Welke kabels: gebalanceerd of ongebalanceerd?

Ik durf met vrij veel zekerheid te stellen dat dit specifieke probleem van geen signaal op de verschillende kanalen NIET tewijten is aan het unbalanced zijn van jouw eigen kabels.

Solderen zal dan ook niet echt nodig zijn. ;)

Ik denk dat je gewoon alle kabels moet losmaken (je hebt toch een complete gear connectie lijst) en de hele Orion uit de rack halen.
Zo kun je de DSUBs gemakkelijk losschroeven en de pinnen controleren.
Hopelijk zijn het de pinnen die verbogen zijn en je ze kunt terugbuigen.

Dan kun je, met de Orion nog uit de rack, de DSUBs voorzichtig/geduldig terugschroeven.
Gebruik daarna één van jouw synths (met lang genoeg kabel) om te verifiëren of elke input werkt, één voor één.

Als alles werkt, kun je de Orion, met de DSUBs er nog aan vast, terug in de rack plaatsen en jouw gear daarna weer aansluiten.

Een beetje werk misschien, maar met al die dode kanalen nu kun je toch niet echt werken, toch?

Ik hoop dat het lukt. :)

https://static.bax-shop.nl/image/product/316796/885751/40e45930/1483350216Hosa_dtp_ha1.5_cable.jpg

Ik weet dat ik vrij voorzichtig ze erin heb geplaatst, t was wel moeilijk het gaatje zoeken(leek wel mijn eerste ontmaagding) maar er zit een flinke metalen huls om de hoes waardoor ik me nauwelijks kan voorstellen dat de pinnetjes verbuigen he, overigens hoe zou hij dan erin passen want ze zitten wel allemaal op dezelfde afstand in de Orion, wanneer een pin niet in het slotje zou vallen omdattie helemaal verbogen is zou je toch denken dat deze minder diep in het slot v/d Orion zou zitten toch?

Maar ik vrees dat jouw optie de enige is die mogelijk is.. Het zou wel van de zotte zijn als Baxshop zoveel defecte DSUBs levert, alhoewel bij eentje had ik wel een defect met het schroefje(aan beide zeiden zitten schroefjes waarmee je m goed vastzet aan de orion anders schiet t zomaar los.

Long story short: Het is een flinke spaghetti bak daarachter helemaal in de knoop want ik heb natuurlijk niet logisch nagedacht welke synthesizer kabel hoger moest en welke lager dus t wordt nog wat die Orion uit t rack te halen haha..
 
Ik heb zelf geen ervaring met DSUBs, maar vroeger met computer flatcables gebeurde het wel eens dat de pinnen niet 'aligned' waren wanneer ik de boel met een beetje kracht er toch in probeerde te drukken, en de pinnen òf verbogen werden of zelfs naar binnen gedrukt werden.

Maar ik begrijp nu dat je toch wel voorzichtig bent geweest bij het aansluiten van de DSUBs; stiekem hoop ik toch wel een beetje dat het hieraan ligt; niet om gemeen te zijn, maar omdat het probleem zo gemakkelijker op te lossen is dan wanneer de Orion zelf defect blijkt te zijn.

Mocht het de pinnen blijken, dan kun je met een dun tangetje de pinnen terug recht buigen; wel heel langzaam en voorzichtig om ze niet af te breken.

Dit soort onderhoud/installatie klussen horen ook in de praktijk van een productie omgeving; vind gewoon een 'timeslot' tussen jouw producties en plan twee dagen in voor deze klus.
Op die manier wordt het ook een volwaardig projectje i.p.v. een vervelende klus, die je afhoudt van het "echte werk".

Een volgende tip om de boel systematisch te trouble shooten is:
- Markeer, voordat je de DSUBs loskoppelt van de Orion, wèlke DSUB op welke kanalen zat.
Aangezien het probleem niet op precies dezelfde posities op de Orion kanalengroepen zich manifesteert, kun je dan door de DSUBs op een andere kanalengroep op te plaatsen en kijken of het probleem zich verplaatst, en hopelijk uitsluiten dat het aan de Orion ligt.

Als je het probleem hebt gelokaliseerd bij de DSUBs, kun je met een multimeter de verbinding van de pinnen naar de TRS pluggen door meten.

Maar, laat mij niet te ver vooruit lopen op de zaken.

Ik hoor wel wat je vindt, wanneer het je lukt om de tijd in te plannen voor dit project.


EDIT:
Als je de Orion uit de rack hebt, met één signaalbron alle DSUB I/O's, één voor één na gaat en alles blijkt te werken, dan weet je dat er iets mis is met jouw eigen kabels/connecties (soms blijken pluggen bijv. niet helemaal strak te blijven zitten in zo'n contra plug).

Zitten de DSUBs trouwens wel stevig vastgeschroefd?
Een paar millimeter speling kan al resulteren in contact verbreking.
 
Laatst gewijzigd:
Ah dat is wijze informatie :mega:

Het is helaas een wat complexer probleem, ik moet in sept. een liveshow doen met mijn band en dit moet ik ook voorbereiden haha. Ik hoef geen nieuwe producties te maken en genoeg werkt om iig nog wat af te mixen in the box en evt. danwel mono sommige hardware bakken te gebruiken.

Ik ben stiekem ook bang dat die contra plugs voor fuigheid zorgen alhoewel het nu aan wel meerdere oorzaken kan liggen haha.

Een beetje een stommige vraag misschien, maar zou jij, evt tegen betaling, mij hierbij willen ondersteunen? :P

Ik heb zelf geen ervaring met DSUBs, maar vroeger met computer flatcables gebeurde het wel eens dat de pinnen niet 'aligned' waren wanneer ik de boel met een beetje kracht er toch in probeerde te drukken, en de pinnen òf verbogen werden of zelfs naar binnen gedrukt werden.

Maar ik begrijp nu dat je toch wel voorzichtig bent geweest bij het aansluiten van de DSUBs; stiekem hoop ik toch wel een beetje dat het hieraan ligt; niet om gemeen te zijn, maar omdat het probleem zo gemakkelijker op te lossen is dan wanneer de Orion zelf defect blijkt te zijn.

Mocht het de pinnen blijken, dan kun je met een dun tangetje de pinnen terug recht buigen; wel heel langzaam en voorzichtig om ze niet af te breken.

Dit soort onderhoud/installatie klussen horen ook in de praktijk van een productie omgeving; vind gewoon een 'timeslot' tussen jouw producties en plan twee dagen in voor deze klus.
Op die manier wordt het ook een volwaardig projectje i.p.v. een vervelende klus, die je afhoudt van het "echte werk".

Een volgende tip om de boel systematisch te trouble shooten is:
- Markeer, voordat je de DSUBs loskoppelt van de Orion, wèlke DSUB op welke kanalen zat.
Aangezien het probleem niet op precies dezelfde posities op de Orion kanalengroepen zich manifesteert, kun je dan door de DSUBs op een andere kanalengroep op te plaatsen en kijken of het probleem zich verplaatst, en hopelijk uitsluiten dat het aan de Orion ligt.

Als je het probleem hebt gelokaliseerd bij de DSUBs, kun je met een multimeter de verbinding van de pinnen naar de TRS pluggen door meten.

Maar, laat mij niet te ver vooruit lopen op de zaken.

Ik hoor wel wat je vindt, wanneer het je lukt om de tijd in te plannen voor dit project.


EDIT:
Als je de Orion uit de rack hebt, met één signaalbron alle DSUB I/O's, één voor één na gaat en alles blijkt te werken, dan weet je dat er iets mis is met jouw eigen kabels/connecties (soms blijken pluggen bijv. niet helemaal strak te blijven zitten in zo'n contra plug).

Zitten de DSUBs trouwens wel stevig vastgeschroefd?
Een paar millimeter speling kan al resulteren in contact verbreking.
 
Een beetje een stommige vraag misschien, maar zou jij, evt tegen betaling, mij hierbij willen ondersteunen? :P

Helemaal geen stomme vraag; ik hoor dat zelfs graag. :D

Stuur gerust een PM en kunnen we zeker tot een, voor ons beide, schappelijk prijsje komen.
Voor gewoon adviezen te geven, hoef ik echter niets te hebben. :)
 
Back
Top