Roland Va7

kris renton

New Beat terrorist
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
416
Locatie
Merchtem
Een vriend van me heeft een roland va7 staan. Het is toevallig bij hem terechtgekomen (familie) en hij vroeg aan mij om wat op te zoeken wat je er mee aankan. Maar ik vind er weinig over terug.
Met de searchfunctie had ik ook weinig succes, wel een paar verwijzingen in 2 topics, maar weinig concreets over dit geval. Wat kun je er zoal mee, vooral in verband met house muziek, of verkoop je hem beter voor hij helemaal niets meer waard is, en het belangrijkste, wat zijn jullie ervanringen met dit spul.
 
Re: Roland Va7

Origineel geplaatst door kris renton
Wat kun je er zoal mee, vooral in verband met house muziek,
De VA is een Arranger-keyboard met D-beam en een Variphrase sampler. House heeft geen magisch apparaat waar alles uitkomt; waar je het vaak wel mee kan redden is een goede sampler, creatief synthgebruik, en goede muziekkennis zodat je geen troep schrijft.

"Maar daar heb ik niks aan!"

Okee; zoals ik al zei, "arranger keyboard". Vertaal dit in het Nederlands en je krijgt "bruiloftsbak". Er zitten al een aantal voorgebouwde styles in (preset ritmes gericht op lichte stijldansmuziek), instrumenten die vooral op bread & butter zijn gericht. Het ligt er een beetje aan welke "engine" er in zit - als 't een JV/XP is heb je mazzel, want daar kun je nog wat mee; als 't een SoundCanvas-afgeleide is, helaas. Bread & butter is de term voor piano's, violen, trompetten, gitaren; alles realistisch, niks synthetisch.

Je hebt dus ook een sampler erin met 8 mb, maar die is eigenlijk bedoeld om vocalen mee te doen. Polyfonie is maar 4 stemmen, dus drums (bas + hihat + snare + clap tegelijk == niks anders erbij). worden lastig, tenzij je loopjes gebruikt en layert.

of verkoop je hem beter voor hij helemaal niets meer waard is, en het belangrijkste, wat zijn jullie ervanringen met dit spul.
Als je hier niks vind zijn er ook niet veel ervaringen mee. Wil je vriend house maken, dan heeft 'ie aan de VA-7 niks. Mensen hier kopen gewoon niet zo'n dingen, of het moeten controller-keyboards zijn die al langer staan waar men ooit eens mee begonnen is.

Google is trouwens wel wat behulpzamer met de specs :).

*edit* het ziet er trouwens naar uit dat er een SoundCanvas op steroids in zit. JV/XP bestaat uit een volledig editeerbare synthesizer-engine met multimode filters; de SC laat je niet zo echt in het binnenste rondpoken; zelfs al waren de eerste 20 miljoen presets zo cheesy als 't maar kon, dan kon je met een JV toch nog vooruit.
 
Back
Top