Waar m'n microfoon op aan te sluiten?

Saturation

Prutser
Lid sinds
27 november 2003
Berichten
128
Ik doe m'n mixer weg, maar ik heb daarom iets anders nodig om m'n microfoon op aan te sluiten zodat ik vocalen kan opnemen in m'n pc.

Iemand ideen?

Kwaliteit is belangrijk, maar de prijs ook. Als een channel strip van een paar honderd euro de oplossing zou zijn, dan koop ik wel een nieuwe mixer. Het mooiste zou zijn als ik de mic rechtstreeks kan aansluiten op m'n geluidskaart. Dan hoef ik alleen een nieuwe kabel te kopen.

Thanks
 
Er zijn geluidskaarten met microfoon-preamps. Als je die geen hebt, is een losse preamp misschien een mooie oplossing. Zoals deze bijvoorbeeld.
 
Ik heb deze gebruikt tijdens de opnames van een cd. Het is de standaard uitvoering van die gemmetje aanprijst. Hij kost geloof ik rond de 50 Euro en het is een leuk voorversterkertje. Klank technisch kleurt ie nauwelijks en hij geeft geen lekker warm randje aan het geluid (ik heb hem gebruikt samen met een Rode NT2). Het is ideaal als je geen fantoomvoeding hebt (de reden waarom wij hem hebben aangeschaft). Wat wij nog wel hebben gedaan is een andere buisje erin gedaan en zo klinkt ie iets warmer en gaat ie sneller in de oversturing. Erg leuk als effect. Maar ga je voor een mooie warme buizenklank dan zou ik verder kijken. Ik ben erg te spreken over TL Audio en Tubetech, maar misschien is dat wel wat over je budget.

Greetz
 
Wat voor produkten denk je aan van Tl Audio en Tubetech?

Als ik nou zo'n Behringer neem, kan ik dan met plugins de kwaliteit van de klank verbeteren zodat het vergelijkbaar wordt met de dure pre-amps? Denk dat ik het andwoord al weet, maar ben toch benieuwd.

Gemmetje welke geluidskaarten denk je aan? Op zich ook interessant.
 
Origineel geplaatst door Saturation
Gemmetje welke geluidskaarten denk je aan? Op zich ook interessant.

Er zijn zo idioot veel geluidskaarten met mic-preamps (zowel pci als firewire/usb), dat je de keuze het beste af kunt laten hangen van andere, voor jou belangrijke, specs van deze kaarten.

Er zullen vast wel plugins zijn die de geluidskwali van je opneemsels goed kunnen opkrikken, maar als je de kwaliteit op het nivo van een dure preamp wil krijgen, zul je toch naar plugins in vergelijkbare prijscategoriƫn moeten gaan kijken.

Ikzelf gebruik een vaag bakje met exact dezelfde specs en layout als de behringer MIC100, en dat ding voldoet voor mij prima.

voor het betere "geluidskaarten-vergelijk" circuleert er hier op het forum een linkje naar een site van een gebruiker waarop de specs van veel kaarten vergeleken worden, maar natuurlijk heb ik zo snel ff niet die link bij de hand
 
het is echt onmogelijk om na het opnemen de kwaliteit van een opname te verbeteren zo dat het klinkt als een duurdere pre amp... als dit mogelijk was dan waren die pre-amps in de eerste instantie niet nodig.... Wat wel mogelijk is met plug-ins, is het "mooier" maken van die opname.

Wat voor Pre Amp je koopt is helemaal afhankelijk van wat je standaard is qua kwaliteit. Als je helemaal tevreden was met de pre amps in je mixer en je mixer was een behringer of een mackie dan heeft het weinig nut om 1000 euro te besteden aan een tube tech...... als je gewoon een subjectief goede opname wilt maken dan is zo'n klein buizen versterkertje van behringer prima. Verder is de opname ook afhankelijk van je de rest van je signaal pad. Dus als je een sm58 en een Audigy gebruik laat dan die dure pre-amp maar zitten.

thomas
 
Iedereen bedankt. Ik zal er nog is over nadenken, maar misschien dat ik toch een mixer koop. Volgens mij is er tweede hands wel wat leuks te vinden voor een mooi bedrag. Als het niet al te veel kost dat vind ik dat interessanter.
 
Wat sureshot zegt heeft hij gelijk in. Ik weet niet wat jouw kwaliteits norm is. neem je op met een sm58 of gebruik je een condensator microfoon. Als vocals echt een belangrijk onderdeel is van je muziek dan zou ik daar ook geld in investeren, want het gezegde "fix it in the mix" is een fabeltje. Al heb je duizende plugins, als iets slecht is opgenomen dan blijft het slecht klinken. Je kan het dus hoogstens maskeren. En aan de andere kant als iets mooi klinkt dan dan kan je het alleen maar mooier maken. het zijn allemaal cliche's maar ze zijn wel waar. En mocht je een goeie pre-amp zoeken dan zou ik eens kijken naar de TL Audio C1 Dual Valve Compressor (klik hier) . Dat is een buizen pre-amp en compressor in een. Je hebt geloof ik ook een oudere versie hiervan, maar daar weet ik de type aanduiding niet van. Die heb ik wel eens voor 650 Euro zien staan. iig succes ermee.
 
Ik gebruik een Rode NT1. Mijn eisen zijn hoog, ik wil eigenlijk het beste (wie niet?), maar ik zit helaas aan een bepaalde limiet wat uitgaven betreft waardoor ik genoodzaakt ben met minder genoegen te nemen. Een mixer vind ik toch wel handig omdat ik dat equalizen met plugins een beetje te lang vind duren.
Die pre-amps van b.v zo'n Spirit SX mixer zijn toch best aanvaardbaar?
 
Bedankt, maar ik heb voor een nieuwe Mackie mixer gekozen. Volgens mij heeft die ook wel aardige pre-amps.
 
Back
Top