C=64 FM-cartridge

reddread

Muzique Plastique
Lid sinds
10 juni 2004
Berichten
4.611
Locatie
Friesland
Heb al een tijdje deze cartridge liggen. kwam samen met een fullsize 61 toetsenbord. Ik heb alleen de software niet.
Kent iemand deze, hoe klinkt ie. heeft iemand de software?

Ook andere software (tape, disc welkom) ruilmateriaal aanwezig.

Reddread:doei:
 

Attachments

  • fm expander.jpg
    fm expander.jpg
    36,1 KB · Bekeken: 58
De chip is een uitgeklede versie van de Y8950 die in de MSX-Audio is gebruikt. De MSX versie had ook nog een sampler met eigen geheugen (max. 256KB welke een combinatie van zowel RAM als ROM kon zijn).
Het is 2-OP FM en deze chips kunnen erg goed klinken als je een beetje kunt programmeren (erg leuke strings en fluitjes, maar ook ontzettend zieke geluidseffecten). Zoals op de site die Lofiye te lezen valt, is de chip 9 stemmig. Er wordt trouwens beweerd dat de chip geen 'drum mode' zou hebben, maar dat klopt niet. Er is te schakelen tussen 9 voice mode en 6 voice + drum mode (standaard op de gehele OPL serie van Yamaha).
 
hey Msx-user,

thanx for the info!!!!!!

Ik heb een Yamaha pss-480 met 2 fm operatoren. is de sound vergelijkbaar? kun je inderdaad hele gore en zieke geluisdeffecten mee maken.
Hmm ik vraag me nu af of er ook dergelijke goedkope keyboards zijn met meer operatoren.
Volgens mij heeft yamaha een hele serie keyboardjes met fm gemaakt :W

Dread
 
Het ligt er aan welke parameters de chips ondersteunen en de 'levels' van de parameters. De ADSR is invers en is per parameter slechts 4 bits breed (16 stappen, waarbij '0' helemaal open en '15' helemaal dicht betekent). De Total Level parameter is weer 6 bits breed (64 stappen) en als ik het me goed herinner hebben de KSR en KSL parameters slechts 2 standen (aan of uit).
Het is inmiddels al weer behoorlijk wat jaren geleden dat ik geluiden heb gemaakt voor die chips en alle kennis is behoorlijk weggezakt.
 
De ADSR op je PSS is in ieder geval al een stuk nauwkeuriger. Zelfde geldt voor Total en Mod level. Feedback is met 7 (of 8 ) stappen identiek en volgens mij gaat dit ook op voor 'frequency' (= tune) met z'n 15 (of 16) stappen.

Om 'dezelfde' geluiden te krijgen moet je dus wat gaan rekenen en omzetten, maar zelfs dat is nog geen garantie. Ik kan me nog wel herinneren dat ik geluiden op een YM2413 had gemaakt en deze klonken toch anders op een Y8950 chip ondanks dat beide chips compatible zijn qua registers.
 
Back
Top