Is het gebruik van loops (samples/midi) creatief of muzikaal?

als je het geluid uit een aparaat gebruikt.. is dat toch ook in feite een sample van die synth of van dat gitaartje?

nu gebruik je een stukje van iemand zijn stem of van een melodietje.. of loopje? in feite komt het toch op het zelfde neer..

ik zie het zo: je maakt muziek met de geluiden die je hoort en die je tot je beschikking hebt.. het is zelfs moeilijker om met herkenbare samples iets origineels te maken dan met onbekende sounds.. in mijn ogen..
 
Loops? alleen als je ze zelf maakt, of geen tijd hebt!
 
Origineel geplaatst door murphi
Ik denk dat je met ieder muziek instrument net zo saaie dingen kunt doen als met loops. Het is maar net hoe je ze gebruikt. De een ver***** een loop tot een onherkenbaar stuk noise en de ander plakt ze allemaal in elkaar in een musicmakerpakketje.

Klopt, Armageddon Project gebruikt gewoon (zelfgebakken) loops die ze in Acid achter elkaar plakken en flink vernaggelen (op de goede manier).
 
het eerste nummer waar ik (tot mijn grote verbazing) echt serieuse release-belangstelling voor kreeg had ik gewoon in Acid in mekaar geknutseld, een stuk of 10 loopjes...eigenlijk meer een remix van een bestaand nummer....

ach...een goed nummer hoeft creatief of muzikaal helemaal niet sterk te zijn..het kan dan nog steeds een goed nummer blijven...alsof de 3 accoorden waar de meeste rock 'n roll nummers uit bestaan nou zo verschrikkelijk inventief zijn
;)
een nummer werkt of niet

Olaf
 
Laatst gewijzigd:
Eigenlijk is dit een kontredenatie. (het begin van David's opmerking)

Alsof het je eigen gemaakte loops gebruiken niet creatief laat staan muziekaal zou zijn? Het maken van die loops is al creatief en zekers te weten ook muzikaal. Het kan wellicht niet stroken met je eigen opvattingen van muzikaliteit maar volgens mij hebben mensen daar weinig problemen mee.

Trouwens wat is dan het verschil tussen zelfgemaakte loops en die van anderen?

En zoals anderen al zeiden het gaat erom wat je ermee maakt. En als de intentie van een nummer goed naar voren komt met of zonder (zelfgemaakte) loops dan is het toch goed?

Want met zo'n puriteinse instelling kun je ook al zeggen dat gebruik van preset geluiden van synths of modules ook al jatten is van een ander.
 
Even weer over die repeterende Techno beats...

Denk eens terug aan waar de oer muziek vandaan komt ;);) Trommel trommel met een groepje rond het kampvuurtje... De kick zit hem er daarna vooral in dat er langzamerhand een soort van opbouw in zit.

Vind niets zo relaxed bijna als een grote groep mensen bij elkaar, spelend op djembé's !!! Daar krijg ik het echt warm van!


Zelfde idee zit (misschien bewust, misschien onbewust) ook in veel van de techno en house...
 
Origineel geplaatst door Almeros
Even weer over die repeterende Techno beats...

De conventionele dus commerciele, pop rock en new metal zooi --> allemaal op een formule gebaseerd! (begin, couplet, refrein etc einde) Ook de "dance" wat je op de radio hoort is gewoon eigelijk pop en gebaseerd op melodie en deze formule.

Een schijnbare tegenstelling is dat Techno gebaseerd is op herhaling! Want de subtiele veranderingen maakt het juist een van de weinige stromingen waar je eigelijk nooit herhaling ( en ook geen begin/einde) hoort!
Ook vinden veel mensen techno enzo saai, juist omdat er zo weinig melodie in zit! Dat is raar, want juist de melodie maakt dat een nummer snel saai wordt, je onthoudt het immers veel sneller!
Techno klinkt dus nooit hetzelfde, het is simpelweg veel te ingewikkeld om alles te onthouden en zodoende ondek je elke keer weer wat nieuws.
Techno is dus vooral gebaseerd op "flow", ook andere soorten muziek hebben dat: progressieve rock, bijv pinkfloyd en veel jazz/funk en alle nieuwe stromingen zoals dnb en electro...

Verder is de discussie over de muzikaliteit van (kant en klare) loops vrij zinloos. Ook platenspelers zijn instrumenten!
Verder is het maken van je eigen geluiden een hobby op zich, net zoals het zelf afmixen, en het componeren en arrangeren van een nummer. De muziekaliteit van elk deel, ligt puur aan jezelf!
 
Ook platenspelers zijn instrumenten!


dat vind ik pas als je aan t turntablisten slaat, niet als je letterlijk loops van platen samplet
 
Techno saai? Ja, dat snap ik ook niet, als er ergens veel variatie inzit is het wel techno. Alleen moet je het 'leren' luisteren.
Er is niets zo lekker als zo'n nummer helemaal ontleden in je gedachte...
 
Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk is dit een kontredenatie. (het begin van David's opmerking)

Alsof het je eigen gemaakte loops gebruiken niet creatief laat staan muziekaal zou zijn? Het maken van die loops is al creatief en zekers te weten ook muzikaal. Het kan wellicht niet stroken met je eigen opvattingen van muzikaliteit maar volgens mij hebben mensen daar weinig problemen mee.

Trouwens wat is dan het verschil tussen zelfgemaakte loops en die van anderen?

En zoals anderen al zeiden het gaat erom wat je ermee maakt. En als de intentie van een nummer goed naar voren komt met of zonder (zelfgemaakte) loops dan is het toch goed?

Want met zo'n puriteinse instelling kun je ook al zeggen dat gebruik van preset geluiden van synths of modules ook al jatten is van een ander.

Fuse, bedankt voor je reactie, maar je (ver)oordeelt mijn stelling wel heel snel, ofwel is de kern van de discussie nog steeds niet duidelijk gesteld. Daarom nóg maar eens (zucht) :
- nee, ik verzet me absoluut niet tegen het gebruik van loops (al dan niet zelfgemaakt of van een sample CD), zelfs integendeel : ik vind dat loops ongekende creatieve mogelijkheden bieden
- dus ja, ook ik vind dat loops wel degelijk heel creatief en muzikaal kunnen gebruikt worden
- en ja, voor mijn part zijn turntables even goed instrumenten als piano's, gitaren, computers, mengpanelen, en zelfs broodroosters en ander keukengerief ; laten we daar dus niet verder over lullen.

Maar, Fuse, waar de discussie eigenlijk heel concreet om ging : er bestaan nog steeds (en wellicht steeds meer) mensen die zich ertoe beperken om kant-en-klare loops van een sample CD of Internet te halen, en die dan zonder meer cyclisch achter mekaar zetten in ACID, Magix musicmaker, of wat dan ook ; ik had het dus vooral over mensen die (hetzij uit luiheid of gemakzucht, hetzij uit onkunde) niet veel meer doen dan hapklare brokken herkauwen, zonder er echt iets creatiefs mee te doen, zonder er iets van zichzelf aan toe te voegen. Maar goed, zelfs dan nog: ieder z'n fun, wie zich amuseert en het leuk vindt om zich te beperken tot pre-fab loops, zonder meer: ik zal het niet veroordelen of afkeuren, waarom zou ik??

Maar als deze mensen zich hierom ook nog eens bijzonder interessant gaan wanen, en zichzelf voorstellen dat ze een waanzinnig goeie muzikant, componist of producer zijn (want iedereen is dat tegenwoordig toch dankzij die wonderlijke softwares), als ze gewoon het verschil niet meer zien met écht talent, en de inspanning die het vraagt om een instrument degelijk te leren, en als ze daar zelfs geen respect meer voor kunnen opbrengen (en ja, zo'n mensen bestaan helaas!), dan vind ik wel dat je tegen zo'n mensen mag zeggen: hola, kalm aan een beetje: musiceren en componeren zoals echte pro's het doen, da's héél wat anders dan een paar loopjes achter mekaar plakken! Begrijp je, ik heb het dus eerder gemunt op een bepaalde mentaliteit, een bepaald ego, dan op een op loops gebaseerde werkwijze.
 
wanneer ben je dan een pro?
 
Als je weet wat je doet en je kan doen wat je wilt doen en/of maken. :)
 
met dat antwoord kan ik leven
 
volgens de definitie ben je een muziek-professional als je ervan kan leven

Olaf
 
dat is ook relatief.. de een heeft genoeg aan een bruine boterham met kaas en de ander... (vul zelf maar in)
 
klopt.....maar dan nog steeds geldt de definitie ;)

O.
 
Geldt dan ook de filosofische opvatting van die stelling?

Of is dat dan gewoon een hobby?
 
ik neem aan dat je met filosofisch bedoeld dat je er geestelijk van kan leven??? if so, ja dan is het een hobby....al kan je natuurlijk je baan opzeggen en van een uitkering gaan leven en alleen muziek maken voor jezelf....dan ben je ook een soort professional..maar niet helemaal...ofzo..en dus....waar gaat dit ook alweer over? ;)

O.
 
Origineel geplaatst door David


{snipper de snapper}
; ik had het dus vooral over mensen die (hetzij uit luiheid of gemakzucht, hetzij uit onkunde) niet veel meer doen dan hapklare brokken herkauwen, zonder er echt iets creatiefs mee te doen, zonder er iets van zichzelf aan toe te voegen.
{snip snap}

{knipper de knipper}
hola, kalm aan een beetje: musiceren en componeren zoals echte pro's het doen, da's héél wat anders dan een paar loopjes achter mekaar plakken! .

Ik ben trouwens 100% met je eens, en dit is denk ik een algemene discussie: Wanneer is iets muzikaal?

Wel een laatste opmerking over "zoals de pro's het doen":
Juist de pro's (in commerciele zin) zijn absoluut niet creatief bezig! Beetje goedkoop madonna jatten (nou ja, wel natuurlijk met een hoop dure autotune apparatuur!) en weer een hit!
Muzik 4 the masses, daar gaat het bij de pro's om. Vaak zijn het juist de amateurs die creatief zijn! (nou reken ik mijzelf daar niet bij :stupid )
 
Origineel geplaatst door maxdox


Ik ben trouwens 100% met je eens, en dit is denk ik een algemene discussie: Wanneer is iets muzikaal?

Wel een laatste opmerking over "zoals de pro's het doen":
Juist de pro's (in commerciele zin) zijn absoluut niet creatief bezig! Beetje goedkoop madonna jatten (nou ja, wel natuurlijk met een hoop dure autotune apparatuur!) en weer een hit!
Muzik 4 the masses, daar gaat het bij de pro's om. Vaak zijn het juist de amateurs die creatief zijn! (nou reken ik mijzelf daar niet bij :stupid )

Hoi maxdox, bedankt voor je reactie op mijn tirades! Net zoals in heel wat andere disciplines is "pro" een vlag die verschillende ladingen dekt. En ik geef je zeker gelijk: er zijn veel commerciële 'amateurs' (in de meest peioratieve betekenis vh woord) en knoeiers die zich uitgeven voor pro (ook in de audiovisuele wereld trouwens! ik kan er intussen een boek over schrijven), en langs de andere kant zijn er ook écht professionele 'hobbyisten'.

Muzik 4 the masses (ook een Depeche Mode fan?) lijkt me trouwens eerder het mantra van de grote platenfirma's dan van de pro's die dit in de praktijk moeten brengen. Want geloof me, de slavernij mag dan zogezegd afgeschaft zijn, maar in de plaats zijn er wurgcontracten gekomen... So don't blame the pianists, producers & MIDI-programmers : ze zijn meestal enkel uitvoerders van een bep. visie die lang niet altijd door muzikanten wordt bepaald, maar wel door reclame- & marketingjongens en A&R tuig. Complete artistieke vrijheid komt slechts zelden voor in het pro-wereldje...

Wat betreft AutoTune : zowat alle knappe uitvindingen zijn sowieso al vatbaar geweest voor misbruik hé...
 
Back
Top