Da's k*t, zo'n gat

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Ik ben onderhand 15 jaar aan knoeien met apparatuur en nou heb ik 'n half jaartje geleden een heel gek nummer opgenomen.

Het is nl. perfect in mijn ogen.

*D

Begrijp me niet verkeerd; niemand hoeft er voor de rest wat aan te vinden; maar het is gewoon precies hoe ik het al jaren in mijn hoofd had.
Het is melancholisch, parodieus, melodieus en stoffig; compleet midi-geprogrammeerd; met precies de goeie fx'en op de goeie plek; de goeie opbouw; de goeie vreemde frequenties; nouja en ga zo maar door;
precies a la 'dob audio', zoals ik het altijd bedoeld heb.

(hier staat 'ie trouwens--> www.glassviber.com/dob/Seauty_Bells.mp3)

En nou zit ik dus in een diep, diep GAT.

Want alles wat ik doe staat op het einde v.d. rit nog zwaar in de schaduw van mijn gekoesterde werkje.
Zodra ik me dat realiseer heb ik dus meteen behoorlijk de pest erin, en dan zet ik dat lampje naast de masterswitch maar weer uit...
gefrustreerd tot in de puntjes.

Ik heb zelfs tot 2 keer toe de hele studio opgeruimd en in de kast gezet. (ja: een grote kast)
Nou zit ik alweer met alle kabels uitgetrokken te denken: "verkoop die handel nou gewoon; dit is alleen nog maar zelfkwelling."
Vandaar ook kwam ik hier terecht: 's ff checken wat mijn apparatuur nou waard is these days 2e hands....

pffffffff. Die track komt trouwens uit op vinyl einde v.h. jaar. Op een EP met nog 4 nummers van mij. Maar...... hoe de fuck ga ik die EP ooit nog evenaren?
Het is de eerste (ben nooit zo op zoek geweest)
en ik ben er wel blij mee ofzo, maar wat mij betreft meteen ook de laatste.

Het lijkt wel of ik die 15 jaar naar dit nummer heb toegewerkt en het nu gewoon het moment is gekomen om te moeten zeggen: "Zo, dawasdat, wat ga ik nou weer 's doen"

(De afwas een keer op tijd ofzo???)

Iemand een tip voor mij........?????????
Of iemand die dit herkend?

_______________________________________
dob audio
www.glassviber.com
 
Nou ja, eens beginnen met niet je oren d'raf te snijden. Misschien heb je die nog nodig?

Zeker niet als je nog van deze leuke werkjes gaat maken. Want het is zeker vinyl geschikt en zal ook wel z'n weg in de winkels vinden. (gelukkig is het geen top 40 trek)

Maar iedereen heeft wel eens een 'en wat nu?' gevoel toch?
D'r zijn pleny peeples die hun hele zwikkie verkopen en iets heel anders gaan doen. Dus da's op zich niet raar of zo.
En misschien dat het je dan weer veel later weer eens oppakt.

Zou ik niet kunnen, maar goed. Als je jezelf loopt te fokken dat je muziek moet maken is ook niet goed. Als je muziek wilt maken is het toch veel fijner?
 
je kan muziek maken ook als een proces zien, niet als een doel....zo werkt het bij mij vaak..ik ga gewoon zitten, zonder concreet doel, en begin te klooien..gewoon ter ontspanning, komt er nix zinnigs uit, mooi, komt er wel wat zinnigs uit, nog beter......

ik vind het trouwens een ERG mooi nummer......past behoorlijk in de rephlex/warp stijl van een tijdje geleden.......zou zonde zijn als je je overduidelijke talent niet meer gebruikt...

dusse: focus meer op het proces, wat minder op het resultaat....

O.
 
Laatst gewijzigd:
ja die zijn ook allemaal gek van vintage squarepusher ;)

Olaf
 
je moet maar zo denken: die track heb jij toch ook helemaal zelf gemaakt, en je kunt er over de tijd niet op achteruit gaan (toch?). Op een goeie dag zit je achter je setup en leg je in een kwartiertje de basis voor een track die zelfs NOG beter is.
 
Ja, dat nummer is inderdaad heel erg lekker vind ik. Eén van mijn favorietjes.

Nee, maar het gaat inderdaad toch om de fun van het maken van muziek, niet om te streven naar een bepaald doel ofzo denk ik dan (of toch niet als prioriteit). Je bent in ieder geval op een punt gekomen dat je technisch niks meer hoeft bij te leren. Dan kan je je toch puur op het muzikale richten. Er zijn toch zat geluidjes en ideetjes waarva je iets hebt van: nou hier moet toch iets fantastisch van te maken zijn?

Of heb je er echt geen zin meer in? Dan kan je best je spullen aan mij geven...
 
Ik ken het gevoel heel erg. Je bent maar bezig met kutten en constant hoor je dingen van anderen (of van jezelf) en je denkt "Jezus, waar doe ik het allemaal voor". Ik wordt soms zwaar depressief van muziek maken, no shit! Toch put ik ook wel eens hoop uit stukjes muziek die ik voorheen maakte. Ik heb dan altijd het gevoel "Hmmm, ik kan het blijkbaar wel"

Heel gaaf nummer trouwens! Ik begrijp dat je hier trots op bent. Het klinkt zo goed denk ik om dat de geluiden goed gekozen zijn en omdat er veel afwisseling in zit.

Mag ik vragen hoe lang je hierover gedaan hebt?
 
Aan dit nummer zou ik ook niet meer komen, hij is goed zo!

TJa, gebrek aan vooruitgang, dat is je probleem dus een beetje...
Wat ik zou doen is je niet meer laten leiden tot dit meesterwerkje van je, maar vooral op zoek gaan naar andere artiesten met hun muziek. In een interview met Speedy J las ik dat hij nooit naar zijn eigen meesterwerken (G-spot en P.E. no1) luistert, omdat hij zegt dat hij daar niets van kan leren.....dat beheerst hij immers al...

Muziek van andere bands/artiesten/genres; daar put ik de laatste tijd ook meer inspiratie uit, geeft nieuwe inzichten en wie weet ook weer plezier in het maken van een nieuw nummer!!:eureka:
 
Zoiets wilde ik ook net suggereren, probeer eens hele andere richtingen in de muziek uit. Luister naar muziek waar je misschien normaal nooit naar luisterd, misschien krijg je er inspiratie van. Verder moet het inderdaad wel leuk blijven, en als dat het niet meer is moet je gewoon stoppen. Misschien is het dan maar tijdelijk of misschien niet, dat merk je vanzelf denk ik wel.
 
thnx...!!

Dat doet wel goed in "inspiratieloze dagen"

Als antwoord op een vraagje ergens: ik heb er 3 avondjes aan gezeten. Ik was toevallig in de studio aanwezig toen het nummer vanzelf ontstond en zichzelf stuurde. Ik leek wel een outsider.

Ik zit niet stil hoor, ben wel verder op zoek in andere gebieden.
B.v. de laatste tijd ben ik met deephouse bezig. Een beetje als zijstraat.
Doordat mijn oren in contact kwamen met b.v. Miles Davis, Moodymann en Theo Parrish. (Wat een soul........)
Een nieuwe sound voor mij om 's te onderzoeken. Maar ik luister echt alles hoor. Dat kan ook niet anders.

pffff.... het ziet ernaar uit dat ik vanavond maar weer alles insteek. Ik wordt er gek van. Ik heb zelfs gisteren mijn Aphex Twin :halleluja stickers van de Juno afgewassen; klaar voor de verkoop....

Eens verslaafd altijd verslaafd? :slotje:
De tijd zal het leren.... I guess.
 
Ik kwam laatst een oud tapeje van me tegen met allerlei oude nummers erop. Klonk opzich niet fantastisch wat geluidskwaliteit betreft. Stond jaren op tape en had toen mindere gear tot m'n beschikking.
MAAR toen ik de nummers technisch beoordeelde zakte ik een beetje in de put... Toen had ik vaak (vind ik nu) sterkere nummers dan tegenwoordig...vele jaren later...zucht... Maarja wel leuk:confused: om te zien dat meer mensen dit probleem kennen op hun eigen manier.

Ohw en als je geen inspiratie hebt kan je altijd nog fijn op dit mooie forum gaan kijken ;) Moet alleen zelf niet teveel op de DSF DB gaan luisteren...wordt ik nog depri'er =( =(
 
ja een boel apparatuur verkopen en je tot het minimale beperken wil ook wel eens helpen.....bv een RS7000 met een micromodular en meer niet......

O.
 
ja dat ben ik ook aan het doen nu...

mijn beste nummers komen uit de tijd dat ik nog zat te knoeien met alleen mijn Yamaha MSX.

De an1x is al sinds vorige week ergens anders gaan wonen. Het is het eerste dat ik verkocht heb... ooit.
Ik zit aan deze minimale setup te denken (uit mijn bestaande):

Yammie A3000
Roland Juno 106
Clavia nord Rack 1
novation drumstation
+
Echocord tape echo
behringer ultrafexII
mengpaneel
 
Hoe herkenbaar! En grappig dat iedereen het dus tegenkomt! Totale inspiratieloosheid.....

Ik ben net bezig om er weer uit te kruipen, uit dat gat. Ik ben recentelijk overgeschakeld naar Hardware én Cubase. En doordat het allemaal niet lukte werd ik er helemaal kriegelig en down van. Ik zag het effe niet meer zitten. Dankzij enkele tips en adviezen en een hele bak met hulp (bedankt Marc) begint het weer te lukken. Ik voel me weer helemaal happy.

Maar we hadden het over inspiratie of beter het gebrek eraan. Als het even niet mee zit zou ik willen adviseren, probeer eens een nummer te remixen! Maakt niet uit wat. Een eigen nummer, een bekend nummer of wat dan ook. www.acidplanet.com heeft regelmatig van die contests. Je kan er bijna geen ruk mee winnen, maar ik vind ik het lekker om zoiets aan te pakken en er mijn nummer van te maken. Het is een soort van training. Het houdt me bezig tot ik weer barst van ´eigen´ inspiratie en creativiteit.

Ook sta ik volledig achter de woorden van Olaf. Ga zitten en begin wat te doen/klooien. Opeens vind je dat geuid, die melodie, die drum pattern die opeens de deur opent naar ´meer´!

Eric
 
Ik denk dat we dit allemaal wel eens meemaken. Er zijn bekende voorbeelden genoeg uit de popgeschiedenis, en ook in de klassieke muziek. Op een bepaald moment bereik je een piek, en nadien is het bergafwaarts als je steeds hetzelfde wil blijven doen. Sommigen lossen dit op door heel radicaal een andere stijl te gaan uitproberen, anderen raken volledig geblokkeerd en proberen zichzelf oeverloos te herhalen.

Analyseer zelf maar eens hoe het momenteel gesteld is met artiesten die vroeger hun piek bereikt hebben, wat ze nadien hebben gedaan en waar ze nu staan ; enkele voorbeeldjes: Jean-Michel Jarre, Prince, Michael Jackson, Madonna, Pet Shop Boys, Depeche Mode, Erasure enz enz

O ja, klassieke componisten zoals bv. Verdi, Brahms, César Franck, Olivier Messiaen enz schreven op het eind van hun leven als kranige oudjes nog enkele van hun beste werken...
 
sja, ik ga er nooit achter zitten met het idee, dit moet eruit rollen.. kloten is de sleutel tot succes
 
Origineel geplaatst door David
Analyseer zelf maar eens hoe het momenteel gesteld is met artiesten die vroeger hun piek bereikt hebben, wat ze nadien hebben gedaan en waar ze nu staan ; enkele voorbeeldjes: Jean-Michel Jarre, Prince, Michael Jackson, Madonna, Pet Shop Boys, Depeche Mode, Erasure enz enz

Madonna en Depeche Mode horen toch echt niet thuis in dit rijtje David! Misschien niet jaarlijks een plaat maar toch zeker met enige regelmaat een CD!
Zij ´werken´ nog gewoon. De rest van het rijtje is inderdaad teren op vroeger. Een comeback maken dus.

(Kom niet aan Depeche Mode!!!!)

Eric
 
En aan madonna wil je niet komen...
 
Back
Top