Welke kabels: gebalanceerd of ongebalanceerd?

Origin X

8 Bit
Lid sinds
27 september 2001
Berichten
600
Gut, gut, er blijft ook altijd wat...

Wilde ik eindelijk een nieuw zooitje hardware bestellen, kom ik toch weer op een laatste punt namelijk: de bekabeling...

Ik wil de 2x in en 2x out van mijn geluidskaart (Emu 1212M) aansluiten op een mixer (Soundcraft Compact 4) en de mixer aansluiten op de monitoren (Krk rp 6).

Ik had al aardige instrument kabels opgezocht bij Thomann namelijk deze.
Mooie Cordial kabels met REAN conncetors (oftewel Neutriks) en gouden tip contacten. Goed en goedkoop (daar hou ik van).

Nu kwam ik echter in enkele onderwerpen tegen, dat gebalanceerd helemaal de bom is.
Het mooie is vervolgens dat al de bovengenoemde apperatuur gebalanceerd kan draaien.
Alleen zijn die mooie Cordial kabels niet gebalanceerd... Na even gezocht te hebben ben ik er achter gekomen dat er niet zulke zelfde type kabels in gebalanceerde versie zijn te krijgen van Cordial.

Vervolgens heb ik wel een alternatief gevonden in de Sssnake kabels.
Deze zijn TRS, dus gebalanceerd. De kabel is ongeveer net zo duur als een Cordial van dezelfde lengte (10ft is toch 3 meter?).

Ik heb echter twee belangrijke vragen over deze kabel:

1. Hij heeft voor zover ik weet geen Neutrik pluggen, dus kan is hij kwalitetief gezien wel te vergelijken met de Cordials?

2. Het is een stereo kabel, kan ik die wel gewoon gebruiken als mono kabel?!
 
Stereo en gebalanceerd gebruiken dezelfde kabels en pluggen. Bij gebalanceerd gebruik stuur je er mono overheen (normaal, geïnverteerd en aarde), en bij stereo stuur je er twee aparte kanalen overheen (links, rechts, aarde).

Stereo gebalanceerd kan dus niet met zo'n kabel, daar zul je twee losse kabels voor moeten gebruiken. In jouw geval zou ik even verder zoeken, want er bestaan weldegelijk kwalitatief goede kabels met TRS-jacks.
 
Re: Welke kabels: gebalanceerd of ongebalanceerd?

Origineel geplaatst door Origin X
2. Het is een stereo kabel, kan ik die wel gewoon gebruiken als mono kabel?!
stereo jack kabel = TRS kabel = gebalanceerde mono jack kabel. :eureka: Ja dus.
Als je 't gebalanceerd aan kan sluiten zou ik dat altijd doen. Alle kleine beetjes helpen.
 
Aha informatief gasten ;)

Iemand echter ervaringen met die snake kabels, zijn ze qua kabel/connector kwaliteit echt een stuk minder dan Cordials?

Want ik zoek nog steeds goede, maar tevens betaalbare kabels. Rond de 5 euro per kabel vind ik wel netjes.
Ik heb idd ook Monster TRS kabels gevonden bij Playback-europe, maar 30 euro p.s. vind ik op het moment een beetje teveel van het goede.
 
misschien een beetje een noob vraag, maar wat houd dat gebalanceerd precies in? heeft dat iets te maken met de signaal ruis verhouding, met de fase verschillen of met magnetisme?

hoe weet ik of een kabel/apparaat gebalanceerd of ongebalanceerde uitgangen heeft?

en voor de topicstarter interessant: waarom zijn die gebalanceerde kabels zoveel duurder!?

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
misschien een beetje een noob vraag, maar wat houd dat gebalanceerd precies in? heeft dat iets te maken met de signaal ruis verhouding, met de fase verschillen of met magnetisme?

Daarover is genoeg te vinden lijkt mij.
Je zou o.a. dit kunnen lezen.

Origineel geplaatst door bliepbliep

hoe weet ik of een kabel/apparaat gebalanceerd of ongebalanceerde uitgangen heeft?

Staat op het apparaat of in de manual... Synths hebben in 99% van de gevallen geen gebalanceerde uitgangen.

Origineel geplaatst door bliepbliep
en voor de topicstarter interessant: waarom zijn die gebalanceerde kabels zoveel duurder!?

Als je naar mijn vergelijking kijkt is dat dus niet het geval. De Cordials ongebalanceerd zijn net zo duur als de Sssnakes gebalanceerd. Er zit echter misschien wel een verschil in de kwaliteit van de kabel/connectors van beide merken.
Ik probeer er hier achter te komen of dat in dit geval zodanig is om voor iets anders te kiezen dan die snakes.
 
Een gebalanceerd signaal is een stuk minder gevoelig voor invloeden van buitenaf (radiosignalen, interferentie enz enz), waardoor je (bijna) zonder kwaliteitsverlies geluid kan versturen, ook over langere afstanden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced
En gebalanceerde kabels zijn niet zo veel duurder hoor. Zoals hierboven al gezegd, het is gewoon een stereo jack kabel.
 
Ik zou de gewone kabel gebruiken als het om korte stukkies gaat zoals in de meeste thuisstudioos.

Wat het verschil is met gewone is dat er 2 audiosignalen gaan door een gebalanceerde kabel, deze heeft dus 3 draadjes 1 massa en 2 signaal, en 1 van die signalen is 180 graden gedraaid met die andere, zeg maar in spiegelbeeld of in tegenfase, je kan ook zeggen een positief en negatief signaal.
De gebalanceerde output poept dus 2 signalen uit, waarvan 1 180gr. gedraaid is met de andere, in je mengert oid wordt dit ene signaal weer terug gezet in fase en opgeteld bij die andere.
Het mooie van dit is dat alle storing die de kabel oppikt onderweg wel met elkaar in fase zijn, ze komen op alle 2 de signaaldraadjes hetzelfde aan, omdat je mengert dus 1 van die signalen in fase omdraaid, en dus de storing, is nu diezelfde storing in tegenfase met de storing op het andere draadje, en als je dit dan bij elkaar optelt heft de storing zichzelf op.

Weet je ook dat het niet veel zin heb om op korte stukkies gebalanc. te gebruiken, zoveel zal je in 2 meter niet oppikken.
 
Ik heb de IPP1030 onlangs gekocht, en die zijn niet aan te raden: de huls van de connector zit opgeschroefd en komt liever los dan dat ie vast blijft zitten. De versie die jij aanstipt lijken me beter omdat ze aangegoten connectors lijken te hebben.
Oeps, die van mij zijn natuurlijk 2 aderige mono-kabels
 
Origineel geplaatst door richard2000
Ik zou de gewone kabel gebruiken als het om korte stukkies gaat zoals in de meeste thuisstudioos.

Wat het verschil is met gewone is dat er 2 audiosignalen gaan door een gebalanceerde kabel, deze heeft dus 3 draadjes 1 massa en 2 signaal, en 1 van die signalen is 180 graden gedraaid met die andere, zeg maar in spiegelbeeld of in tegenfase, je kan ook zeggen een positief en negatief signaal.
De gebalanceerde output poept dus 2 signalen uit, waarvan 1 180gr. gedraaid is met de andere, in je mengert oid wordt dit ene signaal weer terug gezet in fase en opgeteld bij die andere.
Het mooie van dit is dat alle storing die de kabel oppikt onderweg wel met elkaar in fase zijn, ze komen op alle 2 de signaaldraadjes hetzelfde aan, omdat je mengert dus 1 van die signalen in fase omdraaid, en dus de storing, is nu diezelfde storing in tegenfase met de storing op het andere draadje, en als je dit dan bij elkaar optelt heft de storing zichzelf op.

Weet je ook dat het niet veel zin heb om op korte stukkies gebalanc. te gebruiken, zoveel zal je in 2 meter niet oppikken.

Oke ook interessant, maar ik ben nog niet direct om.

Het is nu dus:

CORDIAL CCFI 3 PP (unbalanced) v.s. THE SSSNAKE SPP2030 (balanced)

Lengte: 3 meter

Prijs: even duur

Cordial:
+ Waarschijnlijk betere componenten (veronderstelling)
- ongebalanceerd

Sssnake:
+ gebalanceerd
- Waarschijnlijk wat eenvoudiger componenten (veronderstelling)
 
Origineel geplaatst door richard2000
Gewoon normale kabels gebruiken, waarom denk je dat synth's enzo geen gebalanceerde outs hebben en bv mic's wel?

Het is niet voor synths, maar voor soundcard > mixer en mixer > monitors
 
gebalanceerd is interessant als je:

* in een noisy omgeving werkt
* voor kabel afstanden langer als 2 meter

is t bovenste niet t geval zal je geen merkbaar verschil merken behalve in je portomonee

The Ssssnake (of whatever) is geloof ik een huismerk van Thomann heb er zelf wat kabels van gehad waarvan een paar kabels van 2 x jack naar 1 x mini jack en die kabels waren zo kapot terwijl ik er weinig mee gedaan had.. volgens mij zaten er breukjes in de kabel ofzo, je kent t wel.. geluid valt de hele tijd weg en komt pas terug als je kabel oppakt en dat soort geintjes .. verder heb ik wat insert en patch kabels van t merk, zien er opzich wel ok uit, maar ik heb ze nog nooit echt gebruikt.. dus of ze ook goed blijven weet ik niet.. Cordial/neutrik is iig altijd goed..

heb trouwens niet echt zin om t te checken maar t lijkt me sterk dat cordial geen balanced verkoopt mocht t wel t geval zijn kun je altijd nog zelf gebalanceerd kabel kopen van cordial en gebalanceerde pluggen en zelf wat in elkaar solderen..

maar goed, je signaal zal er iig niet minder van worden als je balanced gaat wanneer t niet nodig is..
 
Oke bedankt voor alle reacties.

Het worden dus waarschijnlijk toch gewoon de ongebalanceerde Cordial kabels.

Of iemand moet nog een site/winkel weten met goede betaalbare gebalanceerde kabels...
 
Origineel geplaatst door Origin X
Of iemand moet nog een site/winkel weten met goede betaalbare gebalanceerde kabels...

Als ik mag kiezen ga ik toch liever voor gebalanceerd, dusse iemand een adresje???
 
google ff .. zul je vast genoeg adresjes vinden

ik weet wel adresjes maar die verkopen niet voor post order prijzen
 
Als je bij cordial op de website kijkt, dan zie je dat ze wel degelijk gebalanceerde kabels verkopen. Dus ik zou zeggen, bel ff met wat winkels, grote kans dat ze ze gewoon hebben liggen, maar toevallig niet op de website hebben staan.
 
Sjonge jonge, wat heb ik lomp zitten doen...

Die gebalanceerde jack kabels had ik al gezien op de Cordial site, maar ik wist toen nog niet dat zo'n kabel altijd stereo is, dus ik met mijn lompe hoofd verder op zoek naar een mono gebalanceerde kabel.

Is er dus wel, sterker nog ze zijn gewoon te koop bij Thomann.

Zie hier , die kan ik toch gewoon als mono kabels gebruiken?
 
Back
Top