Juno 106 stemmenchips stuk

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Ik post mijn probleem maar even in deze tread ....

Ik merkte dat m'n juno 106 ineens geluid ging maken en vervolgens steeds de 6e noot welke ik aansloeg zachtjes op die toon bleef hangen, ongeacht de enveloppe instellingen.
Ik heb die test mode gedaan:

citaat:
kijk eens ff wat er in de test mode gebeurd

1) midi functie op 3 zetten achter op de juno
2)houd de keytrans. knop ingedrukt terwijl je de powerknop aanzet dan zie je 2 streepjes op je display
3)druk op poly2
4)maak een keuze uit 1 tm 8 en druk de toetsen in en kijk als er geluid uit komt onder een van deze nr's


nr 2, 4, 5, 6(noise), 8 zijn prima.
Nr 1 klikt zwaar gaar waarbij er extra herrie komt als ik aan de faders schuif, nr 3 is precies 1 noot ontstemd t.o.v. de goede, nr 7 doet niks. de rest is prima.

5 minuten later:
Als ik hem aanzet begint ie zelf al de middelste C noot aan te slaan terwijl ik niks doe
Hij is op deze manier echt niet meer bruikbaar in m'n tracks =(

Wat is hier precies aan de hand ?
Wat kan ik doen om iig die 6e noot steeds uit te schakelen ? is dat een kapotte chip die te bypassen valt ?
Ik gebruik maximaal vaak maar 3 stemmen tegelijkertijd aangezien ik genoeg andere synths heb staan.
Is er iemand die tips, adresjes, prijsindicaties kan geven ?
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Als je in poly mode II zit als je gewoon bezig bent, heb je er dan ook last van?

ja, in poly mode 1 blijft hij hangen op ieder 6e noot.
In poly mode 2 bllijft hij hangen op de noot welke al klinkt als je hem aanzet, of welke je als laatste "hang-note" in poly 1 had. Pas bij het overschrijden van 3 stemmen neemt hij een andere noot over.

Update: ik heb een manier gevonden om er omheen te werken !!!!!
(Tenminste, voor de geluiden die ik meestal gebruik, kort, hard en fel.)

Terwijl de juno106 bleef hangen op een noot deed ik de VCF ENV vol open, waarna ik met de VCF FREQ het geluid afkapte tot de mixer (mackie 32.8.2.8), ff patsen, heb 'm net) aangaf geen signaal meer binnen te krijgen en de Ultracurve ook geen suberdesublaagfreqeunties meer aangaf. Het geluid bleef het goed doen, alleen in poly 1 mode merkte ik dat iedere 6e verschillende toets/noot harder klonk dan de rest (verschil tussen 100 met 127 op gehoor, vergelijkbaar met verschil met en zonder accent op 909). Anyweee ...
In poly mode 2 heeft hij daar geen last van en werkt hij prima, ook voor de vcf ge-enveloppte sounds, na wat schuif aanpassingen in de ENV sectie :)

Ik krijg zo het idee dat ze speciaal die poly 1 en 2 mode hebben ontwikkeld, omdat ze bij roland al wisten dat er problemen zouden kunnen onstaan door de goedkope chips ..... of heeft iemand andere complottheoriën ?

Deze :D is weer blij ......
 
Ik heb wel eens last van het feit dat als ik speel en sounds edit dat er dan een bepaalde voice met oude parameters lijkt te werken....misschien is het dat wel geweest?
 
Ik krijg zo het idee dat ze speciaal die poly 1 en 2 mode hebben ontwikkeld, omdat ze bij roland al wisten dat er problemen zouden kunnen onstaan door de goedkope chips ..... of heeft iemand andere complottheoriën ?

Daar zou ik me niet eens over verbazen als het echt zo zou zijn. Het is volgens de enige synth (of een van de weinigen) die twee poly modes heeft puur ter aansturing van de chips.
Ik heb ook zo het gevoel dat er over een jaar of 5 gewoon geen 106'en meer te krijgen zijn met alle chips werkend (of ze zijn pas gerepareerd).

Op zich wel jammer dat daardoor je 106 ook behoorlijk waardeloos wordt. Ik heb de mijne wel eens proberen te verkopen, maar kreeg er haast niets voor dus blijft hij lekker staan. In poly mode II kan ik hem immers goed gebruiken, dus echt last ervan heb ik niet.
 
ik heb volgens mij nog wel een vca chip (aha80017a) liggen
ik zal een zoeken volgens mij liggen er nog wel 2 of 3
 
Origineel geplaatst door Niel

Ik krijg zo het idee dat ze speciaal die poly 1 en 2 mode hebben ontwikkeld, omdat ze bij roland al wisten dat er problemen zouden kunnen onstaan door de goedkope chips ..... of heeft iemand andere complottheoriën ?

Poly-2 is volgens mij voor het spelen met portamento.
 
Back
Top