geluidskaarten algemene weetjes thread

Het was om aan te tonen dat de timing in de MPC veel beter is dan in Pro Tools/ Reason.
 
Origineel geplaatst door ikke
Ben je der nu mee aant lachen ofzo?!


nee serieus, hoe kan je dat nu merken je kan toch niet een pad indrukken en dan weten of je nu 2ms eerder drukte dan het geluid kwam of niet????
 
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
nee serieus, hoe kan je dat nu merken je kan toch niet een pad indrukken en dan weten of je nu 2ms eerder drukte dan het geluid kwam of niet????

=(

Ok. Als ik met de MPC werk (zonder pc) druk ik op een pad en hoor ik meteen de sound ( sample in de mpc), als ik nu diezelfde sample in Kontakt vst prop en die met de MPC pads trigger via MIDI hoor ik duidelijk de 2 milliseconden delay !!

Ik voel dat er iets niet klopt, ik hoor het niet meteen maar merk het wel! Net nadat ik intern op de MPC heb liggen drummen.
 
Origineel geplaatst door ikke
Ik MERK het verschil tussen 2ms en zero latency !!!! Als ik mn Yamaha SW1000XG trigger (o ms) hoor ik idd nix maar als ik dan direct in Pro Tools iets triggerl ( 2ms ), merk ik het verschil DUIDELIJK. Hetzelfde met de MPC. Als ik met de MPC werk 'reageren de pads direct' als ik in Pro Tools drums trigger, 'werken de pads niet direct'.

Latency is WEL van belang bij audio! Bij mijn gerief toch.. ( Echo Gina, Yamaha SW1000XG, M-adio Audiophile, Creative Soundblaster Platinum, DIGI001)

Soundcards kunnen ' Zero latency monitoring' hebben, maar dit heeft niets te maken met HARDDISK RECORDING !!

misschien ben ik een beetje te stellig wat betreft de cijfers... heel misschien is het wel mogelijk dat je 10 ms merkt, maar 2 ms is mijns inziens onmogelijk te merken... kan zijn dat protools 2 ms aangeeft, maar dat de vertraging groter is door een andere oorzaak.

latency is voor zover ik weet niet van belang bij hd-opnames...ik werk alleen met cubase maar ik ga er van uit dat elke fatsoenlijke sequencer latency-compensatie toepast.
voorbeeldje: als je een sequence in je mpc maakt... die laat syncen met protools en dan opneemt, zit er niet nog een extra vertraging van 2ms op omdat protools dat als buffer aangeeft. er zal altijd wel wat vertraging optreden maar dat is onvermijdelijk aangezien de midi toch van a naar b moet. heeft an sich niks met je soundcard of asio te maken.
 
nog wat duidelijker

nog wat duidelijker

Dus. Als ik net op mn Yamaha SW1000XG en MPC60 heb gewerkt en dan overga naar Pro Tools, merk ik de 2 milliseconden delay.

Als ik morgenavond thuis kom en ik zet Pro Tools aan en ik begin, hoor/ merk ik niets van de latency. Als ik daarna naar de MPC ga, besef ik weeral dat de MIDI timing in de PC niet precies is.
 
Re: nog wat duidelijker

Re: nog wat duidelijker

Origineel geplaatst door ikke
Dus. Als ik net op mn Yamaha SW1000XG en MPC60 heb gewerkt en dan overga naar Pro Tools, merk ik de 2 milliseconden delay.


nee :)

als je een vertraging merkt istie hoogstwaarschijnlijk een stuk groter als 2 ms. probeer eens met een goed delay-effektapparaat wat uit, dan hoor je hoe weinig 2ms is.
 
Wheeeeiiihhh, snik, snik... niemand begrijpt me :erm:

Als ik in Pro Tools een softsynth trigger via MIDI is er een delay van 2 milliseconden. (feit)
Als ik mn Yamaha SW1000xg trigger via MIDI is er bijna geen delay (feit)

Als ik met Pro Tools ga werken heb ik geen last van die magere 2 milliseconden aan vertraging.


Als ik eerst met mn Yamaha SW1000xg werk en dan 2 minuutjes later met Pro Tools ga knoeien, merk ik die 2 milliseconden wel, omdat ik eerst een paar uur met 0 ms werkte..
 
Dus idd 2 milliseconden is niet hoorbaar. Maar ik merk ze wel op net nadat ik met 0 ms ben bezig geweest..
 
Origineel geplaatst door ikke
Ik MERK het verschil tussen 2ms en zero latency !!!! Als ik mn Yamaha SW1000XG trigger (o ms) hoor ik idd nix maar als ik dan direct in Pro Tools iets triggerl ( 2ms ), merk ik het verschil DUIDELIJK. Hetzelfde met de MPC. Als ik met de MPC werk 'reageren de pads direct' als ik in Pro Tools drums trigger, 'werken de pads niet direct'.



Een latency van 2 miliseconden kun je niet horen/opmerken. Wat jij hoort/merkt is een latency van minimaal 20 miliseconden. Als je blijft beweren dat je een latency van 2 miliseconden kunt horen zou ik de NASA eens bellen, daar kunnen ze je gave vast en zeker wel ergens voor gebruiken.;)

Ik zou die 2 ms latency die de fabrikant voorschrijft even vergeten en het probleem in je instellingen zoeken. Dat kan je softwarepakket zijn maar ook je windows of configuratie van je systeem.


Origineel geplaatst door ikke
Wel.. als alles is opgenomen en je wil er nog wat vst geklooi bij dan merk je een miniem tijdsverschil tussen de opgenomen audio tracks en het MIDI verkeer intern in Pro Tools/ Logic/ Nuendo, etc

Snappie? Je moet alles precies 2-3 ms verschuiven zodat het strak is allemaal


Voor de helft waar.
Audio-opnamen hebben inderdaad altijd latency (uitsturen van de pc van opdrachten en daarna de boel opnemen in diezelfde pc kost tijd)
Echter als je daarna gaat 'klooien' met vst I's dan heb je geen latency t.o.v. je audio. Cubase compenseert de midilatency van de vst'I's t.o.v. de audiotracks en zorgt ervoor dat ze samen strak lopen.
Je kunt wel met sommige pcu-vretende plugins latency krijgen. Met name met reverbs en goede compressors. Dit komt omdat het toch e.e.a. aan rekenkracht vergt om dit allemaal reeltime te berekenen.
In cubase SX 2.0 en in Nuendo is dit echter niet aan de orde. Hier berekend het programma zelf de compensatie voor de benodigde latency en past dit ook automatisch toe waardoor je geen latency meer hebt.
Hoe dit bij Protools zit weet ik niet omdat ik het niet ken maar gezien de status van Protools lijkt me dat dit een basisoptie in dat programma moet zijn.

Wat dus betreft dat 'alles' naar links schuiven betreft alleen de opgenomen audio.

Ik werk ook met een p4 en heb geen last van latency als ik softsynths bespeel en ik heb m'n geluidskaart op 8 ms staan.


Origineel geplaatst door ikke
Wheeeeiiihhh, snik, snik... niemand begrijpt me :erm:


Je wordt wel begrepen alleen kloppen je conclusies niet helemaal.;)




gr. Tom
 
Heeft Cubase SX 2.0 niet zoiets als Full Delay Compensation (of hoe noemmen die manne da?) dat ervoor zou moeten zorgen dat elke latency wordt opgelost door de tracks zonder latency een beetje te verschuiven, of heb ik da verkeerd begrepen?
En zit da ook ni in ProTools?
 
wat een zever weeral:

de latency die je zet heeft te maken met de buffer settings, nl. inkomende audio die gebufferd kan worden. Zoveels te groter des te minder belasting van de CPU. Elk digitaal apparaat werkt ook nog eens met een KLOK, ja idd een KLOK. Dankzij die dingen kun je nu dus exakt weten waar digitale audio informatie zich in tijd bevindt samen met die buffer settings. Dankzij die ASIO is de samenwerking tussen hardware fabrikanten en Steinberg/PC enorm verbeterd en weet je dus exakt waar je iets in tijd kunt verwachten. En nee, als je een latency van 20 ms hebt staat die audio GEEN 20 ms verder in tijd (alleszins toch niet met ASIO)

Waar ASIO geen rekening mee houdt is de tijdsvertraging van de AD/DA zelf, die geeft nl. ook 1 ms vertraging, wat voor audio geen zak uitmaakt (alleszins niet voor mij). Het zou me wel niet verbazen dat sommige audio hardware fabrikanten ook met die vertraging rekening kunnen houden bij het schrijven van hun asio drivers.

Nu die AD/DA vertraging vormt in principe enkel problemen als je op je opgenomen audio in Cubase ook nog eens hardware effecten wil zetten. Dan ga je nogmaals door de DA van je soundcard, dan eventueel door een digitaal effekt (met weer AD/DA's) en terug door je AD.
 
tja nu snap ik er nog minder van, maar ok

IK DOE MIJN BEST !!!!!!!!!:stupid
 
Re: geluidskaarten algemene weetjes thread

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ik heb al een hoop threads gelezen over geluidskaarten en tis me nog steeds niet duidelijk.
een hele hoop onderwerpen omtrent hierom.

zoals:

moet een kaart FULL DUPLEX zijn om DIRECT MONITORING toe te kunnen passen of is FULL DUPLEX heel iets anders?

een latency van 3 ms wat merk je daar nu van?????

ASIO drivers 1 en 2 kunnen die dezelfde latecy behalen ????

full duplex is al uitgelegd.

3ms merk je niet.

op zich wel... ligt aan kaart en omstandigheden... het beste is gewoon de laatste drivers te gebruiken die de fabrikant adviseerd.

maak je zowiezo maar niet te druk.... tegenwoordig zijn de meeste kaarten prima in orde, kan zijn dat er compabiliteitsproblemen zijn met jouw set-up, zorg daarom dat je er ergens 1 koopt waar je'm makkelijk voor een andere kaart kan inruilen mocht het niet werken.

succes ermee!
 
Back
Top