Patchbay + mixer of solo?

InfoSeeker

Ingeburgerd
Lid sinds
2 Maart 2018
Berichten
63
Locatie
In m'n hoofd
Morgen heb ik eindelijk 2 patchbays om m'n in- en output probleem op te lossen.
Momenteel gaan al m'n hardware outputs naar m'n audio-interface en zo naar m'n DAW. Omdat ik constant kabels zit te versteken om soms mijn FX ertussen te hebben hier en daar, dan weer om naar tape te outputten, etc etc zal ik nu makkelijker kunnen werken door te patchen.

Nu heb ik nog een GL2400 mix tafel (analoog, met 24 kanalen en 6 aux'en) en ik vraag me af of die nog een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Ik zat te denken om die tussen m'n outputs van m'n patchbays en m'n audio interface te steken om zodoende de hoeveelheid van het passerende signaal te regelen.
Het zou hier ongeveer op neer komen:

Audiobron-output-->PatchbayBack-Input-->PatchbayFront-Input-->GL2400Channel-Input-Fader/EQ-->GL2400Channel-Output-->PatchbayFront-Output-->PatchbayBack-Output-->AudioInterface-Input

Op die manier kan ik het signaal van de audiobron dat door de patchbay gaat, op weg naar de output of outboardFX manipuleren in volume/hoeveelheid en zelfs EQ'en.
Eventueel kan ik de aux'en ook nog gebruiken voor send/return effect op het signaal te steken en dus 't volume ervan te regelen.

Of ben ik nou helemaal op m'n kop gevallen? Houdt dit überhaupt steek?
 
Tuurlijk. Ik gebruik zo n patchbay om fx of zo voor de mixer te doen. Of door n filter (van n synth) of zo.
Er zijn geen regels. En als die er zijn: breek ze.
 
Ik weet niet hoeveel audio outputs van instrumenten je aan moet sluiten, maar zover ik het begrijp heb je daarmee de pachtbays helemaal niet meer nodig (als je niet meer dan 12 stereo outputs of 24 mono hebt). Gewoon alles op de inputs van de mixer, EQ en FX via de mixer en de groups naar de inputs van je interface.
Met de mixer zouden dus in principe de patchbays overbodig worden.

Edit: op een mixer kun je ook eenvoudig eventuele hardware inserts en FX (send/return) aansluiten en gebruiken. Inserts ompluggen kan dan evt weer met een patchbay. Heb je dan wel Y-kabels of zgn insert kabels voor nodig.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top