Kabels

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.800
Locatie
Velserbroek
Ik las laatst op het forum dat je je kabels het beste zelf kunt maken met Cordial kabel en Neutrik jackpluggen (en een soldeerbout uiteraard). Die pluggen heb ik gevonden, ik ga deze gebruiken: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-105176.html

Over de kabel ben ik niet 100% zeker, is dit bruikbaar?: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-121420.html

Ik wil namelijk een 19" rack vast gaan bekabelen met een patchbay. In het rack komen: een PC, een Yamaha A3000, een EgoSys WaMi module, een Neutrik patchbay, en een Samson Powerbrite (powerconditioner en racklight in één). Ook wil ik er een 1u plaat in bouwen met daarop alle aansluitingen die ik aan de voorkant wil hebben (bahalve jackpluggen, die zitten uiteraard al in de patchbay). Dit is makkelijk bij aansluiting voor live gebruik, denk ik. De aansluitingen zouden moeten zijn: 6 keer MIDI (3 in, 3 out), 5 female eurostekkers, en 1 male eurostekker. Ik heb bij Conrad wat onderdelen gevonden waarmee ik dit moet kunnen realiseren, maar die zijn relatief duur. Ook wil ik de powerkabels graag magnetisch afgeschermd hebben. Iemand tips?

Mijn dank is groot.
 
Kom op mensen, help deze kabelleek eens een beetje op weg!

De vragen even versimpeld:
1. http://www.netzmarkt.de/thomann/tho...kel-121420.html Is deze kabel bruikbaar als audio-patchkabel?

2. Bij welke winkel kan ik kopen: 6x 5polige 180graden female DIN stekkers (MIDI), 5 female eurostekkers, en 1 male eurostekker, en een aantal meter afgeschermde 5 aderige (MIDI) kabel en een aantal meter afgeschermde 3 aderige powerkabel, en dit alles in 1 koop, liefst voor een betere prijs dan bij Conrad.nl?
 
laat je eens bij een professioneel geluidsbedrijf voorlichten over kabels en het gebruik hiervan (geen boer harry met zijn speakers).

Goedkoop pakt meestal uit als duurkoop. Vooral als je de boel op het podium wil gaan gebruiken is goeie afscherming nodig (gebanlanceerde verbindingen) uiteraard gaat dit ook op voor studio's alleen heeft men daar over het algemeen minder zut (versterkers/dimmers) staan die kunnen storen.

Zelf koop ik liever kant en klare kabel bij een pro geluidsbedrijf in de buurt. Soldeer zelf nog zelden.
 
Waarom bij een profi geluidsbedrijf? Er zijn hier zat mensen die er verstand van hebben, een bedrijf heeft naast voorlichten ook nog een omzet en winst in het oog te houden...

Ik wil inderdaad niet goedkoop wat duurkoop is, maar goedkoper dan Conrad, want die gasten durven nogal wat te vragen voor al die kleine meuk. ik was al van plan afscherming te gebruiken voor de stoomkabels, dan hebben de Audio en/of MIDI kabels hoop ik geen last meer. Ook komt het in een rack te zitten waarvan ik de achterkant vermoedelijk dichtlaat, dus dat houdt ook EMI tegen. hoop ik.

Kabels kopen vind ik niet echt een optie, ik heb er een stuk of 25 nodig, in lengtes varierend van 70cm tot 30cm. Ik ben bang dat kant-en-klaar kopen veel te duur wordt, terwijl zelf maken dezelfde of zelfs betere kwaliteit oplevert.
 
Goeie kabels zijn nu eenmaal duur.

Over geluidsbedrijven: niet iedereen heeft verstand van geluidstechniekalhoewel velen het pretenderen.

Bij een goed bedrijf kan je altijd terugkomen in geval van problemen. Zelf vind ik het niet zo vreemd dat ook deze bedrijven winst willen maken aangezien jij waarschijnlijk ook niet voor nop wil werken.

Maar goed, ben zelf door schade en schande wijs geworden. :)
 
fostex pach bay is ook oke en de
gewoone midikabels zijn relex van roland en
niet te duur
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX
Kom op mensen, help deze kabelleek eens een beetje op weg!

De vragen even versimpeld:
1. http://www.netzmarkt.de/thomann/tho...kel-121420.html Is deze kabel bruikbaar als audio-patchkabel?

2. Bij welke winkel kan ik kopen: 6x 5polige 180graden female DIN stekkers (MIDI), 5 female eurostekkers, en 1 male eurostekker, en een aantal meter afgeschermde 5 aderige (MIDI) kabel en een aantal meter afgeschermde 3 aderige powerkabel, en dit alles in 1 koop, liefst voor een betere prijs dan bij Conrad.nl?

Ik zie bij deze link niet veel maar de eerste die je opgaf zijn de specs wel ok.

Aangezien thomann alleen audio doet zou ik denk ik wel voor die kabel gaan. Moet dus wel goed zijn.
 
OK, de audiokabel en pluggen staan klaar in de boodschappenmand, nu nog de rest van de spullen.

Kan ik voor de stroom-distributie een kabel gebruiken met 2 stoom-aders en een 3de (aarde-)ader die aan de afschermings-mantel vast zit? Dit lijkt mij qua afscherming ideaal, maar ik ben geen electrotechnicus...
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX
Ook komt het in een rack te zitten waarvan ik de achterkant vermoedelijk dichtlaat, dus dat houdt ook EMI tegen. hoop ik.

sorry ik heb vier jaar elktro techniek achter de rug maar wat is EMI? of hebben we het hier over de platenmaatschappij?

vertel!
 
Origineel geplaatst door EDP


sorry ik heb vier jaar elktro techniek achter de rug maar wat is EMI? of hebben we het hier over de platenmaatschappij?

vertel!

Electro Magnetic Interferance?
 
ok, ik dacht eigenlijk dat je wat anders bedoelde. (esd maar dat is heel wat anders) was een beetje in de waar.

maar goed het is nog steeds maandag:Z
 
EMP

EMP

Heet dat geen "ElectroMagnetische Permeabiliteit" dan ?
 
Re: EMP

Re: EMP

Origineel geplaatst door CraZ
Heet dat geen "ElectroMagnetische Permeabiliteit" dan ?

Ehhrrr, Electro magnetic Pulse ...



Arv
 
Ik ben ook van mening dat het verstandiger is om kabels te kopen dan zelf met een soldeerbout aan de gang te gaan. Ik zelf kan goed solderen als het op printjes aankomt maar een kabel storingsvrij aan een plugje solderen is andere koek. Vooral als je hier mee gaat optreden wordt het probleem vaak ernstig metname omdat brommen en ruizen over PA vaak heel beroert en amateuristisch klinkt. Kunt denk ik beter niet bezuinigen op kabels.

Groetjes Synthfreak
 
Origineel geplaatst door Synthfreak
Kunt denk ik beter niet bezuinigen op kabels.

Groetjes Synthfreak



Klopt, de duurdere kabels zijn vaak een stuk steviger, maar als je daar niet om geeft is zelf solderen best een optie IMO

Ik heb bijna alle kabels zelf gemaakt, en nog nergens problemen mee gehad. Ik heb het gedaan omdat ik toen in 1 x 10 kabels wilde halen bij een winkel en stijl achterover sloeg van de prijs..
Mar het klopt, voor livewerk MOET je zeeeer stevige kabels kopen..


Arv
 
De kabel die je noemt lijkt goed maar durf het je niet met 100% zekerheid te zeggen. Waar je HÉÉL goed op moet letten is dat de aders die in de kabel zitten min. double schielded zijn dat is tegen de ESI (Electro Static Interferance).
Als je dit in acht houd (en als ik nix vergeten ben) dan zou je met iedere kabel die hieraan voeldoet een patchbay kunnen maken.
Wat je ook nog extra kan doen is je connectoren totaal afschermen in een doosje en de binnenkant van de doos bekleden met van dat speciale zilveren afschermfolie.

wat ook goed help, als je om je kabel 1 of 2 ferrietkernen heen legt.
 
De bedoeling is dus om een Rackje te bekabelen op zo'n manier dat de kabels in principe nooit meer los hoeven. Stevigheid is hier dus ondergeschikt aan storingsvrij zijn. Omdat het gaat om zeer korte stukjes (4* 1meter Jack-RCA, 10* 70cm Jack-Jack, 12* 50cm Jack-Jack) denk ik dat ik dat beter zelf kan maken. Kopen kost een fortuin, je hebt vaak alleen keuze uit veel te lange kabels. De kabel die ik uitgekozen heb kost €1,39 de meter, bezuinigen wil ik het dus niet noemen...
Maar als één van jullie een goed adres weet waar ik kabels van uitstekende kwaliteit kan kopen met bovenstaande lengtes en pluggen, schroom niet om het te roepen.

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gehad: Ik wil dus ook de stroomkabels voor de diverse apparaten in het Rackje vastleggen via een Samson Powerbrite module. Die kabels wil ik afgeschermd hebben vanwege eventuele storing die de 230v wisselspanning kan opleveren in het audiosignaal. Ik heb al heel wat kabels over mijn scherm gehad, maar ik weet nog steeds niet zeker welke ik nodig heb.

Kan ik een kabel gebruiken met 2 aders en een mantel, waarbij de aders aan de polen worden gesoldeerd, en de mantel aan de aarde? Ook hier geldt: als één van jullie een goed adres weet waar ik afgeschermde powerkabels kabels van uitstekende kwaliteit kan kopen dan hoor ik het graag.
 
Back
Top