Op zoek naar een nieuwe soundcard

carrejans

Ingeburgerd
Lid sinds
8 april 2004
Berichten
40
Hallo,
ben redelijk nieuw op dit forum; volg het hier al wel een tijdje.
Ik speel al zo'n 10 jaar gitaar en ook wel wat drum. Nu zou ik graag m'n muziek opnemen op pc; eerst enkel proberen met m'n gitaar; als ik dat onder de knie heb gans de band. Heb me ondertussen het magazine "Computer Music Beginner's Special" aangeschaft. Dus nu weet ik wel ongeveer hoe het allemaal ineen zit.
Een fatsoenlijke pc (met usb, geen firewire) heb ik al; midi-keyboard heb ik ook (van m'n vader); fatsoenlijke boxen ook; software krijg ik binnenkort te leen van m'n neef. Het enige fatsoenlijke wat ik dus nog niet heb is een geluidskaart.
Ben dus op zoek naar een degelijke soundcard/interface. Heb dus de reviews in het magazine gelezen en wat op internet zitten zoeken. Maar ik geraak stilaan het noorden kwijt. Dus kan iemand me wat helpen.
Wat ik van de soundcard/interface verwacht:
- 24bit/96kHz (heb gelezen dat je dit het best kunt nemen)
- MIDI in en out (om midi-keyboard op aan te sluiten)
- ASIO 2 ondersteuning (heb ook gelezen dat dit het beste is ivm de latency; is dit waar?)
- 1 micro-input (mogen ook altijd meerdere zijn)
- gitaar-inputs (1,liefst 2 om ook de bas aan te sluiten,bassist heeft trouwens een podxt is dan mss andere aansluiting?)
- drummer heeft binnenkort een elektrische drum, kan die ook rechtstreeks op de kaart? Zoja, ook hiervoor een ingang.
- m'n maximum prijs is echt wel zo'n 300€; liefst 200€

Welke kaart raden jullie me aan?


Ik heb ook nog wat andere vraagjes ivm termen die ik vaak terugzie; maar niet helemaal begrijp.
- het verschil tussen analoge en digitale inputs/outputs
- S/PDIF in/out --> voor wat dienen deze in en out?
- hoe moet ik m'n gitaar aansluiten op de geluidskaart? Eerst gitaar naar versterker; en daar de line-out naar kaart?
- microfoon inputs met phantom power