Modular: wel of niet aan beginnen?

Matthew

Ik zie sterretjes
Lid sinds
20 september 2004
Berichten
20
Locatie
Delft
Hi, ik ben nieuw hier, en in plaats van me eerst even fatsoenlijk voor te stellen kan ik het niet laten om meteen te beginnen over de vraag die me al een tijd op de lippen brandt (waarvoor ik me ook aangemeld heb): Ik wil meer met sounds en ik kan wel op zoek gaan naar nog meer VST plugins maar moet ik niet gewoon modular synths gaan gebruiken!?? En zo ja, welke? Volgens mij zijn er op dit forum veel experts die me daarover kunnen adviseren.

'Modular synth' geeft op Google: VAZ Modular, Sync Modular, Analoge modulaire synths (maar dat is hardware, ik denk meer in de richting van software, omdat daar de mogelijkheden pas echt 'oneindig' zijn, lijkt me). Hier op het forum hoor ik veel mensen over reaktor en Nord Modular.. Eigenlijk heb ik een aantal vragen:

- Welke pakketten gebruiken jullie en waarvoor?
- Waarom zou je iets anders dan modular software gebruiken als je daarmee alles kunt maken?
- Moet ik m'n VST's achterlaten en een modular pakket kopen en zo ja, welke?

Matthew :)
 
- Welke pakketten gebruiken jullie en waarvoor?

Tijdje in Reaktor lopen prutsen, maar dat kostte meer tijd dan dat ik muziek maakte.

- Waarom zou je iets anders dan modular software gebruiken als je daarmee alles kunt maken?

Omdat je dan altijd dezelfde filters en oscillatoren hebt. Iedere synth, zeker analoge, hebben een eigen karakter omdat ze allemaal net even anders zijn opgebouwd waardoor een filter sweep bijna nooit het zelfde is bij verschillende synths.

- Moet ik m'n VST's achterlaten en een modular pakket kopen en zo ja, welke?

Nee. Maar het is wel leuk als je er van houdt om er mee te werken natuurlijk. En vergeet niet, veel softsynths hebben al een superuitgebreide modulatiematrix waar je heel veel mee kunt.
 
'n vriend van me gebruikt vrijwel uitsluitend VAZ en niet alleen is hij er erg tevreden over, z'n muziek klinkt ook nog 'ns erg goed :)

hij heeft z'n eigen drumcomputer erin gemaakt, eigen filterbanken,noem maar op... als je weet wat je wilt is het uiteindelijk misschien wel makkelijker en zeker bevredigender werken als een willekeurige softsynth.

probeer ns een demo zou ik zeggen!
 
De virtuele Moog Modular lijkt mij het verstandigst als je al een redelijke computer hebt.
 
Tja, als je een beetje goede muziek wilt maken zou ik toch voor analoog gaan, ha software is toch niets...
 
Origineel geplaatst door Albino
Tja, als je een beetje goede muziek wilt maken zou ik toch voor analoog gaan, ha software is toch niets...

Bericht door een moderator:
Welkom bij ons forum. Reageer bijvoorkeur in twee volzinnen. Discussiëren met kreetologie als basis is nutteloos
 
Op het Subforum Synth Software kun je veel discussies vinden over software, en met een beetje zoeken ook wel over software modulars.
Ik zweer zelf bij de nord modular van clavia. Na een micro modular en een nord modular rack gehad te hebben ben ik nu de trotse bezitter van een G2 engine :D.

In dit geval is het software in een hardware doosje aangedreven door (geloof ik) een motorola processor.

Ach ieder zijn ding. In kan beter uit de voeten met een tracker dan met cubase bijvoorbeeld.

-C-
 
Als ik het goed begrijp zijn jullie niet zo enthousiast over modulaire synthesis, vooral als je niet weet wat je wilt. Ik heb wel een elektrotechnische achtergrond, dus op zich is het ontwerpen van schakelingen wel mijn ding..

Omdat je dan altijd dezelfde filters en oscillatoren hebt.
oscilatoren: is een sinusgolf dan niet gewoon een sinusgolf en een zaagtand een zaagtand? filters: bedoel je de steilheid van de filtercurve? Zijn er niet gewoon modulaire paketten waarbij je 1p, 2p, 4p, etc versies hebt?

Tja, als je een beetje goede muziek wilt maken zou ik toch voor analoog gaan, ha software is toch niets...
Beetje loze uitspraak.. waar baseer je dat op? Ik denk dat software juist in de toekomst heel veel kan betekenen. De pc heeft simpelweg meer processing power en meer geheugen dan ieder ander hardware apparaat..

De Moog Modular V heb ik gevonden op internet. Ziet er vet uit! Wel erg 'grafisch', zeg maar. Ik weet niet of het nou zo nodig is om software er net zo uit te laten zien als hardware (met die kabeltjes enzo). Aan de andere kant, als ik Sync modular bekijk heb ik toch liever iets meer afwerking.

C738: Een G2 van Clavia, wel erg duur als ik zo eens prijzen ga bekijken, als je het vergelijkt met software. En is het geluid dat daar uit komt beter is dan bijvoorbeeld VAZ modular? Heb je ook wel eens puur software geprobeerd?

koediman: alleen VAZ modular? Dat is wel waar ik aan zat te denken! En hoe maakt je vriend dan een sequence? Zit er iets van een sequencer in VAZ? Of maakt hij hele vage muziek, soort soundscape-achtige stijl? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet echt kan voorstellen hoe intensief het is om muziek te maken met een puur modulair pakket. Het lijkt me dat als je eenmaal je instrumenten gemaakt hebt het allemaal wel te doen is..

Matthew
 
Oh, sorry C738, ik vergeet te reageren op dat over de andere forums :z Ik heb wel wat threads over losse pakketten gevonden, maar niet met als doel om verschillende paketten te vergelijken. Ik ben bovendien ook benieuwd of het uberhaupt slim is om er aan te beginnen, of zeg maar om het als basis van je producties te nemen. Ik ben ook wel een beetje verbaasd dat het niet overal gebruikt wordt, aangezien je er, lijkt mij dan, alles mee kan wat je maar wilt.
 
Laatst gewijzigd:
wat betreft VAZ/sequencer: ik weet niet exact hoe hij het aanpakt, maar je kunt volgens mij zoveel sequencers als je wilt gebruiken in VAZ. hij maakt er elektro dingen mee... volgens mij door elke keer stukken op te nemen als het vet klinkt en uiteindelijk de boel aan elkaar te plakken (zo heeft ieder z'n methode natuurlijk)

je kunt muziek van 'm hier beluisteren (rechter-rijtje is van hem)

ik durf niet te beweren dat al die nummers met alleen maar VAZ zijn gemaakt... hij gebruikt iig ook allerlei VST-plug ins voor effekten e.d. dus het is zowiezo geen "kale" VAZ wat je hoort.... ben wel vrij zeker van het feit dat het in de basis voornamelijk VAZ is.
 
Klinkt wel vet! Electro-achtig inderdaad, en best ruig. Voor Electro zijn echte computerachtige sounds natuurlijk perfect. Ik ga inderdaad es wat demootjes zoeken, ik ben benieuwd hoe het met ander-soortige sounds zit bij modulaire paketten. Hij vindt modulair dus echt lekker werken. Ik zie in andere threads veel mensen die dat niet vinden. Is dat vanwege de manier van muziek maken? Zijn er hier ook mensen die een vrij technische achtergrond hebben en meer ervaring met meer de basis van signaalbewerking? Ik ben benieuwd of de meningen verschillen van mensen met verschillende achtergronden..
 
shit... ik zie nou dat ik heb geschreven "rechter rijtje is van hem"... moet dus linker rijtje zijn... doh!!!

in't rechter rijtje staat spul van mij dat dus uitdrukkelijk NIET softwarematig is gemaakt... gebruik vrijwel uitsluitend hardware hier. :stupid :D
 
Hey Matthew,

Het ziet ernaar uit dat je je antwoord hebt gevonden. Om Johnny bij te staan, de Moog Modular V softsynth is erg sexy. Waan jezelf Edgar Froese, Klaus Schulze of Florian Fricke zonder de 15k euro d'rvoor hoeven neer te tellen (of anderhalf uur oscillatoren te hoeven tunen). Het kost een beetje tijd om erin te komen (heeft helaas wel een beetje door de bomen het bos niet zien gehalte) maar als de basisprincipes van de analoge synthese je niet vreemd zijn moet dat zeker lukken. Een absolute voorwaarde is inderdaad wel dat je een beetje halfway krachtige PC nodig hebt. Softsynths zijn bijna per definitie hongerig naar CPU-kracht.

De clavia modular (al dan wel of niet G2) kan leuk zijn maar als budget een knelpunt is en je het alleen thuis gaat gebruiken dan zou ik het zelf op software houden. De clavia modular (+opties) kan pricey zijn en heeft vooral toegevoegde waarde in zijn flexibiliteit. Je programmeert een sound op de je PC/Mac, laad het in de clavia en neem het mee naar een andere (project)studio of live on stage. Kan handig zijn als je computers of laptops op een (vochtig/warm/koud) podium niet vertrouwt zoals ik. En, de Clavia modular heeft echt geen discrete filters zoals op de vintage analogs van weleer dus als je de sound die uit je softsynth komt goed verzorgt (altijd cruciaal!) dan hoor je het verschil echt niet.
 
Origineel geplaatst door Matthew
Als ik het goed begrijp zijn jullie niet zo enthousiast over modulaire synthesis,
Naja, de G2 en Nord (Micro)Modular krijgen alle lof hier, en een zekere moderator start een nieuw topic bij elke Doepfer-module ;).
vooral als je niet weet wat je wilt. Ik heb wel een elektrotechnische achtergrond, dus op zich is het ontwerpen van schakelingen wel mijn ding..
Zo diep hoef je nog niet eens te gaan :). Het diepste niveau in Reaktor (en die gaat al best diep) zijn de aparte aansluitpunten in een oscillator, volgens mij moet je echt iets als CSound of zo gaan gebruiken om nog dieper te gaan.

oscilatoren: is een sinusgolf dan niet gewoon een sinusgolf en een zaagtand een zaagtand? filters: bedoel je de steilheid van de filtercurve? Zijn er niet gewoon modulaire paketten waarbij je 1p, 2p, 4p, etc versies hebt?
Ja, natuurlijk. Het is alleen wel zo dat de 1-2-3-4p filters wel een gelijk algoritme erachter hebben, terwijl een 4p al een Moog, Arp, Oberheim, Jupiter-filter kan zijn - dus wel 4p maar toch een andere klank.

Beetje loze uitspraak.. waar baseer je dat op? Ik denk dat software juist in de toekomst heel veel kan betekenen. De pc heeft simpelweg meer processing power en meer geheugen dan ieder ander hardware apparaat..
Ja, maar hardware ziet er cooler uit, en als je 't aanzet maakt het geen verplicht lawaai voor de harddisk en de cpu-fans :). Maar die oorlogen zijn hier al vrij lang uitgevochten.

De Moog Modular V heb ik gevonden op internet. Ziet er vet uit! Wel erg 'grafisch', zeg maar. Ik weet niet of het nou zo nodig is om software er net zo uit te laten zien als hardware (met die kabeltjes enzo). Aan de andere kant, als ik Sync modular bekijk heb ik toch liever iets meer afwerking.
Eigenlijk moet dat skin-gedeelte naar wens gemodificeerd kunnen worden. Verrek; dat kan het al, zie Ableton maar die gewoon de hele UI ombuigt naar zichzelf. Misschien iets voor Steinberg en Emagic om aan te werken?

C738: Een G2 van Clavia, wel erg duur als ik zo eens prijzen ga bekijken, als je het vergelijkt met software.
Voor de G2 heb je geen dikke computer nodig. Een Imacje dat de editor draait met een USB-poort, zelfs een PII-233 werkt; en voor de Classic Modular volstaat zelfs nog minder. Je hoeft niet te investeren in intern geheugen, in kloksnelheid, in een dikke ASIO-kaart met geweldige specs; en bij softsynths -heb- je dat al gedaan.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Voor de G2 heb je geen dikke computer nodig. Een Imacje dat de editor draait met een USB-poort, zelfs een PII-233 werkt; en voor de Classic Modular volstaat zelfs nog minder. Je hoeft niet te investeren in intern geheugen, in kloksnelheid, in een dikke ASIO-kaart met geweldige specs; en bij softsynths -heb- je dat al gedaan.

Dit vindt ik nou echt een sterk punt. Zoveel mensen vergeten dat ze al dik in de portomonee zijn gegaan voor hun dikke muziekcomputer + geluidskaart + midi interface. Dan wordt het argument gegeven dat software goedkoper is.
Ja mag het? Het is ook goedkoper om te maken!

Plus mis je als je gewoon op je mixer wilt mixen toch altijd dedicated outs. Leuk een geluidskaart met 8 outputs, maar als je Moog modular + Reaktor + FM7 wilt draaien en dan ook nog met allen dedicated outputs kun je goed in de zak graaien naar een zeer vette computer specificatie.

Mede hierom neig ik steeds vaker naar hardware en nu ook naar een modulair systeem (G2 waarschijnlijk). JE hebt de veelzijdigheid van een computer met de voordelen van hardware.

Super!
 
Origineel geplaatst door Matthew
C738: Een G2 van Clavia, wel erg duur als ik zo eens prijzen ga bekijken, als je het vergelijkt met software. En is het geluid dat daar uit komt beter is dan bijvoorbeeld VAZ modular? Heb je ook wel eens puur software geprobeerd?

G2 engine! Die heb je nieuw voor ergens rond de 850 (pin me dr niet op vast, ik ben jezus niet :))
En 2ehands heb je hem goedkoper, maar dan moet je ontzettend goed zoeken, geluk hebben en er dan snel bij zijn.

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
G2 engine! Die heb je nieuw voor ergens rond de 850 (pin me dr niet op vast, ik ben jezus niet :))
En 2ehands heb je hem goedkoper, maar dan moet je ontzettend goed zoeken, geluk hebben en er dan snel bij zijn.

-C-

Bovendien kost Reaktor 4 nieuw ook gewoon 499 Eurootjes. En ja da's exclusief computer/midi interface/ geluidskaart!

;)
 
G2 is fantastisch! De nord modular classic is ook al een beest. Reaktor heb ik ook mee gewerkt, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Nord, omdat deze voor mij intuitiever werkt. Gewoon eens checken.
 
Re: Modular: wel of niet aan beginnen?

Origineel geplaatst door Matthew
- Waarom zou je iets anders dan modular software gebruiken als je daarmee alles kunt maken?
Waarom zoek jij eigenlijk iets modulairs? Waarom denk jij dat je daar betere, vettere, bredere sounds uit kunt halen. Misschien is het wel zo, maar ik vraag me af waarom jij dat denkt?

Ik heb veel euro's in modulars zitten, maar ik denk dat ik uit een jupiter 8 / andromeda leukere, effectievere geluiden zou kunnen krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, want ik vind modulars geweldig! Ik wil alleen mensen waarschuwen dat je niet te veel ervan verwacht.
 
Re: Re: Modular: wel of niet aan beginnen?

Re: Re: Modular: wel of niet aan beginnen?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb veel euro's in modulars zitten, maar ik denk dat ik uit een jupiter 8 / andromeda leukere, effectievere geluiden zou kunnen krijgen.
Dat vind ik ook vaak zo jammer van modular demo's - ze klinken over 't algemeen niet leuk of muzikaal. Nu hoeft dit ook niet, maar ik denk dat je er ook beter het karakter kan proeven als ze geen willekeurige grove amuzikale drone, noodle of sequence maken.

Begrijp me niet verkeerd, want ik vind modulars geweldig! Ik wil alleen mensen waarschuwen dat je niet te veel ervan verwacht.
Teveel kun je er niet van verwachten denk ik, hoogstens absoluut het verkeerde ;). Ik wist bij de MM niet wat ik moest verwachten; maar het is -zo- veel meer geweest dan ik dacht en dan heb ik nog niet genoeg verkend. Bij een analoge modular moet je natuurlijk gas terugnemen vanwege wall real estate en cash (ach, was 't maar net zo makkelijk als DSP load ;) ), maar evengoed.
 
Back
Top