Nederlandse bands en Vintage synths

Zit me altijd af te vragen wat voor synths door die Nederlandse jaren '80 bands werden gebruikt...
(even op de grote hoop: Frank Boeijen groep, 't Goede Doel, Hans de Booi)

Weinig over te vinden!

Jan Rietman (FBG) : Roland Juno-60
Ernst Jansz (D M) : Roland Jupiter-6

Vraag me wel eens af wat Ed Starink allemaal ter beschikking had voor zijn Synthesizer Greatest albums.
 
Hans Bakker van Kadanz reageerde ooit op een YouTube-video van mijn Korg Polysix. Vond hij leuk, omdat zij vroeger intensief gebruik maakten van de Polysix.
Verder speelde Jan van der Meij van Powerplay voor zover ik mij kan herinneren vaak op een Roland GR-700.
 
Overigens, in de categorie flauwekul: als kind dacht ik dat Henk Temming 'Roland' heette. Dat stond immers achterop zijn 'orgeltje' (Juno 60).
 
Nog een leuke: Social Security uit Friesland/Groningen. Actief tussen 1980 en 1989. Ik werk op dit moment met de band samen om hun werk geremastered en wel op iTunes en Bandcamp te zetten.

"Secureality" (1983, staat nu op Bandcamp)
Willy Huisman: PPG Wave 2.0 en een Minimoog

"Dancing Head" (1984)
Willy Huisman: PPG Wave 2.0
Martin Ploeg: Oberheim OB-X

"Homesick Home" (1985)
Martin Ploeg: Oberheim OB-X, Roland JX-3P en Yamaha DX7

"Waterfalling" (1986)
Martin Ploeg: Oberheim OB-X en Roland JX-3P

"Happy Tunes" (1988)
Harrie Zandstra: Ensoniq ESQ-1

En verder nog een aanvulling/correctie op een post van 80 jaar geleden van mij. The Dutch (Bert Croon) gebruikte een Yamaha CP-70, een Korg Polysix, vanaf 1984 aangevuld met een Roland JX-3P en een Yamaha DX7. Wederom achter gekomen door een remastering-project voor deze band. :) (zie iTunes en Spotify)
 
En verder nog een aanvulling/correctie op een post van 80 jaar geleden van mij. The Dutch (Bert Croon) gebruikte een Yamaha CP-70, een Korg Polysix, vanaf 1984 aangevuld met een Roland JX-3P en een Yamaha DX7. Wederom achter gekomen door een remastering-project voor deze band. (zie iTunes en Spotify)

The Diutch geweldige band vooral het nr This is welfare! met welke synths speelde Bert Croon dit nr in?
 
Hoi Oberheim! This Is Welfare is opgenomen in Studio Spitsbergen en gespeeld op de Bechstein vleugel die daar stond a.k.a. "de spijkerbak" vanwege de keiharde attack die die vleugel had. Bert speelde de belletjes en gamalan achtige partijen op een Korg Polysix, aangevuld met strings en brass sounds gespeeld door producer Michiel Hoogenboezem op een Prophet 5.
 
Ik miste nog 2 bands die ik nog indertijd heb gezien.
Alquin en Finch, beide uit de jaren 70.
Die gebruikten ook synths.
Ik weet alleen niet welke synths ze gebruikten, misschien weet iemand anders dat wel?
 
Wat zou die synthpad zijn uit Amazing Stroopwafels' "Oude Maasweg"?
Jupiter 8? Beetje mellow voor een Oberheim (maar dacht ik eigenlijk altijd vroeger...)

Hier met Polysix en drawbar orgel (Korg CX-3?) op 'n Yamaha CP-70 EP, zo te zien, rond dezelfde tijd (begin jaren '80).
Overigens vond ik ook wat latere plaatjes met 'n DX7, maar dat lijkt me duidelijk niet gezochte kandidaat synth.

foto38.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Finch:

Glory of the Inner Force en Beyond Expression: Hammond L100, Mellotron, Steinway, Wurlitzer, Axxe, Solina String Ensemble, Honky Tonky piano.

Galleons of Passion: Hammond L100, Mellotron, Wurlitzer, Axxe, Solina String Ensemble, Minimoog, Electric Harpsichord
 
Moest laatst ook denken aan een band die wel in ons jeugdhol kwam optreden, eind jaren 70. Second Spring heetten ze volgens mij. Niks over te vinden. Belletje bij jou?
 
Second Spring zegt mij zeker wat!
Was een band uit omgeving Andijk met toetsenist Meindert Zee.
Hij had als toetsen staan een Hammond ... een PPG 1020, Yamaha SY-1 en nog een string bak maar welke weet ik niet meer.
Zal het hem aankomende donderdagavond vragen.
Speel namelijk met hem in mijn huidige band.
 
Is trouwens uit Haarlem What Fun nog genoemd in deze thread?
Ze hadden een hit met The right side won in 1983.
 
Back
Top