Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

yannick20

Nieuwkomer
Lid sinds
1 augustus 2004
Berichten
10
Locatie
Puth
Hoi,

Ik zou graag willen weten wat zoal een goed bruikbare synth is om te gebruiken bij een top40 coverband.
Ik wil de synth vooral gebruiken voor strings, synth pads en leads. Hij moet dan vooral passen binnen top40 muziek uit de jaren 80, 90 en nu.
Het ding hoef voor mij dus geen production mogelijkheden, sequenzer etc te hebben. Gewoon goeie sounds voor op de buhne met het bijbehorende bedieningsgemak en een comfortabel draaggewicht. Niet dat ik dan naar elk optreden lig te zeulen met een zware synth!

Enkele nummers die ik ermee wil spelen:

* Jump - Van Halen
* Anyplace, Anywhere, Anytime - Nena & Kim Wilde
* I'm So Excited - Pointer Sisters
* In The Shadow - The Rasmus

etc...

Zelf heb ik al op verschillende sites gekeken, waaronder: Feedback, Music Store Köln, en een aantal lokale dealers in Zuid-Limburg en vlak over de Duitse grens. Hierbij heb ik, omdat ik met mn budget maar tot zo'n 750 euro kan gaan, zo'n beetje de keuze uit de:

* Yamaha CS2X
* Roland RS-50 (maar dan kan ik misschien beter wachten tot oktober op de Roland JUNO-D ??)
* Yamaha S03

Ook heb ik samples gedownload van alle deze synthesizers. De Yamaha S03 viel voor mij hierbij eigenlijk af omdat ik em niet echt geweldig vind klinken. Of is er soms iemand een andere mening toegedaan over deze synth ??

Van de Yamaha CS2X heb ik alleen maar trance en techno-samples. Die klinken op zich vrij aardig. Maar ik vraag me af hoe de strings van deze synth klinken ?

Van de Roland RS-50 heb ik alleen weinig synth pads en leads gehoord. Alleen maar een piano sample, strings sample, en een fluit en drumset sample. Op zich vind ik deze ook wel lekker klinken. Maar als ik voor deze zou gaan, dan vraag ik mij af of het niet verstandig is te wachten op de JUNO-D ?? Veel dezelfde sounds + 128 extra en waarschijnlijk zo'n 100 tot 150 euro goedkoper, wat ik zo op amerikaanse sites kan zien.

Heeft iemand een goed advies voor mij ??

Groetjes,

Yannick Knarren
 
Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

ik zou gaan voor een korg karma of een triton. De sounds hiervan zijn zeer herkenbaar en veelzijdig. dus van simpele herkenbare electrische piano's tot de padjes die phil collins gebruikt in zijn songs.
 
Korg Triton

Korg Triton

De Korg Triton en Karma zijn voor mijn budget nou eenmaal te duur. Op zich zit ik wel een Korg Triton LE te overwegen. Hiervan heb ik ook samples gedownload, maar ik vind deze synth nogal dunnetjes klinken. Dit heb ik al van meerdere mensen gehoord. Is deze Triton LE dan wel een goeie keus voor in een band ??

Of kan ik dan beter gaan voor een Roland RS-50/JUNO-D of een Yamaha CS2X ??
Heeft misschien iemand van jullie nog nuttige Roland RS-50 of Yamaha CS2X samples die ik beslist moet horen ?? Stuur dan pleaz ff een link mee !! Ik hoop een goed advies te krijgen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn eigen ontwikkelingen...

Groetjes,

Yannick
 
Heren letten we even op z'n budget ;)

Persoonlijk zou ik voor de Korg Triton LE gaan, die is iets beperkter dan z'n grote broer maar zal absoluut voldoen aan je wensen. is wel iets duurdere dan je budget maar misschien is 2e hands dan een goeie investering.

Wat de RS50 betreft, ook een prima apparaat maar deze zal eerder in prijs gaan dalen dan de Juno-D omdat het dezelfde instrumenten zijn en de Juno-D straks als "nieuw" wordt verkocht.Aan een vrirus zou ik nooit gaan beginnen vanwege z'n beperktheid in een top-40 band.

Ook een aanrader is de Yamaha CS6x, heeft veel mogelijkheden qua geluid, performance, sampling en kost geen drol meer 2e hands.

Hey had ik er niet 1 te koop? ;)
 
Roland maakt bij uitstek dunne synths. Erg meningsgebonden misschien, maar qua 'dikte' van het geluid gaat het wat mij betreft zo (wat betretf de romplers dan): Roland => Korg => Yamaha. Korg klinkt mij ook vrij dun in de oren, maar aangezien de Tritons ontzettend veel gebruikt worden in coverbands zal dat in de mix blijkbaar wel meevallen; het lijkt mij sterk dat je je een buil kunt vallen aan de Triton LE (join the veel te grote club...). Uit een CS6x en een S03 moet je je geluiden ook wel kunnen halen. Volgens mij verschillen die twee synth vooral qua lay-out, maar intern, qua klankopwekking en zo (jaja, ik weet het, da's technisch niet de goede term...), niet echt.

Maar als je pads, leads en strings wilt, dan is er geen enkele reden om je tot romplers te beperken. Sterker nog: werkt en VA-synth dan niet beter en directer? Al gekeken naar een Alesis Ion, Access Virus kB of Novation KS-5 of KS-7? (Nordlead is ook leuk, maar zonder fx, moet je er dus bij kosten, wordt al snel vrij duur)
 
Een VA zou ik absoluut afraden omdat er geen fatsoenlijke piano's uit valt te halen voor top 40 werk. In de een nummers als die van de Pointer Sisters moet ie dan al een extra pianomodule hebben. En dat geneuzel over "dunne" synths heeft meer te maken met de kwaliteit van de presets dan met de kwaliteit van de synth zelf. Blijft wel het feit dat daar wel een keuze voor een synth staat of valt...

De topic starter heeft volgens mij een all round machine nodig met direct bruikbare en soms realistiche geluiden.
 
top40 coverband synth

top40 coverband synth

Thanx TheQ !

Idd handig als men even let op mijn budget. Zelf is mij die Korg Triton LE eigenlijk net iets te duur en ga ik liever niet een 2e hands aanschaffen. Heb een tijdje een PSR-730 keyboard gehad en daar was altijd gedonder mee. Heb zelf prints moeten vervangen na doorgebrande voeding, etc. Daarna deed ie t wel goed, maar t ding was toch niet zo betrouwbaar en heb hem met mazzel aan iemand kunnen verkopen. Zoiets wil ik liever niet meer dus !!

Tenminste, die Korg Triton LE heb ik gezien voor 999 euro bij feedback. Dat is mij dus iets te duur, daar mijn budget 750 euro is. Die 750 euro is eigenlijk al 't maximale dat ik echt kan uitgeven !!

De Yamaha CS6X zie ikzelf nergens meer nieuw te koop, dat vind ik wel jammer !! Ook vraag ik me af wat ie nieuw nog zou moeten kosten ?? Ik heb idd wel gelezen dat 't verstandiger is de CS6X te kopen ipv de CS2X. Maar ik vrees dat de CS6X nieuw boven mijn budget uit gaat !???!!!???

Tja, van die Roland RS-50 heb ik nu echt te weinig samples gehoord om te kunnen beoordelen of k t iets vind voor in mijn top40 coverband...

Lastig, lastig, lastig....

Iemand nog goede adviezen ???

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ontwikkelingen !!

Groetjes,

Yannick
 
Een CS6x koop je niet meer nieuw, ik heb de mijne vorig jaar nieuw gekocht en dat was zo goed als de laatste.

Over 2e hands zou ik me geen zorgen maken als je maar weet wat je koopt, zelf koop ik vrijwel nooit iets nieuw meer. Mijn laatste aanschaf is inmiddels 20 jaar oud :)

Mocht je wat willen weten over mijn zo goed als nieuwe CS6x dan verwijs ik je even naar mijn ad: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29991&highlight=cs6x

of PB ff
 
Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Origineel geplaatst door yannick20

Van de Yamaha CS2X heb ik alleen maar trance en techno-samples. Die klinken op zich vrij aardig. Maar ik vraag me af hoe de strings van deze synth klinken ?

CS1x / CS2x ben ik niet heel bekend mee, ik heb zelf ook een CS6x, en das een relaxt apparaat. Hij staat een beetje bekend voor de dance scene, maar opzich valt dat reuze mee. Je haalt er voldoende andere geluiden uit, en wat betreft de strings....daar zal ik me al helemaal geen zorgen om maken. Er zit een hele mooie preset in (Small Anna) en als je daar wat galm overheen gooit, krijg je echt iets waanzinnigs. Ik zal kijken of ik wat kan opnemen.

Ik heb wel een trackje gepost, die ik gemaakt heb met de Yamaha CS6x, titel: Disorder

Succes! :)
 
Antwoord

Antwoord

Naar VA-synths heb ik ook al gekeken. Zelf vond ik de Novation KS-5 nogal interessant, maar daar haal je idd geen piano samples uit, behalve n electronische piano. Ik heb wel al een keyboard waar goede pianosamples in zitten. Op zich hoeven dr niet perse goede pianosamples in te zitten, maar als dr geen goeie in zitten dan moet ik wel n paar goeie orgelsamples erin hebben... Ik speel gebruik vaak orgel en piano tegelijkertijd in nummers. En echt goeie orgelsamples heeft een VA-synth volgens mij niet !!

Dus denk ik dat ik me moet beperken tot de ROMplers.
Wat ik mij afvroeg, stel dat ik 999 euro op tafel zou kunnen leggen voor een Korg Triton LE, is het dan niet verstandig er 50 euro bij te doen en te gaan voor een Yamaha MOTIF6 ??
Ik heb samples gedownload van de MOTIF en die vind ik toch echt wel lekker klinken !!
Maar eigenlijk is mijn budget daarvoor te klein...

2e hands is voor mij toch echt geen optie daar ik er in 't verleden te veel gedonder mee heb gehad. Ik weet wel dat je dan eigenlijk meer waar voor je geld krijgt. Maar jah, je weet nooit wat een ander met zo'n apparaat heeft uitgevoerd...

Dus eigenlijk zoek ik een ROMpler met veel goeie allround geluiden (voornamelijk synth pads, leads, strings en piano/orgel).
Hij mag eigenlijk ook niet meer kosten dan 750 euro. Production mogelijkheden, sequenzer etc. heb ik NIET nodig !!

Volgens mij heb ik binnen dit budget echt maar de keuze uit:

* Roland RS-50
* Yamaha CS2X
* Yamaha S03
* Yamaha S30 (50 euro over mijn budget)

Heeft iemand ervaringen met de Yamaha S03, S30 en de Roland RS-50 ?? Graag reacties !!
De synth geluiden moeten wel redelijk te editen zijn, liefst real-time. Want wil wel n beetje experimenteren met n aantal synth-geluiden bij optredens !!

Als iemand nog goeie samples heeft van bovengenoemde dan zou ik die graag willen downloaden !!

Reacties graag !!

Groet,

Yannick
 
Van het laatste rijtje zou ik voor de S30 gaan, da's eigenlijk een s80 zonder pianoklavier. Klinkt net wat volwassener dan de andere synths in je rijtje. Misschien ook een goed alternatief: de xp-30 van Roland. Daar zit een hele shitload aan geluiden in, die heel veel gebruikt zijn in de top40-muziek (denk jv1080/2080). Volgens sommigen is dat ook juist het minpunt (geen 'eigen' karakter), maar voor jou zou hij prima moeten voldoen. 2ehands wel aan te komen voor minder dan 750€.
 
Bij Tonika.nl staat een s30 voor 400 euro te koop. Ik neem aan dat daar wel iets van garantie bij zit omdat het toch bij een winkel vandaan komt, is iets safer dan tweedehands. Is dat geen optie?
 
Re: Antwoord

Re: Antwoord

Origineel geplaatst door yannick20
Dus denk ik dat ik me moet beperken tot de ROMplers.
Wat ik mij afvroeg, stel dat ik 999 euro op tafel zou kunnen leggen voor een Korg Triton LE, is het dan niet verstandig er 50 euro bij te doen en te gaan voor een Yamaha MOTIF6 ??
Ik heb samples gedownload van de MOTIF en die vind ik toch echt wel lekker klinken !!
Da's best een leuk idee, maar als dat er voor zorgt dat je een maand of 2 op brood en water moet leven, dan is het minder. De Motif 6 heeft wel een prettiger toetsenbord dan de LE, en als je die 'sprong' in budget zou kunnen maken; geweldig.

Maar, als jij in een top-40 coverband speelt heb je hoogstwaarschijnlijk ook nog een stand en een flightcase nodig, en de Motif 6 is niet zo licht..

Heb je ook al gekeken naar de E-mu Vintage Keys Pro (toetsenbordversie)?

Uit je onderstaande rijtje: streep de S03 maar weg als je de S30 er tussen hebt staan. De CS2x; hm, dan zit het er wel in dat je eerst je eigen sounds mag gaan bouwen; wat daar in zit is voornamelijk op dance gericht.
 
Een yamaha DX-7!! En als je de orginele fabrieks presets erin laad, kan je zo menig jaren 80 hit gelijk naspelen. :)
Maar verder kwa edting is het een stuk moeilijker dat de meeste synths die hierboven genoemd zijn. Alles gaat via
een paar knoppies of via een editor op de pc.
 
Een E-MU PK-6 misschien? Een hoop verschillende samples (Proteus) waaronder ook een piano... Kost nu maar 499,- (heb je zelfs nog geld over voor leuke module ofzo?), aangezien E-MU gaat stoppen met hardware ;{ . En die dingen zijn hartsikke stabiel, nooit problemen mee gehad.

Greetz.
 
Ik zou zeggen: kijk eens naar de instrumenten die de toetseninsten van bekende coverbands gebruiken. Ik kom zelf veel Yamaha Motiv en (nog steeds) Roland JV/XP synths tegen. Deze zijn heel breed inzetbaar en klinken prima via een PA. Een VA zou op den duur wellicht een goede aanvulling zijn maar is naar mijn mening absoluut af te raden als basis voor coverwerk. Hang er voor de authentieke sounds van de DX-7 gewoon een TX-7 module aan.
suc6!
 
Ik merk dat de Roland XP-30 en de Yamaha S30 al werden genoemd, en terecht: beiden zijn ruim voorzien van een uitgebreid en divers geluidenpalet.

Wat ook niet gek is en een walhalla aan geluidscombinaties oplevert:

Een Yamaha AN1X voor je synthparts
Een Yamaha CS1X/CS2X voor de overige parts.

Nieuw niet meer verkrijgbaar maar volop tweedehands verkrijgbaar. En ... beiden samen heb je makkelijk voor minder dan 500,00 EUR :eureka: Overigens ook een mooie 'twincombinatie' :D en zelfs samen is het gewicht 'te verwaarlozen'.
 
Re: Re: Antwoord

Re: Re: Antwoord

Origineel geplaatst door Yoozer
Maar, als jij in een top-40 coverband speelt heb je hoogstwaarschijnlijk ook nog een stand en een flightcase nodig, en de Motif 6 is niet zo licht..

Dat valt best mee met z'n 15 kg, da's niks vergeleken met de Motif 8 of de CS-80 :D
 
Back
Top