een Synth voor solo's ?

Ruubje

The Rubenizer
Lid sinds
10 mei 2005
Berichten
356
Locatie
Drachten
hallo, ik ben net op dit forum

heb afgelopen week bijna nonstop op internet gekeken om een leuke synth te vinden, omdat ik nu eens leuke sounds wil om mijn solo's in een metalband kwijt te kunnen. ik heb een keyboard (yamaha psr 550) en vind ik goed genoeg voor strings en choirs etc. maar de echte synth leads bevallen me niet, en ik mis de afwisseling in de sounds.
ik kom er nu echt niet uit wat voor synth ik wil, weten jullie misschien iets?

-ik zat eerst te denken aan een korg z1 moss, vanwege de x,y-pad.
-toem kwam ik bij de roland juno-d vanwege z'n d-beam (ook andere rolands maar deze kwam ik veel tegen omdat ie vrij nieuw is)
-toen zag ik een leuke (veel goedkopere) yamaha cs1x, die met zijn dance-reputatie volgens mij ook wel in de buurt van de geluiden kom die ik zoek.
-toen zag ik veel te veel, en ging het synthforum inschakelen :)
ik zoek dus iets in de stijl van sonata arctica als jullie die kennen:P

prijsklasse hangt ervan af, of ik de psr550 verkoop en hoeveel ik ga werken in de vakantie:P maar het houd wel op bij zo'n 600 euro (voor die prijs heb ik de korg z1 gezien)

alvast bedankt voor reactie's en adviezen, ik ben benieuwd of leuke synth's tegen kom.
 
Als je nou zo'n leuke Akai AX73 koopt en je psr houdt voor de strings en choirs. Vind je al voor 150 euro hier op de marktplaats. Dan kun je prachtig je eigen scheurende of niet scheurende analoge leads programmeren, wat wil je nog meer? :okdan:
 
terugkomend op die yamaha cs1x, wat is het grootste verschil tussen de cx1x en de cs2x, is het materiaal iets beter, en de contacten wat betrouwbaarder? want over de cs2x kan ik weinig vinden.
 
Je zoekt iets in de stijl sonata arctica (metal?) en je vond een "yamaha cs1x, die met zijn dance-reputatie volgens mij ook wel in de buurt van de geluiden kom die ik zoek."

:) :confused:

Dat maakt het wat lastig adviezen geven. Een CS2x is eigenlijk een CS1x met van alles meer. Meer en betere geluiden, effecten.

vergelijk maar eens:
http://www.planet-groove.com/yamaha/cs1x.html
http://www.planet-groove.com/yamaha/cs2x.html

Het prijsverschil tussen een 2x en 1x is, imo, zo klein, dat je in dat geval het beste kan kijken naar een cs2x. Maar, nogmaals terugkomend op sonata arctica, ik denk niet dat het is wat je zoekt. :)

Om maar even bij yamaha te blijven: kijk eens naar de S30. Is de Cs6x (de van alles NOG meer cs2x) in een andere jasje zonder sampler. Maar vooral is ie veel goedkoper als de Cs6x. De mijne kocht ik voor rond de 300 euro (2e hands).

Voordeel van een S30 is dat het geluidspectrum niet dance gericht is, je er een yamaha pluginboard in kan doen (voor bijv. analogue modelling synthese), gebruik kan maken van SMC geheugenkaartjes. Desnoods gooi je er de CS6x geluiden in.
 
Metal? Nordlead met een FXbak & Distortionpedaaltje mischien,instant Metal!
 
Als je budget het toelaat, kan je volgens mij je slag slaan met een 2de hands access virus. Die worden nu aangeboden ivm een nieuw virus model. Check marktplaats.nl

Voor vette leads etc, moet je toch voor zoiets gaan. Geen rompler, maar analoog dus. in dit geval ge-emuleerde analoog, virtual analoog, oftwel V.A. Gebruik de zoekfunktie als de termen je nu om de oren vliegen. (zoeken op "wat is een rompler?", en "wat is va?")

Zoek op nordlead, access

PS: de yamaha an1x, lijkt qua prijs en looks op de cs1x, maar is dus WEL een echte synth (ook een va). Is ook goedkoop 2dehands.
 
Als je het niet erg vind om voor monofoon te gaan zou je ook voor de Prophecy kunnen kijken. Is wel wat lastiger met programmeren, maar wel een goed geluid.
 
@mc_kwok, bedankt voor die links die zocht ik :) maar die yamaha s30 is er niet veel, alleen voor 850 ( !? ) euro, krijg er nog wat spul bij, blijft duur.

PS: de yamaha an1x, lijkt qua prijs en looks op de cs1x, maar is dus WEL een echte synth (ook een va). Is ook goedkoop 2dehands

@maxdox, wat bedoel je daarmee, dat ie dus wel vergelijkbaar is met de cs1x, of bedoel je juist dat ik deze neit moet hebben :confused:

@bananaworld: mono word zeker wennen maar zal er wat meer overzoeken, misschien word het wel wat, misschien niet
 
geloof het of niet heb net alle threads gelezen die de zoekmachine weergaf bij de term 'prophecy'. het blijft mono:frons: ik moet alleen iets meer weten ocer die ribbon-controller.

de z1 blijf ik interessant vinden. veel over de m1 heb ik niet gehoord, alleen dat ie niet duur zit. wat zijn de plus en wat de minpunten van de m1?
 
hmm ik heb over de prophecy dus alles afgezocht maar ik kan me nog steeds niets voorstellen bij die ribbon controller, kan iemand met een prophecy me uitleggen wat het is/beschrijving geven van wat het is. is het gewoon een pitchbendwheel maar dan is spaceversie ofzo dat ie er leuk uitziet :) -> 8) -> :maffia: , of zit er ook nog daadwerkelijk iets nieuws in?

ik hoor het wel, voor nu alvast bedankt voor reacties!
 
Origineel geplaatst door Ruubje
hmm ik heb over de prophecy dus alles afgezocht maar ik kan me nog steeds niets voorstellen bij die ribbon controller, kan iemand met een prophecy me uitleggen wat het is/beschrijving geven van wat het is. is het gewoon een pitchbendwheel maar dan is spaceversie ofzo dat ie er leuk uitziet :) -> 8) -> :maffia: , of zit er ook nog daadwerkelijk iets nieuws in?

ik hoor het wel, voor nu alvast bedankt voor reacties!

Met een normaal mod wheel bestuur je parameters op de y-as. Nu komt het grappige van de prophecy:
Op het mod wheel zit een ribbon controller. Als "ribbon controller" je nix zegt: een ribbon controller heeft een drukgevoelige pad waarmee je met je vinger parameters kunt aansturen. Bijvoorbeeld via de x-as de filter cutoff, door harder te duwen (z-as) kun je dan bijvoorbeeld de resonantie aansturen.

Goed beschouwd helemaal niet zo bijzonder. Een los mod wheel en ribbon controller vind ik persoonlijk lekkerder werken (zoals op de an1x).

Misschien moet je eerst even aangeven wat je er precies mee wilt. Geluiden maken of alleen maar spelen. Is het alleen live of ook voor in je "studio".
 
Ik denk dat alle antwoorden hierboven al gezegd zijn...

Bij Metal denk ik ook instinctief aan de Korg M-, X- of N-serie (voor de strings/choirs).
Maar als je echte leads wil zal je toch voor een VA moeten gaan (Virus, Nord, AN1x).
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Goed beschouwd helemaal niet zo bijzonder. Een los mod wheel en ribbon controller vind ik persoonlijk lekkerder werken (zoals op de an1x).

ooow tis dus vergelijkbaar met de x,y-pad van een Z1. kijk ik snap het.


Misschien moet je eerst even aangeven wat je er precies mee wilt. Geluiden maken of alleen maar spelen. Is het alleen live of ook voor in je "studio".

tis puur live, ik heb geen studio-achtig iets, hoeft ook niet zo nodig, als ik live maar kan presteren 8) als ik wil componeren gebeurd het in de klassieke sferen (daarom misschien ook vervolgopleiding conservatorium), daar heb ik geen homestudio voor nodig:P

wat betreft die choirs en strings, hoeven niet veel beter, ben ik wel tevreden bij wat ik nu heb, gaat dus in principe puur om de leads (sawtooth etc.) zodat ik een leadbakje heb en een choirbak. of je moet een instrument noemen waarbij ik die twee bakken in 1 heb (Z1?). maar waar het op neer komt is dat ik mijn synthleads wil uitbreiden.
en nu ga ik alles over de an1x opzoeken*D
 
2de hands zeker wel! Ik denk dat er hier wel een paar te koop staan... ik weet dat quifster er eentje in de aanbieding had een poosje geleden.
 
straks eerst paar korg's proberen. die jp is rond de 600 je had gelijk, o pmarktplaats.nl zijn het gewoon afzetters :P ding ziet er wel leuk uit :{ maar ben er nog steeds niet uit, so let's try some stuff!:biertje:
 
korgs niet kunnen proberen -_- het word iig geen juno d met zijn d beam, zo'n d-beam had ik betere verwachtingen bij (voor zover ik het heb kunnen proberen), de prijs blijft desondanks wel aantrekkelijk. yamaha an1x ziet er ook wel interesant uit. maar de korg prophecy ook wel:frons: en de z1 ook wel:bekdicht: ik kom er niet uit, help!=(
 
Back
Top