help een leek!!!! (please)

Daftmax

ENorm Lid
Lid sinds
15 februari 2002
Berichten
634
Locatie
Twente
Ik heb een beetje rond zitten neuzen op het forum, maar ik stel mijn vraag toch maar op deze manier!!!!

Ik ben op zoek naar een (2e hands) PC.
Welke moet ik (ongeveer) hebben????
(het is zowel voor MIDI als in de toekomst voor audio)

Ik heb er niet echt veel verstand van dus zou ik graag willen weten aan welke eisen zo'n PC moet voldoen???
(is een PIII voldoende?)
(hoeveel MHz?)
(enz.)

B.V.D.
 
tis heul simpel:

meer is beter.
nieuw is het best.

da's al :Z
 
Uiteraard!!!!!

Maar mijn portomonee huilt al bij de gedachte alleen al!!!!
(300 a 400 pleuro's had ik in gedachten...voorlopig)
 
Alleen voor midi heb je aan een 486 al genoeg.. voor softsynths heb ik 450mhz.. maar inderdaad meer is beter.
 
Ligt er natuurlijk aan wat voor software je er op wilt gaan draaien.
Over het algemeen moet je tweedehands voor een behoorlijke prijs toch wel een snelle P3 kunnen krijgen. Wil je een beetje mee kunnen draaien in de toekomst met software zou ik voor ten minste iets van 800 Mhz - 1 Ghz zoeken.
Zorg ervoor dat er tenminste 256 MB RAM in zit. En een behoorlijke harddrive (ten minste 20 Gig)
Voor geluidskaart hangt het helemaal af van wat je ermee wilt doen. Ik denk ook dat er op het forum al wel wat info over geluidkaarten te vinden is dus dat moet je maar even opzoeken en dan een beetje op internet neuzen naar specificaties. Bij sommige geluidskaarten moet je ook een beetje opletten met de andere onderdelen in de pc maar dat verschilt.
Tsja veel meer advies kan ik zo niet geven, zo lang ik niet weet wat je ermee wilt gaan doen. "een beetje midi en audio" is wel wat vaag hoor! :)
 
voor midi lukt t ook met een 486 bij wijze van spreken, zorg alleen wel dat je een goede geluidskaart heb met een goede midi interface of alleen een midi interface.
maar als je je pc ook voor audio wil gebruiken kan je idd beter door sparen voor een nieuwe.

met 500 euro red je misschien, als je heel zuinig doet, net alleen de PC zelf zonder toebehoren en zonder geluidskaart.
ennuh wil je een beetje goeie geluidskaart, wat heel belangrijk is, zit je ook rond de 300 euro.(geen creative audigy troep)

kheb hier een klein lijstje voor je samengesteld waarmee je wel een aardige pctje heb zonder geluidskaart en zonder monitor en muis enz

athlon 1700 processor 139,-
8KHAL+ moederbord 119,-
256mb geheugen 79,-
PC case Midi-Tower *SILVER* 45,-
Siluro GeForce 2 MX-Ti 95,-
Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) 81,-
overige materialen 50,-
---------------
total: 608,-

* alle prijzen zijn in euros

en als je een beetje op de hoogte wil blijven van prijzen enz en hardware betreft computers, neem dan s een kijkje op www.tweakers.net
 
Een gebruikte PC koop je nooit voor in de toekomst. Die dingen worden elk halfjaar 2x zo snel dus reken maar uit. En Mac's zijn nieuw en gebruikt altijd nog veel duurder terwijl ze precies hetzelfde kunnen met audio/midi.

Maar ik schaar me bij Hankie want voor dat geld heb je iets leuks voor in de toekomst. En anders zul je gewoon genoegen moeten nemen met een ouwere bak die het echt niet meer trekt als je veul met audio wilt doen. En als je dan liever hardware gebruikt dan die computer houd dan je geld over voor de harde waren. Kun je met alleen midi ook met een atari als het moet. (voor 50€)
 

ennuh wil je een beetje goeie geluidskaart, wat heel belangrijk is, zit je ook rond de 300 euro.(geen creative audigy troep)

[/B]



uhh wil niet lullig doen maar sinds dat emu over de kop is gegaan en creative daar de grote baas is en nu kosteloos alle technieken en mogelijkheden van emu overheeft genomen. zijn ze een stuk beter geworden.

ok ik geef toe ik zal er nooi eenkopen maar als je gewoon grof weg naar de specs kijkt dan is het absoluut geen slechte kaart. kijk naar de prijs kwaliteit verhouding. enigste minpunt is dat ze niet zo goed zijn qua drivers. maar daar hebben meer (grote) fabrikanten last van
 
40 gb 7200 rpm voor 81 euro??? waar haal je dat vandaan? dan ga ik het ook halen
 
Origineel geplaatst door EDP



uhh wil niet lullig doen maar sinds dat emu over de kop is gegaan en creative daar de grote baas is en nu kosteloos alle technieken en mogelijkheden van emu overheeft genomen. zijn ze een stuk beter geworden.

ok ik geef toe ik zal er nooi eenkopen maar als je gewoon grof weg naar de specs kijkt dan is het absoluut geen slechte kaart. kijk naar de prijs kwaliteit verhouding. enigste minpunt is dat ze niet zo goed zijn qua drivers. maar daar hebben meer (grote) fabrikanten last van

dat wist ik helemaal niet :stupid maaruh, was dat al voor de komst van de audigy??

oh en CAP, de prijzen die ik gebruikt het voor dat lijstje komen van www.tweakers.net en dan moet je kijken bij pricewatch. daar houden ze bij waar je alles het goedkoopste kan kopen :)
 
Origineel geplaatst door EDP



weg naar de specs kijkt dan is het absoluut geen slechte kaart.

u-hu.. specs zijn best aardig : s/n verhouding 100 dB enzo..
latency is ook laag,.. alleen...voor dat geld zijn er betere te krijgen denk ik zo...eigenlijk... de AD/DA convertoren zijn al stukken beter maar nog niet helemaal toppie..
ik heb een goeie reveiw gelezen tussen egosys waveterminal, audigy, hoontech...

audigy was nadeel dat er wat mindere covertoren inzaten en wat vervormde in het hoog.. Hoontech idem, alleen dat scheelde niet al te veel met een egosys. egosys kwam et beste eruit..mede door wordclock functie en realtime samplerate convertor..

audigy, heus geen extreem slechte kaart, maar ook geen topper..

ik denk dat je met een hoontech een prima opname kan maken. vermeid alleen de kleine 3,5 stereo jackplugjes.. kan je maar dunne kabel gebruiken en stoort daaromstuk meer..
 
Origineel geplaatst door Gitaarwerk


u-hu.. specs zijn best aardig : s/n verhouding 100 dB enzo..
latency is ook laag,.. alleen...voor dat geld zijn er betere te krijgen denk ik zo...eigenlijk... de AD/DA convertoren zijn al stukken beter maar nog niet helemaal toppie..
ik heb een goeie reveiw gelezen tussen egosys waveterminal, audigy, hoontech...

audigy was nadeel dat er wat mindere covertoren inzaten en wat vervormde in het hoog.. Hoontech idem, alleen dat scheelde niet al te veel met een egosys. egosys kwam et beste eruit..mede door wordclock functie en realtime samplerate convertor..

audigy, heus geen extreem slechte kaart, maar ook geen topper..

ik denk dat je met een hoontech een prima opname kan maken. vermeid alleen de kleine 3,5 stereo jackplugjes.. kan je maar dunne kabel gebruiken en stoort daaromstuk meer..

idd heb ook niet gezegd dat audigy een top kaart is, maar het is iig stukken beter als een tijd geleden. het is en blijft een stuk consumenten elektronica en hoort niet bij de het professionele gebeuren. daarom bezuinigen ze op de dingen die niet erg belangrijk zijn voor de normale consument

maar die convertors ik dacht altijd dat je maar een convertor nodig had voor het omzetten van a naar d en een convertor van d naar a. ben je niet in de war met sample freqenties en zo
 
Ik heb misschien ook een nieuwe p4 (1700mhz, 40GB) op het oog voor 599 euro.

Ik wil hem zowel voor Cubase als een programma als bijvoorbeeld Cool Edit gebruiken.

Dit moet toch voldoende zijn????
Ook al koop ik het nieuwste van het nieuwste, over 1 a 2 jaar is dat ook niks meer waard.
Dan koop ik nu liever ff goedkoop en zing het daar even een periode mee uit. Het is voor mijn hobby.
Mijn band gaat voor en daar gebruik ik (nog steeds) geen computer voor!!!

Maar tot zover wel bedankt voor de tips!!!!!:okdan:
 
Da's in ieder geval een leuke prijs voor zo'n systeem.
Maar let er wel even op dat je altijd meer kosten kwijt bent voor extra hardware en software. (komputers blijven wat dat betreft een zwart gat van tijd en geld)

En nog even inhaken op die 'rel' van Audigy.
Iedereen die wil mag hem bij mij komen beluisteren met de ASIO drivers met Cubase.
En de rest die hem niet heeft en ook nog nooit gehoord heeft moet maar eens ophouden met het napraten van de reclame want hoe kun je oordelen over iets wat je nog nooit gehoord hebt!?

Qua geluidskaarten heb je veel keuze en er is geen ideale geluidskaart voor iedereen. En als je computer een onboard geluidskaart heeft probeer het daar eens mee en ga dan maar eens kijken en denken over wat je zou willen hebben. Er staat nog plenty info op het forum waar je zeker veel wijsheid uit kunt halen.
 
Origineel geplaatst door EDP


idd heb ook niet gezegd dat audigy een top kaart is, maar het is iig stukken beter als een tijd geleden. het is en blijft een stuk consumenten elektronica en hoort niet bij de het professionele gebeuren. daarom bezuinigen ze op de dingen die niet erg belangrijk zijn voor de normale consument

maar die convertors ik dacht altijd dat je maar een convertor nodig had voor het omzetten van a naar d en een convertor van d naar a. ben je niet in de war met sample freqenties en zo

nej.. ik schrijuf et door de war.. maar ik ben me heel erg op bewust wat een ad/da doet en een wordclock en een realtime samplerate convertor,

blijft verder zoals je zei een consumenten kaart :

enkele waarvan ik denk dat echt goed is :
m-audio - audiophile
egosys kaartjes
audiotrak kaartjes
hoontech kaarts (de prof serie dan)
sommige terratec,
en laten we de 'maxi studio isis - guillemot' niet vergeten jongens :[> :[> :[>
ik hou e wel lekker, want om 'ff' 8 sporen op te nemen kan ie op zich goed, als je neit teveel kwaliteit verwacht, je kan er een aardige opname mee maken
 
Origineel geplaatst door fuse
Een gebruikte PC koop je nooit voor in de toekomst. Die dingen worden elk halfjaar 2x zo snel dus reken maar uit. En Mac's zijn nieuw en gebruikt altijd nog veel duurder terwijl ze precies hetzelfde kunnen met audio/midi.

Nou reken er maar op dat een Mac strakker loopt dan een pc.
 
Origineel geplaatst door spdk
Nou reken er maar op dat een Mac strakker loopt dan een pc.

Mac, PC allemaal rotzooi.

Atari rulez!

(ze zijn alleen wel gedegradeerd tot spelletjescomputers voor in speelhallen)
 
Back
Top