eenmaal op een forum (en waar niet eigenlijk?).


Ik citeer even een klein stukje want voor de rest blijft het een beetje een welles nietes verhaal want jullie zijn natuurlijk vrij om het forum zodanig vorm te geven als het jullie goeddunkt.
Dat er met 25 leden overlegd was dat wist ik niet, misschien is dat ergens gemeld maar dan is me dat ontgaan.
Toch is dat geen representatieve meting denk ik want het is een relatief heel klein clubje forumleden die geraadpleegt is, dat had mijns inziens wat beter kunnen gaan, jammer maar helaas.
Dat gezegd hebbende denk ik dat we hier het beste maar kunnen afsluiten want over sommige dingen zullen we het niet eens worden dus ermee verder gaan heeft dan ook geen zin.
 
Als ik de min-knop indruk in het bezoekers-item krijg ik dit te zien:

nHrxAWj.png


Wellicht een compromis om de default op "collapsed" te zetten?
 
Wellicht een compromis om de default op "collapsed" te zetten?

Er is helaas geen setting in de admincp om dat te doen en ik blijf bij voorkeur van de code af. Gebruikers kunnen wel zelf de modules wegklikken. Die setting wordt dan op userniveau bewaard en onthouden. Je creëert er alleen geen additionele ruimte mee, maar het voldoet dan wel aan het less is more criterium :).
 
Ik citeer even een klein stukje want voor de rest blijft het een beetje een welles nietes verhaal want jullie zijn natuurlijk vrij om het forum zodanig vorm te geven als het jullie goeddunkt.
Dat er met 25 leden overlegd was dat wist ik niet, misschien is dat ergens gemeld maar dan is me dat ontgaan.
Toch is dat geen representatieve meting denk ik want het is een relatief heel klein clubje forumleden die geraadpleegt is, dat had mijns inziens wat beter kunnen gaan, jammer maar helaas.
Dat gezegd hebbende denk ik dat we hier het beste maar kunnen afsluiten want over sommige dingen zullen we het niet eens worden dus ermee verder gaan heeft dan ook geen zin.

Ik wil nog even toevoegen dat er op voorhand uitvoerig is gesproken over de zekerheid dat een klein deel van de leden niet tevreden zouden zijn met de verandering, een deel daarvan ook nooit tevreden zou worden en hoe we hier mee om moesten gaan. Dat is nu eenmaal inherent aan verandering en daar hebben we in de historie van het forum al erg veel ervaring mee gehad.

Feit is dat het aantal klachten maar heel minimaal is en veel zaken ook direct opgepakt of aangepast zijn. Een aantal zaken zijn nu eenmaal zoals ze zijn door technische beperkingen. Zelfs als zouden we ze anders willen is dat ofwel technisch niet haalbaar of technisch niet wenselijk (dan wordt het maatwerk en 1 van de grote redenen dat de forum upgrade zo moeizaam is verlopen was de grote hoeveelheid maatwerk in het oude forum). Met dergelijk maatwerk is het "up-to-date" houden van de forumsoftware een (te) grote klus en daardoor ontstonden allerlei ongewenste zaken (zoals bijv. beveiligingslekken die niet gepatched konden worden). Dit soort maatwerk vanaf nu vermijden was 1 van de grote doelstellingen van de upgrade.
 
Laatst gewijzigd:
Wellicht een compromis om de default op "collapsed" te zetten?


Ja, hetzelfde is het geval met de "forums" tab onderaan. Op mijn (ietwat trage) computer zie ik hem laden, en pas dan klapt hij in waardoor de scrollbalk verschuift. Erg irritant.
 
Back
Top