Verschil tussen gitaar en instrument kabel

nen belg

Stamgast
Lid sinds
21 juli 2004
Berichten
170
Locatie
Oosten van Antwerpen
Onlangs heb ik nog een post gestuurd voor het zelf maken/solderen van kabels. Verschillende mensen hebben me toen aageraden om cordial kabels + neutrik pluggen te kopen. OK, heb toen onmiddellijk 200 meter instrument kabel gekocht en 120 neutrik pluggen bij thomann. De kabel die ik besteld heb is van het type CIK-122. Maar wat blijkt, ik heb nu 200 meter CGK-122 gekregen. Dus gitaarkabel ipv instrument kabel. Zit ik nu met een probleem of niet? Kabels terug opsturen of toch maar houden?
 
<<Verschil tussen gitaar en instrument kabel >>

<<Verschil tussen gitaar en instrument kabel >>

Eh...

Wil dit betekenen dat jij vindt dat een gitaar geen instrument is?
 
De kabel is precies hetzelfde, geen probleem dus.
 
qua aders is er geen verschil tussen instrumenten- en gitaarkabels.
qua ommanteling soms wel: gitaarkabel heeft vaak een dikkere buitenmantel, of van iets steviger materiaal, omdat gitaristen meestal niet zo braaf stil blijven staan op het podium als synthjes.
 
Je kunt met instrument / gitaarkabel alleen nooit een gebalanceerde connectie maken.
In principe kun je altijd het beste gewoon microfoonkabel kopen, dan heb je een ader extra voor de toepassingen waarbij dat nodig is..
Als je dan een ongebalanceerde kabel maakt, dan knoop je gewoon de + en de - aan elkaar.

Ik denk dat je met de zoekfunctie genoeg info over gebalanceerd / ongebalanceerd kunt vinden..

:biertje:
 
Guitar Cable Top Performance

Mechanical data
Conductor area 0,22 mm2
Composition of conductor 7 x 0,20 mm Bare copper
Conductor insulation foam-skin PP
Screen Spiral wound copper wire screen + 2x Conductive plastic
Overall jacket PVC
Overall diameter 7,20±0,25 mm
Weight ca. 57 g/m
Working temperature mobile (– 5°C) – (+70°C)
fixed (–20°C) – (+70°C)

Electrical data
Conductor resistance 90 Ohm/km
Capacity (Cond./Cond.) 70 pF/m

Manufacturer: CORDIAL GmbH, Sound & Audio Equipment, D-85221 Dachau

Part No. CGK 122





Instrument Cable High Performance

Mechanical data
Conductor area 0,22 mm2
Composition of conductor 7 x 0,20 mm Bare copper
Conductor insulation PE
Screen Spiral wound copper wire screen + Conductive plastic
Overall jacket PVC
Overall diameter 6,10±0,20 mm
Weight ca. 50 g/m
Working temperature mobile (– 5°C) – (+70°C)
fixed (–20°C) – (+70°C)
Electrical data
Conductor resistance 85 Ohm/km
Capacity (Cond./Cond.) 130 pF/m
Test voltage 1500 V eff

Manufacturer: CORDIAL GmbH, Sound & Audio Equipment, D-85221 Dachau

Part No. CIK 122 SW/-BL/-GE/-GN/-RT



Dat zijn de verschillen. In mijn optiek moet je niet met minder genoegen nemen dan dat je besteld hebt. Ik denk dat het qua performance niets uitmaakt, maar ze moeten bij thomann hun werk gewoon fatsoenlijk doen. Er zitten als het goed is kaartjes van DHL bij je bestelling om de handel eventueel terug te sturen.
 
Persoonlijk zou ik er niet zo op doorfreaken, maar o.k.

In principe zou je thomann moeten bellen; die zouden DHL in moeten schakelen om het pakket weer bij jou op te komen halen..
 
Gitaarkabel is elektrisch gezien vrijwel identiek, dat las je uit de specs. In principe is het beter, vooral mechanisch dus de levensduur en de betroubaarheid zal enorm groot zijn.

Grote vraag is hoe het zit met die niet-gitaar kabel, heeft die meer aders ; 2 kernen + 1 mantel?
Of ook gewoon 1 kern + 1 mantel?

Als het gaat om 2 kernen, dan nam ik absoluut die. Maar ja, da's mijn voorkeur hè...
 
200 meter is serieus wat... heb je in elke kamer van het huis een synth staan?:)
 
Persoonlijk zou ik er niet zo op doorfreaken, maar o.k.

hahaha ! je hebt helemaal gelijk :D
 
Origineel geplaatst door MrM
200 meter?
Is je studio zo groot?
Neen, maar als ik bv 4 outputs en 2 inputs wil gebruiken van de Virus, en die Virus staat 4 meter van m'n patchpay, dan heb ik dus min 24 meter kabel nodig. En zo zit je al snel aan 200 meter. Trouwens, de chameleon mkII heeft 6 outputs en 4 inputs (dus 10 pluggen). Als ik daarvoor 5 meter kabel nodig heb, dan maakt dat 50 meter voor één synth!

Ik kan moelijk alles in een omtrek van 1 meter rond men mengtafel/patchbay hangen, nietwaar?
 
Origineel geplaatst door Remmelt

In principe zou je thomann moeten bellen; die zouden DHL in moeten schakelen om het pakket weer bij jou op te komen halen..

Ik heb inderdaad gitaarkabel besteld, maar als ik op hun online catalogus kijk, dan zeggen ze dat het om high performance instrument cable gaat. Soit, ik ben volop aan het solderen, dus die draad moet het doen. Het is in ieder geval een stuk beter dan die draadjes die ik voordien gebruikte. Wel spijtig dat de neutrik pluggen nogal groot zijn uitgevallen. Ik had gehoopt dat ik die neutrik pluggen ook kon gebruiken voor m'n rack toestellen. Maar dan verlies ik 2 units ipv 1. Dus heb ik gisterenavond nog de haakse neutrik pluggen besteld. Ik hoop dat ik volgend weekend klaar ben met alles te solderen, dan kan ik eindelijk m'n studiootje nog eens gebruiken (misbruiken!).
 
Back
Top