Lexicon Alpha Externe geluidskaart

Jelmsol

Nieuwkomer
Lid sinds
10 mei 2011
Berichten
8
Hey mensen,

Ik heb mijzelf de Lexicon Alpha (Externe geluidskaart) aangeschaft om een lagere latency te hebben zodat ik meer mogelijkheden heb tijdens het produceren.

Ik werk met FL 8 en bij het inladen van een VST(Bijv Nexus) merk ik al gelijk dat er iets niet juist is. Heb last van hakkelend geluid. Momenteel draai ik ok W7. Ik zie ook dat de bufferbalk op ongeveer 92 blijft steken, wat ik weet is dat een latency max 2ms moet zijn bij een externe geluidskaart.

Ik kan keuze maken uit 3 driversr.
ASIO 4 All v2
ASIO Driver full Duplex
Alpha ASIO Driver.

Alle 3 heb ik inmiddels geprobeerd, maar overal blijft het probleem aanhouden.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

mvg Jelmer
 
Hey Jelmsol,
Tis hier natuurlijk geen computerforum, maar..... geen probleem.

Voordat wij er iets zinnigs over kunnen zeggen moet je even uitleggen wat je hardwareconfiguratie is:
Computer of laptop is al een mooi begin, maar welke processor of windows versie je gebruikt (of dat je n mac hebt) is ook wel fijn om te weten!

Ik neem voor het gemak aan dat je een laptop hebt. Het eerste waar ik aan denk is: spanning op de usb poort. Wanneer er geen constante 5 volt lijn wordt aangeboden op je lappie, gaat het krakelen en kreukelen (oplossing is soms om van twee poorten spanning te trekken, maar ik weet niet of je geluidskaart dat aankan en je hebt er een speciale Y usb kabel voor nodig). Maar helaas zijn er nog heel veel andere problemen mogelijk met de usb en de verdeling van de resources op de laptop. Laptops zijn meestal een compromis tussen een heleboel dingen en zeker de instapmodellen geven vaak problemen met audio.

Je kunt ook de asio buffergrootte bij de instellingen van de driver van de kaart aanpassen (heb je wel een iets grotere latency, maar dat zou ook de kraakjes kunnen oplossen)
Kijk ook vooral even op de website van de fabrikant voor tips en truucs, hoe het beste de geluidskaart te configureren voor gebruik met FL.

Maar, wees vooral meer precies in je hulpvraag en ga zelf op zoek naar de oorzaak. Ligt het aan je laptop --> dan zul je op een vaste PC het probleem wsch niet hebben. Ligt het aan de kaart --> dan krijg je dit specifieke probleem ongeacht de configuratie.
 
Misschien heb je nog wat aan deze tips of deze
Er is wel verschil tussen de twee, want bij de één staat dat je performance moet optimaliseren voor "programs" en bij de andere voor "services"...
 
Ik maak momenteel gebruik van een Pentium Dual Core 2.6 Ghz met een kloksnelheid van 3.7 Ghz en het besturingsysteem is Windows 7
De Lexicon heb ik via de usb aangesloten op de pc, en doorgelinkt via de line out van het dingetje door naar een versterker. Welke drivers moet ik precies installeren voor de Lexicon?
Een kennis van mij adviseerde dat de Lexicon een prima instapmodel is voor het het producen van muziek.
 
Je werkt met een Asio buffersize van 92 samples? Dat is voor windows al best laag hoor. Stel eens gewoon 256 in (wat een gebruikelijke waarde is om normaal mee te werken). Als je buffersize deelt door de gebruikte samplerate (doorgaans 44100) heb je dus 5.8mili seconden latency.

Zeker met de cpu die je gebruikt denk ik dat extreem lage latencies lastiger te behalen zijn. Zeker met een usb audio interface.
Weet je zeker dat je overclock geen problemen geeft? Je zult niet de eerste zijn met een niet stabiele overclock die ellende veroorzaakt.

De Alpha ASIO Driver is de driver van lexicon zelf, de andere 2 zijn third party generieke drivers die je blijkbaar ooit hebt geinstalleerd.
 
De oorzaken die jij benoemt kunnen, ik ga eens uitfigulieren of ik wat kan spelen met de buffers.
Je hoort van me zodra ik meer weet.

Groetjes Jelmer
 
Goed, daar ben ik weer. Inmiddels ben ik van besturingssysteem gewisseld omdat ik het gevoeld had dat windows 7 mijn pc trager maakte. (Miss bomvol spyware/virussen)

Het volgende;
- ASIO Drivers zijn van de pc af.
- Verder heb ik gekeken naar het overclock probleem. Dit is inmiddels verholpen.
- Welke soundcard moet ik kiezen bij FL settings? Lexicon Alpha In/Out of Alpha ASIO driver?

Als ik dan wat dingen probeer valt het me op dat het verschil al is te merken, want ik kan nu max 3 VST inladen en netjes laten draaien, nu zie ik wel weer dat dat balkje met CPU/RAM etc weer tegen de 80 aan zit. Onheroepelijk zal er bij het inladen van samples en of meer VST's deze week hakkelen tegen de 99(Funest voor het geluid)

@Transulent, Bedankt voor je tips natuurlijk, maar is het niet de bedoeling dat de Audio Interface van Lexicon de latency juist moet verlagen? Zodat ik lekker mijn gang kan gaan en kan doen wat ik wil met producen? Zo is mij namelijk verteld in de winkel (Sorry, just a newcomer)
Of deze latency/hickups nog van meer dingen afhankelijk?

BVD
 
Laatst gewijzigd:
want ik kan nu max 3 VST inladen en netjes laten draaien
Wat heb je voor een systeem ( CPU / RAM ) als je maar 3 VST 's tegelijk kan draaien ?
Volgens mij zit je probleem eerder in je pc dan in de geluidskaart.
Heb je trouwens een Pentium4 2.6 Ghz of heb je een Core2Duo 2.6 Ghz. Dat maakt nogal verschil zeg maar... :kroon:

Trouwens, voor de keuze van je geluidskaart in FL, kies je altijd je ASIO versie van de driver.
 
@Translucent, Bedankt voor je tips natuurlijk, maar is het niet de bedoeling dat de Audio Interface van Lexicon de latency juist moet verlagen? Zodat ik lekker mijn gang kan gaan en kan doen wat ik wil met producen? Zo is mij namelijk verteld in de winkel (Sorry, just a newcomer)
Of deze latency/hickups nog van meer dingen afhankelijk?

BVD
Hoi,

Wat ze in de winkel vertellen is maar het halve verhaal. Natuurlijk heeft een goede geluidskaart ook een goede performance, maar dit kun je alleen maar bereiken als de rest ook klopt. Dus je moet ASIO drivers installeren (lees meer over wat ASIO is : wikipedia) en je PC zo instellen dat de audiozaken bij voorkeur voorrang krijgen boven de rest van alle programma's en services die draaien, zie voor meer tips hier
 
Heb je trouwens een Pentium4 2.6 Ghz of heb je een Core2Duo 2.6 Ghz. Dat maakt nogal verschil zeg maar...

Ik vermoed gewoon letterlijk wat hij schrijft: een Pentium Dual Core. Die bestaan namelijk gewoon (T4300 of G6950 bijvoorbeeld) en worden in Win7 ook weergegeven als "Pentium(R) Dual-Core". Zeker die T4300 is een echte budget notebook-processor (lees: sloom maar energie zuinig).
 
Hee Jelmsol
Je probleem lijkt te verschuiven van de geluidskaart naar de processor.
Als je zegt dat de "balk" tot 80% vol zit bij 3 VST's dan betekent dat dat je processor en/of geheugen bijna tot de max wordt belast. Een geluidskaart lost dat probleem echt niet op.

1. Welke VST's draai je eigenlijk?
2. Welke processor heb je precies (core2duo of dual core en welk type).
3. Hoeveel geheugen heb je in de machine
4. Welk moederbord heb je
5. Welke grafische kaart heb je

Over het algemeen kun je stellen dat: hoe sneller en krachtiger de processor, hoe meer plugins je met die processor kunt draaien. Sommige vst samplers hebben naast processorkracht ook veel en snel computergeheugen nodig voor het afspelen van de samples.

Ik verbaas me echt over het geringe aantal plugins dat je kunt draaien voordat het systeem het 'begeeft'.

In tegenstelling tot wat jij schrijft zorgt de geluidskaart niet voor het ontlasten van de processor bij de bewerking van digitaal signaal (DSP). De geluidskaart verzorgt alleen de omzetting van (meerkanaals) analoog naar digitaal geluidssignaal en weer terug van digitaal naar analoog. Sommige geluidskaarten hebben echter wel een (beperkte) DSP processor aan boord die de galmpjes en delaytjes en compressors kan toevoegen zonder de processor te belasten maar dat stelt soms weinig voor. Er bestaan ook kaarten waarmee je voor die kaart specifieke DSP plugins kunt draaien (UAD-1 en 2 van universal audio bijvoorbeeld) die je als vst kunt gebruiken.

Ik denk inderdaad dat je jezelf eens ernstig achter het oor moet krabben ten aanzien van het systeem dat je gebruikt. Hoe meer je ons daarover vertelt, des te beter kunnen we adviseren. Ik ben het in het verleden zelfs tegengekomen dat de combinatie van moederbord en een bepaalde grafische kaart de boosdoener was. Nu zie je dat nog steeds bij bijvoorbeeld op het moederbord geïntegreerde grafische kaarten die geheugen en systeembronnen snoepen.
 
Hee Jelmsol
Je probleem lijkt te verschuiven van de geluidskaart naar de processor.
Als je zegt dat de "balk" tot 80% vol zit bij 3 VST's dan betekent dat dat je processor en/of geheugen bijna tot de max wordt belast. Een geluidskaart lost dat probleem echt niet op.

1. Welke VST's draai je eigenlijk?
2. Welke processor heb je precies (core2duo of dual core en welk type).
3. Hoeveel geheugen heb je in de machine
4. Welk moederbord heb je
5. Welke grafische kaart heb je

Over het algemeen kun je stellen dat: hoe sneller en krachtiger de processor, hoe meer plugins je met die processor kunt draaien. Sommige vst samplers hebben naast processorkracht ook veel en snel computergeheugen nodig voor het afspelen van de samples.

Ik verbaas me echt over het geringe aantal plugins dat je kunt draaien voordat het systeem het 'begeeft'.

In tegenstelling tot wat jij schrijft zorgt de geluidskaart niet voor het ontlasten van de processor bij de bewerking van digitaal signaal (DSP). De geluidskaart verzorgt alleen de omzetting van (meerkanaals) analoog naar digitaal geluidssignaal en weer terug van digitaal naar analoog. Sommige geluidskaarten hebben echter wel een (beperkte) DSP processor aan boord die de galmpjes en delaytjes en compressors kan toevoegen zonder de processor te belasten maar dat stelt soms weinig voor. Er bestaan ook kaarten waarmee je voor die kaart specifieke DSP plugins kunt draaien (UAD-1 en 2 van universal audio bijvoorbeeld) die je als vst kunt gebruiken.

Ik denk inderdaad dat je jezelf eens ernstig achter het oor moet krabben ten aanzien van het systeem dat je gebruikt. Hoe meer je ons daarover vertelt, des te beter kunnen we adviseren. Ik ben het in het verleden zelfs tegengekomen dat de combinatie van moederbord en een bepaalde grafische kaart de boosdoener was. Nu zie je dat nog steeds bij bijvoorbeeld op het moederbord geïntegreerde grafische kaarten die geheugen en systeembronnen snoepen.

1. Welke VST's draai je eigenlijk?

Ik gaf het voorbeeld van 3 x Nexus2 VST's. Ik maak onder andere nog meer gebruik van Z3TA, Hydra, Vanguard en Poizone

OFFTOPIC: Iemand trouwens nog meer tips voor VST's om een lekkere synth of scream mee te krijgen? Ik produceer Hardstyle

2. Welke processor heb je precies (core2duo of dual core en welk type).

Ik draai op een Pentium D Dual core 2.66GHZ

3. Hoeveel geheugen heb je in de machine

In totaal 2 Gig fysiek geheugen (foutje in eerdere post waar 4 gig in stond)

4. Welk moederbord heb je?

Foxcon 662 7MA

5. Welke grafische kaart heb je?

Nvidia n9600 GT

Krijg nou zelf het vermoeden dat het aan het geheugen ligt.
 
harde schijf kan ook het probleem zijn bedenk ik me nu: nexus is een sample player toch?
welke harde schijf(ven) heb je? Als de toegangstijd van de harde schijf te laag is, kan je problemen krijgen met het afspelen van samples (omdat die dan niet snel genoeg geladen worden in het geheugen)

De processor lijkt me gewoon een gangbare, die zou niet meteen de bottleneck moeten zijn. Hoeveel Z3TA kun je draaien zonder problemen? Dat zou ik kunnen vergelijken thuis op mijn systeempje (core2duo 3ghz, maar dat kunnen we wel een beetje vergelijken: mijn performance zou dan 10 a 20 procent hoger kunnen liggen, meer is het geloof ik niet)
 
Ik geloof wel dat Nexus een sample player is inderdaad.

Ik beschik over een Maxtor 6L300R0.

Ook ongeveer 3 á 4 Z3TA's.
 
Gek verhaal hoor....
Z3TA is geen geheugenvreter namelijk, dus dacht dat daar een verschil zou kunnen zitten. Ik zal eens kijken hoeveel Z3TA's ik kan draaien in cubase. Al eens iets anders geprobeerd dan FL als sequencer trouwens? Dat zou het ook nog kunnen zijn.
Heb je in de systeeminstellingen je systeem geoptimaliseerd voor "backgroundservices"?
 
Ja, dat levert geen probleem op in principe.

Ik ga bezig met optimaliseren, heb trouwens ook nog 2 x Corsair geheugen van beiden 2 gig. Uit een andere pc. Ga proberen of ze passen en of er verschil is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat het probleem deels is opgelost.

http://imageshack.us/photo/my-images/215/problemsolved.jpg/

Dit kon ik bij lange na nooit halen, nu heb ik de geheugenkaartjes verwisseld met 2xCorsairs DDR2 2gig geheugen. Prestaties zijn zeker al te merken.

Met de tweaktips denk ik dat het geheugen gebruik nog minder zal worden en het probleem helemaal op lost.


Update 1: Wel verdraaid, ga ik even verder. Zonder meer VST's in te laden, begint het zelfde weer?

Update 2: De belasting van het geheugen gaat met ups en downs, dan draait die prima, dan hakkelt die behoorlijk.
 
Laatst gewijzigd:
weet je al wat de average seek time van je harde schijf is? Daar kan het probleem ook nog zitten.
Is je hakkelprobleem te relateren aan het aantal stemmen (polyfonie) dat je aanspreekt op de verschillende instances van de Nexus? Ik bedoel: dattie meer gaat hakkelen hoe meer stemmen je aanspreekt.

Maakt het nu wel uit hoeveel Z3TA's of Nexussen, of is daar nog steeds geen verschil?
Nog geen tijd gehad voor de Z3TA test, sorry.
 
Back
Top