Handheld Recorder + soundcard

Eis-T

Dampgolf
Lid sinds
13 oktober 2009
Berichten
790
In m'n zoektocht naar een USB soundcard voor aan de laptop (liefst min. 4 ins en 4 outs/2 stereo out) kwam ik erachter dat handheld recorders tegenwoordig ook dienst kunnen doen als geluidskaart. Het lijkt mij wel wat om met zo'n Zoom H6 of H8 "aka de spin" op pad te gaan en veldopnames te maken, plus de mogelijkheid om met mijn bandje multitrack op te kunnen nemen in de oefenruimte op de SD kaart zonder daarvoor dus met de laptop te hoeven slepen.
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Moet je dat eigenlijk wel willen, zo'n recorder/soundcard combi? Werkt het een beetje naar behoren met asio/latency? Ik neem aan dat deze apparaten namelijk vooral als recorder ontworpen zijn en dat de geluidskaart functionaliteit een leuke extra is.
- Wat ik graag wil is met minimaal 1 bus werken zodat ik externe FX kan gebruiken op andere sporen dan de master. Ik zie dat deze apparaten vaak een koptelefoon out en een gewone output hebben. Kan je los toewijzen of komt daar altijd hetzelfde signaal uit?
- Niet alleen zoom maakt dit soort alleskunners, welke moet ik zeker overwegen?
 
Sound devices mixpre series, met (betaalde) musician plugin. De mixpre-3m, 6m en 10m zijn specifiek voor tracking ontworpen en daarbij staat de plugin er standaard op. Ze zijn discontinued en soms goedkoop te krijgen. Ik gebruik er zelf ook 1. Knoppen zijn priegelig maar werkt en klinkt goed.
 
Bedankt voor de tip! ziet er erg high-end en robuust uit. Kan wel véél meer dan wat ik zoek dankzij de touchscreen en bluetooth integratie. Ik ga de marktplaats in de gaten houden voor als ik er 1 voorbij zie komen!
Al sluit ik ook niet uit dat ik op black friday zo'n Zoom recorder/multitracker in m'n mandje gooi.
 
Ik heb 2 handheld zooms gehad met de band en dat is 'ok' om oefensessies op te nemen.
Wij gebruikten geen multitrack, want wat voorzie je wel en wat niet van een eigen kanaal?
(we dachten dat 8 sporen genoeg zou zijn, maar hebben ondertussen aan 18 NIET meer genoeg :) )
- 2x zang
- 2x key (stereo, we zouden liever 4 sporen gebruiken voor scheiden pads / piano)
- 2x Bas+ synth + backing tracks (stereo, we zouden dit liever op 4 of 6 sporen doen)
- 1x clicktrack (die wil je wel opnemen voor het uitlijnen van de opnames, maar niet samen met iets anders opnemen)
- 2x gitaar (stereo)
- 2x Nord Drum (stereo)
- 7x drumstel (eigenlijk moet dat 9 mics)
- 1x Kick
- 1x Snare (liefst ook nog onder)
- 3x Toms + floor
- 2x Overhead
En dan eigenlijk ook nog 1 voor hihat, maar dat past niet meer. .

Natuurlijk kun je de drum ook met 4 mics opnemen (kick, snare, 2x overhead), maar dan nog kom je met een beetje band niet uit de voeten als je wat meer instrumenten etc. hebt.

Enfin.
Latency is alleen van belang als je geluid via de DAW direct wilt terugluisteren.
Dat is eigenlijk 'altijd' lastig (qua latency). Tenzij je heel veel geld neer kunt leggen.
Anders is het direct monitoren (via de interface) sowieso aan te bevelen.
Een FX - send - return maken gaat vaak via de DAW en geeft dan teveel latency voor live monitoring.
Tenzij de interface dit zelf kan regelen (dus bijv. input 1-2 sturen naar output 1-2 en die dan via een pedaal oid weer terug naar input 3-4)
Dus als je interface per kanaal aan kan geven wat waar naar toe gaat, dan zou dat kunnen werken.

Of een handheld een 'even goede' interface is, hangt dus af van wat je wilt.
Misschien is een Zoom Livetrak L12 wel wat. Enigszins compact, enigszins betaalbaar, multitracken via USB, ook stand alone opnemen op SD kaart (multitrack). Alleen geen mics om iets uit de lucht te plukken. (let op, de L8 heeft geen multitrack via USB)
Ik vermoed dat latency niet relevant is (tenzij je echt iets met de DAW gaat doen en dat terug wilt horen terwijl je speelt).
FX send - return zou je moeten bekijken. Je hebt aparte AUX paden, dus dat zou mogelijk kunnen zijn.
Wij hebben nu de Behringer XR18, maar zitten te kijken naar de Livetrack L20, vanwege het opnemen zonder laptop. Alleen is die 20 kanalen nog niet echt een uitbreiding waar we 'genoeg' aan zouden hebben.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Voor mijn situatie ben met 4in/4out ook tevreden, maar meer ins kan inderdaad geen kwaad.
Ik heb de Zoom manuals er op nageslagen voor de H8 en H6 lijn, maar die hebben slechts 2out: de headphone out en line out kan je geen verschillende signalen heensturen vanuit je DAW. Jammer want verder kunnen ze alles wat ik wil + meer.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Voor mijn situatie ben met 4in/4out ook tevreden, maar meer ins kan inderdaad geen kwaad.
Ik heb de Zoom manuals er op nageslagen voor de H8 en H6 lijn, maar die hebben slechts 2out: de headphone out en line out kan je geen verschillende signalen heensturen vanuit je DAW. Jammer want verder kunnen ze alles wat ik wil + meer.
Ja snap ik. Dat werkt ook redelijk. (4 inputs)
Maar heeft als nadeel dat je (afhankelijk van het aantal mensen + hoe je opneemt) geen mix kan maken 'zonder kanaal xxx'.
En dat is voor de verschillende muzikanten wel handig om thuis te oefenen.

Bedenk dat 'signaal via DAW' alleen werkt als het niet 'live' opgenomen geluid is. (ivm latency)
Ik gebruik de DAW veel, maar dat is bestaand geluid (backing tracks, VST's etc. ) en een clicktrack.
Geen live geluid wat via de DAW (FX) gaat en dan weer naar de monitoren.
Ik weet niet of jullie in-ear spelen, maar wij zijn ondertussen van de boxen af.
Dat is echt een verademing.
(zonder boxen spelen).
Want je hoort dan (eindelijk) wat iedereen doet.
De enige die nog (heel veel) lawaai maakt is de drummer.

Maar dat gaat een beetje off topic zo, ik zou voor een band situatie kijken naar die LiveTrak L12.
Volgens mij kan die ongeveer wat je wilt (zonder laptop nodig te hebben).
We hebben lang met één Zoom in het midden opgenomen. Later geprobeerd met 4 sporen met een geleende Zoom.
Dat klonk iets beter, maar eigenlijk niet eens zoveel beter dat dat het waard was en het had onvoldoende mogelijkheden voor ons om later een stap verder te kunnen.
Zo'n multitrack bak als de XR18 was dat wel (en die kostte toen € 380,- met een beetje korting bij Bax)
Kan alles naar alles routen, genoeg inputs, eigen monitor mixen maken per persoon etc. etc.
Dus die keuze was snel gemaakt.
 
Back
Top