Is het gebruik van loops (samples/midi) creatief of muzikaal?

David

Ouwe rot
Lid sinds
13 mei 2002
Berichten
923
Locatie
Antwerpen
Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Wij maken Acid en dat is toch wel zwaar gebaseerd op loops. Niet perse op gesamplede loops, maar wel op 303 loops, 909 loops, enzovoort. In techno is het al helemaal een grote loop bende. :)

Lijkt me allemaal niet echt creatief, laat staan muzikaal? :gaap:
 
Origineel geplaatst door David


Lijkt me allemaal niet echt creatief, laat staan muzikaal? :gaap:
Dat zie je verkeerd denk ik. Door een TB303 loop te gaan filteren en te gaan klooien met distortion enzow krijg je toch een leuke variatie. Het loopje blijft wel de hele tijd hetzelfde, maar het geluid veranderd voortdurend.
Maar je moet er van houden..
 
sommige mensen zoeken in muziek constant naar melodie. Dan moet je niet naar techno gaan luisteren. Er is meer dan melodie.
 
Of eens leren luisteren naar Toms en andere percussie instrumenten. Drums hebben ook een pitch....
 
´n melodie is voor zoete mensen.... >:|
 
Techno muziek is net zo muziekaal als bijv jazz of iets.
Alleen op een andere manier! :confused:

En tuurlijk is het gebruiken van je eigengemaakte loops muziekaal!

Het gebruiken van loops die door iemand anders in elkaar gezet zijn is echter in de meeste gevallen niet echt muziekaal.

(is mijn mening) *D


:biertje:
 
Origineel geplaatst door STicKX
Het gebruiken van loops die door iemand anders in elkaar gezet zijn is echter in de meeste gevallen niet echt muziekaal.

Dat is inderdaad het enige dat ik bedoelde...
 
Origineel geplaatst door David


Dat is inderdaad het enige dat ik bedoelde...


Maar johnny gebruikt zijn eigen gefabriceerde (sp?) loopjes!

Eigenlijk een beetje onterecht dat je hem qoute...
 
Ooo jeee, een discussie over of techno nou wel of niet muzikaal is.. Zucht. Zal het dan nooit ophouden?
Ik heb met mijn vader vaak die diskussie (ik ben gelukkig al 10 jaar het huis uit :)). Hij is nogal jazz fan... AArrghh
Wat mensen soms niet vatten is dat de meeste muziek gebaseerd is op -herhaling- (behalve klassiek?)


Arv
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Ooo jeee, een discussie over of techno nou wel of niet muzikaal is.. Zucht. Zal het dan nooit ophouden?
Ik heb met mijn vader vaak die diskussie (ik ben gelukkig al 10 jaar het huis uit :)). Hij is nogal jazz fan... AArrghh
Wat mensen soms niet vatten is dat de meeste muziek gebaseerd is op -herhaling- (behalve klassiek?)


Arv

Wat vindt je vader dan van Acid Jazz :)
 
Origineel geplaatst door Ralf T
Wat vindt je vader dan van Acid Jazz :)


Joh, die weet niet eens wat dat is!
Iedereen weet toch dat het een combi is van ACID techno en jazz? :confused: (hihihi)


Arv
 
Ik denk dat je met ieder muziek instrument net zo saaie dingen kunt doen als met loops. Het is maar net hoe je ze gebruikt. De een ver***** een loop tot een onherkenbaar stuk noise en de ander plakt ze allemaal in elkaar in een musicmakerpakketje.
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Wat mensen soms niet vatten is dat de meeste muziek gebaseerd is op -herhaling- (behalve klassiek?)
Arv

Da's eigenlijk ook wel een misvatting, dat klassieke muziek niet zou gebaseerd zijn op herhaling. Heel wat klassieke meesterwerken van bv. Beethoven, Haydn, Mozart, Schubert, enz zijn gebaseerd op structuren waarin veel herhaling zit : bv. de ABA-vorm, de sonate-vorm, het Trio e.d. Een fuga zou je zelfs kunnen beschouwen als een remix van een klein loopje!!Het verschil ligt 'm erin dat het thema of de passage die integraal herhaald wordt, gewoon veel langer van opzet, ontwikkeling en duur is dan in de meeste top-30 popmuziek.

Klassieke componisten hadden trouwens een zéér praktische reden om veel herhaling te verwerken in hun muziek : in die tijd bestond nog geen CD, LP of radio : wij kunnen ons nu niet meer voorstellen om te leven in een wereld waar geen enkele geluidsdrager bestaat! Maar Beethoven & co. moesten dus wel noodgedwongen veel herhalen om de herkenbaarheid en bekendheid van hun muziek te verhogen!
 
Oh ja, sorry aan allen dat ik er in mijn posts soms een off-topic muziekgeschiedenislesje van maak, maar heel dit forum is zo inspirerend boeiend...
 
Laatst gewijzigd:
maar goed de vraag is

Is het gebruik van andermans loops creatief of muziekaal te noemen ?

ik ken zelf niemand die dat doet, maar dan nog is remixen van nummers ook een vak apart ( zie Norman Cook, en Tom Holkenborg die net in hte nieuws is mijn zijn Elvis zangloop)

ik kan het aardig creatief noemen

overigens, ik maak mijn eigen samples maak er loops van en stop die in mijn smaplre
 
Weet je niet wat dat is dan Stickx? Dat is een nieuw type sampler, met extra opties.. :)

offtopic
Sorry, maar ik moet effe kwijt dat ik die remix van Tom echt TOTAL CRAP vind.. Geef mij maar het orgineel IMO
/offtopic


Arv
 
Ik was er ook niet echt ondersteboven van. Klonk een beetje makkelijk, maar het is natuurlijk ook meer als radio-plaat bedoeld denk ik. In elk geval stonden op Big Sounds of the Drags een hoop betere nummers.

Maar goed, gebruik van andermans loops, zonder er verder wat aan te doen is natuurlijk niet erg creatief maar ik denk niet dat veel mensen dat doen hier (behalve in geval van remix misschien). Ik moet zeggen dat ik wel eens een simpel drumloopje gebruik om mijn eigen drumtrack wat op te leuken maar zal nooit alleen een bestaande loop gebruiken.
 
offtopic
Ik vind die JXL remix zoooo ontzettend stijl gejat van norman cook (fatboy slim)...zelfs die fatboy karakteristieke megalange crash cymbals hebben ze over gejat...BAH
(de track an sich is wel lekker, het jatten vind ik niet leuk)

en over loops....niemand zeggen....maar soms dan jat ik wel eens een drumloop, filter daar bijv alles uit behalve het megahoog, en leg dit dan bovenop mijn eigen drumtrack....niemand herkent t terug...maar laat je eigen drums wel wat voller klinken :p
 
Back
Top