Handjes in het haar

Slipperman

Rooibosje iemand?
Lid sinds
19 april 2002
Berichten
5.336
Locatie
thuis
Tja zit met me handen in het haar...

Ik wil het volgende nu gaan doen:

Een fostex D160 aanschaffen om zo me jams multitrack op te kunnen nemen zonder me pc. Dit later me pc inknallen om nog wat te bewerken etc. en later alles in cubase af te mixen.

Mijn mixer is een Roland M160 en wil nog wel een M240 erbij nemen omdat me 160 vol zit. (16 kanaals, m240 24 kanaals). Heb geen handleiding en de balle verstand van die mixer. Tis een normale line mixer van roland. Heb geen manual dus dat is voor mij een probleem.
maar goed to the point. Ik wil dus me spul multitracken. Nu neem ik me jams stereo op. Schiet ik nog geen ruk mee op als ik me complete rack bespeel of zelfs maar 2 synths oid. Wil dus gewoon alle modules etc. per spoor (naja per 2 spoor) op kunnen nemen als ik jam.

De roland heeft 4 main outputs (L+R 2 keer) waar dus de mastermix op staat. Verder een headphone en nog 4 send returns.
16 inputs, 4 bus in en van de send return 1 aux met pre post functie.

Ik wil dat alles mijn mixer ingaat zodat ik de volumes kan regelen en modules kan muten eventueel zodat dit daarna me geluidskaart in kan (Audiotrak Inca 88) en de Fostex multitrack. Ik was er al over uit dat ik een 8 analoog naar ADAT converter nodig heb omdat ik maar 8 analoge inputs heb.
Ok dat nog niet het probleem. Alleen hoe krijg ik alles apart in die fostex? Dus dat ik iig kanalen los kan verzenden en niet over de main out?

Dacht eerst aan een patchbay maar lijkt me onlogisch. Kan daarmee nog wel splittenwaarvan input naar me recorder en input naar de mixer maar zo kan ik het volume dus niet instellen en pan etc.
Weet iemand hier een goede oplossing voor? Hoe kan ik dit nu het beste aan gaan pakken? Weet nog dat de fostex ook 16 analoge outs heeft dus kan patchbay besparen maar kan dan die volumes niet controleren. Overigens: geld is niet een enorm probleem maar ruimte wel heel erg. Groot 8 bus console heb ik geen ruimte voor. Dit is de reden waarom ik een 40 rack unit case heb waarvan links helemaal gereserveerd voor mixers omdat die perse 19" moeten zijn want heb gewoonweg niet de ruimte ervoor... (Daarom dus Roland M160 etc.)
 
even samenvatten ;)

vraagstelling 1:
hoe krijg ik alles apart in die fostex? Dus dat ik iig kanalen los kan verzenden en niet over de main out?

vraagstelling 2:
Dacht eerst aan een patchbay maar lijkt me onlogisch. Kan daarmee nog wel splittenwaarvan input naar me recorder en input naar de mixer maar zo kan ik het volume dus niet instellen en pan etc.

Weet iemand hier een goede oplossing voor? Hoe kan ik dit nu het beste aan gaan pakken?
 
1. hoe krijg je alles los in je fostex.

a. als je mixer direct-outs heeft, dan kun je die verbinden met de ingangen van je mixer,
b. zo niet kun je daarvoor een patchbay gebruiken, die je zó gebruikt dat signaal EN naar fostex gaat EN naar mixer, maar dan kun je natuurlijk niet je volume (wat naar de fostex gaat) per kanaal regelen met je mixer.
c. je kunt eventueel inserts van je mixer gebruiken, maar ook via die optie stuur je je signaal direct van instrument naar fostex.

2. hoe moet het dan.

misschien kun je je volume en pan op de fostex machine regelen, dan stuur je het signaal van je instrumenten naar je fostex, en routeer je de uitgangen van je fostex weer naar je mixer (ik neem aan dat de fostex het opgenomen signaal per kanaal direct naar de output van dat kanaal kan sturen)(zie hiervoor ook de fostex handleiding, die ik zelf niet gelezen noch gezien heb)
 
heb het idee dat ik een nieuwe mengert moet gaan nemen... eentje met groepen. Dat met de send return ken ik maar schiet ik niets mee op. Heb er maar 4 dus dat is 2 stereokanalen bijelkaar.

Zijn die subs stereo dat iemand weet of mono? (of verschilt per merk?)
 
op de M-240 zijn de send & returns STEREO en d'r zijn er maar liefst ZES van. Plus de main en sub output dan heb je al 8 stereo paren. Moet je een eind mee kunnen komen. De beste oplossing is natuurlijk een mixer met Direct Out's op (een aantal van) de input-kanalen. Maar die zul je zelden aantreffen op een line-mixer AFAIK
 
Origineel geplaatst door Mk II
op de M-240 zijn de send & returns STEREO en d'r zijn er maar liefst ZES van. Plus de main en sub output dan heb je al 8 stereo paren. Moet je een eind mee kunnen komen. De beste oplossing is natuurlijk een mixer met Direct Out's op (een aantal van) de input-kanalen. Maar die zul je zelden aantreffen op een line-mixer AFAIK

heb gisteren in mijn sends een koptelefoon geprikt. hoorde alleen links geluid waardoor mijn conclusie was dat het mono is...
 
Back
Top