Opnemen piano en zang

sangelier

Nieuwkomer
Lid sinds
18 april 2013
Berichten
6
Beste forumlezers,

Graag zou ik als singer-songwriter materiaal vastleggen met een redelijke tot goede kwaliteit. Ik heb een Macbook Air en een elektrische piano en wil een USB condensator microfoon kopen om mijn pianospel en zang in één keer op te nemen. Er is zoveel keus in verschillende prijsklassen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan iemand mij helpen? Ik heb een aantal vragen:

1. Er zijn microfoons van 16bit en 24bit. Ik wil graag zo min mogelijk ruis en zo natuurlijk mogelijk geluid. Is dit verschil doorslaggevend? Maw is 24bit echt te verkiezen boven 16bit?
2. Is het aan te bevelen om de elektrische piano rechtstreeks op mijn Mcbook aan te sluiten ipv via de mic op te nemen? Zoja: betekent dit dan dat ik op twee sporen moet werken? Klopt het dat ik dan een geluidskaart/interface moet kopen? En komt het via zo’n kaart dan op 2 sporen binnen op mijn computer?
3. Als ik ervoor kies om gewoon het geheel met één microfoon op te nemen (dit heeft mijn voorkeur): kan ik dan het beste cardioid kiezen? Omni? Of stereo? Of een microfoon die al deze opties ineen heeft? Heeft dat veel voordelen?
4. Als ik werk met garageband en de geluiden in 24bit opneem met 2 sporen: kan mijn Mcbook Air dit dan wel aan? (of te grote bestanden?)
5. De microfoons die ik nu toe op het oog heb zijn: AKG perception 120, MXL studio 24, Samson C03U, Blue Yeti pro USB. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
6. Nog andere belangrijke dingen om aan te denken?


Alvast heel erg veel dank voor jullie hulp!
Sangelier
 
Laatst gewijzigd:
Ik laat graag het technische verhaal over aan de andere forumleden. Die zijn hier veel beter in. Als ik je mag adviseren begin dan heel eenvoudig en betaalbaar. Eenmaal begonnen begin je je voorkeuren en wensen te ontwikkelen en kun je zelf beter beoordelen wat je echt nodig hebt.
Bijvoorbeeld met deze: http://www.behringer.com/EN/Products/302USB.aspx en een betaalbare condensator mic zoals de AKG die je noemt. Je kunt hiermee je eletrische piano zowel direct als via de mic opnemen. Software zit erbij.
Je Macbook moet dit met gemak aankunnen. Succes!
 
Een microfoon is niet 16 of 24bit maar een analoog geval.
Als ik jou was zou ik geen usb mic kopen maar een gewone condensator mic en dan een audio interface met minimaal 2 inputs en 2 outputs. Piano rechtstreeks op lijn input en mic op mic input.
Zo kan je mooi gescheiden je 2 signalen opnemen en acheraf los van elkaar mixen.

Je kan met 1 mic nooit een goede balans verkrijgen tussen vocal en piano.
 
1. 24-bit geeft in theorie een hogere resolutie en een lagere noisefloor maar het totaal van je geluid wordt bepaald door de zwakste schakel. Als de pre-amp in de mic slecht is heeft 24-bit weinig meerwaarde. Bedenk goed dat er in een usb-mic vrij veel electronica zit weggemoffeld zoals een 5V naar 48V converter, een voorversterkertje en een AD converter. De prijzen van deze microfoons zijn doorgaans relatief laag dus ik zou vooral geen wonderen verwachten.
2. Alles opnemen met 1 microfoon kan natuurlijk maar dan komt ook alles op 1 spoor terecht. Je hebt zo na de opname weinig controle over de verhouding tussen zang en piano. Ik zou een hoofdtelefoon opzetten en de piano rechtstreeks opnemen en de zang via een microfoon. Zo hoor jij via je hoofdtelefoon zowel de piano als de zang maar kan je beide wel op een apart spoor opnemen.
3. Alleen zang met mic opnemen: cardioid en alles opnemen met mic: omni of stereo
4. 2 sporen 24-bit bij 48000 hz zal geen enkel probleem zijn. De bestandsgrote maakt niet uit zolang je nog ruimte vrij hebt op je SSD
5. Geen ervaring met de genoemde microfoons.
6. Ik zou nog even doorsparen en voor een losse externe geluidskaart, microfoon en hoofdtelefoon gaan.
 
Onwijs bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties!

Samengevat luidt jullie advies dus om wel met 2 sporen te werken. Een kabeltje van mijn elektrische piano naar een interface (heet dat inderdaad zo?) en een cardioid microfoon voor zang met kabeltje naar het andere spoor op dezelfde interface.

Dan komen er dus twee sporen op mijn interface, die hij vertaalt in digitale signalen die mijn Mcbook binnenkomen. Heb ik het zo goed begrepen? Vervolgens kan ik de onderlinge volumes aanpassen en heb ik zo inderdaad meer controle over de balans tussen piano en zang.

1. Een mixer bevat zowel een preamp als een audio-interface? Welke waarden hebben de voorkeur? Waar moet ik opletten? Welke zijn goed?
2. Die Behringer mixer (zoals genoemd) wordt gevoed vanuit de USB. Maar van waaruit wordt de condesator mic dan gevoed?
3. Als ik inspeel met een hoofdtelefoon op, heb ik op mijn elektrische piano dus twee uitgangen nodig: headphone uit en line out. Ik weet niet zeker of ik dit wel heb? Kun je anders de headphone uit als line uit gebruiken?
4. Ik heb een goede hoofdtelefoon en de microfoon wil ik dus al gaan kopen. Maar waarom dan ook een externe geluidskaart? Welke voordelen heeft dit?
5. Waar kan ik beter in investeren, een dure mixer (en dus preamp en interface) of dure condensator mic?

Alvast weer bedankt!
 
Om het eea te verhelderen heb ik even snel een voorbeeldschema'tje voor je gemaakt.
Ipv de externe RME interface die ik in dit voorbeeld gebruik kan je op ook een Behringer usb mixertje gebruiken. Het principe is verder vergelijkbaar.
 

Attachments

  • aansluitschema.jpg
    aansluitschema.jpg
    81,8 KB · Bekeken: 157
Om het eea te verhelderen heb ik even snel een voorbeeldschema'tje voor je gemaakt.
Ipv de externe RME interface die ik in dit voorbeeld gebruik kan je op ook een Behringer usb mixertje gebruiken. Het principe is verder vergelijkbaar.

De microfoon die je daar ziet is zo te zien een Rode NT1000, een mooie condensator microfoon in die prijsklasse. Ik denk dat deze nu rond de 200,- zal kosten. Ik heb er zelf ooit lang mee gewerkt toen ik nog zang opnam en was daar heel tevreden mee. Een aanrader wat mij betreft dus op microfoon gebied.

Paul
 
Kun je aangeven welke elektrische piano je gebruikt?
Ik heb voor weinig geld eventueel een mooie AKG C3000b mic voor je. Ongebruikt voor 150,-
 
Ik heb een Roland RP101 digitale piano. Ik zie al dat hij een input met twee ingangen en een output met twee uitgangen heeft. Tevens midi in en out. Welke moet ik gebruiken? Welke kabel heb ik nodig? (twee denk ik?) Van output uit naar die mixer?

@OJS: op zich ben ik wel geïnteresseerd maar heb net een negatieve internet-koop-ervaring gehad: geld weg, geen product. Dus koop hem dan liever 'live'. Woon je toevallig in Amsterdam?
 
Ik gebruik dus een audio interface (de konnekt 6, maar er zijn vele keuzes, deze is met firewire maar je kunt met usb interfaces prima werken) voor zang, en gebruik de Rode NT1a en ben tevreden mee. Voor je digitale piano moet je dus inderdaad de twee "outs" naar de twee "ins" van de interface, zo krijg je stereo-geluid in het spoor. Daarna moet je de zang via de mic-ingang opnemen.

Om beide kanalen tegelijkertijd op te nemen moet je je record knop op beide sporen van garageband (muziek en zang) selecteren. Op het zangspoor moet je "input L-mono" selecteren (anders hoor je geen geluid) en op het pianospoor "input L-R". De hoofdtelefoon via de interface om jezelf te kunnen luisteren en dat is het eigenlijk.

Ik zou geen mixer gebruiken, de interface heeft meestal een goede preamp al.

Succes!
 
Ik heb een Roland RP101 digitale piano. Ik zie al dat hij een input met twee ingangen en een output met twee uitgangen heeft. Tevens midi in en out. Welke moet ik gebruiken? Welke kabel heb ik nodig? (twee denk ik?) Van output uit naar die mixer?

De outputs van je RP101 kunnen ofwel direct naar je interface inputs, ofwel naar je mixer en dan je mixer outputs naar je interface.
Als je interface maar twee ingangen heeft kun je mono out naar je interface, maar als het even kan zou ik je piano stereo opnemen.
Ik stuur je een pb over de mic.
 
@Sangelier,

Interface keuze:
In jouw situatie zou ik in ieder geval een audio-interface kiezen met tenminste 4 ingangen waarvan 2 line-in en tenminste één XLR met phantom power (+48V) voor een condensatormicrofoon.
Dan kun je gelijktijdig je piano rechtstreeks via de line-out van de piano in stereo opnemen, en gelijktijdig je zang via de microfoon. Je moet dan wel even checken of die interface ook gelijktijdig 4 sporen kan uitsturen om op te nemen. Sommige hebben wel meerdere inputs maar kunnen slechts 2 tegelijk opnemen. Houd dat goed in de gaten voordat je een miskoop doet (en je hem weer moet terugbrengen).

Microfoon:
Zelf heb ik zeer goede ervaringen opgedaan met de sE 2200a. Die wordt inmiddels niet meer gemaakt, maar is misschien wel tweedehands te koop. Of de opvolger, de sE 2200 II. Maar bv een AKG C3000 is ook een prima keuze.
 
Even een aandachtspuntje m.b.t. de microfoonkeuze.. Ik heb zelf laatst een grootmembraan (se 2200a) gebruikt voor dezelfde toepassing, maar had achteraf toch wel last van overspraak van de toetsaanslagen op het klavier waardoor het net leek of de vocalist smakkende / klakkende geluiden maakte.
Mijn idee was om het een volgende keer te proberen met een supernier zoals de Shure Beta 87 of iets vergelijkbaars. Wellicht is dat voor jou ook een goeie optie. Voordeel is dat je zo'n microfoon ook gewoon on-stage kunt gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
- concentreer je niet op technische details (zoals 16 of 24 bit) en koop vooral als je begint, spullen van "gerenommeerd maar budget-merk", dat is al meer dan genoeg (Rode, Audiotechnika, sE, Studioprojects)
- als het alleen maar gaat om piano en zang heb je aan Garageband een prima programma!


ik zou aanraden, een USB-condensatormikrofoon te kopen, en je e-piano per MIDI aan je Mac aan te sluiten. Daar gebruik je dan een "virtueel instrument" voor je pianosound (dat betekent dat je die niet meer "audio opneemt"). Reden: je hebt geen "interface" nodig om het audiosignaal op te nemen, en van het bespaarde geld heb je al geweldig klinkende piano plugins. tegenwoordig klinken softwareinstrumenten werkelijk een faktor beter dan hardware en zijn goedkoper. In Garageband heb je al "gratis" een ingebouwde pianosound..probeer maar...is niet zo supergeweldig...pianoteq klinkt super... Daarbovenop..je kunt eventuele foutjes na het spelen er ook nog uithalen!

- wat je graag wilt hebben is "separatie", dus dat je op je zangspoor alleen maar gezang hoort. Dat betekent opnemen met koptelefoon (niet over de boxen want dan neem je de piano er weer bij op).
- ik zou ook overwegen te "overdubben", waarbij je eerst de pianopartij insp.elt en daarna relaxed de vocals opneemt zonder "klakkende toetsen" (kun je je ook beter concentreren!)


samengevat wat je nodig hebt
1) usb-condensatormicro (AT2020 usb, ...)
2) microfoonstandaard en (belangrijk!!) popfilter
3) usb midi interface (~30 eur??)
4) midikabel
5) je e-piano
6) eventueel een betere piano "plugin" voor garageband
7) koptelefoon
 
Back
Top