Op zoek naar een nieuwe soundcard

carrejans

Ingeburgerd
Lid sinds
8 april 2004
Berichten
40
Hallo,
ben redelijk nieuw op dit forum; volg het hier al wel een tijdje.
Ik speel al zo'n 10 jaar gitaar en ook wel wat drum. Nu zou ik graag m'n muziek opnemen op pc; eerst enkel proberen met m'n gitaar; als ik dat onder de knie heb gans de band. Heb me ondertussen het magazine "Computer Music Beginner's Special" aangeschaft. Dus nu weet ik wel ongeveer hoe het allemaal ineen zit.
Een fatsoenlijke pc (met usb, geen firewire) heb ik al; midi-keyboard heb ik ook (van m'n vader); fatsoenlijke boxen ook; software krijg ik binnenkort te leen van m'n neef. Het enige fatsoenlijke wat ik dus nog niet heb is een geluidskaart.
Ben dus op zoek naar een degelijke soundcard/interface. Heb dus de reviews in het magazine gelezen en wat op internet zitten zoeken. Maar ik geraak stilaan het noorden kwijt. Dus kan iemand me wat helpen.
Wat ik van de soundcard/interface verwacht:
- 24bit/96kHz (heb gelezen dat je dit het best kunt nemen)
- MIDI in en out (om midi-keyboard op aan te sluiten)
- ASIO 2 ondersteuning (heb ook gelezen dat dit het beste is ivm de latency; is dit waar?)
- 1 micro-input (mogen ook altijd meerdere zijn)
- gitaar-inputs (1,liefst 2 om ook de bas aan te sluiten,bassist heeft trouwens een podxt is dan mss andere aansluiting?)
- drummer heeft binnenkort een elektrische drum, kan die ook rechtstreeks op de kaart? Zoja, ook hiervoor een ingang.
- m'n maximum prijs is echt wel zo'n 300€; liefst 200€

Welke kaart raden jullie me aan?


Ik heb ook nog wat andere vraagjes ivm termen die ik vaak terugzie; maar niet helemaal begrijp.
- het verschil tussen analoge en digitale inputs/outputs
- S/PDIF in/out --> voor wat dienen deze in en out?
- hoe moet ik m'n gitaar aansluiten op de geluidskaart? Eerst gitaar naar versterker; en daar de line-out naar kaart?
- microfoon inputs met phantom power


Nog al veel wat ik hier allemaal vraag; maar hoop hier wat meer inzicht in te krijgen; dan kan ik later ook wat newbies helpen. Want dit is echt wel een cool forum.
Heel hard bedankt alvast.

Jan
 
analoog: dat is het geluid wat BVB. uit je gitaar komt, en je dus zo op een versterker aan kan sluiten..
digitaal: dat is geluid in de vorm van "data", dus geschikt om op te nemen op je PC bvb.

Wat een soundcard dus feitelijk doet is je analoge geluid omzetten (converteren) in een digitaal signaal zodat het naar je PC opgenomen kan worden. Omgekeerd werkt het ook zo dus, digitaal uit je PC, analoog je kaart uit...

Een belangrijk onderdeel van een soundcard zijn dus de AD/DA-convertors.
 
Er stond laatst nog een aardvark usb3 tekoop hier op het forum, deze heeft gitaar en mic inputs.
 
Een Esi Juli@ of een Mi Audio Audiophile 24/96 .. hebben allebei midi/analoog in-out/spdiff in out. (149,- euro / 199,- euro)

Een microfoon kan je niet direct aansluiten op deze kaarten, maar binnen je budget van max 300 euro koop je er gemakkelijk een mixertje bij met 2 mic inputs vanaf 59,- euro .. is ook handig voor je monitoring level en routing. Als je er dan gelijk een DI box bijkoopt (stereo al vanaf 29,- euro) prik je ook nog eens direct de bassguitar en electro-akoustische guitar zonder impedantieproblemen direct in.

Een pod xt heeft gewoon een line out .. kan dus direct op de line in van de kaart.
Een electronisch drumstel heeft voor de audio ook gewoon line out .. uiteraard kan je het ook eerst met midi opnemen op eventuele timingsproblemen op te lossen. Sommige drummers hebben zo'n slechte timing dat ze bij zelfmoordpogingen achter de trein springen =( .. kan je dan mooi vooruitschuiven met de software van je neef *D

Suc6
 
Ok, heel hard bedankt.

Ik ben 'ns gaan zien op de site van m-audio: http://www.m-audio.com/index.php?do=products.focus&ID=adf95efc30b88aba043fa8b83343bfb8
- MIDI in
- MIDI out
- stereo line in
- stereo line out
- S/PDIF in
- S/PDIF out
Maar ik weet dus nog altijd niet waarvoor die S/PDIF dient.
Dan koop ik er nog een mixertje (welk bedoel je trouwens met die van -59?)
Dan wil ik el drum; bas met podxt; el gitaar; microfoon; midikeyboard tegelijk gebruiken. Hoe moet ik die dan aansluiten? Dan best gewoon alles op mixer; dan mixer naar kaart?

Kan iemand me nog zeggen waarvoor die S/PDIF wordt gebruikt?

Zo een DI-box, is toch niet meer nodig met een podxt dacht ik??? Dus zo moet ik zowiezo nog één kopen voor de gitaar dan? Welk raden jullie aan?
 
Sony/Philips Digital InterFace. Deze kaart heeft dus een digitale ingang en uitgang.
 
..en de PodXT heeft inderdaad gewoon een 'line signaal' uit die je in je mixer kan prikken. Daar hoef je verder dus niets voor aan te schaffen.
 
Die SPDIF is dus gewoon een digitale ingang. Waar wordt die dan juist voor gebruikt?
 
SPDiff wordt gebruikt als je een apparaat digitaal aan wilt sluiten, dan hoef je niet van analoog naar digitaal en spaar je een conversie uit, dan heb je geen kwaliteitsverlies .. bijvoorbeeld met een HD recorder met digitale uitgang, of minidiskspeler etc ..
 
ok, snap het. Maar wordt dat dikwijls gebruikt? Want ksnap niet direct waarom je met een minidisc of recorder wil opnemen als je dat met je comp kan doen.

Dus samengevat. Je kan best een geluidskaart met beperkt aantal in/uitgangen aanschaffen tesamen met een mixer ipv een geluidskaart met veel in/uitgangen???

Welk is een goedkoop mengpaneeltje dat toch redelijk degelijk is? (Chielio zei iets van een -59)
En zelfde vraag voor een DI-box.

bedankt
 
Maar als je alles rechtstreeks in geluidskaart steekt; kan je dan niet al de verschillende instrumenten op een spoor in je opneemprogramma zetten zodat je daar nog vanalles mee kan doen met die aparte signalen??? En met een mengpaneel heb je maar 1 gemengd spoor in je opneemprogramma.

Is dit correct, of sla ik de bal totaal mis?


Als bovenstaande juist is; dan kan ik toch beter een kaart aanschaffen met voldoende ingangen, niet?
Dus:
keyboard ---> midi in
gitaar (plus DI-box) ---> jack ingang
bas met podxt ---> line in
elektrische drum ---> line in
(2) micro('s) --> (2) micro ingang(en)

Bestaat er zo'n interface?
Of raden jullie me toch aan om met een (goedkoop) mixertje te werken?

Bedankt
 
Origineel geplaatst door carrejans
Maar als je alles rechtstreeks in geluidskaart steekt; kan je dan niet al de verschillende instrumenten op een spoor in je opneemprogramma zetten zodat je daar nog vanalles mee kan doen met die aparte signalen??? En met een mengpaneel heb je maar 1 gemengd spoor in je opneemprogramma.

Is dit correct, of sla ik de bal totaal mis?


Klopt....al kan een mixer natuurlijk ook meerdere outputs hebben maar, die m audio audiophile laat je max. 2 (mono) sporen tegelijk opnemen...

Misschien is dan de m audio delta 1010lt. iets voor je, die voldoet ruimschoots aan je eisen, denk ik.
 
Heb die opgezocht; maar is me toch iets te duur. Ben een beginner; en wil dus nog niet teveel geld aan uit geven. Misschien wil ik wel teveel ineens.
Dan misschien toch maar beter met een mixer werken.
Ik denk dat de "Behringer UB1002 Eurorack" wel aan m'n eisen voldoet. Is 75€.

BTW, de Audiophile 2496 kost 220€; en de Audiophile USB 236€. Kan ik misschien beter die laatste nemen, die heeft ook nog 1/4" inputs.

Wat is trouwens het verschil tussen balanced en unbalanced??
 
Bedankt voor de site.

Welke MIXER raden jullie aan? (zitten ongeveer rond dezelfde prijs)


Behringer UB1002 Eurorack

UB1002.jpg


- Ultra low-noise ULN design, highest possible headroom, ultra-transparent audio
- 2 new state-of-the-art, studio-grade IMP “Invisible” Mic Preamps with:
- 130 dB dynamic range for 24-bit, 192 kHz sampling rate inputs
- Ultra-wide 60 dB gain range
- Lowest possible distortion 0.0007% (20 Hz - 20 kHz)
- Effective, extremely musical 3-band EQ plus switchable low-cut filter on all mono channels
- 10 balanced high-headroom line inputs with +4/-10 level selection on all stereo channels
- State-of-the-art 4580 operational amplifiers provide lowest noise and distortion—better than 4560 op amps
- 1 post fader FX send per channel for external FX devices
- Peak LEDs on all mono channels
- Main mix outputs plus separate control room, headphones and stereo tape outputs
- Tape inputs assignable to main mix or control room/phones outputs
- FX to control room function helps to monitor effects signal via headphones and control room outputs
- Switchable +48 V phantom power for condenser microphones
- Long-wearing 60 mm logarithmic-taper ALPS® master fader and sealed rotary controls
- External power supply for noise-free audio and superior transient response
- Extremely rugged steel construction ensures long life even under the most demanding conditions
- Designed in Germany. Manufactured under ISO9000 certified management system


Etek AD-1223 Mixer

AD1223.jpg


- 4 Mono Channels
- 4 Stereo Channels
- Very small dimensions
- Routing System® to use the mono and stereo channels simultaneously
- All pots are stereo slider
- HP Filter: Off – 300 Hz
- AUX 1 Stereo post fader
- AUX2 / AUX3 Pre / Post programmable
- Plug in Multieffect EFX 2000 (optional)
- Plug in PA 400 Power Amp 200 + 200 W RMS (optional)
- PFL Stereo
- Mute
- Phantom Popwer: 48V/DC
- Pan-Pot
- L / R out balanced
- Low-Mid-High stereo equalizer for each channel
- EQ On/Off
- Insert function on all mono inputs
- Dimensions (mm): 28 (h) x 220 (w) x 300 (d)
- Weight: 2,5 Kg
 
zou een stapje hoger nemen. ik bedoel, koop je op basis van je huidige eisen een mixer, volgend jaar koop je bv een synth erbij in zit je in de knel... heb zelf de MX1602A, de effectenloze voorganger van de behringer UB1622FX. en in tegenstelling tot alle behringer-verhalen, ben ik zeer over het merk te spreken!
 
oh die etek heeft al meer inputs zie ik, daar kun je wel mee vooruit, maar ken dat merk verder niet. er is al wel een post over geweest. zoek maar ff op etek
 
Back
Top