Vintage Synth advies nodig...

bjornciggaar

Nieuwkomer
Lid sinds
6 november 2015
Berichten
16
Hoi,

Ik zit in een 60's 70's doom/hard rock (denk aan Black Sabbath, Hawkwind, Pentagram, Peter Green) cover band en ik ben op zoek naar een analoge synth waar ik vooral veel mee kan "scheuren". Ik heb een tijd keyboard gespeeld, maar in de band ben ik de zanger die nu ook eens instrumentaal los wil gaan. Voor een cover van Hawkwind's "Motorhead" gebruikte ik kort een kleine Korg Monotron Delay, totdat deze uit elkaar viel. Ik was erg gecharmeerd van de ribbon en het geweldige lawaai dat dit apparaatje kon maken wanneer je dit flink uitversterkt! Maar ik ben op zoek naar wat stevigers en ook een synth die wat meer aan kan...

Na wat googlen kwam ik al snel op drie aanbevolen keuzes voor beginnende synth spelers;
- Novation Bass Station 2
- Arturia Microbrute
- Korg MS-20 Mini

De Novation lijkt mij een beetje te "clean" maar wel een synth die alles lijkt te kunnen. Vooral voor optredens lijkt het me ideaal om voorgeprogrammeerde patches te kunnen openen. Kortom het makkelijkst om te bedienen, lijkt me (verbeter me vooral als ik iets fout zie!). Alleen het geluid lijkt me niet "brutaal" genoeg.

De Microbrute spreekt me meer aan qua geluid. Dit lijkt me meer het scheurijzer dat ik zoek, alleen kan ik geen geluiden opslaan? Dus dat is weer erg onhandig bij optredens. Of is het gewenste geluid snel/makkelijk te bereiken?

De MS-20 is dan misschien niet een beginner-synth, maar sprak me wel weer aan qua geluid.

Heeft iemand een degelijk advies voor mij? Wat zouden aanbevelingen kunnen zijn? Zie ik iets over het hoofd?

Ik zoek dus een analoge synth, met een lekker ruige sound (60's/70's), portable (!), goed te programmeren/bedienen (voor optredens). Ik heb een tijd lang keyboard gespeeld, maar het instrument dat ik nu zoek is echt meer voor effecten en simpele solo's dan een muzikaal orgel...

En een bijkomende vraag; wat zou dan een bijpassende stoere ribbon controller zijn en hoe werken die dingen (qua aansluiting?)?

Bedankt!

Groet,

Bjorn
 
Even voor de duidelijkheid, de synths waar je tussen twijfelt zijn geen van allen vintage. Wel analoog. Een losse ribbon controller is bij puur analoge bakken een beetje een dingetje. Deze wordt normaal oftewel geïntegreerd opgelost (zoals op de Yamaha CS60/CS80), of gebruikt in combinatie met een modulaire patch, waar het voltage van de ribbon wordt opgeteld bij het stuursignaal uit het CV-keyboard.

Ik kom wel deze controller tegen voor €199, maar die vervangt je hele toetsenbord, in plaats van hem aan te vullen.
 
Monosynths zonder patch-geheugen zijn minder problematisch dan je denkt. Als je jezelf de tijd gunt om op je gemak te raken met de synth, kom je vrij snel op een punt waar je on-the-fly je geluid de kant optrekt die je wil. In de jaren '60 en '70 wisten ze niet beter :)
 
Gewoon een echte ms10 of ms20 kopen. Allebei makkelijke en toegankelijke synths met ruwe sound,

Minikeys zou ik niet aan beginnen voor live.
 
Gewoon een echte ms10 of ms20 kopen. Allebei makkelijke en toegankelijke synths met ruwe sound.

Exact wat er in me opkwam bij t lezen. MS10 is budgettair ook richting de 400.
 
Goede shortlist zou ik zeggen maar als het voor de zanger van de band is zou ik toch voor een analoge synth met patch memory gaan... De BS2 lijkt me dan het meest geschikt. Je kan er desnoods nog altijd een gitaar-FX pedaaltje achter hangen. En hij heeft ook een audio ingang zodat je eventueel andere dingen door de filter kan jagen...
 
Moog & ARP is idd ook een optie...

origineel ARP is waarschijnlijk niet te betalen n onverantwoord om mee te touren... Korg maakt een goede re-issue maar wel met mini-keys (en ze hebben geen patch memory)... Dan toch liever Moog...

Aangezien de Minimoogs (oud en nieuw) waarschijnlijk financieel geen optie zijn en de little phattys beperkt aantal knoppen hebben om live te tweaken, zou ik voor de Sub (Phatty of 37 gaan).

Mijn keuze zou zijn Moog Sub of (als budget meespeelt) Novation BS2.
 
De Microbrute spreekt me meer aan qua geluid. Dit lijkt me meer het scheurijzer dat ik zoek, alleen kan ik geen geluiden opslaan? Dus dat is weer erg onhandig bij optredens. Of is het gewenste geluid snel/makkelijk te bereiken?

Als het geluid van de Arturia Microbute jouw voorkeur geniet dan zou ik dat zeker als extra pluspunt meenemen. Want hoe het klinkt is bij een instrument nog altijd het belangrijkste.

Er zitten dan wel geen geheugenlocaties op om geluiden te bewaren en snel op te roepen. Dat hoeft niet onmiddellijk een nadeel te zijn. Je zou bv. op het podium kunnen beginnen met een basisgeluid dat je, live, wijzigt tot de klank die je wil gebruiken. Ideaal als intermezzo tussen 2 nummers waarbij je dan gelijdelijk aan overgaat tot het nummer/solo die je wil brengen.

Wat mij betreft moet zoiets live zeker kunnen en weet het publiek dat wel te waarderen.
(denk ik)
 
moog the source

net zon scheurijzer als andere genoemde synths, met patch memory
 
Laatst gewijzigd:
ja, prophecy is ook een prima idee inderdaad - zou m wel eens kunnen zijn. wel met een lekker oppep-effect erachter.


maar niet te veel blindstaren op de demo's van syntezadory ;) het zit er allemaal in, maar ik heb bewondering voor wat zij uit de meest lame synths weten te halen.
 
Multimoog of micromoog
 
Back
Top