Breaks,Overgangen en FX

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Moet zeggen dat ik hier regelmatig moeite mee heb,en om weer een drumroll in te bouwen vind ik ook weer zo...Vaak doe ik gewoon wat naar mij goed klinkt oa. veel delay en release gebruiken etc,veel met fx spelen en soms gewoon doen wat in mijn ogen goed klinkt nogmaals. Maar wat is nou eigelijk de essentie van een Break? dit heb ik al eens eerder gevraagt volgens mij.

En heeft iemand wat tips of suggesties wat hij doet,probeer ook veel te luisteren naar popmuziek en hardrock n hoe het daar gaande is. Dus mensen geef je informatie of suggesties mbt. overgangen,breaks en hoe pak jij het aan? je hoeft natuurlijk niet je grote tricks weg te geven,maar hoe kijk jij er tegenaan als je een track maakt en je uiteindelijk bij de break bent,heeft je break te maken met je gebruikte sounds,bedoe hiermee bouw je het van je gebruikte sound etc..

Dus hoe pak jij het aan.
 
Ik merk dat het vaak heel lekker werkt als er in de break ritmes terugkomen die bij andere instrumenten (zoals bv de leadsynth) zitten...

Verder: blijf goed nadenken waarom die break daar zit...vlak voor de climax? terug naar een rustpunt in je track?
 
Origineel geplaatst door hansbakker
Ik merk dat het vaak heel lekker werkt als er in de break ritmes terugkomen die bij andere instrumenten (zoals bv de leadsynth) zitten...

Verder: blijf goed nadenken waarom die break daar zit...vlak voor de climax? terug naar een rustpunt in je track?

Ja ik begrijp dat het een rustpunt is voor de climax. Maar als je even wat verder denkt,wat is uberhaupt de essentie. Vaak als een drumroll gebruikt word is het eigelijk ook weer iets naar....een soort brug dan eigelijk,naar een ander stuk. Als je begrijpt wat ik bedoel.
 
een break is bij mij meestal een gevoel opwekken van jaaah,,jaaah daar komttie...nog heel ff......

en dan de climax...ik hou mn breaks als troef in mn tracks..niet om vaart erin te houden.
als je merkt dat je het voor de vaart doet zou je aan je arrangement moeten werken.
 
volgens mij geef je zelf het antwoord al!
een break luidt een verandering in wat betreft de compositie, klank, whatever.
en daarnaast zorgt het natuurlijk voor variatie, dus het wordt met goed geplaatste brkz niet zo snel saai.
 
waar ja alleen wel voor moet uit kijken vind ik persoonlijk is dat je breaks niet al te lang moeten duren (natuurlijk ook afhankelijk van wat voor soort muziek je maakt) want niets is erger dan zo'n climax opbouwende break waarvan je denkt:
ja ja jaaaa nee jaaa nee jajajaaaaa hehe uiteindelijk toch nog.. dan is voor mij de lol er wel af.
wordt veel genruikt in de huidige techno en ik kots erop maar ja das mijn smaak...
en iets anders dat ik ook verschrikkelijk vind en dat eveneens veel in techno wordt gebruikt is een break waarbij het na de break precies het zelfde is als voor de break, niet doen dus. dit leidt tot een anti-climax
ja jaa jaaa huh nee zal ik maar zeggen.

chielos
 
Back
Top